Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 49
1
Humor og kanari / Ny form for ladeangst?
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 05:59 »
Mest tragikomisk denne her:

Trailer sakset på glatta og skjøv ladende Polestar oppå laderen..

"Første tur i nybil
Ifølge vitner på stedet ble hendelsen ekstra sørgelig for eieren av elbilen som sto til lading. Dette skal ha vært hans aller første tur med den flunkende nye bilen, som han hadde hentet i Trondheim tidligere på dagen.

Dette var visstnok hans aller første ladestopp på ferden heim til Tromsø."

https://www.namdalsavisa.no/kjorte-inn-i-parkert-trailer-personbil-og-ladestasjon-store-materielle-skader/s/5-121-831384


2
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Ny nøkkel?
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 14:39 »
https://www.carkey.no/ imponerte stort da de fikk vår e-Up til å gå til tross for at jeg antakelig hadde slettet viktig informasjon som trengs for å programmere nye nøkler til bilen.

Roar kunne fortelle at han også hadde fått i gang en japansk bil etter at forhandler trodde de måtte bytte både instrument og computer.

Uten Roar sin hjelp kunne vår e-Up endt opp som delebil.

Trengs ekstra nøkkel, eller er alle vekke, trenger det ikke bety 4-5 sifret regning

3
Elbilen i Samfunnet / Statsbudskjettet og økning av årsavgift
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 10:29 »
Årsavgiften foreslås økt fra 0 til 2135 kr, og med det forsvinner en av de siste fordelene med å kjøre elbil, eller ha en elbil i tillegg til Dieselen.

https://www.nrk.no/nyheter/statsbudsjettet-2021-1.15156985

Bare for meg alene betyr det en ekstra skatteregning på nærmere 15 000 kr >:(

Løsningen er selvfølgelig å parkere bilene.

4
Humor og kanari / Shift it
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 14:40 »
Husker ikke om det var her jeg ble tipset om denne reklamefilmen, men den kan gjerne ses på nytt. Her er alt politisk feil, og dermed suveren humor.

https://youtu.be/1gYE5TyijxE

5
Avansert: Batterier og Lading / Video som forklarer hvordan en ladestasjon fungerer
« på: Tirsdag 29. ſeptember 2020, klokken 07:58 »
Denne videoen kan være nyttig å se for den som kaller ladestasjoner for ladere etc.

https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

6
Alt det andre / James May forklarer på en brilliant måte hvorfor gamle flammer "ruster"
« på: Tirsdag 29. ſeptember 2020, klokken 06:09 »
Allerede ganske tidlig i min egen bil/mc karriere/entusiasme fikk jeg noen "slag i trynet" og aha opplevelser som gjør at jeg finner denne artikkelen fornøyelig og bekreftende:

https://www.autoevolution.com/news/james-may-selling-his-ferrari-308-is-emblematic-for-the-current-state-of-things-149338.html

Som da jeg kjørte ombygget og (selvfølgelig) trimmet Triumph Spitfire og bestevennen hadde en Fiat X1/9. Beste bilene i vår verden helt til det dukket opp en Peugeot 205GTi i bakspeilet på X1/9 en en tur innover mot Dirdal. Vår X1/9 hadde tross alt midtmotor og værdens beste hjuloppheng, men tiden hadde godt videre og det var ikke mange svingene før Gti'en var forbi og ethvert forsøk på å holde følge med den vettskremte Fiat 128 motoren ble innsett som umulig.

Eller da jeg som nybakt far måtte godta konas argumenter om at kabriolet ble for trekkfullt for jr. og valgte Porsche 911 carrera Targa som et kompromiss bare for å finne ut at jeg aldri fikk kjøre med targatoppen av.

Eller da jeg oppdaget at Lancia Delta integralen Verde York selv uten fungerende AC kostet 3 x så mye i drivstoff som "konebilen" en Audi A3 pumpedyse. Det hjalp heller ikke at A3 var raskere på Autobahn, og hadde mer drag i toppgear i Norske hastigheter grunnet for bedre turbotilpassning enn Lancia'en.

Omtrent da kom bomringen og både Lancia'en, Marcus GTen og Audi en ble parkert til fordel for Peugeot P106 electric.

Hobbyen og entusiasmen for det lekre og mekanisk perfeksjonisme fikk den mest alvorlige knekk til nå, men jeg sparte 10 kr i bommen og kunne fortsette å bevege meg fritt, i alle fall innenfor P 106 sin rekkevidde.

Etterhvert overtok elbil entusiasmen og hobbyen, og som alle her vet ble det også etterhvert et levebrød. Det er utvilsomt noen spennende elbiler, men ikke bare for å unngå bom, men også for at det ikke skal være alt for A4 er det nå L1-L7e kjøretøy som trigger begjær og entusiasme.

Tilslutt havner vel jeg som mange andre i en knøttliten 1 seter en kan rulle rett inn i butikken.

7
OPEL / Opel rak e
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 08:38 »
Spennende #bomfrie konsept fra Opel:

https://youtu.be/QLG6vYYTmQI

8
Spennende episode vel verd en titt:

https://youtu.be/_kmK9iTq-FE

9
Med tanke på at Norge har de dårligste ordningene for å øke salget av batteribilene er dette lite overraskende.

Jeg har tidligere påpekt at det koster meg over 10 kr å kjøre elbilen 3 km til bakeren i Norge grunnet bompenger, mens samme tur i hvilket som helst annet land ville kostet maks 2 kr.

Med kun få kroner i forskjell på å passere bom er det ikke lenger hensiktsmessig å bruke flere hundre tusen på en batteribil.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempevekst-i-dieselbil-salget-i-norge/3424011675.html

Fjern bompenger fra batteribilene så vil trenden snu.

For folk flest betyr noen få kroner ekstra i bom lite, men de betaler gjerne mye for å slippe unna hele problemet.

10
Avansert: Batterier og Lading / God artikkel om Leafspy
« på: Tirsdag 25. August 2020, klokken 09:10 »
Denne kan også være til nytte for eiere av andre batteribiler

https://www.dinside.no/mobil/slik-avslorte-jeg-elbil-batteriet/72732775


11
Elbilen i Samfunnet / Ny studie Elbilene slipper ut store mengder mikroplast
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 09:24 »
Dekk er en vesentlig kilde til mikroplast, og når elbilene blir stadig tyngre og sterkere og med stadig større dekk øker slitasjen av disse:

https://www.dinside.no/motor/elbilene-spiser-dekk/72753718

Her mener jeg Elbilforeningen har sviktet med sitt ensidige fokus på store elbiler og batteripakker i stedet for å fremme små og betydelig mer miljøvennlige alternativer.

12
Elbiler i media / Hyundai Kona i 1000 km test
« på: Mandag 17. August 2020, klokken 08:01 »
3 tilfeldig utvalgte Kona ble kjørt på bane i simulert bykjøring og alle kjørte over 1000 km uten å lade.

Bilene brukte under 700 Whr/km noe en ellers kun ser på små 2 og 3 hjulere.

https://motor.no/dekra-elbil-hyundai/klarte-over-100-mil-simulert-bykjoring/177455

13
Elbilen i Samfunnet / Tro det eller ei. Norsk kraft er IKKE fornybar.
« på: ſøndag 09. August 2020, klokken 10:26 »
Og grunnen er at vi ikke kjøper opprinnelsessertifikater. Det gjør derimot Kineserne som dermed tar æren for å være miljøvennlige.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2020/08/08/195694992/bare-10-prosent-av-norsk-kraft-er-fornybar-tro-det-eller-ei

14
Elbilen i Samfunnet / Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: Fredag 05. Juni 2020, klokken 08:33 »
I følge denne artikkelen er det nokså risikofritt å bruke elbilbrikken i eksosbilen og på den måten slippe dugnaden med å bygge opp formuene til bompengepampene.

https://www.motor.no/artikler/bompenger-slik-kan-bompengesystemet-misbrukes/

Når en leser slikt lurer en på om det var så lurt å innføre autopass brikker for elbil i det hele tatt? Hadde ikke slike brikker eksistert kunne de ikke blitt misbrukt.

Selv kjører jeg med brikke i elbilene, men ikke i eksosbilene, og har oppdaget at eksosbilen mange ganger ikke blir belastet med bompenger, og aldri når jeg har en elbil bak på hengeren. Besparelsen i bomkostnader er større enn merforbruket i diesel, og det er aldri feil å ha med en liten bil for lokal kjøring når en er ute på langtur. ;)

Hadde innkrevingen av disse pengene gått over skatteseddelen eller enda bedre som en drivstoffavgift ville slike stunt vært kontraproduktive og fordelingen av kostnadene mye mer rettferdig i forhold til reelt bruk av veiene. En bonus ville vært at elbilene fortsatt kunne vært foretrukket kjøretøy siden de ikke trenger å fylle fossilt drivstoff i stedet for slik det nå har blitt med kraftig redusert salg av elbiler til fordel for MC og andre bomfrie løsninger.

https://www.dinside.no/motor/kraftig-okning-i-motorsykkel-salget/70933655

15
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Etergo solgt til India.
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 10:07 »
Kanskje den mest spennende scooteren kan være historie før de første leveransene.

https://electrek.co/2020/05/31/ola-buys-etergo-appscooter-electric-scooter/

Denne hadde jeg nesten bestilt til jentungen.

Fordelene er at den unngår momentsvak hubmotor og tradisjonell rørramme. Dermed får en makset ut både akselerasjon og bagasjeplass

Sider: [1] 2 3 ... 49