Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - tomatchili

Sider: [1]
1
Hyundai Ioniq / Skitransport (inne i) Ioniq
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 13:28 »
hej!
Jag funderar på hur man kan transportera ski med en Ioniq. Backbox verkar ju vara en smidig lösning, men det tar ju bara skidor upp till 1.90: Alla utom mina skidor går ju in i denna boks. Men hur kan man transportera ett par längdskidor på ca 2 meter: Är enda alternativet att fälla ner säte etc:  Eller finns det någon mölighet att transportera ett par langressski på drygt 2 meter och 4 (eller t.o.m. 5) personer samtidig? Typ lägga skidorna på sidan av passagerersätet fram eller liknande?

2
e-2008 / Hurtiglading i kulde
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 21:57 »
Hej! Har tittat på video och läst om e2008, men inte sett något om hurtiglading i kulde. Någon som vet eller har en teori om vad man kan för förvänta för ladehastighetet under kalla förhållande?

3
Kjøpe elbil? / Styra ladding till t.e.x. 80% på nya bilar?
« på: Tirsdag 09. Juni 2020, klokken 13:17 »
hej

Det verkar det som många av de nya bilarna inte har logiken att välja mellan t.e.x. 80 eller 100% laddning  tillgänglig (t.e.x. Leaf, Peugot) Att på arbetsdagar ladda till 100% är kanske inte så illa, då vet man ju att bilen snart kommer att köra. Men hur skall man göra på helger för att undvika att bilen blir stående med fulladdade batterier hela helgen? Hålla på att mixtra med olika laddtider olika dagar etc? Verkar ju extremt tungvint jämfört med det schema som jag har på leafen 2012 nu:
Varje arbetsdag ladda till 100%, klart kl 06:00
Lördag och Söndag: Ladda till 80% klart kl 07:00

Är de annan batterikemi i nyare batteri som gör att 80% laddning inte är lika viktigt, eller räknar de med att räckvidden är så lång så att man bara laddar överhuvudtaget  de dagar man vet att måste för att klara av för morgondagens körning (och då laddar man alltid till 100%)?

4
e-2008 / LED lys vs ikke LED lys
« på: Lørdag 06. Juni 2020, klokken 20:47 »
Var och tittade på en e2008 och tyckte det verkar var en trevlig elbil: En av skillnanderna mellan Allure och GT-line som man inte kan uppgradera är LED ljus och fjernlysassitanse  på GT-Line. Eftersom bilens räckvid gör att man nog kommer köra utanför de belysta Oslo/Lilleström vägarna, så undrar jag om någon vet om GT line har märkbart bättre ljus än Allure.

5
Leaf 2010-2017 / Laddstatus i bil vs hurtigladdare
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 20:38 »
Hej det allvetade forumet!
När jag stannade och hurtigladade på vei hjem från jobb i dag så hade jag 3 bars igen (borde motsvara ca 25%) men när jag kopplade in mig på hurtiglader ca den 40%. Efter att ha ladet drygt 2 kWh sa hurtiglader 50% batteristatus, medan bilen hade 4 bars (ca 35%).
Är det normalt att det skiljer så mycket mellan bil och laders visning, eller har min bil börjat "räkna fel" Eller har hurtiglader fel? Är det Leaf spy som kan berätta sanningen som är lösningen?
/Anders

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rosttest
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 11:45 »
kanske har detta nämnts tidigare, här är iallafall en svensk rosttest av Nissan Leaf 2018. Inget vidare betyg, sämre än t.e.x. Hyundai och VW. Jag tror det är samma generalagent i Norge och Sverige, men kanske de norska har lite extra behandling?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-nissan-leaf-2018

7
DRIFTSBATTERI / Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 18:08 »
Hej,
Jag har problem med min Leaf 2012 (77000 km )som saknar en bar på huvudbatteri, och alltid har haft 4 eller 5* på batteristatus.

Verkstaden (inte märkesverkstad, men de jobber en hel del med leaf tror jag) hävdar att det är huvudbatteriet som är ödelagt, men jag tror det är något med 12 volt systemet. Jag tänkte se om forumet har något tips. Jag laddade 12 volts batteriet (som jag tror är det originala batteriet) fullt, och provade även att koppla bort minus polen i 30 minuter. Symptomen var de samma före och efter:
-Bromsen går ned i botten utan större motstånd
-Vid ett knapptryck på "power" så kom stapel upp som visade ca 50% kapacitet på huvudbatteri, det stämmer bra med det som var förväntat med tanke på laddningsstatus
-När jag lyckades få den i "brems+powerknapp" mode så står det bara --- på batterindikator, och batteristapeln var helt tom. Går inte att få i kör-mode
-Kopplade jag in ladeladekabel för huvudbatteriet så blinkade laddnings indikator till, och sedan slutade laddning
-12 volts batteriet höll ca 11.5 volt vid belastning (ljus etc)
-Jag kollade alla säkringar, och såg ingen som verkade trasig

Jag ringde då NAF som kom och kopplade till en power-bank till 12 Volt:Samma symptom som tidigare. Vi vinchade upp bilen på flaket, och körde till verkstad. Jag glömde bilen i power-on läge på flaket. När vi kom fram till verkstad (ca 20 minuters körtid) fick jag inte längre ur den elektiska parkeringsbromsen. Jag slog av bilen och kopplade  in bärgarens power-bank:  Den var svårt att få bilen i power läge och få ur p-bromsen. (powerbanken som var kopplade till batteriet visade 12.5 volt)
-Nu verkar bilen vara helt död, och inte komma upp i power-läge alls, verkstaden menar det beror på ödelagt huvudbatteri

Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Jag tänker inte byta huvudbateri utan att få det bekräftat från någon mer verkstad: Rekommenderar ni att låta Birger N Haug eller elbilsmek för att ta en titt på bilen?

Med hopp om bra tips! Anders


8
Leaf 2010-2017 / Förvärming av betteri m.h.a. kupevärme?
« på: Mandag 08. Oktober 2018, klokken 12:00 »
Hej igen:
Jag kan inte helt släppa idèn om att förvärma batteriet: Jag läste  en artikel i TU där de (ungefär) konstaterade att vid en batteritemperatur på -5 så är det inte så stor skillnad i energiinnehåll mot rumstemperatur, men vid kallare temperatur så faller kapaciteten raskt.
Skulle batteritemperaturen på min leaf 2012 påverkas så mycket så det skulle ge mer kapacitet om jag t.e.x. satte in en eldriven värmare i kupen (med annan kabel och kurs), och startade denna så att kupen håller 20 grader några timmar innan laddningstimern slår till och laddar batteriet. Medan laddning med 16A pågår så borde det väl kunna hålla värmen uppe av sitt eget inre motstånd? (Och när laddningen är klar så slår den inbygda kupevärmen på)
Bilen står i kallgarage, som jag inte vill isolera då det är ganska stort.

9
Leaf 2010-2017 / Varmematte på gulvet under bilen?
« på: Mandag 10. ſeptember 2018, klokken 13:19 »
Jag funderar på kreativa sätt att inte behöva köpa en ny bil för att komma lite längre på vintern (kallare än -10) Vad tror expertisen om detta förslag:  Att lägga en värmematta på ca 500 W på golvet i det oisolerade garaget, och styra denna så att det slås på när temperaturen i garasjet sjunker under 0 grader.
Om man parkerar bilen realtivt rakt över denna matta, kommer värmen från mattan  då att hjälpa till att batteriet bli så mycket varmare att det rymmer mer energi? (jag laddar med 16A laddare) ? Eller kommer jag bara bränna 500 W utan någon som helst effekt (mer än bilen kanske rostar lite mer)?

10
Leaf 2010-2017 / Webasto eller byta till en Leaf med varmepumpe?
« på: Mandag 27. August 2018, klokken 23:48 »
Jag har en Leaf 2012 modell (importerad från Sverige, har gått ca 70000) som har mist en batteri bar. Vi har nu problem att bruka den som pendlarbil till jobbet, ca 50 km t.o.r. när temperaturen faller under -10: Skulle ett byte till en 2013 modell eller nyare 24 kWh med värmepump (och inga tappade "barer") lösa problemet under de närmaste åren eller är det en bättre idé för att säkra räckvidden på vintern under några års sikt  att montera in en dieselvärmare i 2012 modellen?
(att slanta upp 150 000 i mellanskillnad till 40 kWh som ändå inte kan ersätta fossilbilen känns inte lockande)

11
DRIFTSBATTERI / Hur mäts 80%
« på: Torsdag 19. Oktober 2017, klokken 12:28 »
som frågan lyder? Hur mycker är 80% av ett batteripacke? Om man t.e.x. måler med en kWh måler vid ladning med i stort sett tomt batteri, så bör ju denna indikera att det har laddad med minst 0.8*24 (detta var ju denna siffrar som används i marknadsföring av bilen)=19.2 kWh: Stämmer detta eller är det andra siffror som är grunden för 80%?

12
DRIFTSBATTERI / Ingen översikt för batteritemperatur när laddaren är inkopplad.
« på: Torsdag 21. Januar 2016, klokken 11:41 »
När jag stiger in i min leaf (2012 nordisk verison) vid -18, laddaren inkopplad och fulladdade batterier visar batteritemperatur 0 staplar: Jag har ju varmefilt för batterier, skall inte denna få upp värmen på batterierena något över 0 staplar?

13
Ladeplasser og ladekabler / Byte stikkontakt på Mode 2 lader
« på: Tirsdag 05. Januar 2016, klokken 14:58 »
Hej
Detta är säkert avhandlat tidigare, men min dåliga norska gör att jag har svårt att söka:
Jag behöver byta stikkkontakt (den schuko som man sätter i väggen alltså) på min original Nissan Mode 2 kabel:  Vad gäller för denna? Måste det vara en stöpt kontakt? Kan man i så fall byta ut kabel och schuko kontakt?  Någon som har tips på var man kan göra det i Oslo regionen och vad det borde kosta.
m.v.h.
Anders


14
Leaf 2010-2017 / Galler/Gitter mellan bagasje och kupe
« på: Mandag 02. ſeptember 2013, klokken 15:32 »
Hej!
Då jag lastar in barnvagn mm i bagaget på min Leaf (årmodell 12) så tycker jag det vore mycket bättre att ha ett gitter mellan bagasje och kupe än hatthyllan som är där nu (och mest ställer till problem):
 Någon som vet om det finns möjligheter att montera ett sådant?

15
Leaf 2010-2017 / Webasto/Eberspächer
« på: Tirsdag 04. Desember 2012, klokken 17:41 »
Hej hej,
Efter en tur i -15 så konstaterar jag att om man skall våga köra med barn i Oslotrafiken (där ju några mil helt plötsligt kan ta flera timmar) så skulle jag gärna ha en tryggare värmekälla än batteriet:
Någon som vet vilka möjligheter det finns att eftermontera diesel/bensin eller möjligen etanol (som inte käns helt tryggt p.g.a. brandfaran, man får ju montera någon sorts liten tank någonstans) värmare.
m.v.h.
Anders

Sider: [1]