Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Leafern

#1
Leverte bilen til Tesla Karihaugen til avtalt time for å få fikset ac feil: « feilmelding: på grunn av systemfeil kan ikke klima beholdes på» Som i praksis ikke gir kald luft.

Etter fire dager fikk jeg en diagnose med forskjellige ting som måtte fikses og fikk beskjed om å finne meg et tredjepart verksted da de bare kunne prioritere biler med garanti pga kapasitet. Pris for diagnose kr 2400.

Noen som vet om bra verksted i osloområdet som kan fikse det som beskrives under og om dette blir en dyr greie?

Diagnose: Performed diagnose and high voltage circuit integrity check.
During diagnostic we found blown A/C compressor fuse in the DCDC/Junction Box due to internal high voltage low resistance of the A/C compressor. This could be caused by wear and it is creating metal scroll in the refrigerant circuit. A flushing procedure is necessary before new compressor installation and A/C refrigerant filling. Also the desiccant filter must be replaced. Noticed also small leaks in some of the AC pipes joints, some O-Rings must be replaced as well to prevent low refrigerant level. When the AC System will be drained for service we will know for sure what amount of refrigerant and oil must be added

#2
Model S 2013 - 2022 / Drive unit feil - igjen
lørdag 08. april 2023, klokken 18:39
Bilen stoppet på vei hjem fra fjellet på E6 kun to km hjemmefra. Begynte ned at P R N D symbolene lyste rødt i displayet og motoreffekt forsvant - kom kort tilbake og forsvant igjen. Fikk navigert opp avkjørsel til lambertseter og intill kanten i bakken. Konstant rødt i nevnte symboler og ingen DU effekt etter dette og fikk bilen tauet hjem. Hjemme på gårdsplassen «fungerer» DU igjen og lar seg kjøre litt frem og tilbake? Hva nå? Vil Tesla kunne finne spor i loggen? Tar imot tips fra slle dere erfarne😀
Model S 2013.

NB: DU ble sist byttet for drøyt to år siden på «utvidet» garanti. Da var den helt død.
#3
Leaf 2010-2017 / Bytte av hovedpumpe til bremsesystemet
fredag 17. juni 2022, klokken 15:10
Hei, har bilen inne til EU-kontroll hos merkeverksted og får høre at masterpumpe bremsesystem for min 2012 leaf må byttes. Dette skal være en komplisert del med masse elektronikk og vil koste 70.000 for ny. (de skal undersøke om de kan finne en brukt og da blir det eventuelt 30.000)

Er det noen som kan forklare litt om hvorfor dette er så omfattende og kostbart?

Og eventuelt råd om alternativer?





#4
Model S 2013 - 2022 / rear motor disabled - ok to drive
lørdag 07. november 2020, klokken 15:17
Og det er vel litt vanskelig hvis man kun har rear motor:-)
Uansett ingen hjelp av Tesla roadservice som etter remote sjekk mente jeg bare kunne kjøre videre. For hvis de skulle hjelpe med tauing måtte de først få bilen inn på verksted for å bekrefte at det var drive unit feil som kunne dekkes av garantien - de bekreftet at jeg fortsatt var innenenfor garanti for drive unit - men det kunne være så mue annet som var feilårsak. Så da var det bare å kontakte forsikringsselskap og ordne opp selv. Surt at jeg bare manglet 4 km for å rekke frem til hytta.

Så spørsmålet: er det noen grunn til at død motor ikke skal dekkes under drive unit garantien, når jeg fortsatt er innen for garantiperiode?
#5
Model S 2013 - 2022 / Lånebatteri = nytt batteri
søndag 15. juli 2018, klokken 18:01
For over seks måneder siden vile ikke min S85 lade og jeg fikk lånebil og bekjed om at jeg snart ville få den tilbake med lånebatteri mens batteri skulle sendes til reparasjon. Månedene gikk uten å høre noe før de ringte og informerte at de venter på nytt batteri da det ikke lot seg reparere. Så fikk jeg på fredag beskjed om at bilen er klar og kunne hentes. Jeg spør om hva de har gjort og de sier at de har satt inn et lånebatteri. Og når jeg spør om hva videre plan er sier de at jeg nok bare kommer til å beholde lånebatteriet og det er å regne som nytt. Det syns jeg hører litt pussig ut - hvordan kan jeg være sikker på det? Mitt opprinnelige batteri er forsiktig kjørt med under 40k (daglig småkjøring tas med leafen)


#6
Elektriske utfordringer / Lading av 12v batteri hvordan?
lørdag 31. mars 2018, klokken 21:44
Da var det min tur å komme hjem til livløs bil. Den har blitt kjørt svært lite i vinter og antar at det er 12v batteriet som er flatt. Jeg har en gammel batterilader fra biltema som fint ladet opp min gamle toyota flere ganger, men ved tilkobling til leafen skjer det ikke stort. Er det noen spesielle forhold for leaf - feks at 12v batteriet må tas ut for "ekstern" lading?

Det er kanskje best å bare bytte ut det gamle 2012 batteriet først som sist. Noen gode tips til å få dette gjort enklest?

Fortsatt god påske!

#7
Model S 2013 - 2022 / Urskivebot
torsdag 04. januar 2018, klokken 17:59
Var i utgangspunktet fornøyd med 75D som lånebil av Tesla.

I mine to gode gamle biler er det 12 timers urskive som jo er unødvendig å stille inn på 16 timers parkering men i lånebilen var det det 24 timers skive som var nytt for meg. Så da ble det bot for en 8 timers parkering:-(

Tror ikke jeg gidder å klage på dette da misforståelse sikkert trumfer rett, men er det noen som vet om man nå må skaffe seg 24 timers skive i Oslo eller kan jeg takke elbilforeningen for å ha funnet opp dette:-)

#8
Model S 2013 - 2022 / Bakkestart - rygge eller ikke
lørdag 19. november 2016, klokken 16:47
Hei. Slet veldig med å rygge opp slak bakke med hardpakket snø med helt nye hakka r2 dekk. Er det noen som har erfaring med om det er bedre å rygge ned  bakken og starte med snuten opp? Får vel da mer tyngde på bakhjula som enten gir bedre skyv eller graver seg enda mer ned...... (Har desverre kun bakhjulstrekk)
#9
Model S 2013 - 2022 / Hva får du inn i din model S?
lørdag 15. oktober 2016, klokken 15:16
Skråtak og opphøyd kant fra nedfelte bakseter medfører ofte til utfordringer med å få inn objekter i trunken som er mer kvadratiske i formen, som feks lenestoler.

Tar gjerne i mot tipps og triks på hva man har klart å frakte, med bildebevis
#10
Model S 2013 - 2022 / Antall ryggelys
tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:37

Kremt, ehe, skal det lyse i kun det ene av ryggelysene?-)

Oppdaget at kun ett av mine lyser og tenkte å ta det opp med Tesla ved anledning. Men så ser jeg at det samme gjelder naboen som rygget forbi? Og jammen har en kollega oppdaget det samme......snodig.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Karenslyst Allé 9 P-anlegg, Oslo
onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:50
Er det noen som har lykkkes i å finne denne plassen?
Har lett og lett......
#12
Kjøpe elbil? / Antall registrerte elbiler?
søndag 30. juni 2013, klokken 20:49
Staten innfører som kjent avgiftene igjen når antallet passerer 50.000.

Er det noen som vet hvor man kan finne ut gjeldene antall registrerte biler per nå?
#13
Lading / Parkeringsbestemmelser
fredag 26. oktober 2012, klokken 19:51
Hei, nykommer med to spm:

1) feks på  denne plassen (http://www.ladestasjoner.no/2010/07/drammensveienhsvartesgt-oslo.html)  er det mulig å lade to biler, med det kan være fysisk plass til tre biler. Er det lov?

2) feks på denne plassen (http://www.ladestasjoner.no/2010/06/roald-amundsens-gate-oslo.html) er det tre timers tidsbegrensning. Gjelder det kun i tidsperioden for underskiltet feks 9-15 på lørdag? Dvs kan man parkere kl 14 og stå til feks 21?

Er det noen generelle skikk og bruk regler...??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA