Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - fredag

#1
Ladeplasser og ladekabler / Skjøteledning over vei
fredag 28. februar 2020, klokken 11:04
I nabolaget til en slektning er det noen hus som ikke har egen parkeringsplass, men som gateparkerer på andre siden av veien. Noen av disse har elbil, og lader med skjøteledning som er lagt over veien. Veien har ca en bil i minuttet, mye store SUVer med piggdekk. Det er ikke nødladning, men den normale ladingen som de gjør regelmessig, tilnærmet hver kveld.

Disse skjøteledningene over veien vil raskt bli slitt, skadet og komme i kontakt med vann, og kan påføre forbipasserende elektrisk sjokk. Jeg blir provosert over at folk kan være så skjødesløse.

Hva mener dere? Overreagerer jeg, eller det på sin plass å si fra? Evt tipse eltilsynet i stedet?

Kanskje de ikke vet bedre, og ikke skjønner at skjøteledninger som blir kjørt over av bil vil bli skadet?
#2
Elbiler i media / Hur mycket avgaser släpper en bil ut egentligen?
fredag 27. september 2019, klokken 13:19
Denne artikkelen tar opp samme tanke som jeg har tenkt mange ganger. Å oppgi utslipp pr km i gram fremfor liter gjør at utslippet høres nesten ubetydelig ut. En helt normal Volvo V60 slipper ut 166 gram CO2 for hver kilometer kjørt.

Men måler du det i liter blir det 93 liter CO2 for hver kilometer eksosbilkjøring.

http://teslaclubsweden.se/hur-mycket-avgaser-slapper-en-bil-ut-egentligen/
#3
Jeg stilte på et borettslagsmøte for et par uker siden. Elbillading sto på listen over temaer, og jeg var spent på hvordan det ville bli lagt frem, for i dette borettslaget er det mest litt eldre beboere.

Men wow. Det viser seg at det billigste og mest praktiske var å legge opp kabling for lading av elbil til samtlige plasser i parkeringskjelleren med en gang, og dette ble klubbet gjennom.

Det var bare et par som allerede hadde elbil, men argumentene var slik:
- mulighet for elbil-lading viktig for å sikre verdien på boligen
- samlet utbygging vil bli billigere og penere
- realistisk sett kommer alle til å bytte ut bilene sine med elbil før eller siden uansett, og neste eier kommer til å ha elbil

Bare som en kontrast til noen av de andre borettslag-historiene som postes her.
#4
Jeg var ute og kjørte litt i Sverige i påsken for å teste min nye Model 3.

Siden det var kø på supercharger i Uddevalla ladet jeg med CCS på Vattenfall sin hurtiglader i stedet, som er plassert på biloppstillingsplassene ved siden av superchargerne.

Etter hvert fikk jeg "Supercharging is almost complete"-melding på mobilen min, selv om jeg ikke ladet på superchargerne til Tesla. Det er tydelig at Tesla bare sjekker posisjonen til bilen når de sender ut disse meldingene. De burde sjekke om bilen faktisk er tilkoblet Teslas ladeuttak.
#5
https://www.autoexpress.co.uk/tesla/105236/tesla-to-open-up-ccs-fast-charging-for-european-model-3-model-s-and-model-x

Wow!





Model 3 kan ikke lade på Supercharger med gammel plugg.

Supercharger-stolpene vil nå bli oppgradert slik at det er to ladekabler på hver stolpe, en med gammel type2-plugg og en med ny CCS combo2-plugg.
#6
Jeg har kjøpt et sett 19" Tesla-felger med piggdekk, kun for å få felgene. Jeg selger derfor Nokian Hakkapelitta 7 piggdekkene, som er brukt. Merket med: 245/45R19 102T Extra load.

Målestokken viser mellom 6 og 7 mm spordybde, såvidt jeg kan måle.

Kun piggdekkene, ikke felger.

Hentes i Bærum. Gi bud på e-post til: baltus2000@gmail.com

Eller send en e-post for å komme og se på dekkene først, før du evt gir bud.
#7
Elbiler i media / Bør jeg velge et sjeldent bilmerke?
fredag 17. august 2018, klokken 14:36
Aftenposten:

SitatEkspertene svarer: Bør jeg velge et sjeldent bilmerke?

Når det kommer til å kjøpe ny bil, er nordmenn nokså forutsigbare. Volkswagen og Toyota er blant merkene som lenge har tronet på toppen av salgslisten, men de siste årene har de fått konkurranse av Nissan, BMW og Tesla – mye takket være nye, populære elbilmodeller.

https://www.aftenposten.no/bil/Ekspertene-svarer-Bor-jeg-velge-et-sjeldent-bilmerke-12050b.html

Det er vel bare i Norge at Tesla regnes som en av de fem vanligste og mest trauste bilmerkene, og avisen skriver en lang artikkel om man skal tørre å kjøpe noe annet. :)
#8
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-talks-join-ionity-charging-network/

Hva tror dere?

Er dette et tegn på at det kommer CCS-port på europeiske Teslaer snart?

Eller er det Tesla som henger seg på Ionity for å bygget ut nye superchargere etter at EU-direktiv 2014/94/EU (som  krever CCS-uttak på alle DC-hartigladere) trådte i kraft?
#9
https://www.tu.no/artikler/snart-trenger-du-verken-kort-eller-app-for-a-lade-elbilen/435200

Dette minner om "Autocharge" som Fastned innførte tidligere i år, men i stedet for å bare lese av MAC-adressen til nettverksinterfacet på CCS-porten til bilen, så benytter de tydeligvis digitale sertifikater. Altså betydelig sikrere.

I tillegg må man på en eller annen måte legge inn sertifikatene i bilen, og man må velge mellom forskjellige avtaler som gir tilgang til en hurtiglader, som kanskje har forskjellig pris.
#10
Model S 2013 - 2022 / Leie Tesla i USA med Turo
mandag 05. mars 2018, klokken 00:58
Bildelingstjenesten Turo er en fin måte å leie Tesla når man skal til USA og ikke ønsker å kjøre bensinbil.

Jeg fant en Model S 90D til leie der jeg skulle til 131 dollar pr døgn. I tillegg kom premium forsikring på ca 52 dollar pr døgn, "trip fee" til Turo på ca 30 dollar og 1,20 dollar/mile avgift for ekstra kjørelengde utover de 150 miles pr døgn som var inkludert. Det kan også tilkomme avgift for levering og henting, men dette er veldig klart oppgitt på websiden når du leier, og bomavgifter (Sunpass).

Sikkert dyrere enn å leie billigste fossilbil hos billigste bilutleiefirma, men det gadd jeg altså ikke denne gangen.

Inngåelse av leie gjorde jeg på web på turo.com. Resten av kommunikasjonen gjorde jeg via Turo appen.

Ingen avgift for ekstra sjåfør. Sjåfør nr to registrerte seg bare som bruker på websidene til Turo, og så la jeg henne til som ekstra sjåfør i appen.

Før avreise fra Norge hadde jeg fått instruksjoner om hvor bilen ville bli parkert på flyplassen. Ved ankomst til USA tok jeg bilde av meg selv og førerkortet mitt, og masse bilder av bilen, og lastet opp med Turo appen. Sendte så melding til eier, og han låste opp bilen med appen sin, og keyfob lå i en radiosignaltett pose i bilen.

Sjekk at det følger med J1772 (kjent som type1 her i Europa) adapter for å kunne lade på vanlige ladestolper, og ikke bare på Teslas superchargere og destination chargere. Det gjorde det ikke på min, dessverre, slik at jeg ikke fikk ladet på hotellet og på en destinasjon. Dette adapteret er standardutstyr i alle Teslaer i USA.

Mange hoteller har ladestolper. Hoteller med teslas destination chargere er lett å finne på Teslas kart på web. Ellers kan du finne ladestolper med Chargepoint sin app (kun tilgjengelig i US appstore). Chargepoint tilbyr ikke ladekort til utledninger (utenfor USA/Canada), men ladestolpene kan aktivere lading med kontaktløst (NFC) VISA-kort, eller ved å ringe den døgnåpne kundeservicen til Chargepoint.

Stort sett godt med plass på de amerikanske superchargerne jeg besøkte. Jeg hadde problem med ICE-ing av destination charger på et hotell, der lading var viktig for meg, men det løste seg ved å snakke litt bestemt med resepsjonen.

Praktisk med autopilot når man kjører lange strekninger i USA.

Det er imidlertid upraktisk å bare ha en keyfob, og ikke ha tilgang til bilen via appen.

Ved avreise tok jeg et nytt sett med bilder av bilen, lastet opp bildene med Turo-appen, la keyfob inn i den radiosignaltette posen, låste bilen og sendte instruksjoner til eier av bilen om hvor bilen er parkert. Eier hadde også instruert meg om å la det være igjen 50% batteri på bilen ved avlevering, som kan være praktisk vanskelig å få til når man må kjøre litt fort for å rekke flyet hjem.

Hvis noen skal til Florida, så har jeg god erfaring med å leie denne (som nå har ca 10 000 miles på odometeret):

https://turo.com/rentals/cars/fl/deerfield-beach/tesla-model-s/250414
#11
I USA kan man låse opp ladestolpene til Chargepoint og starte lading med VISA kontaktløst kort (NFC).

Kundeservice til Chargepoint anbefaler denne løsningen til feks turister som har leid elbil og dermed ikke trenger et eget ladekort på permanent basis.

Så det går an, norske og europeiske ladeoperatører. Det er bare spørsmål om å etterspørre hardware som støtter dette. Jeg mistenker imidlertid at Chargepoint bygger sine ladestolper selv, og dermed enkelt har kunnet legge til støtte for dette.

Det hadde vært mye enklere å kjøre elbil i Europa hvis man ikke trengte et ladekort fra hver eneste ny regional ladeoperatør på veien, men kun basere seg på å bruke VISA-kortet. Gjerne med noen prosent påslag for VISA-betaling, hvis det er det som er problemet.
#12
https://www.nytimes.com/2018/01/25/world/europe/volkswagen-diesel-emissions-monkeys.html

Volkswagen brukte apekatter i dyreforsøk i 2014 for å bevise at dieseleksos var ufarlig.

Problemet var bare at bilene var utstyr med dieseljuksprogramvare som gjorde at bilene slapp ut minimalt med utslipp i laboratoriesituasjon. Dvs, det var jo bra for apekattene, som slapp billigere unna, men vitenskapelig er jo denne undersøkelsen ikke verdt en ting.


Volkswagen har nå unnskyldt seg for bruk av dyreforsøk:

http://www.dpa-international.com/topic/vw-apologizes-test-monkeys-inhaling-diesel-emissions-180127-99-826973


Kan Volkswagen synke lavere?

Ja, de utsetter jo hele befolkningen for fullskala forsøk med mennesker. På kalde dager skrur de av all rensing på bilene sine og lager et giftlokk over byene våre. Subsidiert av billig diesel.
#13
Elbiler i media / Revisjon av EUs bygningsdirektiv krever ladeplasser
onsdag 27. desember 2017, klokken 16:33
EUs medlemsland forhandler nå om en revisjon av EUs bygningsdirektiv. Det ser ut til å gå mot at alle nye og renoverte næringsbygg med minst 10 parkeringsplasser skal ha minst 1 ladeplass, og må legge tomme trekkrør til ytterligere flere ladeplasser, mens nye og renoverte bolighus får krav om å legge tomme trekkrør.

https://ing.dk/artikel/ny-eu-aftale-alle-stoerre-bygninger-skal-have-ladestandere-209550

Jeg synes det høres veldig lurt ut med krav om trekkrør. Det gjør det mye billigere å sette opp ladeplasser i etterkant. De bør imidlertid være store nok for formålet, dvs store nok til kabling med stor kvadrat for å unngå spenningsfall, og store nok for nok strøm for akseptabel ladehastighet, feks 16A trefas eller 32A enfas.

Hadde Norge vært med i EU, så hadde vi kanskje kunnet bidra med kompetanse om feks ladeløsninger med lastbalansering, slik at vi unngår evt problemer med at problemer med at hver leilighet må ha lange og dyre trekkrør fra parkeringskjeller til leilighetens sikringsskap.

Norge burde innføre slike krav om trekkrør nå.
#14
https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging

Lurer på hvor lang tid det tar før Fortum og GK får støtte for dette?

Fastned har fordelen av at de har bare hurtigladere fra en enkelt leverandør. De har vært motstandere av ladekort lenge. De er medlem av Charin - organisasjonen som standardiserer CSS.

Fortum har vel utstyr fra masse forskjellige produsenter, og sikkert ikke alle disse produsentene klarer å snu seg like raskt og få støtte for Autocharge?
#15
SitatToday first usability test at @Fastned station with @ABB_EVCharging high power charger capable of 150/350 kW.

https://twitter.com/RolandvanderPut/status/852817623737745409

Tesla-eierne i Nederland sikler etter et nytt, oppdatert chademo- eller CCS-adapter med støtte for 150kW lading på disse hurtigladerne.
#16
Frunken på nyere Teslaer har en nødåpner slik at feks brannmannskap kan åpne frunken og koble fra det store batteriet. Dette er superviktig for nødetatene for at de skal tørre å klippe deg ut fra bilen i tilfelle en kollisjon uten å risikere å få strøm i seg. Dette innebærer imidlertid at hvem som helst kan åpne frunken uten nøkkel. Gjelder ikke eldre 2013/2014 Model S, uten dual motor.

https://electrek.co/2017/02/09/tesla-front-trunk-open-without-key/

https://www.youtube.com/watch?v=0G96fI24v0s

Mer info:

https://www.tesla.com/no_NO/firstresponders
#17
Lading av Tesla / Eltilsyn, lav isolasjonsmotstand på UMC
fredag 06. januar 2017, klokken 11:24
Jeg hadde eltilsyn hjemme for noen dager siden, som testet samtlige kurser og kontakter i huset.

Jeg fikk anmerkning om lav isolasjonsmotstand på UMC når den sto tilkoblet på en blå kontakt, uten at bilen var tilkoblet.

SitatVed kontroll ble det målt lav isolasjonsmotstand (0,28 Mohm) på el-billader. Eier bør kontakte produsent for utbedring av dette.

Noen andre som har vært borti tilsvarende?
#19
Lading av Tesla / Teslas drosjeladestolpe
mandag 03. oktober 2016, klokken 22:54
Tesla har et ladestolpe-produkt for drosjesentraler og andre som ønsker seg sin egen, private supercharger: To stk supercharger-lignende ladestolper som gir 60kW ladefart på hver av stolpene. Pris: i løsvekt ca en halv million, men hvis du kjøper ca 10 stk biler og spør pent så kan du få med en slik topakning gratis på kjøpet. I tillegg kommer nok noen installasjonskostnader, graving, nettleie og sånt.

Det burde ikke være vanskelig å samordne innkjøp av 10 stk Tesla drosjebiler i de største byene, eller? Kanskje noen kommuner eller Avinor er villige til å bidra med arealer eller dekke deler av installasjonskostnadene?

https://electrek.co/2016/10/03/tesla-to-deliver-its-largest-privately-owned-supercharger-station-to-a-taxi-fleet-in-montreal/

#20
Model S 2013 - 2022 / Tesla kan låse opp bilen din
mandag 01. august 2016, klokken 23:19
Min bedre halvdel ladet Teslaen vår på en supercharger i forrige uke. Mannen som ladet bilen ved siden av banket på ruten og sa "Jeg har et problem. Kan jeg låne telefonen din?". Han hadde gått ut av bilen for å plugge i ladekabelen, smekket døren, og inne i bilen lå både keyfob og mobiltelefon, og dermed låst seg ute fra bilen. (Når jeg har min keyfob inne i bilen, så er bilen ulåst, så det er sikkert forskjell på gamle og nye biler. Eller han hadde keyfob rett ved siden av mobilen, slik at mobilen blokkerer signalet fra keyfob.)

Den uheldige Tesla-eieren fikk låne mobilen, ringte til Tesla, oppga navn, adresse, bilens regnr, bilens plassering og epost-adresse, og så låste Tesla opp bilen. Ingen passord ble oppgitt på telefon.

Jeg synes dette var j**** slepphendt av Tesla. Min epost-adresse er ingen hemmelighet. Navn på private bileiere er offentlig informasjon som man kan få ved å sende regnr på sms til 2282, og resten kan man forholdsvis lett google seg frem til. Og det hender jeg har ting i min bil, feks jobblaptop, som har en viss verdi for meg at andre som utgir seg for å være meg ikke skal få tak i.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA