Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - saftsuse

#1
Lade hjemme / Pod Point problemer
onsdag 06. april 2022, klokken 01:10
Hei,
Jeg har en Pod point som ble levert sammen med ZOE. Har brukt den i 4 år og har siden juni i fjor også ladet en Tesla model 3.

De siste månedene så har lading ikke starten en gang i blant. Altså vært ørlite ustabil.
Men nå har den klikket helt. Jeg har hatt en kabel stående plugget i PodPointen hele tiden, men nå starter den kabelen ladingen av ZOE bare ca 40% av gangene jeg prøver den. Tesla nekter å lade fullstendig. (Og jeg som trodde Zoe var kresen på lading)
Bruker jeg kabelen som fulgte med Teslaen så lader Zoe hver gang, mens Tesla fremdeles nekter.
Det som er rart er at både Zoe og Tesla tenker litt når man kobler til en kabel. Begge bilene står å blinker litt før lading enten starter eller feiler.
Men prøver jeg en ny kabel på Tesla, så tenker den også i ett sekund før den låser seg opp igjen. Men etter første forsøk så er det instant stopp. Omtrent så man kan lure på om Teslaen husker kabelen og GPS posisjonen og ikke vil prøve på nytt engang ved de neste forsøkene.

Jeg tok med den "Faste" ustabile kabelen til nærmeste 22kw lader og på den laderen så fungerer kabelen uten problem med Teslaen hver gang merkelig nok.

Noen som har forslag på hvorfor Zoe lader og ikke Teslaen? Synes hele greia er merkelig, både med kabler og podPoint.
#2
Model 3 / Netflix borte og temperaturkontroll restriksjoner
fredag 30. juli 2021, klokken 22:00
Først info : jeg har 2021.4.18.2 installert.

På min Model 3 så er nå Tesla Theater blank.
Netflix, youtube og twitch er borte og jeg kan kun åpne ved bruk av talekontroll.

Noen som har samme feil, eller vet hva som er galt? Jeg har tatt en reset ved å holde inne brems og begge scrollehjulene uten at det hjalp.


En annen ting som jeg merket i dag er at temperatur bare kan stilles inn mellom 18 og 25, før var det vel 15-28.
Eneste måten og gå lavere en 18 eller høyere enn 25 er ved bruk av talekontroll.
så er det noen som vet hva som er feil? har jeg trykket på et eller annet som gjør at hvac innstillingene har blitt annerledes?

Jeg har også merket at ved bruk av Netflix så blir lyden noen ganger borte og det kommer en slags kneppelyd og så blir lyden ute av synk. Spesielt ved volumjustering med bruk av scrolleknapp. Er det flere som opplever dette?

Oppdatering: Nå hadde temperaturen gått til 19 - 25 så jeg tok en resett til og det fikset så jeg kan nå stille fra minimum til maks. Tesla kino siden er fremdeles blank.

Mvh,
Erik
#3
Zoe / Felger sitter fast ved dekkskifte.
torsdag 22. april 2021, klokken 00:39
Nå sitter det ene dekket som sveiset fast i år også når jeg skal bytte til sommerdekk.
Jeg tør ikke å sparke for hardt når bilen står på garasjejekk, så jeg får få den opp på søyle og bruke slegge.

Men er det noe jeg kan smøre på mellom felgen og hva det nå kalles der man fester felgene så jeg unngår dette igjen?
#4
Zoe / Varmeapparat sluttet å virke
onsdag 27. januar 2021, klokken 17:24
Hei,
Trenger hjelp fra noen Zoe guruer,
Jeg tok en tur til Gjøvik, kjørte i ca 1 time ++. Stoppet for å lade.
Når jeg kommer tilbake så ser jeg at laderen hadde stoppet etter 13 minutter, så jeg valgte å lade noen minutter til.

Mens jeg lader så trykker jeg på varmefunksjonen på fjernkontrollen slik at den varmer i 5 minutter.
Når jeg er ferdig med å lade og skal kjøre hjem så kommer det nesten ikke varme. Så det ble en lang tur hjem i -15 grader med varmesete på fullt og hansker.

Etter å ha kommet hjem så startet jeg lading og etter ca en 20 minutters tid så gikk jeg ut og startet bilen for å sjekke om det virker igjen. Men det blåste fremdeles bare kaldt.
(Forbruk direct assump'tn +2 kw)

Dagen etter når jeg skulle reise til forhandler for å klage så virker plutselig varmeanlegget igjen.
(Forbruk direct asump'tn +3-4 kw etter å ha kjørt en halvtimes tid)

Hva i alle dager er dette for noe?
Er det noe jeg kan prøve hvis det skjer igjen?
Zoe intens tror det er r110.
#5
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.


Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»

Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
#6
Zoe / Langtidsparkering på vinteren 3-6 uker
torsdag 01. november 2018, klokken 16:41
Hei,
Nybakt Zoe eier.
Jeg ser i håndboka at hvis man parkerer i mer en 3 måneder rundt nullområdet, eller i mer en 7 dager i -25 grader, så kan det hende at lading av batteriet ikke er mulig.

Hmm, hva menes med det? Må bilen taues til varm garasje før batteriet kan lades igjen?

Er det andre ting jeg bør vite angående langtidsparkering?
Jeg reiser på ferie nå i 4 uker. Kan jeg få problemer ved hjemkomst?

Hva skjer hvis bilen står i 6 uker i februar? Ikke uvanlig og ha mange kalde dager på Gardermoen i den perioden.

#7
Zoe / Ny Zoe med ccs
mandag 16. juli 2018, klokken 13:06
I følge http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180712/nya-uppgifter-om-nasta-renault-zoe-premiar-2019/

Så stenges fabrikken i august for å lage nye ZOE, 60/40 baksete, litt lenger og med 50kw ccs lading. 
Men samme størrelse på batteri.

Og jeg som får ny, eller gammel Zoe om ett par måneder. He,he....
#8
Zoe / 3.6 kw vs 7.4 kw vs 11kw hjemmelader
fredag 22. juni 2018, klokken 20:32
Hei,
Vurderer en Zoe men har noen spørsmål om hjemmelader.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha 7.4 kw lader som gir en ladetid på 7.25 timer. Men jeg finner ikke noe informasjon om denne laderen. Jeg finner bare informasjon om 3.6 som følger med, eller eventuelt en oppgradering til 11kw lader.

Er det mulig å få podpoint med 7.4 kw ?
3.7 kw laderen bruker 15 timer, som er litt lenge. Jeg er litt redd for at jeg kanskje ikke rekker å lade opp bilen ved mye bruk. Spesielt om vinteren?Ettersom jeg har skjønt tar lading enda lenger tid når batteriet er kaldt?

Og oppgradere til 11kw ser ut til å koste 20.000.- eller mer. :-\
Stemmer dette? Koster virkelig en oppgradering av trafo 20.000+ ( i tillegg til prisen av 3.7 trafoen som da ikke trengs)
Jeg hadde håpet at 7.4 kanskje var en del billigere.

Jeg fant også dette på forumet:
"For belastningen i strømnettet er det mye bedre å lade på 16A trefase (11kW) enn enfase 32A (7.6kW)."

Hva er best med tanke på de nye effekttariffene? Blir det i det hele tatt mulig å lade elbiler med 11kw i fremtiden uten at det koster skjorta?
#9
Mitsubishi Outl. PH / Lading av 12 volts batteriet.
søndag 14. desember 2014, klokken 21:20
Får 12 volts batteriet strøm fra batteripakken?
Jeg legger heller pengene i en eberspracher telestartvarmer enn i sportspakka.
Men den trekker jo en del strøm og hvis ikke motoren starter så må vel batteriet lades via selve hovedbatteriet?
#10
Hei,
Har lyst på en i-Miev, men jeg lurte på oppvarming om vinteren.
Å fryse for å kjøre elbil er ikke aktuelt. Da fortsetter jeg heller med bensin.
Men jeg har nå lyst til å kjøre mere miljøvennlig.
I mine to siste bensinbiler har jeg kjøpt Webasto parkeringsvarmer til Ca. 20.000 per bil.
Den brukes fra september til mai og jeg har blitt avhengig :-)
Hvor mye koster det å legge in Webasto i Elbiler? Trenger jo en egen tank og kanskje det er noen andre standarder på elbiler som er fordyrende?

Vil Webasto trekke mye strøm? Mister jeg mye rekkevidde?
Står at den bruker 26w, syntes det hørtes lite ut, Men hvis det er riktig så er det jo ikke merkbart i forhold til bilens 4000w system :-)
Kommer til å kjøre mye motorvei 100-110KM i timen på vei til jobb.. Det er 25km en vei.
Har lest at det trekker strøm å kjøre fort, men hvor mye i praksis?

Er det realistisk å kunne kjøre denne bilen til jobb på vinteren med 20 kuldegrader, webasto varmer og holde 110 KMT på motorvei?

Og til slutt, Jeg får snart en elektriker på besøk for å fikse diverse ting. Tenkte jeg kunne gjøre klart til Elbil med å sette opp en ladekontakt ute når han først er her.
Hva slags kontakt trenger jeg?
Er det en helt vanlig stikkkontakt eller trenger jeg spesialkontakt til ladekabelen?
Holder det med 16A i stikket?

Og hva med AC, trekker den mye strøm? Og er den like bra som på vanlig biler?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA