Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Harlex

#1
Golf GTE / Div. GTE spørsmål
onsdag 26. februar 2020, klokken 21:47
Hei. Erfaren elbillist men fersk GTE eier....

Sikker elementære spørsmål men jeg fyrer på.
Er regelen om å ikke la batteriet stå tomt eller helt fullt gjeldende på GTE også?
Dette med å planlegge lading er det for å unngå å ha for lenge fullt batteri eller dreier det seg om billigere strøm om natten og/eller forvarming av batteri.

Jeg ladet bilen opp her nå nettopp. Fikk 41 km med potensiale for 1 km til... Er det innafor? Hvilke parameter er det som styrer dette estimatet foruten klima og setevarme? Vil man kunne si noe om batteriet har tapt seg basert på det estimatet? Hvor mye må det tape seg for at det kvalifiserer til nytt. Rullet 50000km 2016 mod.
Dette med nedre landegrense for batteri.... hva anbefales å sette der? Er det slik å forstå at lading vil starte hvis man bikker det satte nivået/prosenten.
Dette med å tillate klimaregulering via batteriet.... dreier det seg om å kunne forvarme via app eller er det en måte å kunne overstyre fast kupetemperatur i e-styring innstillinger?
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Dekktrykksensorer til Tesla
onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:22
Selger 4 nye ubrukte dekktrykksensorer til Tesla. Ny type. Originale Tesla.
1600,- pluss evt. frakt.
#3
Brukt men helt fin og uten skader. Selges 1700,-
Jeg holder til i Bergensområdet.

https://www.google.no/search?q=type+2+kabel+7,5+meter+mennekes&rlz=1C9BKJA_enNO723NO723&hl=nb&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiA1K2X1NfWAhWya5oKHb1BCXUQ_AUIESgB&biw=1024&bih=653#imgrc=ykA8T92JCOgibM:

Passer: (dobbeltsjekk gjerne din bil) BMW, Volkswagen, Mercedes, Volvo, Tesla, Renault, Smart, Audi og Porsche.
Ladekabel Mode-3, Type2 til Type2 Strømtilførsel 400V 3-fase, maks 32A – for tilkobling mot biler med Type2 inntak. (Kan brukes over alt der det finnes et Type2 uttak, også på 1-fase). Ladeeffekt opp til 22kW 7,5meter lang, blå plugger og blå kabel med temperatur- og UV-bestandig PUR-ytterkappe.
#4
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf klasseledende på bagasjeplass?
tirsdag 22. august 2017, klokken 22:55
Er helt sikker på at jeg leste en artikkel her om dagen der Leaf kom best ut i sin klasse når det gjelder bagasjeromsplass. Bedre enn Tesla model 3... Er det noen andre som har sett den artikkelen og kan linke til den?
#5
Mange har i disse dager slått til på en ny Tesla grunnet kampanjerenten. Sikkert mange førstegangskjøpere men andre,inkludert meg selv, bytter inn en veteran tesla (pre AP) til en splitter ny facelift.
Opplevde feil og mangler er grundig dokumentert her på forumet men hvilke av de kjente problemstillinger har egentlig blitt løst?
Dette er nok interessant både for nye Teslaeiere som blir skremt og andregangskjøpere som lurer på hva som har forbedret seg. Tenker hovedsaklig på mangler og feil og ikke det åpenbare som for.eks nye seter, facelift, midtkonsoll, AP og bedre isolasjon.
For min egendel gleder jeg meg selvsagt til ny bil og det faktum at jeg nok har opplevd bortimot alt av det som fremkommer under "kjente feil og mangler" på tidlig Model S så er jeg ikke skremt. Det sier vel alt om kundeoppfølgingen fra Tesla vil jeg si.

Er spørsmålet i min tråd tatt opp i tidligere relativt nye tråder så link gjerne til dem og denne tråden kan avsluttes.
#6
e-Golf / App som funker? Anbefalinger?
fredag 19. august 2016, klokken 22:40
HAr Tesla selv men prøver å hjelpe min bror med å få en fungerende app til sin nye e-Golf. Hva finnes og anbefales?
#7
Model S 2013 - 2022 / Kvitring fra varmeapparat
mandag 07. mars 2016, klokken 19:17
Det er greit at det nærmer seg vår men kvitring fra varmeviften er unødvendig :D
Spesielt på noen hastigheter. Høres ut som et dårlig lager.... Kjent problem og hva gjør Tesla med dette?
#8
Model 3 / Hengerfeste på model 3?
torsdag 10. september 2015, klokken 20:50
Har det vært et tema om det kommer hengerfestemulighet på model 3 og evt. trekkapasitet? Kommer det hengerfeste blir det ny model 3 i tillegg til s-en. Bmw 320-en blir solgt...
#9
Model S 2013 - 2022 / Fra tommel opp til jantelov?
onsdag 29. juli 2015, klokken 23:56
Har hatt bilen i snart 2 år og har nok som mange andre i samme situasjon fått føle at holdningene utenfra har endret seg radikalt. Fra tommel opp til misunnelse og baksnakking...Leste en eldre artikkel der det hevdes at vi med Tesla slipper janteloven.
http://ipad.dagbladet.no/2013/11/12/tema/aaretsbil/bil/tesla/elbil/30196645/
Dette er vel dessverre ikke lenger et faktum.
Tråder om biler som blir ramponerte og Teslaeiere som går mann av huse for å montere dashcam. Tesla har blitt bilhatobjekt nr. 1 i Norge.Det er forjævlig at det skal være på denne måten... >:(
Selv har jeg bare hatt mindre problemer. Småirriterte kollega med slengbemerkninger er nå dagligdags og jeg har fått et parkeringsproblem. Parkerer jeg på elbilparkeringen (uavhengig om det er ledig kapasitet eller ikke) eller foran hovedbygget blir det "snakk" har jeg blitt meddelt.... Jeg ønsker bare å parkere slik at det er minst mulig sannsynlighet for å få parkeringsplassbulker.... Hvor jeg skal parkere uten å provosere er jeg faktisk litt usikker på akkurat nå. Kanskje jeg rett og slett ikke kan kjøre Teslaen på jobb... :-\
#10
Model S 2013 - 2022 / 2013 85P med alt vs 2015 s85 med ingenting.
mandag 27. april 2015, klokken 18:39
Har fått en flett ny loaner idag i forbindelse med service på min egen p85. Loaneren er en fin bil men er strippet for utstyr. Ikke tech, ikke lyd, ikke skinn, ikke luft osv.
Synes det var litt spennende med denne bilen siden den er flett ny og uten utstyr vs min som er en av de første i landet og fullt utstyrt. Umiddelbare tanker/opplevelser:
Merket at det ikke var luft og at den er dauere fra start før jeg kom ut fra parkeringen...Når det gjelder mangel på luft har jeg ikke grunnlag å si om jeg ville savnet pga for liten tid med loaneren. Men jeg bruker no rett som det er hev senk funksjonaliteten som luft gir.... Poenget per nå er at det var merkbar forskjell.
Det var plagsomt med gjenskinn fra svart blank interiør. Jeg har selv carbon.
Setene (tekstil) var veldig mye hardere enn mine skinnseter. Dessuten synes jeg det er et enormt løft estetisk med skinn. Forstår egentlig ikke hvorfor de var så mye hardere... Trodde ikke det hadde vært noen oppgraderinger på standardsetene.... Isåfall er det en nedgradering i mine øyne.
Lydanlegget var svært mye dårligere enn premiumanlegget i bilen min... Både lydkvalitet og styrke på lyd. Smelte det opp i 11 flere ganger noe som jeg vel bortimot aldri har gjort på min egen for det blir for høyt....
Jeg var spent på lyddempingen.... Min konklusjon er at de de nye ikke er merkbart bedre lyddempet.
Savnet Techpakken...
Jeg observerte at interiøet ( dashbordet og dørene) ser ut til å være av en annen kvalitet enn det som er på min... Litt mer "glossy" Det forsterker gjerne påstandene (?) om at de første 85p-ene ble levert med skinnpakken på dash og dører...? Har aldri fått et klart svar på dette og har heller ikke brydd meg mye om det...
Bremsene på loaneren var bedre enn på min. Det burde de ikke være ettersom min nettopp har hatt en stor bremseservice med bytte av div.
Har ikke fått testet dette autopilotgreiene.

Konklusjon (etter 40 km i en ny s85)

Jeg følte definitivt ikke som jeg kjørte en oppgradert bil. Det var mye det samme unntatt at jeg savnet alle ekstrapakkene... Bilen er selvfølgelig finfin..... For all del... Men det er no slik at man blir godt vant... Det som "plaget" meg mest under selve kjøringen var mangelen på premium lyd og (for meg) de dårlige setene. Ellers så var det mangelen på techpakken som jeg reagerte på...
Skal no kjøre denne loaner en stund til så får jeg se om jeg får andre formeninger....
#11
Lading av Tesla / Har hatt spenningsmåling i huset.
tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:54
Klaget til netteier at jeg har lav spenning i huset... Når jeg lader kommer jeg ofte ned i 205V pluss/minus. 1fas 32 A gir da ca 28 km/t Det er ikke noe problem å få spenningen under 200V ved litt matlaging og vasking av klær samtidig.
Men så kom de og monterte en spenningsmåler og jeg har fått resultatet i dag...Det er registrert spenning mellom 223,25 og 238,375 i den uken de har målt og jeg blir dermed avspist med at de leverer som lovet..... Jeg sitter no her jeg... Måler knappe 200 V ved belasting av nettet, Bilen lader "tregt" og lysene i huset dimmer ved belasting av nettet... Jeg har målt i ulike punkt i huset og har aldri uansett målt høyere verdier enn litt over 220V..... Noen tips hva problemet er og hvordan jeg kan få bukt med det? ???
#12
Har folket lagt noen spenstige planer for sommeren?
Jeg gjentar suksessen fra i fjor og tar en t/r Bergen- den franske riviera 8) 8) 8)
#13
Model S 2013 - 2022 / Nærlys på ved start vindusviskere.
søndag 07. september 2014, klokken 10:24
Sikkert vært omtalt før men hvorfor går nærlysene på når man tar på vindusviskerne? Sikkerhetsanordning basert på at regn er lik dårlig sikt? Vet ikke hva jeg synes om det.... Kan jo bli "beskyldt" for å blinke med lysene..... :) Men jeg sover greit om natten uansett ;)
#14
Model S 2013 - 2022 / Rear under spoiler diffuser system.
fredag 01. august 2014, klokken 20:55

Etter jeg skrapte og bøyde litt på diffuserne dukket dette opp: https://unpluggedperformance.com/catalog/products/rear-under-spoiler-diffuser-system/
Noen som har montert eller vurdert å montere noe slikt? Er det bare "Bling" eller er det en performance upgrade i tillegg?
Det var vel denne type "extras" Tesla Norge advarte imot iforhold til garantier hvis uhellet var ute?
#15
Lading av Tesla / Noen som har brukt ladenetz sine punkt?
onsdag 23. juli 2014, klokken 20:53
Er nå i waldkirsh i nordvest Tyskland. Har bestilt og betalt et ladenetz kort men det kom ikke før jeg reiste...  :-[Har luftet problemstillingen for leverandøren og dem har bedt meg laste med appen og jeg har fått kortnummeret på kortet mitt samt pinkoden. Er det noen med erfaring som kan si meg hvordan/om jeg får aktivert punktene med disse opplysningene. Lader på schuko nå så jeg har ikke for mye strøm til å prøve og feile før jeg setter kursen mot sc Lully imorgen....
#16
Lading av Tesla / Eneldrive.it
onsdag 02. juli 2014, klokken 12:27
Noen som har lykkes med å kontakte eneldrive i Italia? De har en rekke type 2 ladere i større byer og jeg skulle svært gjerne har brukt dem i Genova.... Finner for øvrig ikke ut av hva som må til? Har registrert meg men er ikke "i havn" ennå. Finner ingen epost-adresse å bruke heller.... Noen som er flink i italiensk? :-\
#17
Er det noen som har erfaringer med disse strekkene og kan tipse om lademuligheter?  Aichstetten - Milano er ca 37 mil da blir det knapt med tanke på motorvei og fjellovergang. Milano- frejus blir vel også litt dristig med sine 38 mil... Begge strekkene er fri for SC og det synes å være vanskelig med ladepunkt... Spesielt Milano-Frejus.
#18
Lading av Tesla / Nye Tesla type 2 og UMC
torsdag 05. juni 2014, klokken 18:33
At det er ny UMC på gang er vel kjent men det kommer også ny Type 2 kabel fra Tesla. Prisen på den blir 1650,-
#19
Er det noen i bergensregionen som "brenner" inne med noen org. 19" helårsdekk og er innstilt på å selge for en rimelig penge så er jeg muligens interessert....
#20
Brenner noen inne med originale 19" Teslafelger med sommerdekk er jeg interessert å gi noen kroner for dem.... Bor i Bergensområdet men hvis totalprisen blir rett er frakt også greit...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA