Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gaja

#1
e-Golf / eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:21
Trengte litt lengre rekkevidde enn på eNV200, så jeg lånte en tjenestebil fra jobben. Har kjørt eGolf før, men dette er den nye modellen. På dashbordet ser jeg bare gjettometerknappen, med 264 km rekkevidde. Hvordan kan jeg se hvor mange kWh eller % det er igjen på batteriet?
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Ny hobby ønskes kjøpt (buddy/kewet)
torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:23
I følge statistikken skal elbilister ha to biler, men vår husholdning har bare en. Vi har lenge trodd at det skulle holde med elsykkel i tillegg, men det teller visst ikke. Så da må løsningen bli en Buddy. Er det noen som har en de kan tenke seg å selge videre? Eller som har gode råd om hva vi skal se etter når vi kjøper en?
#3
Vi bruker Evaliaen som bobil om somrene, og holder nå på med å installere solcelle på taket. Den eneste andre jeg veit om som har gjort det, er en kar i England som har gjort en skikkelig ombygging av sin eNV200, med popup-tak og hele greia: https://pbs.twimg.com/media/ClJZbjhUkAERjpU.jpg:large

Vi har det originale taket, og det er jo ikke helt flatt. Vi har kjøpt samme type tynn flexibel solcelle som på bildet, men tror vi bør montere solcella på en tynn plexiglassplate, for å få den flat, og så skru plata fast ved hjelp av skruehullene til railsene? Spørsmålet er hvor mye luftmotstand og støy det vil skape... Vi har veldig lite lyst til å borre hull i bilen, men ser ingen andre måter å få inn strømkablene?

Noen som har lyst til å synse om gode løsninger?
#4
Kjøpe elbil? / Elektrisk bobil (bygge om partner/berlingo/NV200)
tirsdag 14. april 2015, klokken 11:31
Jeg klarte å vrake leafen, så nå må vi ha ny elbil. Når jeg sitter og fabulerer om årets sommerferieekspedisjon, begynte jeg å leite etter en løsning for elektrisk bobil. Siden man sjelden kjører langt unna toaletter med elbil, så kan kanskje noe slikt, med seng, sofa og kokemulighet, være en mulighet:
https://www.youtube.com/watch?v=4TIuUfylVRI Skulle tro det blir lovlig også, siden det ikke er fastmontert på noen måte? Lasterommet må være minst 185 dypt for at den skal passe.

Samtidig må vi ha en bil som fungerer i hverdagen, der vi kjører en god del på motorvei (100-110 km/t), hurtiglader med jevne mellomrom, og må ha plass til minst en voksen og to barn. Reell rekkevidde under 9-10 mil blir strevsomt.

Nissan NV200 Evalia er den eneste man får med 5 seter og 6,6 kW lader. Men den er ca 50 000 dyrere enn de andre, og jeg er usikker på hvor god plass det blir i "lasterommet" når man slår "ned" setene. For man kunne visst ikke slå ned baksetene, de skulle foldes opp og inntil framsetet.

Partner og Berlingo er reelt sett samme bilen. Den lange utgaven har 205 cm lasterom, så det skulle holde bra. De har tre seter foran og grønne EL-skilt, mens med NV200 må man gå for 5-seteren for å få plass til begge ungene. Alle tre bilene har ChaDeMo, og teoretisk samme rekkevidde. Men NV200 har litt større batteri (24 vs 22,5 kWh).


Renault Kangoo er bare så uaktuell at jeg får ikke sagt det. Ingen hurtiglading, og kun 3,3 kW normallading?!?!?!?


For de som fulgte bloggen i fjor; årets elbilferie går trolig til Island og Færøyene. Island har kun lademuligheter rundt Reykjavik, så hvordan vi skal komme oss fra Seydisfjørdur til Ulfljotsvatn (helt fra østkysten til vestkysten) aner jeg ikke. Færøyene har vel egentlig ingen ladepunkter. Men så kan man ikke kjøre mer enn 100 km før veien tar slutt, heller.
#5
Kjøretips / Norgesferie i gammel leaf
mandag 16. juni 2014, klokken 00:54
Noen som har gode laderåd på strekningen Åndalsnes-Dombås-Lillehammer-Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Molde?

Har bestilt billetter til sabeltann i Kristiansand i midten av juli, og vurderer å kjøre dit med elbilen; en 2011-leaf som har mistet en strek, og som jeg aldri har turt å presse lengre enn 8 mil (med mye bakker).

Ungene er sterkt for ideen, de hater å sitte lenge stille i bilen. Jeg har fem uker ferie, så tiden er ikke egentlig noe problem. Men med alle problemene som har vært med hurtigladere rundt omkring tror jeg vi må ha en plan A, B og C. Er særlig interessert i barnevennlige steder, som leikeplasser eller museer med ladepunkter.

Foreløpig har jeg planer fram til Oslo, etter det er jeg svært usikker. Vurderer å kjøre på østsida av fjorden og ta Moss-Horten-ferga.

Åndalsnes; start
Bjorli; bading og mat, 16A
Lesjaskogvatn; is og kanopadling, 16A
Dombås; ?overnatting? ?lading?
Kvam; hurtiglader og ?
Ringebu; hurtiglader og ?
Lillehammer; overnatting og Hunderfossen
Hamar; hurtiglader og ?
?
Oslo; overnatting og bytur
#6
Elbilen i Samfunnet / Elbilhelg i Møre og Romsdal
onsdag 21. mai 2014, klokken 15:05
Noen som vil være med å kjøre elbil over Trollstigen 21. juni? Oppstart på Åndalsnes-sida kl 10, ender opp i midtsommardagane i Norddal. Alle som deltar i kolonna får gratis områdebillett, og litt å spise på når de kommer fram.

Det jobbes knallhardt for å sikre nok lading i alle Rauma, Norddal og Stranda, men de som kommer langveisfra bør nok belage seg på overnatting. Turistinformasjonen på Åndalsnes kan hjelpe til å finne overnattingsplasser med lademuligheter.

Det skal være mulig å komme seg fram med de fleste typene elbil, avstanden er ikke mer enn rundt 6 mil. Det er noen voldsomme stigninger, men de er nesten utelukkende på begynnelsen. Bedriftene i området er invitert med på dugnad for å sikre at de som går tom på veien skal ha en plan B, og det arbeides for å få på plass en redningsbil eller to i tilfelle rottefelle.

Har du Tesla, så kan du begynne festen dagen før på Teslafestivalen på hotell Aak. :)

http://mrfylke.no/Tenesteomraade/Miljoe/Nyheiter/Start-sommaren-med-elbilopplevingar-i-Moere-og-Romsdal
#7
Hurtigladeren i Molde åpnes torsdag, Furene (Volda) ligger rett bak i løypa. http://www.rbnett.no/nyheter/article9339387.ece
#8
Kjøretips / Avstander i Møre og Romsdal
fredag 14. februar 2014, klokken 09:02
Trenger en bil til jobbreiser, men er veldig usikker på hvor høyt opp jeg må. Kommer jeg meg fra Molde til Valldal/ Ålesund/ Kristiansund/ Tingvoll/ Sunndalsøra med en trilling, eller må jeg opp på en Leaf? Og må jeg i tilfelle ha den nye typen, eller holder det med den gamle? Omtrent 8 mil, de fleste med fjelloverganger.

Trenger bare komme meg en vei, skal klare å finne tid og strøm til å lade før jeg kjører hjem igjen. Men det er selvsagt en fordel om den kan dra en del kW over en mode3type2 de stedene det ikke er ChaDeMo, slik at det ikke tar vinter og vår.

Noen som har gode eller dårlige råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA