Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Helge

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Bilen min nevø låner stoppet plutselig å gå med det som ble beskrevet som et lite "poff"  :(

- Batteripakken ser helt ok ut
- Når tenningen slås på og kontaktoren slår inn med det karakteristiske "klakket" lyser den grønne kjørelampen
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)
- På klemmene til ankerkretsen (tykke kabler) får jeg ikke noe spenning av betydning ved gasspådrag (bare 1-2 V)
- Ohm'er tilkoblingene på ankerkretsen og få tilnærmet 0 ohm

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Om jeg for å måle separat kobler fra de 4 tykke kablene til ankerkretsen, hvilke av disse er fra kontroller og hva er de andre to?

2
Problemet har nå oppstått 2 ganger. Første gang i mars i år og andre gang nå sist lørdag. Mellom disse hendelsene har bilen oppført seg helt fint, men da bare på småkjøring i byen (vanligvis ikke mer enn 5 km til 2 mil per kjøretur).

Ved begge hendelsene var jeg ute på "litt lengre" kjøretur utenfor byen (men fortsatt relativt kort ca 4 mil hver vei inkl. ladestopp før retur). Det første jeg merket nå på lørdag var ved 95 % på energi-meteret at motorkraften sank mens jeg på ECO-meteret lå helt øverst på grønt felt (like ved grensestreken mot gult). Dette skjedde i en lengre men ikke så bratt oppoverbakke (ca 3 km). Ved å gi mer gass og gå langt opp på gult steg motorkraften litt, men vesentlig mindre enn jeg er vant til på mine tre gamle EL-PSA. Ca. halvminuttet senere merker jeg svidd lukt inne i kupeen  :o

Å kjenne svidd lukt inne i kupeen burde vel være et tegn på varmgang et eller annet sted i motorrommet og kanskje helst ikke så langt i fra luftinntaket til kupeviften, men i alle fall neppe fra batterikassen bak!? Jeg  diskuterte litt med Elmo på lørdag, men ingen av oss var vel så veldig sikre på hvor feilen er selv om Elmo virket mest overbevist om at dette måtte være varmgang i seriekretsen til batteriene -> dårlig tilskrudd mutter på batteri eller varmgang/for høy motstand i en av de store sikringene. Andre mulige årsaker til svidd lukt kan kanskje være en feil/varmgang i omformer eller i børster/kommutator? Børster (og kommutator) ble inspisert for bare noen få tusen km siden og så da fortsatt fine og mer enn lange nok ut.

Vel.... etter at jeg ga opp kjøreturen, snudde bilen med nesa hjem og stoppet for noen minutter pause/kjøling så gikk bilen helt normalt de 10 km hjem. I ganske bratte, men korte oppoverbakker trakk motoren normalt både på grønt og på gult på ECO-meteret (slik bilen har gjort fra mars til desember).

Men et sted må jeg starte på å sjekke bilen for å prøve å finne feilen så raskt som mulig med å kaste bort minst mulig tid og arbeid på å sjekke feil sted -> sannsynlighetsvurdering.

Å skru av luken under børster og kommutator er vel den raskeste og minste jobben selv om kanskje dette stedet IKKE er det mest sannsynlige feilstedet. Ut fra svidd lukt inne i kupeen er vel 3'er batterikassen det mest sannsynlige feilstedet? Er det noen gode forslag til de neste stedene å sjekke hvis jeg ikke finner tydelige tegn i 3'er kassen eller på børster og kommutator?

Jeg skrudde for øvrig av lokket på toppen av Sagemboksen da jeg kom hjem uten å kunne kjenne noe særlig svidd lukt der.

3
Jeg har per i dag 3 stk slike elbiler og om jeg regner med den 1998 P106 vi måtte skrape (kondemnert) etter et lite hyggelig møte med en Volvo (Volvoen hadde vikeplikt!) har jeg erfaring med 4 slike:
- 1998 P106 Grønn
- 2001 P106 Hvit
- 2003 Saxo Sølv
- 2003 Saxo Hvit

Av alle disse er det KUN 2003 SølvSaxoen som fortsatt er brukbart høy i hekken med komfortabel fjæring på bakvognen. Alle de tre andre er (har vært) lave bak, med kort fjæringsvandring slik at man lett slår ned i anslag over fartsdempere og andre humper.

Går det an å flytte et hakk på armene på torsjonsstavene for å løfte bilene til grei høyde eller risikerer man at bilen blir alt for høy da?

4
Da har jeg gått tom for batterier til mine gamle elbiler  :(  Noen som har brukbare batterier å selge? Send meg gjerne en melding  :+1:

En av bilene har vært svært lite kjørt de siste 3 måneder og etter en oppladning gikk den klart kortere enn forventet. Målte da spenningen på alle tre kasser og delte på hhv 11, 6 og 3 for å se hvor gjennomsnittspenningen var dårligst. Valgte å åpne både 3'er og 6'er kassene og det ser dårligst ut i 6'ern der 3 av blokkene "kollapser" hurtig ved belastning med Biltemas enkle batteritester. Spenningen på de andre batteriene kollapser ikke på samme måte, men varierer dessverre likevel litt mye fra blokk til blokk (både litt på hvilespenningen og på spenning under belastning). Hvilespenningen på alle de beste batteriene var på rundt 5,97 V +/- 0,02

Er jeg for kjapt ute med å prøve å sortere ut dårlige, brukbare og gode batterier (burde jeg ladet/kjørt et par ganger til)? Hvis ikke ryker det fort ut 5 blokker denne gangen og da er jeg helt tom for batterier med unntak av EN stk G-blokk  :'(

5
Nei ingen eksplosjon! ...i hvert fall ingen synlige lekkasjer, sprekker el lign. En av mine EL-PSA har jo en batteri pakke som komplett var ny (alle 20 blokker) i 2009 og denne har så langt ikke skapt noen problemer. Men så har jeg også 2 stk 2003 som fortsatt har mange gamle batteriblokker. Der har jeg vært vant til å måtte bytte alt fra bare 1 opp til 3 blokker når batteriene i nye og ne har blitt dårlige.

Men nå etter nyttår ble batteripakken i min hvite 2003 Saxo veldig hurtig mye dårligere. Når jeg målte spenningen over hver kasse og regnet ut gjennomsnittspenningen per blokk var den mye lavere i 6'er kassen enn de to andre hhv 4,8 mot ca 5,9 i begge de to andre. Når jeg tok ned 6'er kassen og fikk målt både hvilespenning og spenning med belastning kunne jeg konstatere at det bare var 1 bra blokk, 1 ganske dårlig i 4 svært dårlige.

                 Hvilespenning        Spenning ved belastning
Batteri 1            5,73                             1,4
Batteri 2            5,69                             1,3
Batteri 3            5,61                             2,5
Batteri 4            5,63                             1,1
Batteri 5            6,38                             6,0
Batteri 6            5,90                             5,1

Hva har skjedd med disse batteriene? Alle har vært inne hos REACC i juni 2013, men de har overlevd i nesten 6 år etter det før 4 stk nå havarerte mer eller mindre samtidig. Det svarte korset tegnet jeg på nå i kveld  :angel:

PS. Noen som kan selge meg 3 til 4 D-blokker? Har brukbart med G enda, men nå går resten av D-blokkene mine.

6
Uff... mye dårlige batteri for tiden. Hadde en runde med min hvite Saxo tidlig i høst der jeg måtte bytte 3 blokker. Bilen gikk da dårlig på forhånd og ladelampe kom allerede ved 40 til 50 %

Nå i januar kunne jeg konstatere at både den andre Saxoen (2003 sølv) samt Peugeoten også må ha en sjekk/bytte av batteri  :'(  Tok sølvSaxoen i helgen. Den fikk typisk ladelampe ved 30 til 35 % så jeg forventet å måtte bytte enten 2 dårlige eller en VELDIG dårlig blokk. Jeg har vært heldig en gang før med at "all faenskapen" var samlet i en blokk :) både kortsluttet celle og dårlig celle.

Så heldig var jeg ikke! Jeg har en 30A 30V strømforsyning som klarer å lade opp maks 3 batterier på en gang (i serie). For sikkerhets skyld valgte jeg å lade 3 blokker og da 2 stk D (min erfaring er at det ryker flest D-blokker) og 1 stk G-blokk. Håpet jo å kunne bruke 1 av disse (i beste fall 2) i Peugeoten. Men neida det var 3 dårlige blokker i Saxo'en. Tre dårlige celler fordelt på 3 blokker  :o (1 kortsluttet og 2 der spenningen kollapser ved belastning.) Så 3 batterier fattigere.

Flaksen i uflaksen var at det faktisk var 2 D-blokker og 1 G-blokk som var dårlige (akkurat som jeg hadde ladet opp og deretter "tappet" ned til passende nivå som resten av blokkene) slik at jeg rakk å bli ferdig med bilen i går kveld  :+1:

7
Den eldste av de tre PSA-elbilene jeg har per i dag er en 2001 P106. Jeg har hatt denne kortere tid enn begge Saxoene, men de snart 3 årene jeg har hatt den har den stort sett fungert helt fint. Det er min eldste nevø som har disponert bilen det meste av tiden og frem til nylig har det bare vært Webastoen som har fusket noen få ganger.

Med 13 "kalde grader" ;) kom imidlertid ladelampen usedvanlig tidlig (i følge min nevø) tidligere denne måneden, men etter det har det vært mulig å kjøre bilen ned til litt mer normalt lav SOC igjen. Så... før helgen stoppet lading av seg selv lenge før fulladet på energimeteret. Mandag kveld var vi ute og testet lading og kunne konstatere at lading sluttet av seg selv med meteret på ca 70 %. Ved frakobling og tilkobling av ladekabel igjen stopper lading da konsekvent etter relativt kort tid. Men vannpumpen summer og går og når vi koblet av slangen inn på toppen av ekspansjonstanken foran venstre forhjul så rant kjølevæsken godt ut av slangen (pumpen pumper). Checkelec viste også lave temperaturer på både batteri (-5) og elektronikk (+1) så lading stoppet i alle fall ikke på for høy temperatur.

Jeg så at lading sto på normallading og skiftet med Checkelec over til vannservicelading og da stoppet ikke lading lenger. Vi ladet til nålen var ca på 100 % streken (ikke godt over der det normalt ellers stopper), stoppet da lading manuelt og skiftet til normallading for neste lading. Vi har ikke rukket å ta en ny normallading enda.... men hva kan dette være?

8
Det er vel ikke usannsynlig at noen av dere andre her har sett denne?

http://www.berlingo-e.co.uk/ecovelclub.htm

Kan vel ikke si at "språket" (oversettelsen) er del aller beste  ;)

9
Jøss enda en merkelig el-feil som jeg aldri har sett før på gamle EL-PSA biler på mine snart 8 år med slike biler.
2 stk P106 og 2 stk Saxo (der jeg fortsatt har 3 av bilene).

Den forrige merkelige feilen var at kjølevifta i grillen ikke stopper når bilen stoppes/parkeres: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36173.0 Denne har gjentatt seg flere ganger, men heldigvis trenger jeg kun ta ut og sette inn igjen den ene shunten foran torpedoveggen for å få vifta til å stoppe.

Denne gangen skjedde noe rart da jeg skulle starte kjøreturen. Det første jeg la merke til var at energimeteret sto på null etter at jeg hadde vridd på tenningen enda jeg visste det skulle stå på over 100 %. Så la jeg merke til at den grønne kjøre forover-lampen ikke lyste. Det gjorde heller ikke den gule revers-lampen selv om jeg kunne rygge. Jeg slo av tenningen og forsøker en gang til å slå på, men får samme tilstand. Bilen lar seg kjøre normalt med energimeteret på null ikke grønn og gul forover og revers lampe og sannelig også med Ecometer som ikke virker og står på null.

Da bilen litt senere har stått parkert en stund virker alt som normalt når jeg vrir på tenningen og kjører avgårde. Det har det også gjort på de påfølgende 2 kjøreturene. Hva i all verden er dette  :-\ ???

10
Jeg foretok et kjapt søk her, men klarte ikke finne kommentarer/sammenligning mellom varmeapparatene i Saxo og P106. Varmeapparatene består vel strengt tatt ikke bare av Webastoen, men også kjølevæskeslanger, ekspansjonstank (som med fordel kan isoleres), varmeapparatregister (radiator i dashbordet) samt luftkanaler og dyser i dashbordet.

Fra 2010 til i dag har jeg hatt 2 stk Peugeot 106 Electric og 2 stk Saxo Electrique (har fremdeles alle unntatt den ene 106'en). Jeg synes det er påfallende stor forskjell mellom hvor mye varme man får inn i kupeen i 106'ene i forhold til Saxo'ene!!? Man får for all del bra varme inn i Saxoene også, men i begge mine 106 har kupeen lettere og raskere blitt skikkelig varm. Ekspansjonstanken for kjølevæsken er isolert i alle bilene, Webastoene er like og slanger, radiator og kupevifte er vel også likt? Kan utforming av luftkanalene og dysene i dashbordet utgjøre denne forskjellen?

11
OJ... :-\ i kveld oppdaget jeg en feil jeg ikke har hatt på noen av de 2 Saxoene og de 2 P106'ene jeg har hatt.

På den ene 2003 modell Saxo'en sto viften på radiatoren bak grillen og duret og gikk når jeg gikk ut med søpla nå i kveld. Det var ikke noe kraftig lyd, men jeg la merke til en lyd jeg ikke har hørt før med bilene parkert ...der jeg sto mellom de 3 PSA-elbilene. Gikk etter lyden og havnet foran grillen på den hvite Saxoen.

Det var ingen vannpumper som gikk (kjølesløyfe eller Webasto) og altså bare viften i grillen. Prøvde å koble fra pluggen på den grønne temperatursensoren i radiatoren uten at det hjalp noe. Ikke har jeg oversikt over signalene til kjøleanlegget i disse bilene heller. Men i en helt annen PSA bil (bensinbil - Citroen XM) er det hele 3 temperatursensorer. Blå sensor til temperaturskalaen i speedometerinnsatsen (finnes ikke på Saxoen), brun sensor til styring av de 2 viftene på radiatoren i grillen og grønn gir signal til ECU'en (motorstyringen).

Jeg fant ute i mørket nå kun EN temperatursensor i Saxoen og den var grønn og sto i radiatoren. Er det denne som styrer viften? Kan det være denne som er defekt? Eller skyldes problemet noe annet?

Jeg koblet for sikkerhets skyld ut viften for natten ved å ta av den grå pluggen.

12
På våre tre PSA Electric har vi nå 2 ganger opplevd at ytre drivakselmansjett løsner på utsiden mot hjulet mens mansjetten fremdeles er hel og fin (ikke utslitt). Dette har skjedd på både den ene 20023 Saxo'en og på P106'en. Er det flere som har opplevd dette som et problem?

13
Da var'e på'an igjen... Med 3 gamle PSA i husstanden er det vel ikke annet å forvente  ;D

Vel den ene har jo en komplett batteriblokk som var ny i 2009 og i den har det ikke vært blokker som har blitt dårlige enda. I den ene 2003 Saxo'en måtte jeg bytte EN blokk sist vinter... (den har fortsatt igjen et flertall av blokkene fra da bilen var ny), men nå måtte jeg til pers med den andre Saxo'en. Begge de 2 førstnevnte bilene fungerer fint og man begynner ikke nærme seg ned mot 100 V med gasspådrag før man kommer ganske langt ned på SOC skalaen. En må være veldig sløv eller direkte uforsiktig for å få ladelampe før man i hvert fall er nede på oransje.

Den hvite Saxo'en jeg kjøpte for snart 2 år siden har ikke skreket om nye batteriblokker før nå. Dvs den har nok i det skjulte hintet i noe lengre tid, men i denne bilen er det ikke Robometer. Derfor var timingen fin mht Steens Checkelec når jeg for noen få uker siden i en oppoverbakke fikk ladelampe så tidlig som FØR jeg var kommet ned på 40 %. Kjørte da i noen uker etterpå konsekvent med Chekelec som viste strøm og spenning og tok også en sammenligningstur i den andre Saxo'en. Ut fra størrelsen på strømmen ved ulike nivå av SOC var det åpenbart lavere spenninger i den hvite Saxo'en enn i den sølvfargede. Jeg regnet med 1 eller 2 dårlige blokker. Så her var det bare å ta bilen inn i "varmen" (garasjen) og krumme nakken.^

Ved å koble til ladekabel i noen sekunder og kvittere vekk ladelampen fikk jeg først forsiktig kjørt et lite stykke til og fikk SOC ned i 30 % før ladelampen kom igjen. Med bilen i garasjen tok jeg "Fluke'n" og målte spenningen over hver kasse:
- 11'er: 66,95 V som er 6,09 per blokk
-  6'er: 35,3 V som er 5,88 per blokk
-  3'er: 15,6 V som er 5,20 per blokk

Med disse verdiene på 6 og 3 var det ingen grunn til å begynne med 11'ern i hvert fall. Litt overrasket ble jeg imidlertid da det viste seg å være hele 3 blokker denne gangen. Det var 2 blokker i 3'ern (en D og en G) og det var de to jeg regnet med på forhånd for det var de eneste 2 som jeg var litt i tvil om da jeg byttet ut 2 andre veldig dårlige batterier da jeg kjøpte bilen for snart 2 år siden. De varte jo faktisk i nesten 2 år da... Men det var også en dårlig D-blokk i 6'ern. Så jeg er ikke lenger i tvil på trenden mellom D og G blokker av de jeg har skiftet i alle fall - dobbelt så mange D-blokker (6 mot 3). Den dårlige D-blokken i 6'ern virker å ha fått en kortsluttet celle. Lav hvilespenning, men spenningen synker like lite (nesten mindre) enn på de friske batteriene ved stor strømbelastning. Begge de dårlige blokkene i 3'ern virket å ha flere dårlige celler, derav muligens en kortsluttet hver. Alle de "resterende gode batteriene" (6 stk) holdt en hvilespenning på 6,1 V  +/- 0,01 V. Med hvilespenning på 6,09 på 11-kassen lar jeg foreløpig den være. Ladet opp og overladet tre erstatningsbatterier og tappet disse ned til litt over 30 %

Glad og fornøyd skulle jeg bare montere alt tilbake i går kveld og det gikk overaskende kjapt med både 3'ern oppe og deretter 6'ern helt til et øyeblikk av "dette er for godt til å være sant" slo til. Når jeg helt til slutt skulle skru fast kabelen i den jæ\!&@.... sikringsholderen på 6'ern innser jeg at skruen/hylsa var ødelagt  >:( :'( :-1-:  Burde vel skjønt det allerede da jeg skrudde løs kabelen. Så da må jeg en tur innom lageret i dag og se om det fortsatt sitter igjen en helt lik holder på 6-kassen fra den 106'en jeg slaktet i fjor sommer. Om ikke kommer jeg og tigger Elmo  ;D

14
Hva i ALLE DAGER har skjedd med den ene 2003 Saxoen vår???

Begge har oppført seg helt likt på dette punktet fram til i går. Mens den gamle 1998 P106'en vi hadde i 6 år bare hadde pipelyd når du åpnet framdør har det på begge 2003 Saxoene våre vært slik at når man åpner førerdøren slår kontraktoren ut. Man må altså vri på det fjærbelastede trinnet på tenningslåsen igjen etter å ha hatt førerdøren åpen. Men nå skjer F@&%§.... :o det samme om man åpner passasjerdøren foran på den ene Saxoen! Hva i alle dager kan ha skjedd???


15
Jeg har sett (og hørt) dette kommentert tidligere. Vil det fungere med 2 ekstra blokker eller er 1 ekstra maks?

Noen små utfordringer er det selvsagt mht plassering, legging av ekstra kabel, kjølevæsketilkobling etc

Fordeler som kan oppleves er vel:
1. litt mer "power"  ca 5 til 10 % (?)
2. litt mer rekkevidde?

Men hva med risikoen for enda mer utladning av batteriene (reversering av celler) da det skal mer til for å komme under 100 V slik at ladelampe tennes?

Sider: [1] 2 3 ... 7