Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Jejl

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Model 3 / Ny verdensrekord i antall km kjørt i en elbil på 24 timer?
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 00:22 »
Klarer Bjørn å slå den gamle rekorden på 2644 km på 24 timer?
Han ligger foreløpig godt an til å klare over 2750 km i Model 3en han låner for anledningen.
https://www.youtube.com/watch?v=CjcAxn5hfBE

2
Alt det andre / Valg av strømleverandør og type avtale.
« på: søndag 03. mars 2019, klokken 17:05 »
Jeg har de siste årene valgt blant de rimeligste spot-avtale jeg har funnet. Jeg ble oppringt av en selger som mente det var mye billigere å ha en bedrifts-avtale. Her er tilbudet han sende meg:

Aktiv
Aktiv er en forvaltningsavtale for bedrifter som ønsker å oppnå gevinst i form av lavere strømpriser. Våre kraftforvaltere kjenner markedet og jobber aktivt for at bedriften din skal oppnå BEDRE pris enn spotprisen.
Fakta om kraftavtalen
•   En aktiv forvaltningsavtale
•   Gode historiske resultater
•   Ingen forskuddsbetaling
•   Ingen bindingstid
•   Fornøydgaranti – 100 % fornøyd eller penger tilbake
•   Prismatch! – Ringer en annen leverandør å prøver og tilby en billigere avtale, matcher vi prisen!

3
Lading av Tesla / 140 kw Superlader?
« på: søndag 18. november 2018, klokken 23:46 »
https://supercharge.info/changes

3 SC som skal bygges i nærheten av Paris er oppført med 140 kw.
Skrivefeil, eller?

4
Elbiler i media / Slutt på fossilbilsalg i Spania fra 2040?
« på: onsdag 14. november 2018, klokken 17:44 »
Kan se ut til at Spania kommer å gjøre som Norge, bare 15 år etter:
https://spaniaposten.no/spania/nyheter/spania-vil-forby-bensin-og-dieselbilder/

5
Lading av Tesla / Hvor mange % av strømforbruket lades på hurtiglader/superladere?
« på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23 »
Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.
Kunne ikke finne igjen noe informasjon om dette ved å google.
Snakket med en som trodde at omtrent all lading kom fra superlading.
(Han trodde også at elbiler snart ble omtrent verdiløse, og at de forurenset mye mer enn fossilbiler. De var også ubrukelige i kaldt klima, og hydrogenbiler skulle snart overta markedet fullstendig.)

 

6
Kangoo / Vampire drain
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 17:01 »
Kangooen har stått 30 dager uten lading og mistet 2 km (=ca2%), fra 47 til 45km.
Vampire drain sammenlignet med teslaen:

Kangoo: 0,0027km/t Tesla: 0,14km/t

7
Lading av Tesla / Mulig å lade på servicesenteret i Drammen?
« på: mandag 02. juli 2018, klokken 20:51 »
Skal bo noen dager i en leilighet som ligger noen hundre meter fra servicesenteret i Drammen. Er det ladere som kan brukes der?

8
Lading av Tesla / SC i Tyskland: Bygger de ut nettverket videre nå?
« på: søndag 11. mars 2018, klokken 22:11 »
Ser de har åpnet en ny sc i Tyskland i går, etter et opphold på nesten 2 år.
Det var vel et eller annet med hvordan Tyskland tolket en lov innen EU eller hva det var, som gjorde at byggingen av sc stoppet opp. Er de igang igjen nå med videre utbygging?

9
Kangoo / Hvordan lade til 100%?
« på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 08:38 »
Jeg har hatt Kangooen i 3 år nå, men blir ikke helt klok på hvordan bilen lades til 100%.

Som regel når jeg setter meg inn i bilen om morgenen så er bilen ladet til ca 87-92%. Ladingen er stoppet, og dersom jeg låser opp bilen starter ladingen igjen, og 45-75 minutter lading gjenstår.

Men av og til er bilen ladet til 100% på første lading. Hva avgjør forskjellen?

10
Alt det andre / Elbil i enkeltmannsforetak uten ansatte
« på: lørdag 27. januar 2018, klokken 20:42 »
Har prøvd å lese meg opp, og google om reglene rundt det å ha en el-varebil (Kangoo) i firmaet og hva som er mest lønnsomt/lov men blir ikke helt klok på det som jeg kan finne.
Situasjonen nå:
Varebilen kjøres ca 5900-6000km pr år og er registrert i firmaet. All kjøring er relatert til jobben, og kjørebok blir ført. Alle utgifter med bilen blir ført på firmaet.

Spørsmålet mitt er: Kunne jeg ha registrert bilen privat, og fått km-godtgjørelse ? Selv om bilen bare blir brukt i firmaet? ( Jeg kunne sikkert brukt den litt privat også, men foretrekker å kjøre teslaen.)

11
Model S / Takata kollisjonsputepumper: Hvor lang tid tar utskiftningen?
« på: torsdag 18. januar 2018, klokken 09:17 »
Har fått time til å skifte ut denne på passasjersiden. De sa det kunne gjøres mens jeg venter, men glemte å spørre hvor lang tid det skulle ta. Noen som vet?

12
Model 3 / Ladetid på superlader
« på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:22 »
Da jeg første gang leste om spesifikasjonene på Model 3, så det for meg ut at den ville få kortere ladetid enn Model S. http://www.teslarati.com/tesla-model-3-cross-country-cannonball-run-ca-ny/ Denne rekorden bekrefter antagelsen min. Denne etappen er det blitt forsøkt med diverse Model S mange ganger å sette rekord på tid, og en Model 3 slår ved første(?) forsøk rekorden med en halv time.

Ved første øyekast så virker kanskje ikke denne rekorden så veldig imponerende tidsmessig i forhold til distansen. Men jeg la inn ladestoppene de sannsynligvis har hatt (jeg hoppet over ca 1/3 av stoppene slik at det ble i snitt ca 24 mil mellom hvert stopp) i google maps. Da fikk jeg oppgitt 43 timer og 26 min i kjøring, og rekorden med Model 3 inkl lading er på 51 timer og 17 min. Det gir en snittfart på i underkant av 104km/t. Da slår den faktisk også 24 timers rekorden som er gjort i Model S som var på 102 km/t i snitt inkl lading. Denne rekorden ble tatt i Tyskland ved å kjøre frem og tilbake mellom de to samme superladere i 24 timer.

Redigert: googlet litt om kjøretid på denne kjøreturen, og frem til 1973 så var rekorden med fossilbil 53 timer og 30 min. Etter den tid er det visstnok 5-7 seriøse forsøk på å sette rekord på denne distansen årlig. Skal du slå denne rekorden som står i dag blir det med livet og (dine nærmeste venner)og lommeboken som innsats. Du må ha en snittfart på over 173km/t. Rekorden er nå på 26t og 28 min. De siste rekordene er gjort med temmelig modifiserte biler med bla. tre bensintanker og en mengde med medhjelpere og forskjellige hjelpemidler.

13
Model S / Reparasjon av kjente feil etter garantitiden
« på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:15 »
Hva tror dere Tesla kommer til å dekke av feil etter at garantien er gått ut?
Det vil jo bli svært dårlig reklame for Tesla dersom f.eks flesteparten av alle som har model S får utgifter på titusenvis av kr på f.eks dørhåndtakene, som jeg har forstått er en feilkonstruksjon som etter x antall åpninger vil bli defekt?
Jeg kjenner til et annet bilmerke som dekket en kjent feil ved bilene i 12 år uten kostnad for bileier.
Tror dere Tesla vil gjøre noe lignende for oss som var tidlig ute å kjøpte de første modellene (som sannsynligvis får flest feil)?

14
Lading av Tesla / Mindre gass i ac-anlegget = tregere SC?
« på: mandag 12. juni 2017, klokken 16:47 »
Jeg så på en video på youtube der det hevdes at bilen bruker kjøling fra ac-anlegget hvis batteriet er varmt.
På Tesla hadde de sagt at en risikerer at bilen stopper dersom det er varmt i været, og batteriet ikke får nok kjøling fra ac. Jeg mistenker at ac-anlegget vårt mangler endel gass, for vi måtte kjøre med anlegget innstilt på 15,5 grader selv om vi satt i shorts og t-skjorte, når det var 26-27 grader i været for noen uker siden. Når bilen var ny kjølte bilen ekstremt bra, det mener jeg den ikke gjør lengre.
Noen som kan bekrefte at bilen bruker ac-anlegget for å kjøle ned batteripakken? Isåfall må vi få etterfylt før vi kjører til Spania.

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Trilling på bærtur.
« på: tirsdag 06. juni 2017, klokken 22:21 »
https://www.youtube.com/watch?v=Q3Xepwnqj_M

1:30
Fortjener å miste lappen for noen år for slik idiotkjøring.
Hvis føreren i det hele tatt hadde lappen.

Sider: [1] 2 3 ... 6