Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ograv

#1
Hei,
Lurer på om det er bare jeg som opplever det, eller om det er et mer generelt problem at bilen ikke reagerer momentant når man trykker inn gassen etter at man har sluppet gassen og bilen driver og regenererer.
Opplever det nesten trafikk-farlig at det tar ca et sekund før bilen reagerer på gasspådrag, f.eks når man skal kjøre inn i en rundkjøring etter at man har sluppet gassen på mot rundkjøringen så er det en altfor lang forsinkelse for å få akselerasjon.
#2
Kia Niro EV / App?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:59
På reservasonssiden hos Kia (der du ser din løpende plass i køen) står det :
NB: Vi regner med at App kommer mot slutten av 2019[/
Noen som vet om dette er ny oppdatert info eller om det er udtatert info?
#3
Ønsker å høre om noen her inne er interessert i å kjøpe bilen når den utleveres fra forhandler (i Asker) den 14/3, eller ev avtale et annet sted.

Bilen har skinninteriør (uten soltak), med continental vinterdekk og mattesett i gummi som ekstrautstyr (altså topputgave uten soltak). Fargen er Galctic grey.

Laveste pris jeg ser med to hjulsett og under 300 km på Finn er pt 378.000.

Jeg legger med godt under dette og tilbyr bilen for 372.000.

Ta kontakt om det skulle være av interesse  :)


Søk som viser pris på finn for bil under 300 km med to hjulsett og skinn(se bort fra de som kun har 39,2 kwh batteri eller er importert):
https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=12&engine_fuel=0%2F4&make=0.772&mileage_from=0&mileage_to=300&model=1.772.2000438&price_from=200000&price_to=500000&sort=2&wheel_sets=2

#4
Hei,

Jeg jobber med å oppgradere ladeløsning i et rekkegarasje-anlegg. Det er snakk om 26 garasjer på fordelt på 3 rekker og et felles sikringsskap/strømtilførsel. Planen er å oppgradere strømtilførselen slik at vi får 160A på et 3-fas IT-nett slik at vi får en samlet effekt på ca 64 kw.

Ønske for løsning er å ha lastbalansering og mulighet til minst å kunne gi 7,2 kw per stasjon når det ikke overstiger de 64 kw. Samtidig har vi behov for å fordele de løpende strømkostnadene etter bruk. Aller helst burde systemet være online oppdatert på strømkostnad  akkurat ved forbrukt tid slik at vi også kan ta høyde for differensierte strømpriser igjennom døgnet.

Tanken er videre å starte med å legge infrastruktur nå i løpet av våren, og at de som er interessert kjøper ladeboks nå, mens de som ikke har elbil nå eller i nær framtid kan koble seg på enkelt senere ved å kjøpe seg en boks når det blir aktuelt.

En mulighet men ikke et must, er å kunne etablere noen stasjoner på utsiden av garasjen som er til disposisjon til gjester / andre i nærområde, men da mot betaling, og kanskje et ekstra påslag på strømprisen for å dekke inn de ekstra stasjonene og drift av løsning.

De vi hittil har pekt ut som alternative løsninger er: Salto, Zapcharger og muligens Proxll.

Vi er mest interessert i å høre erfaringer fra de som har installert noen av disse (og eventuelt andre som dekker vårt behov), og om det er spesielle forhold vi bør tenke på.
Er det forskjell i løsninger som er viktige?
Er noen bedre på pris?
Hva bør man tenke på ved prosjektering? Er det noen som er totalleverandører (det må graves mellom garasjerekkene hos oss og i fbm å få inn oppgradert effekt).
Noen som har erfaring i forhold til økte kostnader fra strømleverandør pga høy totaleffekt?
Er det økt risiko ved software (ev hardware) fra noen leverandører pga usikker framtid/soliditet i firma? Hva skjer om leverandør går konkurs?

Mange spørsmål stilt og sikkert mange flere andre relevante som burde ha vært stilt.
All input tas i mot med aller største takknemlighet  :)

Til info så gjelder dette et anlegg på det sentrale østlandsområde.
#5
Har dere noen gode råd på for og i mot i forhold til overskriften? Slik det ser ut akkurat nå får man kjøpt en ny bil ferdig på vei med vinterdekk ca 20.000 rimeligere dersom man kjøper en Europa-importert via en forhandler i Norge (ACAR etc). Så der ligger vel fordel rundt dette.

Kan noen si noe om hva som eventuelt er ulempene. Ber om å få mer en antakelser og synsing vedrørende eventuelt forskjeller på bilene (varmepakke, ikke varme-pakke osv) samt forskjell i garanti. Gir Nissan Norge noe garanti utover det Nissan Europa gir, eller snakker man strengt tatt om ekstra goodwill siden den er kjøpt ny i Norge?

Er det noen som har spesielt gode erfaringer med noen Nissan forhandlere på østlandet? Som fikser og ordner uten å mukke? Eller noen som har erfaringer +/- på å få service og garanti-repr på Europa importert Leaf?

Er det også noen som vet om 2013-modellen (ikke Euroleaf) inneholder noen form for oppgraderinger i forhold til 2012? Har så vidt sett noen med mørkt interiør i stedet for det lyse, men det er kanskje noen helt spesialtilfeller?

Håper på svar som gir hjelp til å velge forhandler og modell :)
#6
USAleaf / Import av Leaf
onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Hei,

Er litt overrasket over at muligheten for import av Leaf ikke diskuteres mer her på Leaf forumet. Spesielt i USA ser det jo ut til at prisen er betydelig lavere. Ny Leaf 2012 modell ser ut til å ligge på 200 000 før insentivene over there. Om det er muligheter for å trekke noe mva ut av beløpet også vites ikke. Men en pris på ca 70 000 under den norske burde vel tale for at flere overveide dette. Det positive med 2012 modellen ser ut til å være at den nordiske pakken (sete, ratt og batterivarme) er standard på alle nivåer.

Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?

Håper på mange relevante innspill.... (kan det også være relevant med andre land?)
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Hurtiglading på Think?
mandag 13. desember 2010, klokken 22:38
Hei,

Er det noen som kjenner til om det er eller kommer i nærmere framtid hurtiglading for Think? Er det også noen forskjell på zebra og lithium der? Om det ikke finnes i dag, kan man anta at noe slikt kan ettermonteres greit senere om det utvikles?

Lurer på om andrehåndsverdien på Think blir lavere enn andre el-biler som kommer rundt hjørne nå og som da eventuelt leveres med hurtiglader. Når infrastruktren etterhvert er der bør det jo være en rimelig grei fordel å kunne lade bilen på 20-30 minutter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA