Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - PLUTO

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Slukking av Airbag lampe MieV
« på: Mandag 23. Desember 2019, klokken 12:27 »
Etter at vi startet bilen en gang uten airbag ledningene i på setene har airbaglampen lyst. Jeg koblet inn OBDII og leste av feilkoder. Fant fire gamle feilkoder, men ingen aktive. Slettet de gamle slik at minnet er tomt og den ikke viser noen aktive feilmeldinger, men fortsatt lyser airbag-lampen. Noen som har tips?
Jeg brukte Carscanner appen sammen med en OBDII bluetooth enhet. De ser ut å fungere fint og gir meg mye info om bilen og batteriene, men altså ikke dette med airbaglampen.

2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Deler til clio
« på: Fredag 02. November 2012, klokken 20:38 »
Siden vi har gått over til nyere elbiler sitter vi igjen med litt deler til clio electric. Ladere, hacker (motorstyring), ucl, dc/dc, komplett motor og litt mer småtteri. Ta kontakt om det er noen som trenger slikt.

3
Andre Elbiler / CLIO gassreglasje
« på: Tirsdag 05. Juli 2011, klokken 08:32 »
Vi har funnet en måte å lage et nytt gassreglasje til CLIO. Med litt mekanisk kunnskap og litt elektrisk kobling løser man et slikt problem forholdsvis enkelt med deler fra ELFA.

Send melding dersom noen er interessert i mer info.

4
Elbilen i Samfunnet / Statens vegvesen har overgått seg selv
« på: Mandag 23. August 2010, klokken 20:40 »
I dag var min importerte Renault Clio inne til biltilsynet for å få sine lenge etterlengtede norske skilter. Det gikk greit i fjor når jeg importerte en helt lik bil. Det vil si jeg måtte tre ganger innom tollen og tre ganger innom biltilsynet för jeg hadde skiltene på bilen. Jeg ble frustrert den gang av all denne unyttige papirforflyttingen, men nå i år har de sannelig overgått seg selv. Det var kona som skulle innom og hente nöklene og papirene. De mötte henne med de mest utrolige spörsmål og utsag:. Det står her at bilen har bensitank. Det kan jo ikke en elbil ha! Har bilen tilhengerfeste? Har den tåkelys? Dette var altså etter at de hadde hatt bilen inne i  hallen til kontroll. Ut fra kontoret kom min kone (nok så frustrert) med en liste på to A4 sider med krav om dokumentasjon. De ber meg dokumentere signahorn, dörlåser og hengsler, bremser, radiostöydemping, innvendig utstyr, utvendig stikkende deler osv i en uendelighet. alt med henvisning til paragrafer. Utrolig at de kan lage så mye styr for en bil som er 12 år gammel og bygd av Renault på deres fabrikk. Det blir nok en frustrerende samtale med kontrollören der i morgen >:(

5
Andre Elbiler / CLIO med Thunder sky batterier
« på: Lørdag 31. Juli 2010, klokken 15:25 »
I natt kom min "nye" Clio med LiFeYPO4 batterier.
Datablad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/2010723131240.pdf
Jeg får nok ikke registrert den inn før i slutten av august og har derfor lite å si annet enn at det er et meget pent arbeid som "Julle" i Sverige har gjort.

Blokkene er satt sammen i spesiallagde aluminiumskasser som er lett tilgjengelige ovenfra. Kassene er isolerte og har 220V varming for å holde dem ved en god temperatur om vinteren. En egen BMS overvåker hver blokk på mV nivå. Denne er også koblet opp mot bilens opprinnelige computer slik at denne tror at det sitter vanlige NiCd blokker i bilen. Dette medfører at alle instrumenter virker og at den originale laderen kan brukes. Det er også et eget display til denne BMS, men dette er enda ikke helt ferdig.

6
Avansert: Batterier og Lading / Erfaringer med SoftCharger?
« på: Lørdag 13. Februar 2010, klokken 18:39 »
Jeg har i det siste fått en del e-post reklame for et produkt som sier at det skal forhindre batterihavari. Systemet heter SoftCharger og koster vanligvis over 10 000 kr. Jeg er interessert i å høre med andre hvilke erfaringer de har med dette produkt. Grunnen til at jeg er interessert er at jeg har kommet over en P106 som hadde en slik montert, men allikevel fikk batterihavari.

Produktet skal i følge produsent fjerne all unødvendig overlanding. Denne overlading er i følge produsent det som får blokene til å gå i stykker. Det er altså en modul som overstyrer bilens eget ladesystem.

7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Noen som har en HV boks til Think?
« på: Torsdag 04. Februar 2010, klokken 19:26 »
VI har fått inn en Think med trolig feil i HV boks. Er det noen som har en slik som de er villige til å selge?

Send meg PM

8
Avansert: Avanserte reparasjoner / Think og Renault lader
« på: ſøndag 31. Januar 2010, klokken 18:06 »
Think og Renault Clio bruker begge luftkjølt lader fra ACTIA. De ser helt like ut på utsiden, men det er ulike nr på styringskortet. Jeg tok allikevel sjansen i dag og satte en Think lader over i min Clio. Det ser ut som om det fungerer meget fint. Den kjørte lading på 10 og 16A uten problemer og gikk over til fase to som den originale laderen. Viftene starter og stopper som de skal og laderen stopper når syklusen er ferdig.

Jeg må teste litt til, men det ser ut som om eneste tapet er at jeg ikke får frem hvor lang ladetid det er igjen på displayet slik det gjør med den originale laderen. Originalt kan man ved å slå på tenningen under lading få bilen til å fortelle hvor lang tid det er igjen til den er helt ferdig med ladesyklusen. ;D

9
Avansert: Avanserte reparasjoner / Reparasjon av blokker
« på: ſøndag 31. Januar 2010, klokken 13:16 »
Jeg er litt på det svenseke elbilforumet (siden jeg har Clio og det er mest av dem der).

Det er åpenbart et problem der i øst, med celler som gir seg. Det er et kjent problem også her. Når en blokk går isttykker er det som rekgel kun en celle i en blokk som er brent eller ødelagt. Der i øst snakker de om å bruke også disse ødelagte blokkene. De kortslutter den ødelagte cellen og bruker blokken videre. se for eksempel:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about2027.html
Er det noen her i vest som har erfaring med slikt?

10
Elbiler i media / Fisker ny værsting
« på: ſøndag 10. Januar 2010, klokken 19:38 »
Jeg leser på ferdinand motors hjemmeside om en konkurrent til Tesla.
Rå ytelse og med ekte "range extender". Bilen har en bensidrevet batterilader på 265 Hk! Bilen yter 406 Hk og skal klare å kjøre over 48 mil.

11
Tidlige elbiler: PSA "Classic" (Citroen og Peugeot) produsert frem til 2003 / Pimp my EV
« på: ſøndag 20. Desember 2009, klokken 15:00 »
Det har blitt skrevet litt om pimping av Think. Når det gjelder de andre biltypene (Renault, Citroen og Peugeot) er det mye lettere.
www.bsbildeler.no er det mye diverse til styling, spoilere, vinger og slikt. Det er også mange ulike typer av lykter og annet snaks å pimpe bilen med. Bildet viser nye lykter med "devil eyes" led til P106 (pris rett over 3000kr), og det andre et nok så tøft body kit til samme bil.

12
Avansert: Avanserte reparasjoner / Enkel adkomst til batterier, Clio
« på: Lørdag 21. November 2009, klokken 19:12 »
I min Clio er det det saget ut hull slik at man kommer til alle batterier uten å måtte løfte opp bilen eller å måtte demontere hele kasser. Som dere ser av bildene er det enkelt å komme til for å måle eller å skifte ut blokker dersom det er beholv for det.

Dere kan også se at alle blokker har separat vannfylling. Dette gjør at man har full oversikt over vannforbruk i hver blokk, men også at man forhindrer at en batterieksplosjon ødelegger andre blokker, slik det skjer dersom de er koblet sammen. Det betyr i praksis at det er litt mer styrete å fylle vann siden jeg må koble til slangen på hvert batteri.

Til en forskjell fra PSA så er det ikke noen tette kasser som blokkene er i. De kun dekket til med et deksel under. De henger ellers i noen holdere og det er åpent rundt dem. Det blir derfor litt støvete på blokkene i en Clio. Det er trolig også en av grunnene til at Clio nesten alltid har jordfeil i regnvær.

13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / SAXO -99 til salgs
« på: Onsdag 11. November 2009, klokken 22:05 »
Jeg har min Saxo -99 til salgs for 97 000 kr.

Ingen batterier er fra bilen var ny. Alle er skiftet det siste året og alle måler over 100Ah. Bilen går godt og er i god stand. Børstene er gode og bilen har PakTrakr selvfølgelig. Dersom kjøper bor i nærheten av Kristiansand stiller jeg med gratis service.

Jeg selger den fordi at jeg jobber med et lithium prosjekt.

Bilen med bilder finner dere på FINN.no

14
Avansert: Avanserte reparasjoner / Gassreglasje til CLIO
« på: Tirsdag 10. November 2009, klokken 19:43 »
Jeg har fått litt problemer med trimpoten til gassen på min gamle Clio. Det er denne som vieren fra gasspedalen er koblet til. Jeg lurer på om det er noen som har en brukt slik til salgs.

Jeg har sagd av noen biter for å se hvordan den ser ut inni. Det er altså ikke bare en enkel trimpot med endebrytere, som jeg hadde håpt, men den har noen IC kretser og annet knask.

15
jeg er kommet over en bil som jordfeillampen lyser av og til. Dette er ikke så vanlig for PSA. Noen erfaringer? Bilen både kjører og lader like fint selv om lampen lyser.

Sider: [1] 2 3 ... 6