Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jærbuen

#1
Rogaland elbilforening / Elbil over boknafjorden
tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:27
Da blir det betaling for elbil over Boknafjorden fra 1 mars
#2
Avansert: Batterier og Lading / Jordfeilbryter, type B, 4p for 400V
lørdag 20. januar 2018, klokken 23:23
Hei, er denne bryteren retningsbestemt? Eller ok å kjøre strømmen begge veier gjennom bryteren? Må monteres opp/ned når jeg skal bytte fra A til B, har faseskinne og B-vernet har motsatt rekkefølge på fasene enn det gamle A-vernet
#3
Lading av Tesla / Jordfeilvern Type B, 4 polt for 400V
lørdag 20. januar 2018, klokken 18:58
Hei, er dette vernet retningsbestemt? Eller ok å kjøre strømmen begge veier gjennom vernet? Må monteres opp/ned når jeg skal bytte fra A til B, har faseskinne og B-vernet har motsatt rekkefølge på fasene enn det gamle A-vernet
#4
Kjørt 73500, selges kr 125.000
Følger med PodPoint ladestasjon 16A 1 fase, type 2 kabel, samt ladekabel justerbar fra 7 - 16A med Schuko kontakt
#5
Avansert: Batterier og Lading / Justere ladestrøm Mennekes ladeboks
torsdag 14. desember 2017, klokken 19:58
Har kjøpt en brukt 3 år gammel Mennekes ladeboks tidligere brukt hos Tesla, fastmontert type 2 kabel.
Denne har maks 32A ladestrøm og 230/400V.
I boksen er det montert en Mennekes CP Kommunikasjonsboks, Autoselect 16/32A Downgrade.

Har plan om å bruke denne på Tesla Model X og Renault Zoe, type 2 plugg.
Har 16A 400V 3fase + N til garasjen.

På Tesla kan jeg justere ladestrøm, men det kan jeg ikke på Zoe'en, som lader med 43 kW AC.

Spørsmål: Hva skjer om jeg kobler Zoe'n til ladeboksen, vil den prøve å trekke 43 kW så 16A sikringen til ladekursen vil løse ut?
Kan denne kommunikasjonsboksen benyttes til å hindre at jeg overstiger 16A ladestrøm når Zoe'n er tilkoblet?
Hva skal til for at denne justerer strøm mellom 16 og 32A?
#6
Får du ikke dekket utslitte kalippere av Tesla? Nye koster ca 20000 , jeg selger 2 brukte for kr 3000 + frakt. Trenger du også klosser, jeg har ett sett som har stått på bilen 1 uke. Selges kr 1300. Nye koster ca 2000.

#7
Rogaland elbilforening / Type 2 lader Mc Donald Klepp
søndag 08. oktober 2017, klokken 00:10
Kan ikke finne denne, finner 2 skap med Chademo ++, noen som vet hvor type 2-stolpe er lokalisert der?
#8
Seles kr 900 + frakt. Justerbare, enkle og montere
#9
Zoe / 3x16A 400V lading av Zoe
søndag 01. oktober 2017, klokken 20:01
Hei,

Jeg har rød industrikontakt i garasjen, finnes det ladeutstyr til 2015 Zoe som kan benyttes på denne? Får jeg 11 kW inn i bilen?
#10
Model S 2013 - 2022 / Logge på Rdio støtt og stadig
mandag 01. juni 2015, klokken 22:29
Andre som opplever at Rdio detter ut ofte, så man må logge seg inn på nytt, for å søke opp musikk via nettet? Må trykke på Rdio for å logge på.
#11
Model S 2013 - 2022 / TMS Tåkelys i front
onsdag 17. desember 2014, klokken 10:51
Hei, ser det florerer noen originale front-tåkelys for salg på ebay.
Noen som vet om det er lagt klar ledninger med plugg til disse, på de bilene som ikke har mer enn grøftelys som tennes ved sving eller rygging? Eller er det kanskje samme ledning/plugg som benyttes på alle?
#12
Model S 2013 - 2022 / TMS GPS settings
torsdag 20. mars 2014, klokken 11:43
Er det menyer for å justere settings ifm GPS'en? Velge raskeste rute, korteste, unngå bom, unngå ferje, mest økonomiske etc?

Synes av og til den gjør merkverdige valg av rute ....
#13
Model S 2013 - 2022 / Paring av mobil i TMS, via blåtann
onsdag 12. mars 2014, klokken 14:20
Noen som vet om TMS gjenkjenner en tidligere paret mobil, om man setter seg inn i bilen. Fryktelig irriterende å måtte koble seg opp manuelt ved hver kjøretur.

På Leaf er den automatisk tilkoblet på få sekunder, så lenge blåtann på mobilen er aktiv, og bilen har hatt denne mobilen oppkoblet en gang før.
#14
BMW i3 / Skuffende test
onsdag 27. november 2013, klokken 14:36
#15
Model S 2013 - 2022 / Superkondensator VS batteri
søndag 20. oktober 2013, klokken 18:40
Noen som vet om Tesla forsker på bruk av superkondensator som erstatning til de batterier som i dag benyttes?
Pr i dag får man mindre effekt ut av en enhetsvekt kondensator enn fra et batteri, men dette kan vel utvikles videre? Man får da hurtigere lading, og enda bedre rekkevidde. Og man kan hente ut oppimot 95% av lagret energi, samt mindre slitasje pr opplading.
#16
Lurer bare på om dere som har fått bilene med 21" har noen positive eller negative erfaringer å meddele menigheten? Personlig synes jeg denne bilen fortjener 21", ser straks mere eksklusiv ut. Men så spørs det om man må lide i komfort, sporer den mye på slitte sporete veier, dekkstøy, stivhet på ujevne veier? Eller er ikke dette noe problem?
#17
Registrert i oktober 2012, kjøpt ny hos forhandler i Nederland. Bilen er hvit, med "alt" utstyr, også varme i alle setene + varme i rattet. Originale sommerdekk på Leaf alufelg.
Testvinner Nokian Hakkapelitta 7 vinterdekk på fine alufelger. Dette er den bilen jeg har hatt som er desidert best på vinterføre!

2 ladere, den originale + en som kan veksles mellom 9 og 15A.
Bilen er kjørt ca 18.000 km, og god som ny!

Prisantydning 199.000,-

Send PM ved interesse :)
#18
Elektriske utfordringer / 12V batteri i Leaf, Garanti og Import
søndag 21. april 2013, klokken 19:58
Har vært inne hos merkeforhandler og byttet 12V batteri, viste seg at det var en defekt celle, bilen var ny i oktober 2012. Var begeistret over god service, og var sikker på at dette var en garantisak.

Helt til regning på 1200 dukka opp i Posten. Der står det at dette ikke dekkes av garantien, da bilen var importert, og forhandler ikke hadde tatt test av batteriet da den var ny  >:(

Heldigvis viste Garantibeviset at forhandleren hadde tatt test på 12V batteriet, med ref til testnr.
Dette er et obligatorisk felt i Beviset, så merkeforhandleren her burde sjekket dette, eller visst at dette gjøres på alle nye Leaf.

Nå venter jeg bare på mail fra merkeforhandleren om at de ikke dekker dette da det ikke var DEM som testa batteriet. Da blir det HUSKESTUE her!

Andre som har opplevd dette?
#19
Elektriske utfordringer / 12V batteri i Leaf
mandag 25. mars 2013, klokken 22:59
Noen som har måtte bytte dette batteriet? Mitt holder nå knapt en natt i minusgrader uten at det er så "flatt" at jeg ikke får start om morgenen! Bilen var ny i november! Den lader 14,5 V når jeg lader bilen, eller har forvarming med kontakten i veggen. Allikevel klarer den knapt 1 døgn nå i kulda uten å lade ut 12V'en.

Er det billigbatteri som følger med?
#20
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf - Vinterbil nr 1?
fredag 14. desember 2012, klokken 19:03
Har nå fått testa ut min nye Leaf med Hakkapeliitta R på svært så vanskelige og igjenblåste vinterveier her sør i Rogaland.
Må si denne bilen er det beste jeg har prøvd på vinterføre! Den graver seg frem, selv om snøen subber helt oppunder gulvet. Kjør i ECO-modus med ESP på, den kjører fra alt av 2-hjultrekkere!

Andre med samme erfaring?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA