Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Yeyeye

#1
Hei godtfolk.
Thinklivet sliter på, og i går døde min lader nr 6 i rekken. Denne var den første jeg hadde sett fukt inne i, men var bare noen dråper så tviler på at det var årsaken. Jeg har hatt 1 med type kondensator eksplosjon, resten har sett fine ut, bare sluttet leve;) På den siste ser det ut til at feilen har ligget i den nedstøpte elektonikken i bunnen, da det lukter brent og ser ut til at plaststøpen har sprukket opp litt.

Uansett, lader ønskes kjøpt til en fornuftig pris.

Arild R
#2
Hei godtfolk.

Har ikveld vært hos en Thinkfrende her i Trondheim. Bilen kan startes opp som normalt, men gir system fault ved aktivering av gearspaken. Girlåsen ser ut til å fungere som normalt, og finner ingen feil med nikometeret. System fault kom også opp etter en god stund med tenningen på uten aktivering av gear/gearlåsen. 12voltbateriet var nok litt dårlig, men så ut til at dcdc ladet fint, med 14-14,1volt med tenningen på.

Tips tilå edde Stefans Think motas med takk :)

Mvh Arild
#3
Carwing / Flere 2016 Leaf som enda ikke har fått fikset Nissan Connect?
tirsdag 13. september 2016, klokken 10:08
Vi var av de første som fikk utlevert 30kWh Leaf(28.jan), dog har vi nå etter 8+mnd enda ikke fått fikset Nissan Connect. Bilen vår har fått byttet telematik modulen(feb/mars)+ at den har vært inn på nytt hos Witro bil på Juni igjen. Jeg har xx antall runder med Nissan suport og Witro bil, uten at jeg har vært av den masete eller akkurat sinte typen. Lunta begyner dog å bli temmelig oppbrent, og jeg funderer litt over hvilke krav jeg bør stille. App og forvarming var faktisk en vesentlig faktor for valget av Nissan Leaf også, det sammens med at jeg følte bilen var utprøvd og relativt "bombesikker"(for feil). Hadde faktisk trua på at de satset litt på å rette opp tabben med Carwings og at nye Nissan Connect skulle bli noe som funket.

Er det flere som har biler som enda dette ikke er blitt fikset på?
Tips til hvilke krav jeg bør stille for utbedring?
#4
Hei eksperter!
På 2 av de 5 Thinkene mine(våre) er det defa alarm med kjøresperre. I følge bilens brukermanual skal man om en har fjernkontroll med skyvebryter kunne åpne bakluka med fjernkontrollen. Den ene Thinken har slike fjernkontroller og luka kan åpnes med denne, dog virker ikke den vanlige åpnerknappen inne i bilen.
Spørsmålet er om dette er normalt og at den er utkoblet, eller om det er en feil med den?
Vurderte å kode opp den ene fjernkontrollen på den andre bilen, for å prøve der, men usikker på å ta den prosedyren med x antall ganger av og på med tenninga;)

Tips motas:)

Arild R
#5
Hei.
Skudd i det blå, men har 3 stk i flott stand på den nyervervede Thinken, skulle gjerne hatt et til i god stand;)
Kjøper nytt ettervert, men måtte høre først :)

Arild
#6
Vi har nå 2 gamle Thinker og jeg ser jo det som en fordel å ha Nikometer.
Ser at det gamle Serviceinstrumentet til Euromatic også viser strømtrekk, så d kunne egentlig funket greit nok til meg, bare så tungvindt at det ser ut til at det må plugges i for hver gang en starter bilen.

Mvh Arild Rabben
#7
elbil.no og elbilforumets nettsider / Er elbilwiki nede?
torsdag 25. juli 2013, klokken 11:06
Får bare denne teksten for tiden:
Sorry! This site is experiencing technical difficulties.

Mvh Arild
#8
Hei.

Kyrre har desverre fått litt problemer med Thinken sin, den får isolasjonsfeil under lading og avbryter da selvsagt ladingen. Vi prøvde nå hos meg i kveld og ved 50% så kuttet den å lade, og teksten Charging fault, service required. På nikometeret fikk vi isolasjonsfeil, som etter en stund bare lå på temporary fault og vi kunne lade litt igjen før det skjedde på nytt. Vi prøvde vask av gumminiplene for vannfyllekretsen uten hell. Det er nok desverre stor sannsynlighet for lekasje på et eller flere av batteriblokkene. Ved yderst flaks, kan vel en vask av batteripakken holde, men er kanskje lite sannsynlig?

Da jeg er klemt duvelig fast i den berømte tidsklemma, tør jeg ikke tilbyde meg å hjelpe Kyrre med dette, og vi spør herved om det er noen lokalt som har tid og kunskap til å hjelpe Kyrre. Noen som har batteriblokk(er) å selge om han trenger dette? Kyrre håper å redde bilen ut året, før han kanskje får seg ny "racerbil" Kyrres bil trenger også sårt bytte av defainntaket, men det er jo greit å få gjort på verksted vil jeg tro. Værre med å plukke ned batteripakken. :P

Mvh Arild Rabben

PS: Kyrre,du kan supplere om du kommer på noe.
#9
Hei igjen Trondheim Thinkers og eventuelt til kommende Thinkere.
Som nevnt på siste møtetråd, tenkte jeg å ha åpen garasjekveld, om noen ønsker å se hvordan kjølepumpa byttes. Jeg har nå "turt" å kjøre alt for lenge uten min funksjonabel nå, men nå er det jo kaldt også da;)

Beklager litt kort varsel, men tenkte ta det nå førstkommende Torsdag kveld, kl 1900 og utover kvelden. Jeg på overtid med vannfylling, så nå må jeg bare...
Om alt går som planlagt, tar jeg vannfylling i etterkant. Dvs jeg må lade opp bilen på forhånd, og så blir det minst 20ah overlading og 25grader på batteripakken etter pumpebytte før jeg fyller vann, noe som gjør at det blir litt venting etter  selve pumpebytte. Garasjen er varm og god, så pakken kommer nok fort opp i temp, men vannfylling skjer sikkert ikke før etter kl 2100.

Adresse for kvelden er Kongensgt 87, i bakgården der. Det er Skatteetaten som holder til i hovedbygget der nå, tidligere var det Trondheims Politistasjon her. Innkjøring lettest fra Erling Skakkesgt, rett etter Erling Skakkesgt 60( gml Frostating lagmannsrett), der er det en smal nedkjøring tett inntil hovedbygget og ned i bakgården. Ring meg på 9524tjueto80 om du roter deg bort og trenger bistand;)

Pumpebytte er enkelt og godt forklart her på forumet, men om noen føler det er greit og ha vært med å sett det først, ja da er det anledning nå. Vannfylling også for den del, om det ikke blir for seint for dere;)
Velkommen til en titt innom skal dere være.

Mvh Arild Rabben
#10
Trøndelag Elbilforening ønsker velkommen til elbilparaden lørdag 16. juni 12:00.

Paraden starter på Gløshaugen og gå ned til torvet og videre ned til Choise på Piren og tilbake til torvet igjen for så å oppløses i Prinsenkrysset.

Alle elbiler, både gamle og nye ønskes velkommen!

(Edit: Moderator har ryddet i tråden slik at den inneholder mest mulig presis og oppdatert informasjon.)
#11
Alternativ energi / DIY solfanger luft-luft
tirsdag 21. februar 2012, klokken 22:13
Hei.
Vi har en hytte uti havgapet utenfor Hitra,og vinterstid er vinduer skalket og vi ender opp med ei hytte som blir veldig rå/fuktig invendig. Har ikke strøm der, så solarventi, scansun eller lignende er nå blitt litt vurdert i det siste, dog dyrt.

Vurderer å bygge en hjemmelaget solfanger og ønsker å lufte noen tips hos dere.
Kansje har noen bygget en også?

Det finnes et haug av modeller og ideer, men tror etter hvert som jeg har letet på nettet, at de enkle er de beste og kansje også mest effektive.
Her er en enkel en på youtube, finnes vel tusenvis her:
http://www.youtube.com/watch?v=vWkmXCuk0eA&feature=related

enkle byggeoppskifter på noen her:
http://www.mobilehomerepair.com/article17solar.php

http://www.solar-components.com/SOLARKAL.HTM
#12
Avansert: Batterier og Lading / Hvor kjøper dere lut?
tirsdag 22. november 2011, klokken 15:27
Tips til hvor det er fornuftig, mulig å skaffe kaliumlut ønskes. Batteriene mine ser ut til å bli bedre nå når det nærmer seg vannfylling;)

Mvh
A R
#13
Hei godtfolk!
Kjøpte forleden her en "delebil" her i Trondheim, den hadde blitt satt inn hos Kverneland pga kortere og kortere kjørelengde som kom raskt vistnok. Kverneland hadde vel bare konkludert med at det var deffekt batteripakke, og dermed hadde Thinken blitt stående der for å "dø helt" I følge tidliger eiere var det ikke noen eksplosjon eller feilmeding som gjorde at de parkerte den, og det ga meg et lite håp om at jeg kunne finne noen ok blokker på denne, for å fikse min egen gråtass. Jeg måtte jo få litt liv i 12volten for å få av parkbremsen, men ble samtidlig "fristet til å lade traksjonsbatteriet litt også. Etter bare 3-4min var enegimeteret alt oppe i 20%, men bare noe tid alla det samme med tenningen på så var det nede i null igjen og dc-dc kuttet også da. Jeg ga faen og satte den på lading der ved Kverneland sånn ca i 11 tiden, og da jeg etter jobb var innom i halv 4 tiden var den sluttet å lade og energimeteret viste 100%
Koblet på Nikometeret og kjørte tyttebæret til en garasje på jobben, bare noen få km unna, energimeteret gikk ned ca25% på de få km i rolig fart i midtbyen. Jeg kjørte den så hjem noe senere og kjørte da noe over en mil på den samme ladingen. Med Nikometeret tilkoblet viste det seg at jeg fikk den kunn til å lade 51Ah inn på batteriet, det fra 0%-100% på meteret, ellers ingeting feil å finne unntatt selvsagt kort rekkevidde. Kjørte  ned batteriet mye neste gang også, kjørte en mil etter at energimeteret var i null, da med yderst forsiktig kjøring selvsagt, denne gangen fikk jeg ladet 72Ah inn på batteriet, kjørte så 25km og ladet til 100% for så å aktivere vedlikeholdslading og lot den lade inn ca 20 Ah ekstra før jeg avbrøt, ingen tempraturforhøyning å snakke om og etter kjørte jeg 60km ut av batteriet, men da kjørte jeg til en lavere spenning en jeg noen gang har turt før, var nede i 85volt og jeg bare måtte prøve å gasse så mye at jeg fikk se at den maksbegrenset strømtrekket til 70A :-X
Nå har bilen stått i en uke i ettertid, men selv nå er batteripakka forbausende balansert, kun ett batteri er en aviker med 6,24 volt kontra alle de andre med 6,31-32volt, og det kan en vel fort få med selvutladning når batteriene er såpass nedtrukket som jeg har gjort?

Det jeg nå mistenker er at tidligere eier desverre er lurt av et energimeter som var helt på bærtur og en forhandler som var for useriøs til å prøve feilsøke, Jeg har kansje en batteripakke som jeg kan få en god del mil ut av om jeg er heldig.

Vil gjerne høre om tips fra dere erfarne og alle andre også for den del ;)  , men er dette et sannsynlig sammendrag? Tenker å ta en forenklet rekondisjonering og bruke denne pakka i sin helhet på gråtass jeg nå, for selv om den muligens har en del redusert kapasitet, så er den jevn og har mere en nok rekkevidde for vårt bruk. Så får jeg heller supplere med gode blokker fra orginalpakka til gråtass etterhvert om noen dør. Kjekt med delebil, selv om den tar litt plass;)

AR
#14
Kjøp og salg av deler og utstyr / Vacumpumpe til Think classic.
tirsdag 05. april 2011, klokken 14:05
Min pumpe har muligens begrenset levetid igjen på gummimembranen, var litt dum og sprayet noe spray inn i insuget på den da det virket som om den lak i tilbakeslagsventilen eller noe. Startet i utide også uten bremsing. Ble bra en stund etter, men til slutt virket den ikke, da var gummiventilen delvis ødelagt og også membranen var blitt skadd av sprayen(tror jeg). Har noen pumpe som slenger fra en delebil eller en defekt en for den del, ja så er jeg intrisert i den.
Ny koster den ca 360$ på nett :o, den gamle fungerer da etter litt hobbymekk, men aner ikke hvor lenge ???

AR
#15
Kjøretips / Vinterdekk 2010, tester ,erfaringer mm.
torsdag 07. oktober 2010, klokken 14:17
Jeg skal gå for nye vinterdekk selv, så da kunne jo en egen tråd for denne sesongen være greit.
Nå er det vel som smått begynt en liten test i sommerdekktråden  her også, men egen tråd er jo greit.

Piggfritt:(blir mitt valg9
NAF/Motor kårer Goodyear Ultra Grip Ice som beste dekk, men dette har ikke beste/laveste rullemotstand så her er det mange faktorer en kan blande inn om en vil. Nokian er på 3.plass men med best/laveste rullemotstand. Så finnes jo ikke alle dekkene i våre nette små dimensjoner heller.
Jeg har dialog med en 3-4 forhandlere på mail nå, og alle har jo litt forskjellige oppfatninger. Nokian dekket som nevnt over har fått litt pepper fra f.eks taxisjåfører som har brukt tidligere versjon som het RSi istede for R. Nokian er i tillegg ganske så dyrt, så usikker på om jeg velger bort det nå, funket best på litt større tunge biler vistnok(nevnt fra flere forhandlere)

http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Vinterdekktest-2010/

Pøs på med meninger og erfaringer folkens;)

Mvh A.Rabben
#16
Har trykkprøvet et batteri ved å sette det i vannbad og blåst gjennom en lang slange inn i påfyllingsnippelen. Batteriet er nok desverre lekk, noe spor i batterikassen også tilsa, måtte blåse skikkelig til for å få den frem da.. Nå virker ikke dette batteriet å være i noen dårligere for en de andre ok batteriene, og det hadde vært flott med en ide om hvordan en kunne fått limt eller tettet lekasjen. Har liten tro på at det vil holde selv også, men flott om det hadde gått da :( Noen med Reodor ide?
#17
Hei folkens.

Noen som har vært borte i at taket på thinken sprekker?
Har hørt at minst en utenom meg har hatt det problemet, men den gangen viste jeg ikke at jeg hadde det problemet bare,hehe.
I overkant av frontruta har bilen min en sprekk på ca20 cm, som går på tvers langs frontruten, tidligere eier hadde brukt gaffatape for å tette, men jeg ønsker en litt mere holdbar løsning. Tenkte på å bruke glasfibevev fra biltema og støpe rett på taket med lamineringsepoxyn deres. Søkte forumet, men fant ikke noe på dette!
Noen som har tips og erfaring med lignende problem ?

AR
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA