Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Marsto

#1
Jeg har lyst til å lenke denne tråden ut igjen etter mange år i dvale i Think Classic delen av forumet.
https://elbilforum.no/index.php?topic=7575.msg84521#msg84521

Det er nå flere som selger sine Think City med ny batteri kjemi. Dette gjelder egentlig bare Think City med Zebra batteri som har byttet til Lithium Ion. Det leses raskt ut i vin nummeret hvilken batteri kjemi som bilen er godkjent for. Er dette et problem hvis bilen utsettes for en skade hvor batterikjemi blir et tema? Det kan i hovedsak være om bilen blir utsatt for brann, varmgang og røykutvikling eller lignende problemer. Er det egentlig lov å bytte fra Zebra til Lithium uten å ta den lange runden med ny godkjenning og medfølgende notat i registeringsdokumentene hvilken batterikjemi bilen har?
Statens vegvesens link er fremdeles aktiv innenfor dette temaet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/elbil/eldre-elbiler/
#2
Hei til alle i forumet. Jeg opplever nå en egen bekymring hvor lenge vi kan forvente at Think City Enerdel batteripakkene i våre Think City kan forventes å leve. Det jeg har funnet av dokumentasjon er at battericellene har en forventet levetid på omkring 15 år/2500 ladesykluser opp til 100%. Har noen mer håndfast informasjon om hva man kan forvente av batteripakken når de fleste er 15 år gamle og har veldig stor spredning i antall ladesykluser? Her er et bilde av det jeg har funnet av specs for den originale Enerdelpakken.
Vår 2010 Think City tror jeg har passert 2500 ladesykluser uten å vite eksakt. Det som denne tabellen sier er 2500 sykluser til 100%. Hva har dere der ute av erfaring på levetiden og kan vi forvente en rask EOL(End Of Life) for mange Enerdel pakker i nær fremtid?   
#3
Nå er det på tide å engasjere seg i slukkingen av mobile nettverk i Norge. 3g er allerede slukket. 2g slukker om noen få måneder. Da blir tusenvis av biler uten mulighet for kommunikasjon som nødanrop og app tilkobling. Det gjelder mange tusen relativt nye biler fra Stellantis, Volkswagen og sikkert andre merker også. Her er en kopi av svaret jeg fikk fra Volkswagen om vår 2016 mod. e-UP.

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

In general, we can reassure you for the time being: as long as one of the two generations continues to be available, data transmission for the mobile online services will continue to be possible via the communication unit installed in the vehicle (for the "Security & Service" and "e-Remote" service packages).

However, switching off the 3G network may result in a slower data transfer rate. Furthermore, a network shutdown may also lead to restrictions in network coverage and connection quality, and thus also to a temporary unavailability of online services. This is especially true when a large amount of data has to be sent in a short time (e.g. for services such as climatization or remote lock and unlock).

A technical retrofitting of vehicles to a communication unit that allows the use of a 4G/LTE network or even a 5G network is not justifiable due to the disproportionately high technical effort. Other measures on the part of Volkswagen AG are not technically possible.

We regret the shutdown of mobile phone networks by telecommunication providers, but this is outside the sphere of influence and responsibility of Volkswagen AG.

We remain at your disposal by replying to this e-mail or by calling our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). Kindly indicate your case reference 0003115234 for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your Volkswagen e-up!.


Your Volkswagen team
#4
Hei, hei. Jeg har drevet litt etterforsking på batteri kassene for Think City lithium og konklusjonen er svært begredelig. De er nesten umulig å finne i USA hvor de opprinnelig ble produsert og batteri kassene er snart umulig å finne i god stand. Jeg oppfordrer alle på forumet å sende en melding hvis en lithium think dukker opp spesielt til hugging eller til salgs. Kassene er som oftest helt gjennomrustet og blir ubrukelig så nå er vi nok helt på slutten av tilgjengelige kasser som fremdeles kan brukes.
Jeg er på utkikk etter en kasse i generelt god stand og spesielt for å finne ut om den kan reproduseres hos et plate verksted, dette med tanke for om det er mulig bygge kasser til en overkommelig pris frem i tid. Hvis noen her på forumet er i besittelse av en kasse som fremdeles er i brukbar stand hadde det vært fint få en melding om det. Det er ikke bra hvis de blir bare dumpet når behovet for kasser vil være  tilstede i lang tid fremover. Det er kassebunnen som ruster opp og blir ubrukelig. Derfor er den absolutt viktigst å ta vare på.
Legger ved et bilde tatt av bcx238h av hvordan den ser ut uten batteri cellene.
     
#5
Huff å huff. Hva kan man si. Den gule thinken i Trondheim stoppet opp igjen i begynnelsen av februar. Da har vi holdt den igang omtrent i 14 år og totalt 123000 km siden 2010. Nå er det ikke sikkert den kommer på veien igjen. Den fikk etter 1 minutts kjøring rød trekant. Jeg greide akkurat å rygge den inn i garasjen før power limit slo til og stoppet bilen fullstendig. Nå har den stått parkert innendørs i hele februar og jeg har prøvd å starte den med jevne mellomrom uten hell. Koblet på Think tech center rett etter stoppen og dette er hva den ga av feilmeldinger 8.februar.
Nå har den stått i garasjen urørt og bare forsøkt startet av og til uten hell. Idag prøvde jeg igjen og helt nye lamper for feil lyser. Tanklampe blinker og rød skiftenøkkel lyser. Rød trekant og powerlimit kommer ikke opp. Nå er det kommunikasjonsproblemer med PCU. Her er feilmeldinger fra idag. Selv om bilen har stått tørt og under tak ser det ut til at den er svært nære å bli en donor bil idag. 
#6
Hei igjen godtfolk. Vi i Trondheim Thinkers har vært på besøk hos en gul Think på Orkanger som ikke vil starte. Når vi setter på tenning kommer det opp kun power limit. Ingen høyspent feil eller rød skiftenøkkel. Den ser ut til å være i god stand og har et nesten fulladet lithium batteri. Når vi kobler på diaganose får vi opp "secondary contactor A and B fault or fuse". Det vi lurer på her er om det faktisk er en gått sikring eller om det er noe annet med kontaktorene. Har noen sett inni sikringsrekka og vet hva slags sikringer som ligger i midtdeler i batterikassa? Den sitter sammen med kontaktorene. Legger ved et bilde som forklarer det som ligger der og på bildet kan man se en boks som heter "HV mains fuse block" Er dette sikringer som han ryke og som er utskiftbare?   
#7
Det er i 2022 registrert 207 biler med Think i modellnavnet, ifølge SSB. Her er en link til tabellen over hvor i landet de befinner seg og regner med det innbefatter både Think Classic og City.
https://www.ssb.no/statbank/sq/10081290
I 2023 er det 150 biler registrert med Think i modellnavnet
#8
Hei igjen til alle Thinkere. Da er det bare å melde inn at den gule Thinken i Trondheim stoppet opp over natta med power limit blinkende når tenninga skrues på. Siden den ble satt i drift i desember 2022 har den gått 1274 km uten noen problemer. Det som er merkelig denne gangen er at fruen kom hjem i går ettermiddag og parkerte med 40% igjen på batteriet, så vi hadde nok til en liten handletur i dag. Når den skulle startes i dag ble tenninga skrudd på og der kom vi ikke lenger. Power limit lampa begynner å blinke og bilen var ikke mulig å starte. Det neste som ble prøvd var å plugge inn ladekabel for hovedbatteri for å sjekke om bilen tar ladding men uten å lykkes der heller. Prøvde å sette på tenninga en gang til, men det samme skjer. Jeg hører reléene slå inn men på slutten av denne sekvensen hører jeg noen klikk som ikke stemmer med det normale. Deretter går den over i power limit og samtidig slår økonomi måler nåla på høyre side helt i bunn til minus. Dette er vel så langt jeg kommer uten å koble på diagnose men tenkte å høre om noen har opplevd det samme som meg i dette tilfelle. Det er ikke lys i høyspent lampa eller skiftenøkkel denne gangen. Det er kun power limit som blinker og det har jeg egentlig forbundet for det meste som lavspent feil. Vet ikke om dette stemmer men har et håp at det er noen her mer peiling på hva dette kan være? (Legger ved et bilde av hvordan dashbordet ser ut når tenning står på.)     
#9
Hei igjen Thinkere. Den gule Thinken i Trondheim er godt igang igjen. Første prøvetur på 388 dager ble kjørt igår. Kjørte rundt 50 km og satte den på lading med original laderen kl. 1400. Dagen etter var planen å kjøre batteriet ned til rundt 60-70%. Når jeg kommer ut for å kjøre bilen en tur kl. 0800 dagen etter, står den fremdeles å lader. Da har den ladet i 18 timer. Dette er ikke normalt i forhold til siste gang den ble ladet fullt for over ett år siden. Det har som regel gått rundt 7-8-9 timer å lade fullt fra 20-30%. Er den noen her på forumet som har opplevd det samme og er det mulig å si noe om individuell celletilstand på Enerdel batteriet med diagnoseverktøy? worry har nevnt i min forrige tråd at det er mulig å overlade og jeg leser i hvertfall på worry sin Enerdel tråd, https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.msg762667#msg762667 at runeno skriver han brukte 3 uker med lading før batteriet var balansert, men skal ikke ladingen stoppe selv med ubalanse i cellene når nåla har nådd 100%? Legger ved et bilde av dashbordet hvor batterinåla har nådd vel 100% og lading er fortsatt igang.
#10
Hei til alle Thinkere. Nå er det gått snart ett år siden Thinken bråstoppet på vei til jobb. Den ble parkert i garasjen og for et par uker siden fikk jeg Arnie til å komme en tur å ta en diagnose med ThinkCenter diagnoseutstyr. Det var mye feilkoder der, men vanskelig å se annet enn at kommunikasjonen med batteriet har feil. Jeg har nå startet jobben med å ta ut lithium batteriet. Det er litt komplisert men det er nå halvveis ut. Jeg tenkte å lufte her på forumet om det er noen som kan gi noen råd om hva som er best å gjøre når batterikassen står på gulvet.? Er det mulig på egen hånd å fortsette jobben med å finne ut hva som er feil og hva man bør ha av verktøy for å gjøre seg opp en mening om batteriet er mulig å redde? Det langsiktige håpet er å kunne høre bilen starte igjen. Med beste hilsen fra en Thinker i Trondheim.  :)   
#11
Da ser det ut til at vår gode gule Think City 2010 mod. med lithium batteri har tatt kvelden. Idag skjedde det midt i rushtrafikken. Tankmåler lampa begynte å blinke samt at skiftenøkkel lyser konstant. Den stoppet og er nå umulig å starte samt lade. Energimåleren viser 100% men når tankmåler lampa blinker indikerer det tomt batteri. Kjøreturen startet med 80% fullt batteri. Det bør være omtrent 70% igjen nå. 12V batteriet er toppladet og etter mange år med gode råd og tips her på forumet har jeg greid å holde denne på veien i over 11 år. Nå er jeg kommet til veis ende og er helt rådvill om hva som har skjedd. Har mistanke om at problemet ligger i kretskortene som kontrollerer batteripakken, men er det noen her som har opplevd det samme?
Tenker å selge bilen så skulle noen være interessert i en gul Think City 2010 mod. med mange gode deler eller ser seg råd for å fixe dette problemet så er det bare å ta kontakt. Jeg har selv bygget om og montert PTC varmer, demontert hele bakakslingen og skiftet lager til torsjonsfjæring, demontert PCU og skiftet de berømte sikringene for uttaket til varmeapparatet.   
#12
Jeg lurer på om noen har dokumenterte tall på hvor mange biler det ble produsert som Think City og Think Classic? Kan tallene fra USA også kan oppdrives? :)
Kanskje noen vet hvor mange er i drift idag også?
Det virker som at disse bilene begynner å bli ganske sjelden ihvertfall her i Trondheim.




#13
Ombygging til PTC varmer kan absolutt anbefales. Denne jobben gjorde jeg fra en beskrivelse jeg fant i en annen tråd her på Elbilforumet. Mange Takk til Stromskap378V. Her er den tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24391.msg466996.html#msg466996

Den originale vannvarmeren streiket for andre gang siste uke. Å kjøre bil midt på vinteren uten varmeapparat er ikke spesielt trivelig så jeg kom i kontakt med to tidligere Think ansatte som fremdeles har originale PTC varmere for salg. De sa at jeg måtte skru ut en liten enhet som heter CDCM og sende den til dem for omprogrammering, så skulle de sende den tilbake sammen med PTC settet. CDCM sitter under dashbordet på passasjersiden og er litt kronglete å skru ut, men med en enkel torx 15 nøkkel går det greit.  Startet jobben med å demontere hele vannvarmer kretsen som i motorrommet er vannvarmeren, sirkulasjonspumpa og tilhørende slanger inn og ut fra vannvarmer og de som går inn til varmeapparat registeret under dashbordet. Det er litt trangt å komme til slangeklemmene i gjennomføringene inn til cupèen men det går hvis man har ei lang nebbtang for å åpne fjærspennet i slangeklemma. Før jeg demonterte slangene inn til cupeèn brukte jeg den lengste enden til å suge ut vannet i registeret. Der brukte jeg ei stor plastbøtte med lokk hvor jeg skar et hull stort nok til å få en støvsuger stuss gjennom. Deretter skar jeg hullet på motsatt side av lokket for slangeenden. Så la jeg lokket på bøtta, puttet slange enden ned i bøtta og startet støvsugeren på svært lavt turtall. Når man setter støvsuger stussen ned i bøttelokket oppstår det et kraftig vakum i bøtta som suger alt vann ut av registeret. Så må man demontere t-stykket rett under ekspansjonstanken å bytte dette med et rettstykke. Jeg brukte de gamle stussene fra inn og utløp på den gamle vannvarmeren og koblet dem sammen med ei rettmuffe R15 med innvendige gjenger. Dette blir tett og fint med litt gjengetape. Så kan ekspansjonstanken fylles opp igjen med frostvæske. Deretter starter jobben innvendig med å montere CDCM og ta ut det gamle vannregisteret. Det er trangt og kronglete men det starter med å lufte bremsepedalen så den bunner. Fikk fruen til å trampe på pedalen, så åpnet jeg lufteskruen for bremsevæske på høyre bakhjul. Med bremsepedalen helt bunnet ble lufteskruen satt fast igjen for så å stemple pedalen av med en 45cm. lang 2"x4" plankebit. Så måtte u-stykket som kobler sammen rattstammen med styresnekka løsnes. Her er det viktig at rattlåsen er innkoblet. Disse punktene er helt nødvendig for å greie å trekke ut det gamle vannregisteret fra viftehuset. For å få ut registeret må rørstussene trekkes litt inn i motorrommet. Når registeret er ut kan rørstussene trekkes ut fra innsiden. Så må gjennomførings hullet i torpedoveggen modifiseres litt for at gummitetting til ledingene fra ny PTC varmer kan monteres. Der bruke jeg en kraftig metallfil for å file hullet fra motorromssiden så det ligner mest mulig på gummipakningen. Nå er det klart for det nye PTC registeret. Det er viktig å lirke det på plass uten å bruke for mye kraft. Det går greit med litt tålmodighet og skrues fast med skruene fra det gamle vannregisteret. Så trekkes høyspenning og lavspennings ledninger fra PTC ut i motorrom og gummitetting skyves på plass så det blir tett og fint i gjennomføringa. Deretter må relè konsollet under dashbordet på passasjersiden trekkes frem for å fjerne relè på plass 24. Den tynne røde ledningen fra PTC termineres som beskrevet i arbeidsbeskrivelsen og medfølgende jumper ledning termineres også som beskrevet. Den gule ledningen som er beskrevet er ikke lenger i bruk og følger ikke med i settet. Så er det bare å fjerne plankebiten og montere rattstammen til styresnekka så alt er klart for prøvekjøring. Det ble kjempesuksess og god å fin varme strømmer nå ut av alle ventilåpninger.       
#14
Hei. Har et innlegg på den nasjonale Think City tråden men oppdaget at det var en egen tråd for Trøndelag idag. Det var kjempefint og håpet mitt er at noen kan ha kompetanse på Enerdel Li batteri og kasse?
Har blitt anbefalt å sjekke for fuktighet i batterikassen. Har opplevd nå et par ganger i regnvær og manuell høytrykksvask (ikke vaskemaskin) at Thinken plutselig kommer opp med høyspenningsfeil med påfølgende power limit. Da kuttes fremdriften helt. Lading er heller ikke mulig. Ved opptørking i garasje en dag eller to er den ladbar og kjørbar igjen, men det er ingen god følelse å kjøre rundt her i Trondheim hvor Thinken plutselig kan stoppe bare fordi det er regnvær. Det hadde vært fint om noen har vært borti lignende eller om dette er mulig å feilsøke/reparere her i Trondheim.  Legger ved et bilde av batterikassen som viser 4 hull i fremkant. Tror dette er ventileringshull men det er også en mulighet for vann å trenge inn i batterikassen hvis man kjører gjennom en vanndam av hvis dybde. Er det noen som har slike hull i fremkant av sine batterikasser også?
#15
Hei. Min 2010 City med Li Ion batteri har nå nylig hatt et par tilfeller etter vask eller i veldig fuktig vær med mange dammer i veibanen at varsellampe høyspenningsfeil kommer på. Det etterfølges raskt av power limit hvor bilen kutter fremdriften til full stopp. Lading er heller ikke mulig etter dette. Opptørking i garasje over en dag eller to ser ut til å virke. Da er bilen kjørbar igjen. Er det noen som kan hjelpe meg med en diagnose/løsning eller har opplevd dette selv? Denne Thinken går i Trondheim.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA