Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Signature #280

#1
Audi e-tron / Justering av ladehastighet / ladeprosent?
fredag 05. april 2019, klokken 10:31
Noen som vet om det er mulig å justere ladehastighet på e-tron?
Etter å ha kjørt Tesla i flere år er jeg vant med justeringsmuligheter på både hastighet/ampere og hvor mye jeg ønsker å lade batteriet. Jeg vet jeg kan endre hastighet på ladekladden til 50%, men det jeg lurer på er om det er mulig å endre dette også i bilen og om det eventuelt er noen minnefunksjon på dette.
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å stille inn så ladingen stopper på f.eks 75%?
Jeg spurte selgeren om dette, men han mente at Audi hadde "løst problemet" med at batteriet ikke tar skade av å alltid lades til 100%. Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert, men jeg var av den klare oppfattning at det ikke nødvendigvis forlenget batteriets levetid ved å konstand lade til 100% og om det faktisk stemmer, tviler jeg på at Audi har løst dette. Så finnes denne muligheten, til å sette maks ladeprosent?
#2
Jeg klarer ikke starte forvarming av bilen når UMC'en er koblet til.. Jeg får som mange her feilmelding når den er koblet til, må ofte koble til et par ganger før jeg får satt igang lading osv, men nå som kulden kommer er dette vesentlig at fungerer..

Kobler jeg ikke til UMC eller fysisk åpner og lukker bilen med UMC tilkoblet er det ikke noe problem..

Er det en feil på min UMC eller er dette firmware?

Har noen forresten fått byttet sin UMC, har de noen liggende?
#3
Model S 2013 - 2022 / Nyheter om ulike adaptere
torsdag 22. august 2013, klokken 07:14
Siden det nå begynner å bli mange som får levert bilene sine, tenkte jeg å starte en ny tråd hvor man kan holde seg oppdatert i adapter verden.
Foreløbig blir jo bare bilen levert med Schuko adapter, noen som har fått levert noe annet eller har bekreftelser på når de får det?
#4
Model S 2013 - 2022 / Hurtigladeren på GOL åpner fredag!!
mandag 19. august 2013, klokken 12:35
Var innom Gol på min Tesla tur mellom Oslo og Bergen i helgen. I dag morges, på vei tilbake, fortalte en av arbeiderne på Gol at hurtigladeren skulle åpne fredag!! Kanskje det har vært nevnt tidligere, men en god ting kan uansett ikke sies for ofte :)
#5
Model S 2013 - 2022 / Ladespørsmål Type 2 lading
onsdag 14. august 2013, klokken 22:08
Jeg planlegger en tur til København i september. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har veldig lyst å prøve..
Poenget akkurat nå er at jeg ikke vet når jeg får dobbeltladeren min, eller andre adaptere.. Har sendt mail til 3 ulike personer i Tesla som så langt har resultert i 0 svar..

Uansett. Planen min er å kjøre ned fredag morgen. Først til Larvik. (135 km) Deretter tar jeg hurtigbåten til Hirtshals. Deretter til Ebeltoft (210 km), før København (115 km). Totalt 460 km.. Ser for meg at jeg må lade 60 km på veien for at det skal gå.

På veien hjem tenkte jeg å kjøre hele veien langs svenskekysten, en tur på totalt 595 km om jeg tar fergen mellom Helsingør - Helsingborg. På denne strekningen regner jeg med å måtte lade 195 km.

Så til spørsmålet. Jeg finner bare 400V 16A ladepunkt i Danmark. Det bør jo være noen type 2 ladere der, men jeg klarer ikke finne ut av det..
1. Hvor lang tid bruker jeg på 60 km med en 400V 16A kontakt?

På vei hjem har jeg vært i kontakt med en entusiast i Sverige, der vil jeg få tilgang til en ladekontakt, men all denne ladeinfoen er fremdeles gresk for meg. Alternativene er:
2. Kan benytte meg av CEE trefas uttak om jeg tar med adapter, hvilken adapter er det?
3. Kan Tesla lades med 64A trefas eller bare 32A og hvilke hastighet gir i så tilfelle dette?
4. De skal snart ha klart en Type 2 mode 3 trefas 32A, hvor lang tid bruker jeg på den for å lade de 195 km jeg trenger?

Håper jeg kan få et enkelt svar på disse spørsmålene :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Type 2 ladestasjoner
fredag 09. august 2013, klokken 07:12
Enkelt spørsmål, hvor mange Type 2 ladestasjoner finnes det pr dags dato og hvor er de? Lade nå appen lar meg ikke sortere på Type 2, og da er det en jungel å lete i.. I tillegg viser appen bare chademo på den nye ladestasjonen i Skien, selv om den er bekreftet med Type 2 kontakt også..
#7
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 ladestasjoner.
fredag 09. august 2013, klokken 06:56
Hei. Har nettopp mottatt min Tesla Model S og lurer på om noen kan fortelle meg hvor mange Type 2 ladestasjoner som er oppe å går i Norge? Klarer ikke finne en god oversikt på..
#8
Model S 2013 - 2022 / Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 07. august 2013, klokken 20:13
Tenkte å komme med en liten oppdatering etter å ha vært lykkelig Tesla eier i snart 9 timer!!
Først må jeg få sagt at jeg er enig med alle misfornøyde Signatur holdere her på forumet, jeg må ha vært ekstremt heldig som fikk levert min bil som en av de første i Europa.. Jeg er ingen VIP og reservert bilen for snart 2,5 år siden..
Får faktisk litt dårlig samvittighet, men etter noen timer i bilen kan jeg heller ikke la vær å smile fra øre til øre  :)

For å ta det negative først..

1. Bilen var ikke særlig tilfredstillende klargjort. Tydelige merker av dårlig jobb, men ikke så mye at det var sjenerende. Fikk min kontakt til å notere dette ned, da jeg ikke fikk mange svar der og da. Tar dette med Tesla nå som ting har roet seg, men regner ikke med særlig respons for å være ærlig..

2. Adapterne er ikke klare.. Fikk beskjed om de kom snart og nettopp var ferdig testet, men fikk ikke noe svar på når snart var.. Ergo ble bilen levert bare med vanlig Schuko adapter. Denne adapteren er i tillegg ganske klønete. Da jeg dro videre på jobb etter levering, tenkte jeg å teste ut en offentlig ladestasjon.. Siden adapteren er klumpete passer den ikke inn i tre av de ladestasjonene jeg fant i Lillestrøm.. Adapteren er for stor, slik at sikringer eller andre ting hindret tilgangen.. (Bilder kommer)

3. Bilen ble ikke levert med dobbeltlader, den skulle bli montert senere. Som vanlig, ikke noe klart svar på hva senere var.

4. Sikkerhetsnett i frunken manglet. Jeg påpekte det, men det virket som om min kontakt faktisk ikke hadde hørt om det før, så også noe jeg må ta videre med Tesla.

Så til det positive!!
Bilen er helt fantastisk å kjøre. De fleste har jo nå prøvekjørt den, men det å sitte i bilen alene og oppleve friheten kan bare beskrives som fantastisk. Veldig mye oppmerksomhet, fikk gratis kabel på elektrobutikken på Alna (må lage en kort skjøteledning til adapteren for at den skal kunne brukes) fordi to av ansatte elsket bilen!!

Jeg skal komme med flere oppdateringer etterhvert. I morgen går turen fra Oslo til Porsgrunn og tilbake, det blir første langtur og erfaringer fra den turen håper jeg å få delt når jeg er hjemme igjen..

En ting til.. De kunne heller ikke si når appen var klar, men appen jeg har lastet ned til Ipaden fra amerikans appstore fungerer som bare det!!

Fyr løs med spørsmål om det er noe dere lurer på!!

//Andreas
#9
Når det nå nærmer seg levering av de første bilene og i den forbindelse lurer jeg på om ekspertene her inne kan gi meg en oppklaring på hvilke offentlige ladere som kan benyttes med blå og rød adapter.
Jeg forstår at vi kan lade på vanlig stikk (shuko), men finnes det noen hurtigere ladepunkter som kan benyttes med rød og blå adapter?
#10
Jeg lurer på om noen her inne, med nok kunnskap, kan svare på hva det vil koste å lade bilen hjemme om man f.eks kjører 20.000 i året.
Sikkert mange som lurer, så de som har kontroll må gjerne bryte det ned til kostnad pr lading osv..
#11
Model S 2013 - 2022 / Hundebur til Model S
tirsdag 05. februar 2013, klokken 15:34
Jeg lurer på hvor mange kommende Tesla eiere som må eller ønsker seg et hundebur til bilen sin?

Jeg har tegnet et bur som jeg videresendte til Trønderburet for prising og antydet samtidig at interessen rundt denne bilen er såpass spesiell at det burde være mulig å få inn en del ordre hvis man legger litt innsats i å designe et eller flere bur til denne bilen.

Min tanke rundt buret er å ha heldekkende bunn og sider for å slippe hår overalt, samt et liten forhøyning som gjør det mulig for hunden å gå "ned" i buret, samt en åpning som åpner oppover..

Mitt bur er basert på de mål jeg har tatt av bilen som er på Alnabru, mens Trønderburet gjerne vil måle selv, noe som mest sannsynlig ikke lar seg gjøre før tidligst mai..

Så det jeg lurer på er følgende:
Hvor mange har behov for et hundebur til sin Model S?
I så tilfelle, hvilken størrelse ønsker man?

Finnes det en Trønder som kunne stilt sin Model S til disposisjon for Trønderbur, slik at de får tatt ordentlig mål når bilen kommer?

Det jeg ønsker å oppnå er kanskje en bedre pris og et perfekt bur til en perfekt bil :)
Prisen jeg fikk nå var 4400 ink moms.

Her er litt bilder av det jeg har tegnet:







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA