Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TerjeG

#1
B-Electric / Hvordan vet jeg om bilen har app styring
mandag 19. november 2018, klokken 21:40
Er det ingen 2015 mod som har app styring, og har alle det fra 2016?

Når jeg spør selgere på finn så er det flere som ikke kan svare. Er det mulig å se det noe sted, eller kan man spørre Mercedes?
#2
B-Electric / Utstyrs modellene (f.eks Urban og Electric Art)
lørdag 17. november 2018, klokken 10:41
Jeg orienterer meg i markedet.
Kan noen fortelle meg hvilke utstyrsmodeller som er solgt og hva disse inkluderer?

Jeg har fått forståelsen av at "Electric Art" er toppmodellen, men hva innebærer det?
(Kona ønsker ikke blå grill og blå speil)

Et annet sted ser det ut som "Urban" er toppmodell, men ingenting om hva pakke inkluderer.

Svar tas i mot med takk
#3
B-Electric / Oppdateringer (2015-2017)
tirsdag 13. november 2018, klokken 19:57
Skjedde det noen utvikling på disse bilene mens de var i produksjon?
Noen grunn til å styre unna 2015 mod, evt velge siste modell?
#4
B-Electric / Importere fra Tyskland?
torsdag 08. november 2018, klokken 22:42
Virker som prisene er lavere i Tyskland. Ingen toll og ingen moms gjør vel at prisene er direkte sammenliknbare?

Noen som vet om det er forskjell på bilene, eller har andre motforestillinger mot import?
#5
Jeg bor i et sameie i Kongsberg. Det har vært mye styr rundt lading av elbil - mye uvitenhet og antakelser. For å gjøre forhistorien kortest mulig har de som lader elbil installert egne kurser og trukket kabel frem til sin plass. Jeg har også det. Jeg har to elbiler som jeg uproblematisk lader på min plass i fellesgarasje.
En av mine biler, en Mitsubishi i-Miev, har muligheten til å slå på kupevarmer via fjernkontroll. Derfor benytter jeg meg av kontakt via fellesanlegget om vinteren for å få varm bil og isfrie ruter. Dette faller enkelte tungt for hjertet, fordi det er nedlagt forbud mot bruk av felles anlegget for å lade elbil.
I fjor ble jeg kontaktet av styret i forhold til dette, og hadde en praktisk gjennomgang med dem, hvor jeg viste dem hvordan dette fungerer. Når jeg kobler til ladekabel kan jeg begrense ladingen til 30 min. Bilen vil da (etter 30 min) stå koblet til strøm, men lader ikke. Om morgenen setter jeg på kupevarmeren, som går i 30 min før den slår seg av. Styrerepresentantene som deltok i den praktiske gjennomgangen mente at de forsto og at dette var greit. Det foreligger ingen andre forbud mot bruk av fellesanlegget enn til lading av elbil.

Nå har det begynt å bli kaldt igjen, så jeg har begynt å koble bilen til strøm. I går mottok jeg en ny mail fra styret hvor de forteller at de har mottatt mange klager på at jeg lader. Dette vet jeg ikke er lov, og det må opphøre. Samtidig har noen trukket ut ladekabelen fra strømkontakten. Jeg gikk ut og koblet kabelen til på nytt, men noen har igjen trukket den ut. Dette skjedde også i fjor, før jeg hadde en gjennomgang med styret. Jeg har ikke selv sett hvem som trekker ut kabelen, men jeg oppfatter indikasjonen som stor når det kun skjer i sammenheng med at styret sender mail.

Spørsmålet er hva gjør jeg?
Jeg kjenner at jeg blir mektig sint, siden dette har vært utfordrende siden vi flyttet inn i 2014. Jeg har gjentatte ganger forklart styret om lading av elbil og sendt dokumentasjon. Jeg har forholdt meg til det styret har bestemt, og installert egen kurs og lader. Jeg har dessuten hatt en gjennomgang med dem for å vise at jeg faktisk ikke lader på felles anlegg (det vises tydelig inne i bilen når den lader eller ikke, og et lys på ladekabelen indikerer også). Nå kjenner jeg at det er nok. Styret klarer ikke å forholde seg til fakta, og påberoper seg politimyndighet ved å fysisk koble min bil fra strøm.
Dette er først og fremst et prinsipielt problem, men rett skal være rett. Jeg ønsker på den ene siden ikke å overreagere. Samtidig klarer jeg ikke bare å la være å varme opp bilen heller.
#6
Skal koble på en ekstra bass og må hente signaler fra radioen samt styrestrøm for å skru bassen av og på (aktiv bass med egen forsterker).
Har nå fått spilleren ut av bilen men trenger koblingsskjema for å finne ut hvor jeg skal koble meg på bak på radioen.

Noen som kan hjelpe?
#7
Noen som vet hvordan jeg fjerner fronten på radioen og kommer inn på baksiden?

Skal innstallere en ekstern "basskasse" og trenger signaler fra spilleren samt styring i forhold til strøm.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA