Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - saftsuse

Sider: [1]
1
Model Y / Hele karosseriet i en del
« på: torsdag 01. august 2019, klokken 16:40 »
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.


Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»

Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.

2
Zoe / Langtidsparkering på vinteren 3-6 uker
« på: torsdag 01. november 2018, klokken 16:41 »
Hei,
Nybakt Zoe eier.
Jeg ser i håndboka at hvis man parkerer i mer en 3 måneder rundt nullområdet, eller i mer en 7 dager i -25 grader, så kan det hende at lading av batteriet ikke er mulig.

Hmm, hva menes med det? Må bilen taues til varm garasje før batteriet kan lades igjen?

Er det andre ting jeg bør vite angående langtidsparkering?
Jeg reiser på ferie nå i 4 uker. Kan jeg få problemer ved hjemkomst?

Hva skjer hvis bilen står i 6 uker i februar? Ikke uvanlig og ha mange kalde dager på Gardermoen i den perioden.


3
Zoe / Ny Zoe med ccs
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 13:06 »
I følge http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180712/nya-uppgifter-om-nasta-renault-zoe-premiar-2019/

Så stenges fabrikken i august for å lage nye ZOE, 60/40 baksete, litt lenger og med 50kw ccs lading. 
Men samme størrelse på batteri.

Og jeg som får ny, eller gammel Zoe om ett par måneder. He,he....

4
Zoe / 3.6 kw vs 7.4 kw vs 11kw hjemmelader
« på: fredag 22. juni 2018, klokken 20:32 »
Hei,
Vurderer en Zoe men har noen spørsmål om hjemmelader.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha 7.4 kw lader som gir en ladetid på 7.25 timer. Men jeg finner ikke noe informasjon om denne laderen. Jeg finner bare informasjon om 3.6 som følger med, eller eventuelt en oppgradering til 11kw lader.

Er det mulig å få podpoint med 7.4 kw ?
3.7 kw laderen bruker 15 timer, som er litt lenge. Jeg er litt redd for at jeg kanskje ikke rekker å lade opp bilen ved mye bruk. Spesielt om vinteren?Ettersom jeg har skjønt tar lading enda lenger tid når batteriet er kaldt?

Og oppgradere til 11kw ser ut til å koste 20.000.- eller mer. :-\
Stemmer dette? Koster virkelig en oppgradering av trafo 20.000+ ( i tillegg til prisen av 3.7 trafoen som da ikke trengs)
Jeg hadde håpet at 7.4 kanskje var en del billigere.

Jeg fant også dette på forumet:
"For belastningen i strømnettet er det mye bedre å lade på 16A trefase (11kW) enn enfase 32A (7.6kW)."

Hva er best med tanke på de nye effekttariffene? Blir det i det hele tatt mulig å lade elbiler med 11kw i fremtiden uten at det koster skjorta?

5
Mitsubishi Outl. PH / Lading av 12 volts batteriet.
« på: søndag 14. desember 2014, klokken 21:20 »
Får 12 volts batteriet strøm fra batteripakken?
Jeg legger heller pengene i en eberspracher telestartvarmer enn i sportspakka.
Men den trekker jo en del strøm og hvis ikke motoren starter så må vel batteriet lades via selve hovedbatteriet?

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Webasto , ladekontakt og mer :-)
« på: torsdag 09. september 2010, klokken 00:34 »
Hei,
Har lyst på en i-Miev, men jeg lurte på oppvarming om vinteren.
Å fryse for å kjøre elbil er ikke aktuelt. Da fortsetter jeg heller med bensin.
Men jeg har nå lyst til å kjøre mere miljøvennlig.
I mine to siste bensinbiler har jeg kjøpt Webasto parkeringsvarmer til Ca. 20.000 per bil.
Den brukes fra september til mai og jeg har blitt avhengig :-)
Hvor mye koster det å legge in Webasto i Elbiler? Trenger jo en egen tank og kanskje det er noen andre standarder på elbiler som er fordyrende?

Vil Webasto trekke mye strøm? Mister jeg mye rekkevidde?
Står at den bruker 26w, syntes det hørtes lite ut, Men hvis det er riktig så er det jo ikke merkbart i forhold til bilens 4000w system :-)
Kommer til å kjøre mye motorvei 100-110KM i timen på vei til jobb.. Det er 25km en vei.
Har lest at det trekker strøm å kjøre fort, men hvor mye i praksis?

Er det realistisk å kunne kjøre denne bilen til jobb på vinteren med 20 kuldegrader, webasto varmer og holde 110 KMT på motorvei?

Og til slutt, Jeg får snart en elektriker på besøk for å fikse diverse ting. Tenkte jeg kunne gjøre klart til Elbil med å sette opp en ladekontakt ute når han først er her.
Hva slags kontakt trenger jeg?
Er det en helt vanlig stikkkontakt eller trenger jeg spesialkontakt til ladekabelen?
Holder det med 16A i stikket?

Og hva med AC, trekker den mye strøm? Og er den like bra som på vanlig biler?

Sider: [1]