Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cato76

#1
Model 3 / Ute-temperatur-måler viser feil
mandag 13. desember 2021, klokken 10:22
I min TM3P viser display for ute-temperatur feil. Har kjørt i +1 grad hvor bilen viser minus 11.. Dette er kanskje mest ekstreme jeg har sett, men oftest viser den 3-4 grader feil. Måler både for varmt o for kaldt.

Noen andre med samme problem, og hva har fixen vært?
#2
Model 3 / Model 3 topper Tesla-tronen
lørdag 19. desember 2020, klokken 19:26
Da er det registrert flere Tesla Model 3 enn Model S i Norge!  :D 8)
#3
Model 3 / Overgang fra Model S til Model 3
torsdag 19. november 2020, klokken 09:32
Jeg har kjørt over 200.000km i Model S siden september 2013 og har vært strålende fornøyd så langt (selvfølgelig noen hick-ups har det vært med bilene..). Uansett, nåværende bil har over 150`på telleren og har passert 5 år, derved uten garanti.
Jeg har en Model 3 Performance i bestilling, men skulle helst byttet ut i nyere Model S, men tar meg ikke råd til en flunkende ny S.. Been there, done that og tapt nok penger  ::)

Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.

Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette  8))? 

Setter pris på at kun de som har erfaringer med S svarer på denne tråden, slik at den ikke blir spammet med alt annet vas.. 
#4
Model S 2013 - 2022 / Tuten virker ikke..
fredag 30. oktober 2020, klokken 13:42
Tuten (eller hornet) har sluttet å virke på min bil. Ser at i denne tråden kan det være dårlige kontakter:
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 06. november 2019, klokken 10:36
Hei! Har hatt min model S inne for å reparere horn som ikke virker i sommer (innenfor 5 år), de "smurte kontaktene" og det virka en liten stund og nå har det sluttet å virke igjen.

...

Noen som har erfaringer med dette?

Bilen min er utenfor garanti, så jeg forsøker å finne feilen selv før jeg leverer den inn :)
#5
Model S 2013 - 2022 / Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 09:40
Angående "10% reduksjon på 85kWh-batteriet..." -diskusjonen som pågår ønsker jeg å vite hvor mange som er berørt av dette. I første omgang gjelder denne pollen kun 85kWh-pakken, men dersom du er berørt og har annen størrelse på batteriet, så skriv gjerne en kort kommentar her.

Dersom du ikke er berørt, men blir det etter avstemning så har du mulighet til å endre din stemme  :)

Begrensing i superlading menes at du kun lader ca 50kW 70kW på max.
#6
Model S 2013 - 2022 / 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 21. juni 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 08:34
Ikke den mest etterettelige kilden, men det er tydeligvis noe som har skjedd. Denne artikkelen beskriver at det faktisk ER kommet en oppdatering som skal redusere risikoen for batteribrann på 85-pakkene, og at det i starten ble bortforklart med normal degradering:

https://itavisen.no/2019/06/21/tesla-oppdatering-forverret-rekkevidden/

Det skal visst komme korrigering om man skal tro artikkelen.

Hvis det er en mismatch mellom hva cellene tåler og hva BMS gjør med dem er det en litt for enkel fiks å "slette" 10% av kapasiteten i topp. Den har vi faktisk betalt en grei prispremie for. Så da får Tesla heller finne en annen løsning. Frykter at "korrigeringen" bare innebærer at de barberer vekk mindre enn 10% av kapasiteten, men at det fremdeles blir en merkbar reduksjon av rekkevidden.

Når det gjelder vår 2013-modell synes jeg jammen de har forsynt seg nok av bilens egenskaper etter kjøp. I etterpåklokskapens lys var pengene betalt for "P" bortkastede, for eksempel.

EDIT: Her er en mer etterettelig kilde:
https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/

Ser ut som artikkelen er basert på denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

La oss fortsetter diskusjonen av dette i denne tråden  8)

#7
Model S 2013 - 2022 / Batteribytte 85 -> 90/100?
mandag 03. juni 2019, klokken 11:47
Mente at jeg leste på facebook før helgen om at noen hadde fått nytt batteri på en P85 (pga garanti) og fått dette byttet til 90kWh batteri. Er det flere som har gjort dette, og kanskje til og med fått 100kWh batteri?

Har dette byttet noen andre fordeler enn rekkevidde og nytt batteri?
#8
Bestilling og levering / Nytt service senter i Porsgrunn
torsdag 02. mai 2019, klokken 15:16
Dette har jeg ventet på lenge!!! Kollegaer spøker med at nå kan jeg si opp hybelen min i Drammen   ;D

Nei, dette er veldig bra både for avlastning til Drammen, Rud og Kristiansand, som er de nærmeste SC's

Jeg har dessverre ikke +abn, men dersom noen har så er det fin om dere kan dele info her :)
#9
Model S 2013 - 2022 / Flere Servicesentre?
tirsdag 28. november 2017, klokken 15:07
Når kommer flere servicesentre?
Ser at det er klager på flere måneders ventetid på servicer og reperasjoner.. Samtidige er det omtrent umulig å komme i kontakt med Tesla for å få ordnet avtaler (egne erfaringer)..

Når TM3 kommer vil det vel 4-5 dobles med antall biler, og det betyr vel 4-5 ganger lengre ventetid på service (snakker vi ett par år ventetid, kanskje..?).

Jeg har kjørt TMS siden sept 2013. Bor i Telemark og har brukt Drammen (og noen ganger Kristiansand) som nærmeste servicesenter. Det blir litt tungvint når en har en liten fix (som 12V batteri i forrige uke) og må bruke halve arbeidsdagen for å få ordnet dette..

Ok, problemet slik jeg ser det er to-delt.. Lang ventetid og får lite geografisk spredd servicesentre.

Hvordan kan vi trykke på for å få flere servicesentre (også ut i distriktene)? Noen som sitter på informasjon om det kommer nye?
#10
Model S 2013 - 2022 / Batteristatus 50K km <
onsdag 09. september 2015, klokken 12:09
Hva er status på batteriet for dere som har passert 50.000 km på telleren?

Selv så har jeg logget batteristatus siden februar 2014 på min bil. I versjon 5.9 så viste den en unaturlig høy rekkevidde som ble justert ned i v6.0 og som v6.1 og v6.2 har fulgt. Som dere ser på bildet så er estimert rekkevidde veldig tydelig på sommer/vinter, mens Reated og ideal går sakte nedover.

Jeg mistet noen km i rekkevidde etter mange langturer i sommerferien, med hovedsaklig SC-lading, men håper at dette tar seg opp igjen og stabiliserer seg ved normallading (13A) til 90%.

Batteristatus 13.08.2014 (km ca 30.000)
Rated - 437,6
Estimated - 341,3
Ideal - 350

Batteristatus 06.07.2015 (km ca 57.000) - før ferien
Rated - 433,2 (-4,4)
Estimated - 389,6 (+48,3 hovedsaklig pga temp)
Ideal - 346,6 (-3,4)

Batteristatus 09.09.2015 (km ca 62.000)
Rated - 427,6 (-10)
Estimated - 354,8 (+13,5 hovedsaklig pga temp)
Ideal - 342 (-8)
#11
BMW i3 / Åpen dag på NAF-bane, Geiteryggen-Skien
mandag 07. september 2015, klokken 15:16
Vestfold og Telemark elbilforening arrangerer åpen dag på NAF glattkjøringsbane på Geiteryggen (Skien) for elbilister lørdag 26. september fra klokken 11.00 til 15.00!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23503.0.html
#12
Model S 2013 - 2022 / Åpen dag på NAF-bane, Geiteryggen-Skien
mandag 07. september 2015, klokken 15:14
Vestfold og Telemark elbilforening arrangerer åpen dag på NAF glattkjøringsbane på Geiteryggen (Skien) for elbilister lørdag 26. september fra klokken 11.00 til 15.00!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23503.0.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA