Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - El-o

#1
Tidlige elbiler: Reva / Gratis Reva, funn eller flopp?
fredag 05. desember 2014, klokken 15:58
Jeg kan få en Reva gratis, men jeg er litt usikker på om den er verdt det, så jeg stiller spørsmålet her; yea, or stay away?

Batteripakka er definitivt kass. Den har stått utlada en god stund, så det må inn en ny pakke. Jeg ser det er mulig å få tak i batterier for 14-15.000, men hva må jeg ha for programmering når pakka er på plass?
Det er snakk om en gammel Reva, faktisk muligens den første som gikk her i landet, en 2004-modell med dc-motor. Det ser ut som gulvet er av kryssfiner, der det øverste laget ser litt lefsete ut. Den har stått en stund, og jeg tråkka bremsepedalen i bånn.

Mitt behov er vinter- og regnværskjøring til og fra jobb, en strekning på 8-9 km. I godt sommervær kjører jeg veterancab eller MC. Mulighet for lading begge steder. Billig prioriteres framfor bra.

Fortjener en 10 år gammel Reva en fortsatt sjanse,  eller blir den et potensielt pengesluk? Norges eldste, nostalgi eller gjort sitt (regnr. lavere enn EL1250)?
#2
Hei, jeg har kjøpt en navmotor (forhjul) og controller fra GM. Jeg tok også med en USB-kabel for å kunne programmere controlleren, noe som i alle fall tilsynelatende var bra, siden spenningen i controlleren var standard satt til 24V og strømbegrensningen til 30/50A (kontinuerlig/peak).
Problemet mitt er at motoren har en tendens til å kutte etter å ha gått i noen sekunder, for så å dra i gang igjen. Jeg vet ikke om det er riktig, men det føles nesten ut som om den drar i gang på maks, for så å trinne ned til maks kontinuerlig effekt, men da altså med en forsinkelse.

Er det noen som har tips om den beste settingen for denne controlleren? Jeg finner lite dokumentasjon om programmeringa på nettet generelt, og hos GM spesielt  ::)  Jeg kan legge inn begrensning på strømstyrke, spenning, hvor mye motoren skal dra på med (Low, mid eller high), en setting av RPM fra 0-100% som jeg ikke har funnet ut av og fartsbegrensning fra 0 til 100%. Siden jeg ikke vet hvilken fart den kutter ved (utenom at det ser ut som den kutter ved snaut 25 km/h når PAS er satt til "low"), så vet jeg ikke hvilken prosent jeg skal benytte for begrensning av farta dersom PAS settes høyere enn "low".

Er det noen som har programmert denne før, og som kan gi noen tips?
Motoren er som sagt GMs navmotor for forhjul, 36V 250W. Jeg bruker kun pedelec, ikke throttle. Skjermdump av programmet finnes her http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/PI-200%20GUI.jpg  det vil si - det er ikke helt likt det aktuelle programmet man kan laste ned nå, for det er kommet til en justering av rpm, uten at jeg vet hva det påvirker.   ???
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA