Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - OleJA

Sider: [1]
1
Model 3 / Your chance to see Model 3 unveiled
« på: tirsdag 15. mars 2016, klokken 23:04 »
Fikk nettopp mail med invitasjon til '....the Model 3 prototype unveiling at an intimate event in Los Angeles, CA for less than 800 people'. Noen andre som har fått denne?

Hadde vært morsomt, men blir nok påske på fjellet :-)

2
Lading av Tesla / Unormalt høyt strømforbruk ved lading
« på: onsdag 02. april 2014, klokken 14:03 »
En 'Tesla bekjent' opplever et veldig høyt strømforbruk avlest på husets strømmåler. I løpet av de 2 siste kvartalene har strømforbruket økt med 5000kWt hvert kvartal i forhold til tidligere år, dvs totalt 10.000kWt i merforbruk. I løpet av denne tiden har bilen gått ca 7000km. Dvs forbruket er ca 5 ganger større enn forventet!
Er det noen gode teorier om hva dette kan skyldes? Andre som opplever tilsvarende overforbruk?

3
Model S / Lademuligheter ved alpinbakkene på Oppdal?
« på: søndag 29. desember 2013, klokken 21:58 »
Er det noen som kjenner til om det er lademuligheter ved noen av alpinbakkene på Oppdal?
Har hytte uten vintervei (dvs ikke lademulighet) utenfor Oppdal. Kjører greit Trd - Oppdal r/r uten å lade, men har for liten margin til at det holder til en tur i bakkene med tilhørende oppvarming av bil og batteri.
Feiget ut og tok fosilbilen nå i nyttårshelga pga dette. Hadde vært takknemlig om noen viste om lademuligheter til neste gang.

4
Model S / Talekommandoer, virker dette?
« på: torsdag 19. september 2013, klokken 14:28 »
Er det noen som har fått stemmegjenkjenningen til å gjøre noe fornuftig? Selv om jeg prøver å legge på skikkelig amerikansk uttale, så har jeg bare fått 'Navigate to Burger King' til å bli gjenkjent :o

Det skal vel være mulig å få den til å både ringe opp personer i telefonboka, samt spille musikk?

5
Model S / Manglende dobbeltlader ved levering
« på: fredag 16. august 2013, klokken 13:59 »
Hva gjør dere som nå har bestilt dobbeltlader, men får bilen levert uten med lovnad om ettermontering?

Det er vel ikke helt uvanlig ved andre kjøp av tilsvarende størrelse å holde igjen deler av kjøpesummen til leveransen er fullstendig - f.eks 10% ved kjøp av bolig mener jeg å ha hørt?

Jeg kommer til å insistere på å holde igjen 36.000,- dersom jeg havner i denne situasjonen selv. Dette tilsvarer prisen jeg forventer at Tesla selv kommer til å ta for ettermontering av lader. Dvs 3.600$ fra US prislista, og den 'vanlige' 10 gangen de ser ut til å operere med for varer & tjenester.

Hva mener dere?

6
Model S / Prisnivå på service og garantiavtaler.
« på: søndag 17. mars 2013, klokken 00:08 »
Tesla Roadster eiere får i disse dager tilbud om å kjøpe utvidet garanti nå som den inkluderte 4års perioden utløper:
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=18455&d=1363437341

Dette synes jeg var dyrt, og jeg blir litt bekymret for vedlikeholdskostnadene for Model S. Tesla tilbyr, eller har sagt de kommer til å tilby, en serviceavtale for 600US$ pr år, men etter at garantien utløper er det slik jeg forstår en forutsetning at du også kjøper utvidet garanti i tillegg. Har de planer om tilsvarende prisnivå på Model S så blir jeg litt skremt.
Pga høyere lønsnivå i Norge må vi nok i tillegg regne med at de tar 10-gangen når dette regnes om i norske priser!

7
Model S / Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.
« på: torsdag 24. januar 2013, klokken 09:56 »
Model S tilbys med relativt få utstyrsvarianter foreløpig. Elon Musk sier selv at det kommer flere varianter i løpet av 2013: http://green.autoblog.com/2012/11/07/elon-musk-says-tesla-model-s-variants-coming-next-year/

Hva ønsker vi oss, eller tror kommer?
Min ønskeliste er vel omtrent som følger:

1. AWD: Model X kommer med en option med ekstra motor på forhjulene. Forhåpentligvis blir dette tilgjengelig på 'S' også. Blir en rå Performance variant: 270kW bak, 150kW foran ?

2. Vinterpakke: Oppvarmet frontrute, sidespeil, ratt og baksete.

3. Fiks av diverse iriterende vinterproblemer: Vindusviskere, sidevinduer fryser fast, dårlig isolert batteripakke,

4. Enda større batteri, 120kWh?

5. Stasjonsvogn version: Noen har allerede lekt seg med Photoshop og 'konstruert' Model S Wagon: http://green.autoblog.com/2013/01/08/tesla-model-st-wagon-rendered-would-you-like-one/

Disclaimer: Har ikke engang sett Model S 'in real' enda, så det kan være at ønskelista endrer seg da: (Takhøyde, seter, nakkestøtter....)

8
Model S / Kontraktspartner ved kjøp?
« på: søndag 13. januar 2013, klokken 23:00 »
Er det noen som vet hvem vi juridisk inngår kjøpsavtalen for Model S/X med, og hvilken lands kjøpslov og rettsystem som må avgjøre evt. tvister og reklamasjonskrav? Så langt så har vi jo bare forholdt oss til en en amerikansk web server i forbindelse med reservasjon, og er vel i så måte utenfor norsk jurisdiksjon?

- Inngår vi etterhvert kjøpsavtale med Tesla Norge, slik at vi dermed er sikret norske rettigheter i forbindelse med garanti og reklamasjon?
- Eller er det Tesla US vi handler med og står dermed utenfor norsk kjøpslov mm, og evt. tvister må bringes for retten i California?
- Eller er alt dette irrelevant siden avtalen er inngått i Norge slik at det er norsk rett som gjelder uansett?

Ser det har vært litt ymse praksis i diverse delstater i US. Nå kjenner jeg ikke amerikansk rettsystem noe særlig heller, men utfra diskusjon på TMC forumet virker det som en bilforhandler må ha en slags lisens i hver stat. Der som dette mangler må Tesla kundene handle direkte med Tesla California og betale bilen (usett) før den settes på en trailer. I endel tilfeller har bilen ankommet med riper, småbulker og andre mangler som da har vært kundens ansvar siden leveringen ble 'akseptert' idet den ble lastet på traileren. :o

Jeg håper (og tror) at vi kun trenger å forholde oss til Tesla Norge, og norske lover, men er det noen som vet 100% sikkert?

9
Model S / Performance vs. Standard
« på: fredag 11. januar 2013, klokken 11:36 »
Er selv litt i tvil om jeg skal velge Performance eller Standard utgaven. Tenkte det derfor kunne være kjekt med en tråd for å utdype hvorfor en velger det ene eller det andre.

Det er en tilsvarende tråd på forumet: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/regular-s-vs-performance
Der finner jeg følgende tabell som viser akselerasjon i forskjellige hastighetsområder for Standard vs. Performance (miles/t):

0-30 2.3 vs 1.7 (+0.6)
30-40 0.8 vs 0.7 (+0.1)
40-50 0.9 vs 0.7 (+0.2)
50-60 1.0 vs 0.9 (+0.1)
60-70 1.1 vs 1.0 (+0.1)
70-80 1.3 vs 1.3 (+0.0)
80-90 1.5 vs 1.4 (+0.1)
90-100 1.9 vs 1.8 (+0.1)
45-65 1.9 vs 1.7 (+0.2)

Mao. så er det kun i lave hastigheter det ser ut til å være en betydelig forskjell. Ser en videre på effektforskjellen (270 vs. 310kW) så er denne mindre enn at den alene kan forklare forskjellen i hastighetsområdet '0-30'.

Jeg tror derfor at mye av forskjellen ligger i bilens software som tillater en raskere økning av akselerasjon på Performance, mens Standard er tunet for mer komfort. For meg er akselerasjon ved landeveisskjøring det viktigste, ikke å vinne starten ut av lyskryss, og der ser Standard og Performance ganske like ut.

Edit: (lenge etterpå)
Etter å ha startet denne tråden, å ha forsøkt å overbevise meg selv og andre om at Performance er bortkastede penger, så endte jeg allikevel opp med å 'etterbestille' Performance' ca 2 uker etter først å ha Finalized en Standard. ::)

Go Tesla ;D

Sider: [1]