Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jotto

#1
Model 3 / Schuko som midlertidig ladeløsning
søndag 29. november 2020, klokken 15:05
Vi vurderer sterkt en Model 3 LR. Problemet er selvsagt lading... vi bor i en blokk der det er et schuko-uttak på en 16A-kurs som er tiltenkt hybridbilder på min garasjeplass. Styret jobber med å få installert infrastruktur for elbilladere på alle garasjeplassene, men jeg vet ikke om dette tar 1 måned eller 1 år.

Det følger såvidt jeg har skjønt med en ladekabel med schuko-kontakt som er tiltenkt unntaksvis lading på reise o.l.  Hva tenker dere om å bruke denne i perioden fram til jeg får installert en skikkelig ladeboks?

Såvidt jeg har skjønt er denne begrenset til 3 kW lading, som skulle tilsi ca 26 timers ladetid med flatt batteri. Typisk kjøremønster for oss er småkjøring i nærområdet, og det vil sjelden eller aldri være snakk om å lade fra flatt til fullt batteri.
#2
Hyundai Ioniq / Frakt av ski og snowboard
torsdag 04. juli 2019, klokken 17:38
Er det noen praktisk måte å få med seg ski og snowboard inni eller oppå Ioniq? Det er vel ikke tillatt med skistativ, såvidt jeg har skjønt.
#3
Tesla / Hva skjer om Tesla går konkurs?
torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11
Jeg kom til å tenke på en ting nå som jeg har bestilt en Model S... hva skjer hvis Tesla går konkurs?

Jeg leste idag at de har hatt et kvartal med overskudd nå, men før det har de jo hatt 14 kvartaler med underskudd.

Vi kan jo da bare glemme garantireparasjoner. I beste fall kan vi reparere bilene hos et tredjepartsverksted til en dyr penge. I verste fall har vi en 700000-kroners brevpresse stående fordi ingen produserer deler lengre.

Vi får håpe og tro at det ikke skjer, men tenker dere over risikoen for det når dere skal kjøpe Tesla?
#4
Jeg bestilte en modell S med autopilot for en ukes tid siden, før AP2.0 var annonsert. Jeg har ikke bekreftet bestillinga enda.

"Min" selger hos Tesla sa at jeg får med den nye hardwaren, men den gamle softwaren. Jeg kunne oppgradere til ny software til "enhanced autopilot" mot å betale et mellomlegg, men han sa samtidig at de i praksis var like.

Nå har de endret beskrivelsen på autopiloten på min bestilling til "Autopilotens maskinvare 1 med bekvemmelighetsegenskape". Det er jaggu ikke enkelt å skjønne hva man egentlig får...
#5
Jeg har vært i kontakt med flere elektrikere for å legge opp ny 32A kurs til lading av elbil. Samtidig vil jeg øke hovedsikringen fra 40A til 63A.

Prisene og løsningene varierer villt, for å si det mildt.

Jeg har fått et tilbud på ca 18000 for installasjon og utstyr, mens en annen mener at jeg må installere overspenningsvern og bygge om hele sikringsskapet med helt ny innmat til totalt ca 30000 fordi det ikke er plass til jordfeilvern type B uten å bygge om.

Den første elektrikeren mener at jeg kan ha jordfeilvern type B i ladeboksen (Salto, Kirkebø eller tilsvarende) slik at jeg ikke trenger å bygge om.

Jeg har idag automatsikringer og jordfeilbryter på bad og kjøkken. Det er jo en viss prisforskjell ute og går her. Jeg har ikke lyst å gamble på sikkerhet, men jeg har jo heller ikke å lyst å kaste en masse penger ut av vinduet for en full ombygging hvis jeg ikke trenger det.

Noen tanker og innspill, anyone?
#6
Lading av Tesla / Installasjon av CEE-uttak på eksisterende kurs
onsdag 12. oktober 2016, klokken 09:11
Jeg har fått med meg at det er et krav om at elbiler lades på en egen kurs. Dette gjelder vel for installasjon av nye ladepunkter?

Jeg vurderer en elbil (Tesla  8) ), og er usikker på hva slags ladebehov jeg egentlig vil ha. Jeg har en 16A-kurs i garasjen som deles med bod og lys i huset. Jeg kunne tenkt meg å bruke denne mens jeg får litt praktisk erfaring med hvor rask lading jeg egentlig trenger.

Jeg tenker da å få installert et CEE-uttak på veggen utenpå garasjen som en mellomløsning istedetfor å bruke lang kabel fra Schuko-uttaket som er inni garasjen. Er det lov å gjøre dette, eller vil en elektriker nekte å gjøre det hvis han skjønner at det skal brukes til elbil?
#7
Model S 2013 - 2022 / Høy feilrate eller forum-hysteri?
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:49
Jeg vurderer sterkt en S60. Det ser ut som en perfekt bil for vårt bruk, men alle diskusjonene om diverse feil her og på FB gjør meg litt skeptisk.

Nå er det jo alltid sånn at man hører om alle som har trøbbel og ikke om alle som er fornøyde. Hva er inntrykket deres genrelt - er det sånn at de aller fleste har et problemfritt Teslahold, eller må man regne med å ta noen turer til service hvert år?
#8
Jeg testet en slik igår: https://www.xxl.no/giant-explore-e+-xc-yamaha-80nm-400wh-16-elektrisk-hybridsykkel/p/1118860_1_style . Fantastisk morsom sykkel, men jeg er litt skeptisk til helsa på batteriet.

Da jeg skulle teste den tidligere på dagen, var batteriet helt flatt. Det var ikke engang antydning til liv i batteri-indikatoren når man prøvde å skru den på. Den måtte derfor lades før prøvesykling. Slike batterier skal jo helst vedlikeholdslades og ikke lagres utladet, så da lurer jeg på hvor lenge den har stått lagret med helt flatt batteri. Jeg er litt skeptisk til om jeg får et batteri som er mishandlet og dermed har kortere levetid og lavere kapasitet.

Noen synspunkter?
#9
Jeg er på jakt etter en el-sykkel for å erstatte noe av bilkjøringen i nærområdet (typisk innenfor 10 km).

Er dette en bra sykkel? Jeg ser at den får bra omtale i tester, men de er fra 2014. Det har kanskje skjedd en del siden da?

http://www.e-green.no/modeller/b-serie-2016/e-green-b1-hybr-gent/

Jeg synes den ser litt kjedelig ut, men jeg har fått en bra pris på den.
#10
Kjøpe elbil? / Elbil som bil nr 2
tirsdag 22. juni 2010, klokken 12:33
Jeg vurderer å kjøpe en bil nr 2 til familien, og da frister det med en elbil. En Reva Li-Ion er kanskje den som er mest aktuel mhp pris og spesifikasjoner.

Her er mine behov:


  • Vi har en stasjonsvogn som vi bruker som "vanlig" bil
  • Vi vil bruke elbilen til

    • Frakt av unger til skole og fritidsaktiviteter, typisk turer på 3-10 km
    • Handleturer til butikken med en handlepose eller tre
    • Kanskje kjøre til Oslo, hvis vi tør å kjøre strekningen Oppegård-Oslo med et "leketøy" som Reva :-)
    • Kjøre til trening 5 km unna
    • Ungene er 5 og 8 år og bruker bilpute og bilpute m/rygg
  • Jeg må ha plass til et radiostyrt helikopter som er 120 cm langt. Er det plass til det i Reva? Kan man legge ned setet?
  • Hvis jeg skal få plass til å parkere bilen hjemme i tillegg til stasjonsvogna, så må den være liten. En bil på størrelse med Toyota IQ blir for stor

Er Reva Li-Ion et bra valg for meg? Andre forslag? Den nye Thinken koster vel en god del mere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA