Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ilmarw

#1
Kia Niro EV / 11 kW lader
søndag 05. april 2020, klokken 07:50
Hei,

Ser at 2020-modellen har 11kw-lader som ekstrautstyr. Det står at det forutsetter 3-fas, og jeg regner med at det krever 400V, men er det noen som vet om det evt. gir noen ekstra effekt med 230V 3-fas? Har en Easee ladestasjon på 230V 3-fas 32A, men det er vel kanskje bare TM3 og etterhvert PS2 som kan utnytte dette?

Ilmar
#2
Lade hjemme / Grå eller hvit PFXP kabel?
torsdag 20. februar 2020, klokken 12:02
Hei,

Skal ha ladestasjon i garasjen, 50mm dobbelvegg trekkerør er allerede gravd ned, og er i dialog med elektriker, og avtalt at jeg selv skal trekke 4G16 mm2 PFXP kabel (det er snakk om ca. 100 meter) da planen er å legge ned 32A 3-fas (230V IT). Ser at det finnes både hvit (500V) og grå (1kV) kabel, som har noe forskjellige pris.

Tenkte i utgangspunktet gå for denne hvite: https://elmaterialer.no/no/pfxp-450750-4g16-mm2-fr-reka-kabel-metervare-1-500m-8114.html

Mange av naboene har hvit kabel, noen grå. Er det noen god grunn til å gå for en dyrere grå kabel (bedre varighet)?  Den hvite ligger på 127 kr/m hos Elmaterialer, og de har dessverre ikke den grå (kun andre dimensjoner). Det billigste jeg finner for den grå er på rundt 200 kr/m, og da blir det jo 20.000 bare i kabel...

Tanker?

Edit: ser i etterkant at den nok burde ligge i underforumet "Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading", beklager det.

ilmar
#3
Er det noen på forumet som bor i borettslag, og som har fått gjennomslag for at borettslaget har lagt til rette for lading? Er gjerne ute etter en solskinnshistorie ifm. et mulig magasininnslag. Ta kontakt med meg på ilmar[at]elbil.no eller fortell det her.

ilmar
#4
Andre elektriske doninger / Norsk elbåt
onsdag 15. april 2009, klokken 11:09
#8
Alt det andre / FLYTTET: Fra bensin til el
torsdag 12. mars 2009, klokken 18:17
#9
Andre Elbiler / Pressemeldinger fra Mitsubishi ifm. I-MIEV
onsdag 04. mars 2009, klokken 10:19
Tenkte å lage en egen tråd med pressemeldinger fra Mitsubishi ang. I-MIEV. Det har kommet to stykker i dag:
http://presse.mitsubishi-motors.no/p_artikkel.asp?id=1830
http://presse.mitsubishi-motors.no/p_artikkel.asp?id=1829

ilmar
#10
Det er positivt at elbilprodusenter ønsker å samarbeide om tekniske løsninger: http://presse.mitsubishi-motors.no/p_artikkel.asp?id=1825

ilmar
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Tilhenger fra Biltema
mandag 09. februar 2009, klokken 12:40
Hei,

Tror dere det ville vært mulig å få godkjent denne til bruk med Buddy'en? Den er jo ikke registrert i utgangspunktet, og er tiltenkt ATV'er.
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=139526

Elbilnorge har jo også tilhenger til salgs på sine sider, men det er noe dyrere:
http://elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=5&bakgrunn=brukte

ilmar
#13
Alt det andre / Hva irriterer bilister mest?
fredag 06. februar 2009, klokken 15:04
Greit å tenke på neste gang du ligger forrest i køen på motorveien:

http://www.dagbladet.no/2009/02/06/nyheter/innenriks/bil_og_trafikk/4722317/

ilmar
#14
Dette emnet har blitt flyttet til Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul).

Flyttet ettersom sykler nå er en del av motorsykkeldelen.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=1699.0
#15
Alt det andre / Farvel Hummer
onsdag 04. februar 2009, klokken 14:50
#16
Alt det andre / Berlingo/ Partner og baksete
fredag 30. januar 2009, klokken 09:42
Hei,

Jeg har hittil klart meg bare med Buddy, men ser nå behovet for en fossilbil i tillegg. Det jeg har tenkt på er Berlingo/ Partner eller en Caddy, alle med grønne skilter for å komme unna en del avgifter. Jeg har hørt at det etter ti år er mulig å sette inn baksete uten ekstra avgifter. Er det noen som har erfaring med Berlingo/ Partner som kan svare meg på om dette er trivielt? Er det bare å få tak i et baksete og montere det selv før godkjenning, eller er varebilutgaven og utgaven med baksete så forskjellige at det ikke lar seg gjøre. De er vel like lange, men det er kanske en skillevegg som må taes ut? Og vinduer byttes?

Synes i grunn Caddy er penere, men her er det vel ikke mulighet for å sette inn bakseter?

Berlingo finnes jo i 4x4 utgave, bruker disse mye mer drivstoff?

Mange spørsmål, men er overbevist om at noen her har svaret på noen av dem.

Mvh. Ilmar
#18
Tidlige: Buddy / Kewet / Røhne Selmer ny Buddyforhandler?
torsdag 22. januar 2009, klokken 11:38
Ikke vet jeg hvordan det går med Røhne Selmer og Think, men denne linken kan tyde på at de blir forhandler for Buddy ogsa?
http://elbilnorge.no/index.php?name=Blogs&mode=display&id=362&bakgrunn=forum

ilmar
#19
Følgende melding er sendt til Norstart:

Sitat
Parkeringsplassene for el-motorvogn i Saga P-Hus er ikke tilgjengelig
mandag 2. og tirsdag 3. februar på grunn av rehabilitering i
parkeringshuset.

Dersom el-motorvogn eiere velger å parkere i andre deler av anlegget
disse to dagene må de betale parkeringsavgift som angitt på
betalingsautomatene, da p-huset er privat drevet.

Trafikketaten minner om at det er 10 ladeplasser i Kongens gate
reservert for el-motorvogn. I tillegg finnes det 6 ladeplasser på
Hammersborg Torg (ved Deichmanske bibliotek) - disse har maks p-tid 3
timer.

Vi vil sette opp plakater i Saga p-hus uken før som informerer om
stengingen, men det hadde vært fint dersom dere får lagt ut en melding
på Norstart sine sider også!

Med vennlig hilsen
**************
førstekonsulent - planseksjonen
Trafikketaten

ilmar

PS: Vi har problemer med nettsidene, eller ville dette ha kommet ut der også.
#20
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
tirsdag 20. januar 2009, klokken 10:04
Laget egen tråd for å oppretteholde den originale tråden som en ren rekkeviddetråd slik andreas foreslo.

ilmar
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA