Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - aalbork

#1
Med litt tungt hjerte har jeg kommet frem til at jeg må selge min(e) Renault Kangoo. Da bilen begynte å få et visst reservedelsbehov kjøpte jeg en brannskadet bil som kun hadde gått ca 28 000 km. Planen var å få bevart en av disse artige, praktiske og funksjonelle bilene for ettertiden. Jeg må imidlertid innse at jeg dessverre ikke har kapasitet til å prioritere å restaurere bilen

Bil nr 1:
Mangler:
Kjørt ca 75 000 km. 4/5 defekte batteriblokker, DC/DC defekt, bremseskiver forran må skiftes. Slakk i styrestag venstre side. Foringer i forstilling slitt. Skadet skyvedør høyre side.

+:
Fire splitter nye piggfrie vinterdekk på nye felger følger med. 4 sommerdekk på aluminiumsfelg, med lav rullemotstand, benyttet en sommer

Bil nr 2:
Denne ble kjøpt som brannskadd delebil som har kjørt bare 28 000 km. Jeg kjenner derfor ikke til evt andre mangler med denne bilen. Den har hatt brann i bakre batterikasse og har derfor defekt håndbrems og avbrente bremseslanger bak. Videre har den ett flatt bakhjul. I følge forige eier var den i god stand og var EU-godkjent ca 1 måned før brannen.

Batteriet i Bil 1 er utladet for å hindre krystallisering.

Planen var å bruke deler fra denne for å sette bil 1 i stand.

Med litt innsats kan det bli en bra bil ut av dette. Jeg kan i utgangspunktet tenke meg å selge bilene samlet for ca  12 000,- og kan være behjelpelig med transport i rimelig nærhet til Oslo.

Renault Clip og lader for enkeltblokker følger med.

Gi bud!

mob: 90165756

Edti: satt ned pris til 12. 000


#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / DC/DC ønskes kjøpt
søndag 08. juni 2014, klokken 22:42
Trenger en DC/DC på min 500 W. Innspenning mellom 120 og 192 volt.  Har tidligere ringt på en DC/DC fra Think, men forstod det slik at den neppe tåler maksimal ladespenning på Kangooen, som kan komme opp i rundt 192 volt (22 blokker)

Mobil; 90165756
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Deler til Kangoo
fredag 10. mai 2013, klokken 09:11
Det ser ut til at jeg har fått en feil i ladeenheten på bilen. Selv om jeg anser sannsynligheten liten, spør jeg likevel: Er det noen som har en CEVE-boks, som på bildet, eller en Kangoo som skal skrotes? Svar her eller send meg en pm.
#4
Zoe / Girolje til Kangoo
torsdag 04. april 2013, klokken 20:38
Nå har bilen passert 75 000 km og det er fremdeles mye bil igjen, så jeg håper å kunne bruke den i mange år og km enda. Tenker derfor det er lurt å skifte girolje preventivt, for å slippe unødig girhavari. Det har fremdeles ikke lykkes meg å få tak i noe dokumentasjon på denne bilen, så jeg står ganske på bar bakke når det kommer til spørsmål om oljetyper etc.

Ser det er litt forskjellige anbefalinger når det gjelder think og PSA. Jeg vet jo ikke om girkassen på Kangooen skiller seg mye fra PSA, men kan anta at den ikke er så forskjellig. Håper noen her kanskje vet. Hvilken girolje som er best egnet. På syngingen fra girkassen høres det ut til at turtallet er ganske høyt i maksimal hastighet, så det er vel en fordel med en olje som ikke slynges for lett av drevene samtidig som den er lettflytende og tåler trykk.

Er det noen som vet hva som er anbefalt til Kangoo eller noen som kjenner en olje de har god erfaring med i liknende (kanskje PSA) girkasser?
#5
For en tid tilbake skiftet jeg en av fjærkontaktene i ladehansken til Kangooen. Da jeg åpnet hansken oppdaget jeg at de to kontaktene på siden, som vanligvis bare er sammenkoblet via en kort ledningsstubb, var koblet via noen motstander til en tredje brun ledning(se bildet). Denne ledningen er nå bare avklippet i enden ved schukokontakten.

Min bil er førstegangsregistrert i Norge i 2008 og er således en av de bruktimporterte Kangooene. Er det noen av dere med lang fartstid og erfaring med PSA/Kangoo som kan si noe om hvilken misjon denne ekstrakoblingen har hatt. (Trolig i landet bilen er importert fra).

Jeg har et par alternative antakelser:

  • Den brune ledningen gir et styresignal for inn/utkobling av 220v ac, på kabelen, når hansken settes i/tas ut?
  • Den brune ledningen gir signal til ladeenheten i bilen om maksimalt tillatt belastning?
  • Den brune ledningen gir signal til laderen i bilen om å stoppe/starte lading?

Edit: Nytt forsøk på å legge ved bilde. Virker forhåpentlig nå.
#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Kontakter til Marechal
lørdag 28. juli 2012, klokken 13:41
Er det noen som har til salgs  eller vet hvor man kan bestille løse kontaktstykker til Marechal-kontakten. (230 volt-kontaktene). Skulle gjerne hatt både den fjærende kontakten til hansken og kontaktpinnen som sitter i enheten i bilen.

Mvh

Aalbork
#7
I forbinelse med innbygging av Webasto i Kangooen er jeg interessert i vannreservoar (ca 5 liter) og brennstofftank (ca 8 liter) som passer i PSA-bilene. Er det noen som har noe liggende der ute?

Kim
#8
Zoe / Montere Webasto i Kangoo
onsdag 01. februar 2012, klokken 22:37
Ettersom Kangooen allerede har vannregister i varmeapparatet, med rørstussene stikkende ut av torpedoveggen, er fristelsen stor til å sette inn en dieselvannvarmer. Det elektriske elementet gir ikke så veldig mye varme når det nå begynner å bli kaldt. Må enten kjøre på omluft for å få opp litt varme eller friskluft for å se ut av frontruta. I tillegg spiser varmeelementet elektrisk kraft vi har mer glede av til fremdrift. Jeg vurderer å sette inn en Webasto Thermo top C ettersom den er en velprøvd modell som det også er en del av på bruktmarkedet. Monteringen og oppkoblingen av selve Webastoenheten virker ganske grei. Jeg har imidlertid noen spørsmål angående væskekretsen og dieseltanken.

Først væskekretsen:
Thermo top C må ha et minste væskevolum på 4 liter. Jeg har regnet litt på det og kommet til at med f.eks 5 liter væske og varmeforbruk på 2 kW vil hele kretsen være varmet fra 0 °C til arbeidstemperatur på 71 °C i løpet av ca 8 minutter. Så slår den over i 1/2 effekt. Med nevnte pådrag på 2 kW, vil den så gå i ytterligere 3 minutter før den når 76 °C og slår av brenneren. Etter ca 1 minutt vil temperaturen ha sunket til 71 °C og brenneren starter igjen med 1/2 effekt, så følger igjen 3 min brenntid osv...
Av dette vil størelse på akkumulatortanken bli et kompromiss mellom hurtig oppvarming og begrensing av start/stoppfrekvensen for brenneren. Hva Webastoen har det best med har jeg ikke funnet noe underlag på. Forhåpentlig vet noen av de mange kloke hodene her inne noe om slikt og kan gi noen gode råd. Jeg heller nok mest mot en løsning med en del større akkumulatortank og muligens en form for by-pass eller shunting for likevel å opprettholde relativt rask oppvarming. Hvor stort volum jobber Webastoen mot på PSA-bilene? Inkluderer dette volumet også kjølekretsen for batteri, motor og styreenhet? Jeg antar strengt tatt at man ikke ønsker å varme batterier, kontrollenhet og motor til 71 °C. (Kangooen har ingen væskekjølte enheter overhodet).

Drivstofftank:
Med et såpass beskjedent drivstofforbruk som Webastoen har, er det vel ikke behov for en fryktelig stor tank. Jeg leste et sted i Wikiet at en del Thinker med ettermontert Webasto har en kanne festet på høyre hjulbue. Hvordan løses fylling og tanklufting på disse uten søl og damping? Er det tillatt å bruke en slik løsning permanent i bilen? Eller finnes det andre små tanker som er bedre egnet for montering i bilen, og kan tilpasses utvendig fylling?
#9
Forleden, mens det snødde som verst, forsvant den elektriske varmen helt plutselig. Det var ikke store varmepådraget som stod på, bare en lunk for å holde frontruta rimelig gjennomsiktig. Element, sikring og varmekrets ut fra styringen er hel og uten jordfeil. Med tilkoblet Clip fant jeg ut at styringen mottar signal om ønsket varme, men det ligger også et signal som sier varme ikke tillatt. Under feilsøkingen fant jeg to brente kontakter (se vedlagte bilde) i multikontakten til Sagem/Actia styringen(Den har både et Sagem- og et Actia- nummer. På lokket på den bevegelige kontakten, som løsnes ved å trekke opp en forskyvbar låsemekanisme står det fabrikknavnet Sigma.

I kontakten sitter det to kontaktenheter, hver med 45 pinner/hull fordelt på 3 rader. Bildet viser ikke hele den ene kontaktenheten, men det er til sammen 90 kontaktpunkter.

Som det fremgår av bildet har jeg i alle fall behov for ny kontaktenhet samt hunkjønnskontakter og utstikksverktøy for disse. Stiftene som sitter på kontakten i modulen virker ganske uskadd, men det vil nok være en idé å skifte dem også til kontakter med bedre ledermateriale.

Strømretter/styreenheten har både et Sagem og et Actianummer:

Sagem:                21 602 461-4 A
Actia:                    P105182 G

Date de Fab:      09/04/04
No de Fab:         4145

Sitter det liknende kontakter på styreenhetene på noen av de andre biltypene (kanskje særlig PSA eller Think), og vet noen hvor man kan få bestilt nye kontakter og utsikksverktøy etc til dem?
#10
Zoe / Renault Clip - noen med erfaring?
lørdag 07. januar 2012, klokken 19:11
Kangoo-en trenger vannfylling, slanger og vann er innkjøpt og i går kom Renault Clip-enheten i postkassa. Målet er å foreta vannfyllingen selv. Programvaren ble greit installert og komunikkasjonen med bilen ser også ut til å fungere. En kan lese ut mange parametre og teste flere funksjoner. Jeg har dog så langt ikke funnet ut hvordan man aktiverer vedlikeholdslading og nullstiller varselet for vannservice. blir nye forsøk i kveld. Hadde vært fint med noen tips fra noen som har gjort dette på Kangoo.

Istedenfor vakuum med støvsuger, tenker jeg å forsøke med hevertprinsippet for å suge ut vannet med utløp ca 80 cm under batteritopp. Dette blir da ca 55 cm under innløpet for fyllenippelen og burde være tilstrekkelig til å suge vannet ut fra innløpsrøret.
#11
Da jeg skulle legge ladekabelen in bakluken i dag, oppdaget jeg en liten dam under en luke i den bakre batterikassen. Det kjentes litt såpeaktig og luktet elektolytt. Bilen var på vannservice for 2 - 3 uker siden. Min teori er at den har hatt sin første utjevningslading siden servicen i dag og at det i den forbindelse har rent over. I så fall tyder vel det da på at batteriene ikke var nok ladet eller hadde rett temperatur da vannfyllingen fant sted og at elektrolytten nå blir litt uttynnet ved neste vannfylling. Er det noe anderledes prosedyre for vannfylling av Kangoo enn for PSA-bilene? Tror jeg vil investere i utstyr og forsøke selv, neste gang vi skal ha vannservice. Tenkte å gjøre det etter ca 2 - 3000 km, for sikkerhets skyld, etterssom bilen er ny for oss og vi er ferske som elbilister.
#12
Enkle batterispørsmål / Sprukket batteri og proteksjonisme?
tirsdag 04. oktober 2011, klokken 20:17
Jeg har nå hatt kangooen på vannservice hos Valdemar på Elbilmek. Tror dette er første gang jeg har hatt en udelt positiv opplevelse av møte med et bilverksted, selv om besøket ble litt dyrere enn jeg hadde regnet med. Valdemar er en hyggelig kar og svarte gjerne på alle spørsmålene jeg kunne komme på.

Det viste seg undres vannfyllingen at ytterveggen i en av cellene i en blokk hadde sprukket og elektrolytten hadde rent ut. Blokken måtte derfor byttes. Elbilmek hadde heldigvis en blokk å selge meg, så vannfyllinen kunne fullføres og bilen kunne kjøres trygt igjen. Hvor lenge cellen hadde vært tom var det umulig å si noe om. I følge Valddemar var dette en svakhet de hadde sett på en del av disse luftkjølte batteriene. (SAFT STM 5-100 MR). Han mente det kom av at celleveggene var litt for tynne og svake og viste at sprekken gikk lans en av avstivningene i plasten. Han nevnte også at de hadde forsterket batteripakkene på en del biler ved å fylle i noe han kalte vinduslim. (Mulig slikt lim de limer frontruter med). Han mente set fungerte bra da det både er sterkt og litt elastisk. Jeg tenker derfor å gjøre en slik jobb på mine batterier ved anledning. Har noen her hørt om tilsvarene metode og kan anbefale en type lim som er egnet?

En mindre hyggelig opplevelse hadde jeg da jeg forsøkte å ringe saft for å forhøre meg litt om disse batteriene. Ettersom jeg har hatt litt kontakt med dem før, gjennom jobb, og da har fått svært god hjelp, ble overraskelsen stor da jeg nå nærmest opplevde en kald skulder når jeg henvendte meg som privatperson og snakket om batterier til en Peugeot. De bare henviste alle spørsmål om dette til Renault. Kan de virkelig avvise både å gi produkt- og prisopplysninger om disse batteriene? Det står da ingen steder at Renault har enerett på bruk av disse batteriene. Jeg har opplevet liknende hos Italienske underleverandører til noen italienske produkter jeg en periode forsøkte å skaffe deler til. Hovedproduktleverandøren kunne ikke skaffe delene vi trengte. Når vi endelig greide å finne underleverandøren kunne de gjerne levere helt til de fikk høre hva vi skulle bruke delene til. Kan SAFT ha gjort liknende avtaler med Renault? Og er dette egentlig tillatt?

Kim
#13
Avansert: Batterier og Lading / Batteriovervåking på Kangoo
lørdag 01. oktober 2011, klokken 13:24
Etter en del lesing her på dette fantastiske forumet har jeg sett at det finnes ulike batteriovervåkingssystemer. Fant en luke i gulvet under baksetene som nok er luken for tilgang til drivstofftank på fosilutgaven. Fikk et gløtt av ene batteripakken og det så rimelig støvete ut der inne. Tenkte jeg etterhvert skulle ta ned kassene og gjøre skikkelig rent, for å unngå krypstrøm, samt se over koblinger etc. Når jeg først skal ta dette steget å ta ned batteripakkene tenkte jeg det kunne vært lurt å motere Robometer, PackTracker eller noe liknende. Kjenner noen til om noen av disse systemene er egnet for montering i Kangoo?
#14
Oslo og Akershus elbilforening / Press på ladeplasser i Oslo
onsdag 07. september 2011, klokken 11:28
Hadde ikke tenkt å lade i byen i dag, men hjemme natt til i morgen ettersom det var nesten 60% lading da jeg parkerte i går. Men, da jeg plutselig måtte kjøre Kona til et møte et stykke oppi bakken på den andre siden av byen, er det nå bare 20% igjen etter å ha kjørt forsiktig til jobb. Her i området er det to steder hver med 4 ladeplasser. Alle 8 var opptatt av elbiler. Bare en stod på lading. Det var ikke noe problem for meg å finne annen ledig kommunal plass. Det var ledige plasser både med og uten tidsbegrensning i området.

Nå som antallet elbiler heldigvis er økende, vil det også bli flere som har behov for lading. Vil det ikke da være naturlig at vi er såpass solidariske med hverandre at vi lar ladeplassende være ledige til de som trenger lading, så lenge det finnes andre gratisplasser med eller uten tidsbegrensning tilgjengelig? Selv føler jeg i alle fall ikke jeg har vondt av en 5 min pause for å løpe ned og flytte urviseren hver 2. time.

Kim
#15
Meg og min elbil / Vår nygamle Kangoo
mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Familien har nå vært stolte elbileiere i fire dager og trives så langt veldig bra med det. Det er en del å sette seg inn i både når det gjelder kjørestil, det å være elbilist og ikke minst hvordan bilen faktisk fungerer.

Tenkte jeg skulle skrive ned litt om opplevelsen og etterhvert som jeg finner ut mer om bilen vil jeg legge ut teknisk informasjon. Foreløpig blir det nok mest spørsmål, men jeg håper jeg etterhvert bygger meg opp kompetanse til å kunne bidra litt tilbake til forumet. Har lest en del her inne og det virker som et forum med en særdeles god tone og som består av fantastisk kunnskapsrike og svært hjelpsomme deltakere. Veldig imponerende!

Kjøreteknikken kommer nok mer under huden etterhvert, men det er fasinerende hvor energieffektiv elmotoren er, som i snitt bruker 1,35 - 1,4 kWh på å flytte nesten 1,7 tonn bil 10 kiliometer. Det å ha EL skilter, synes jeg å merke provoserer enkelte. Særlig når jeg ikke greier å holde fartsgrensa opp sjømannskolebakken. De freser demonstrativt forbi for å få plass 5 meter lengre frem i køen som venter over bakkekulen.

En ting jeg undres litt over er bruken av ladeplassene i sentrum. Såvidt jeg forstod på trafikksjefens etat parkerer Elbiler gratis på alle kommunale parkeringsplasser. Der det er tidsbegrensning, må man bare ned og stille skiven i frontruta. Jeg ble derfor litt forundret da jeg så at på 3 av 4 ladeplasser nær min jobb, stod det Elbiler uten være tilkobletladesøylen. Jeg kommer nok ikke til å ha så stort behov for å lade på kommunale ladeplasser, og kommer til å parkere på andre kommunale plasser, de gangene jeg kjører til jobben. Men hvis jeg skulle ha behov en dag, er det frustrerende ikke å få ladet fordi noen bare har parkert der. Vil det ikke svekke argumentasjonen for å få flere ladeplasser hvis de bare brukes som ordinære parkeringsplasser?

I dag fikk jeg ca 15 min mellom to kraftige skybrudd til å kikke litt nærmere på bilen. Det var desverre for vått til å krype under, så jeg fikk nøye meg med å lette på panseret. Fikk ikke så god tid til å finne ut hva alt var, og er også litt usikker på hva ting heter på Elbilsk, og er derfor takknemmelig om noen korrigerer meg på språket. Under inspeksjonen fant jeg en ting jeg korrigerte og et par jeg vil se nærmere på. Har også lurt på å levere batteriene til kontroll hos Reacc.

Det første jeg merket var at - polklemmen på 12-Voltbatteriet kjentes rellativt løs. Her kunne det på sikt oppstått et øyeblikks open loop, som jeg har sett ikke er gunstig for laderen. Batteriet har ladeindikator som indikerte grønt, så helt galt var det nok ikke. Er slike indikatorer generelt til å stole på? Polklemmen ble foreløpig bare strammet da jeg ikke turte koble fra, ettersom jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg kobler fra hovedbatteriet. Senere blir det rengjøring av poler og måling av elektrolytt.

Neste observasjon var at sentrallåsen ikke låser ladeluka. Det er en hake på den som trolig er til låsen. Det kan jo være greit å få i orden så ingen kødder med ladekabelen.

Det neste jeg observerte var at isolasjonen på noen av kablene som er tilkoblet det jeg tror er et lavpass nettfilter (bildet varme kabler_nettfilter_spm) bar preg av å ha vært varm. Det står på enheten at den kan være varm, så det er kanskje ikke så rart. Men fikk likevel lyst til å kontrollere tilkoblingene. Kan noen svare på om dette faktisk er et lavpass nettfilter?

Så fant jeg en bryter med rød hette. (Bilde Motorrom med rød knapp). Uten å vite hva den er til, turte jeg ikke trykke på den. Den står ikke nevnt i instruksjonsheftet som følger med fra Enviro. Det er i grunnen en del jeg savner i det heftet. Hvis noen vet hvilken funksjon denne bryteren har, er jeg takknemmelig for svar.

Et par steder sitter det noen kryptiske blå skilt der det er kryset på H6 (bilde servicekode_spm)

Bak 12-Voltsbatteriet sitter det en plastboks + ledningen går inn i. Det ser ut til at det sitter noen sikringer og reléer der inne.

Da jeg kom til det jeg foreløpig kaller strømretter, (Antar den innholder både traksjonsstrømretter (vekselretter), likeretter, laderegulator og muligens enda mer) begynte det å hølje ned igjen. Rakk dessverre ikke å løsne plastlokket for å se om det er her man muligens kan koble bra hovedbatteriet, men antar det sitter noen sikringer og annet snask under der. "Strømretteren" er i alle fall fra 2004, og har derfor tydeligvis vært skiftet på et punkt.(Bilde Strømrettter_spm_apr...)

Under bruk av bilen har jeg ellers observert at det virker som om håndbrekket virker på framhjulene. Det gir startsperre når bilen er i lav fart v<? km/t). Når bilen har kommet opp i fart, fortsetter den å trekke selv om brekket settes forsiktig til. Brekket virker litt langt, og ettersom det tydeligvis ligger en forrigling her må jeg finne ut litt mer før jeg begynner å justere.

Av forreløpig dokumentasjon har jeg nå serviceheftet fra elektrolux og instruksjonsheftet fra Enviro. Skulle svært gjerne fått tak i verkstedmanualer og koblingsskjema for både 12 volt og 132 volt anlegget.

Finnes det tilgjengelig diagnoseverktøy for bilen? Har forsøkt å bruke kjørekomputeren til å vise strøm, temp etc. Det var imidlertid en del forkortelser som ikke var så lett for en som ikke kan fransk. Noen som sitter på oversikt/oversettelse over frokortelsene?

Kunne vært artig å vite hvor mange her på forumet kjører Kangoo? Og er det mulig å finne ut noe sted hvor mange elektriske Kangooer som fremdeles er registrert her i landet? Hører gjerne fra andre kangooeiere.
#16
Kjøpe elbil? / Kangoo 2002
mandag 29. august 2011, klokken 01:18
Hei, er uerfaren med elbil, men tenker nå å ta skrittet ut og bli elbilist.

Vurderer å se på og kjøpe en kangoo 2002 som har gått 53000 km. Er dette galskap? Vi har 4 barn og deltar i diverse kjøregrupper til judo og svømming, og krysser ofte bomringen flere ganger daglig. En 5-seter med bagasjeplass hadde derfor vært perfekt for vår families gjøremål.

Har kikket litt rundt her på forumet og ikke funnet så mye positivt om bilen. I annonsen ser den velholt og lekker ut. Hvordan vil det f.eks være med restlevetid for batteriet. Såvidt jeg forstod hadde Renault valgt en litt spesiell løsning med luftkjølte batterier. Filles det reservebatterier eller erstattningsmuligheter? Vil det være mulig å bygge om til væskekjølte Li-Ion batterier eller vil det falle uforholdsmessig kostbart/komplisert?

Takknemlig for tips om hva som bør vektlegges ved kjøp av elbil.

K
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA