Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - jkirkebo

Sider: [1] 2 3 4
1
Model X / Sommerdekk med lavt forbruk
« på: tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37 »
Da har jeg endelig fått testet mine nye sommerdekk :) Jeg har fått tak i et sett med 19" Cyclone-felger (de som leveres med vinterdekkene) og satt på et sett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.

Dekkene kom på 6864,- ferdig lagt på, jeg bestilte de på Tirendo og fikk Megahjul til å legge de på (de tok 800,- for det).

I dag kjørte jeg Skjetten-Fredrikstad med vår X75D, en strekning på 115km som i all hovedsak går på motorvei. Mest 110-sone, noe 100- og 90-sone og en del 80-sone pluss litt 70-sone på Ring 3. Lett til medium trafikk så jeg fikk stort sett holdt fartsgrensen men med noen nedbremsinger og akselerasjoner. Tørt føre, 17-18 grader i lufta så det var ikke behov for hverken kjøling eller varme, og ikke vind av betydning. Lufttrykket var 3,5 bar fylt i varme dekk, det samme som jeg hadde på originale 20".

Og forbruket? Den endte på 165Wh/km :)

Jeg sjekket også forbruk i 110-sona, fra der 110-sona begynner ved avkjørselen til Drøbak og til der 110-sona slutter rett før Solli er det ganske nøyaktig 50km. Det er riktignok 2-3km med 100-sone forbi Moss men det betyr nok ikke mye. Snittet over de siste 50km viste da 177Wh/km. Sjekket 10km og 25km samtidig, de viste 175Wh/km og 181Wh/km. Så 177Wh/km stemmer nok ganske bra for jevn kjøring i 110km/t med disse dekkene.

Forbruket er anslagsvis minst 10% lavere enn med originale 20", dessuten er støynivået også merkbart lavere. Jeg må si meg meget fornøyd med kjøpet :)

Link til dekkene:
https://www.tirendo.no/product/R-349684?Country=TNO&ID=aff_rdt_no_awin&awc=8794_1568126068_3fdd93efa9ee46712c17abdf92613417

2
Kjøp og salg av deler og utstyr / 32A adapter til UMC gen.2 nå på lager
« på: onsdag 29. mai 2019, klokken 18:53 »
Da har første batch av 32A 1-fase adaptere til UMC gen.2 (ladekabelen som følger med Model 3 samt Model X og S fra ca. mars i år) ankommet. Testet adapteren med lånt UMC på min Model X nå nettopp og det fungerer som det skal :)

Det er fortsatt noen igjen av første batch, neste kommer ikke før i juli.

Mer info:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2

3
Model X / Statistikk over Model X salg/varianter
« på: fredag 14. september 2018, klokken 10:22 »
Jeg har fulgt med litt på statistikken over Tesla-salg siste 9 måneder eller så. Siden 14/12 i fjor har det blitt registrert 3488 nye Model X i Norge. De fordeler seg slik:

X75D 60%
X100D 38,7%
XP100D 1,3%

5-seter 42,9%
6-seter 18,5%
7-seter 38,6%

Vi kan trekke enkelte konklusjoner av dette. Bl. a har nok Tesla priset XP100D alt for høyt i forhold til X100D. Det selges knapt XP100D. Siden forskjellen i produksjonskostnad nok er ganske liten hadde Tesla tjent mer på å ha en lavere forskjell i pris slik at flere oppgraderte.

6-seter solgte bra i starten, men etter at prisen ble økt til omkring 50.000,- har den droppet dramatisk i salg. Den har nok blitt for dyr i forhold til 5-seteren, som er den nye toppselgeren. Vi har selv 6-seter og jeg er glad for det, men jeg betalte da også bare 25.000,- ekstra. 50k er for mye, i dag hadde jeg bestilt 5-seter.

Prising av X100D i forhold til X75D er nok ganske riktig. Det er en dyr oppgradering, som gir en høy pris pr. kWh og en høy fortjeneste for Tesla. Allikevel er det 40% som går for 100kWh.

4
BMW i3 / i3 fjernlys
« på: onsdag 08. november 2017, klokken 19:59 »
Vi lurer på å muligens bytte vår 6 år gamle Leaf i en ny i3. Leafen har mildt sagt begredelige fjernlys, og det har vel vært problemet på i3 før også. Er dette fikset nå? Mener å ha lest at det nå er LED fjernlys også? Er disse gode, og er de standard?

Ser at det går an å bestille Apple Carplay forberedelse nå, noen som har testet dette? Er det kun for kabel eller også via BT? Tar uansett med BT Professional om vi bestiller.

5
Vi har gleden av å introdusere Viridian sin nye EcoLite-ladestasjon på det norske markedet. Dette er oss bekjent den rimeligste 22kW ladestasjonen med type 2 uttak på markedet. Første ladning er ventet inn i slutten av november.

Denne ladestasjonen har type 2 uttak og kan derfor brukes til alle moderne elbiler (biler lansert etter 2008). Man må i tillegg til ladestasjonen benytte en kabel fra denne til bil, enten type 2-type 2 om man har en bil med type 2 inntak (F.eks Tesla, VW, BMW) eller type 2-type 1 om man har en bil med type 1 inntak (f.eks Nissan eller Kia). Mange av forhandlerne leverer riktig kabel med bilen (bl.a VW) men andre gjør det ikke. Det kan også være kjekt å ha en egen kabel som står fast koblet i ladestasjonen. Vil tilbyr derfor et bredt utvalg av kabler her: Type 2 kabler

EcoLite-ladestasjonen takler alt av strømkurser. Fra 1-fase 230V 6A til 3-fase 400V 32A og også 3-fase 230V for Teslas proprietære 2-fase ladeløsning. Du trenger altså ikke å bytte ladestasjon om du senere oppgraderer strømkursen eller bytter elbil. Dette er med andre ord en riktig universal ladestasjon.

Ladestasjonen kan også leveres med integrert jordfeilbryter type B (som er påbudt på alle nye kurser for elbilllading installert etter 1.1.2015). Som regel er det langt billigere å få denne jordfeilbryteren integrert i ladestasjonen fremfor å la elektriker levere og montere en i sikringsskapet. Vi anbefaler derfor den løsningen.

Ladestasjonen tilpasses kursen den skal benyttes på ved å montere en liten motstand mellom to terminaler internt, denne justerer ned maks strømtrekk. Gi beskjed til oss hva slags kurs ladestasjonen skal installeres på så leverer vi den ferdig begrenset. Alt fra 6A til 32A er mulig.

Ladestasjonen har også en inngang for ekstern kontroller som kan styre lastdeling. Dvs. at f.eks tre ladestasjoner kan dele en 32A kurs der man lader på 32A om én ladestasjon er i bruk, 16A om to ladestasjoner er i bruk og 10A om alle tre er i bruk. Denne kontrolleren er planlagt lansert i løpet av første kvartal 2017. Skal man bare lastdele for to ladestasjoner tilbyr vi dette allerede for kun kr. 900,- ekstra. Om ladestasjonene er koblet på f.eks en 25A kurs vil man da få 25A når én bil lader og 12A når begge lader. Dette krever at ladestasjonene kobles sammen med en tynn signalkabel til kr. 12,- pr. meter.

Har du allerede en CEE-kontakt du ønsker å bruke til lading men vil ha en fast ladestasjon tilkoblet? Ikke noe problem, for et lite tillegg leverer vi ladestasjonen med tilpasset lenge tilførselskabel og CEE-støpsel.

Se http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner for mer info.

6
Model S / Streaming over bluetooth og forsinkelse
« på: onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:21 »
Satt og ladet på Nebbenes i går, da tenkte vi at vi skulle se en episode av "Meglerkampen" på Viaplay. Koblet iPad'en til anlegget og la den slik at den dekket øvre del av skjemen i bilen (når skal vi få streaming-mulighet på hovedskjermen når bile står i P?). Bilde og lyd var upåklagelig men på ingen måte synkronisert :( Jeg vil anslå at lyden kom minst et helt sekund etter bildet, noe som gjorde det plagsomt å se på.

Har andre opplevd tilsvarende eller er det bare meg? Vanligvis bruker vi en UE Megaboom som høyttaler til iPad'en, og da er det ingen sike problemer. Om anlegget i bilen skal forsinke lyden såpass blir jeg nødt til bruke den også i bilen, men det er jo en smule teit da...

7
Lading av Tesla / Lading av Model S med 2 av 3 faser i 3-fase IT nett
« på: onsdag 09. mars 2016, klokken 22:19 »
Da har jeg endelig fått testet dette ordentlig. Testriggen kan ses på bilde nr. 1 under, det er en 22kW semiportabel ladestasjon med 32A rødt støpsel og en ganske avansert strømmåler integrert. Måleren kan vise strøm pr. faseleder, aktiv og reaktiv effekt pr. faseleder og totalt, spenning pr. fase, cosphi for lasten, nettfrekvens og ganske mye mer. I tillegg brukte jeg en overgang fra blå 32A 4-pins 3-fase kontakt til rødt skjøtestøpsel. De tre faselederne er da koblet til N, L1 og L2 i det røde støpselet og videre på Type 2 kabelen.

Jeg kan jo begynne med å si at laderen i Model S har en cosphi på 0.98. Det må karakteriseres som fullt godkjent ;)

Så til testingen. Min bil har dobbeltlader og jeg startet med å teste på 32A. Resultatet kan ses på bilde nr. 2 og 3. 8.15kW ladeeffekt og ca. 18.3A på to av faselederne. Totalt nesten 37A altså, nesten 15% raskere enn 32A 1-fase og med mye mindre skjevlast. På bilde 4 kan dere se at bilen rapporterer dette som 3-fase 32A. Strømmen i N-leder (i Type 2 kabelen, det er jo egentlig ikke N-leder) er 32A i dette tilfellet, med 18.3A gjennom L1 og L2. L1 og L2 er 120 grader ute av fase, disse to samlet tilsvarer derfor ikke strømmen i N-leder.

kW-visningen i bilen blir helt feil med denne ladingen, og det beviser at kW-visningen ikke er en målt verdi men kun et produkt av strøm, spenning og antall faser. Siden bilen viser 32A 3-fase viser bilen 22kW selv om ladeeffekten er 8kW. Km/t visningen blir derimot korrekt, på 36-37km/t. Denne er altså beregnet fra strømmen inn på batteriet og ikke fra spenning og strøm inn på laderen.

Jeg testet også å stille ned bilen til 16A, fikk da resultat som i bilde 5 og 6. 9.3A i hver av de de to faselederne, 16A i N og 4.1kW ladeeffekt.

Dette betyr at man kan omgå problemet med skjevbelastning om man har bil med dobbeltlader, en 32A 3-fase kurs og en 3x32A (22kW) ladestasjon. Man belaster da med 2x18,3A i steden for 1x32A. En slik ladestasjon kan kobles fast til en 3-fase kurs om man vil.

For biler med enkeltlader er det kun muligheten til å lade med 4,1kW fra en 16A 3-fase i steden for 3,7kW som er nyttig med denne koblingen. Da kan UMC brukes sammen med en adapter som kobles slik det er beskrevet over.

Spørsmålet er hva som skjer med en bil med enkeltlader og laskekontaktor på 32A 230V 3-fase. Vil den laske så man får 32A 1-fase eller får man bare 2x9.3A? Må prøves. Om noen har en slik bil og gidder å kjøre innom meg i Fredrikstad en dag så ta kontakt og vi prøver.

Merk at dette ikke er offisielt supportert av Tesla, ihvertfall ikke ennå. Endringer i software i bilen kan føre til endret oppførsel i fremtiden.

Konklusjon: Får du ikke lov av nettselskapet å lade med høy 1-fase strøm hjemme, evt. kan ikke pga. for dårlig inntak, kan du montere en 32A 3-fase kurs og koble til N+L1+L2 i en 3x32A ladestasjon og lade med nesten 37 effektive ampere fordelt på 2 faser. Men det krever dobbeltlader i bilen. Sier nettselskapet maks 16A pr. fase kan ladestasjonen begrenses til 28A og man sitter igjen med ca. 2x16A. 

8
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Bygge elsykkelbatteri selv
« på: tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:10 »
Har tenkt å bygge meg nytt batteri til elsykkelen min og da lager jeg like så godt en tråd om det med beskrivelse og bilder. Antar det er noen her som synes slikt er interessant ;)

Mitt gamle batteri er fra 2009 og har blitt mishandlet litt vel mye så det har bare 70% restkapasitet (nå 7Ah, originalt 9.9Ah). Det holder fint til pendlingen sommerstid men er innimellom snaut på vinteren. Forrige batteri var også selvbygget, i triangelform og plassert i rammeveske. Det nye batteriet skal bli omtrent like stort fysisk og skal ha samme antall celler men vil blir på 30Ah 48V. Det har jo skjedd litt med batteriteknologien de siste 7 årene ;)

Etter nøye overveielse har jeg valgt å bruke Sanyo NCR18650GA celler. Dette er celler med høy kapasitet, men som ikke kan levere så mye strøm. Man kan dra 10A ut av de, men 6A er anbefalt maks over tid. Siden jeg skal ha 9 stk. i parallell og trekke maks 51A peak og ca. 20A kontinuerlig er det mer enn godt nok. Kapasiteten ved normalt strømtrekk er 3350mAh, noe som gir meg ca. 30Ah til sammen. Det blir 13 i serie for 48,1V nominell spenning (3,7V per celle). Jeg kommer til å lade batteriet til 4V per celle vanligvis (~75% SOC) og til 4,15V (~95%) om jeg skal på en lengre tur. Siden jeg typisk vil bruke 25% av kapasiteten hver dag vil det si at batteriet vil pendle mellom 50% og 75% SOC, ned til 25% om jeg skulle glemme å lade en dag. Det bør borge for et langt liv.

De 117 cellene er kjøpt herfra: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608
Prisen ble rett i overkant av 4000,- inkl. porto til Sverige (hentet pakken i Strømstad for å slippe 25% mva. og tollgebyr).

9
Alternativ energi / Batteri til hytta fra Leaf-moduler
« på: mandag 30. mars 2015, klokken 19:20 »
Da er jeg endelig igang med batteriprosjektet mitt :)

Har en hytte uten innlagt strøm, men med et ganske ok solcelleanlegg (6 stk. 327W paneler). Batteriene er pr. nå 3 stk. 8 år gamle Surrette 4V 1900Ah blybatterier i serie, disse veier gode 156kg pr. stk. Dessverre blir de litt for små etterhvert, spesielt siden jeg ikke kan dra de noe særlig under 55% SOC før spenningsfallet blir for stort under last. Jeg kan altså trekke ut maks 10kW fra de, og ikke belaste de med noe særlig mer enn 250A (3kW).

Det nye batteriet skal lages av 70 stk. moduler fra Leaf-batterier (hvert Leaf-batteri har 48 slike moduler). Modulene inneholder 4 celler i 2S2P format, med en nominell spenning på 7,5V (3.75V per celle) og 66.2Ah kapasitet. Jeg kobler sammen 10 stk. moduler i parallell og 7 i serie for 52.5V og 662Ah. Det blir nesten 35kWh, men jeg kommer ikke til å lade de til mer enn 4.04V (Leaf 80% lademodus spenning) for å få lang levetid på de. Jeg kommer heller ikke til å bruke de nederste ~5-10% av kapasiteten (setter cut-off på 3.4V tenker jeg). I tillegg har de neppe 100% av opprinnelig kapasitet så jeg tipper jeg havner på en utnyttbar kapasitet rundt 24kWh +/- 1kWh.

En slik 48V bank leverer en spenning som ikke kan brukes til så mye på en hytte. Jeg trenger fortsatt 12V tilgjengelig til div. ting som må stå på når hytta ikke er i bruk (GSM fjernstyring av parafinovn, overvåkningskamera, ICE-router osv.) så jeg har kjøpt en Victron Orion 48V-12V 360W DC-DC konverter som står for den biten. Vanlig forbruksstrøm til hytta blir 230V levert av 2 stk. Outback VFX3048E invertere i parallell, 3kW kontinuerlig fra hver. 6kW tilgjengelig effekt altså, noe som holder til alt fra stekeovn til stor høytrykksspyler. 6kW fra et slikt batteri er såpass liten effekt at det knapt blir spenningsfall i det hele tatt, en Leaf tar ut inntil 90kW fra 48 moduler. Inverterne kan også lade pakken med inntil 90A (ca. 5kW) fra et Honda aggregat jeg har stående.

Overvåkning av pakken vil gjøres av en Orion BMS jr. som takler inntil 16 celler. Her blir det 14 celler den skal overvåke. Konfigurasjon gjøres via RS232, jeg har bestilt en RS232 til ethernet konverter så jeg kan sitte hvor som helst i hytta eller hjemme og sjekke pakkestatus. I tillegg har BMSen CAN-bus. Den vil bli koblet til en Android-tablet via en CAN-til-USB konverter. På den kommer jeg til å kjøre programvaren Torque som vil vise all relevant info for pakken på en presentabel måte. SOC, spenning, strøm inn/ut, spenningsdata for alle celler osv.
BMS vil også ha mulighet for å kutte ut (via solid state releer) alt forbruk om spenningen til en av cellene faller for lavt, og kutte ut tilførselen til solcelle-laderen (Outback FM80) om cellespenningen blir for høy. Det skal den normalt aldri bli da jeg vil programmere ladekontrolleren til å stoppe på 56,5V mens BMS vil tillate en litt høyere spenning enn 4.04V på enkeltceller.

For tiden holder jeg på å bygge sammen pakker med 10 moduler og balanselade disse. Noen av modulene ligger rundt 3.86V og må lades opp til 4.04V, resten ligger på ca. 4.07V og må tappes ned til 4.04V. Å koble sammen moduler med forskjellig spenning vil ikke føre til noe godt ;)
For lading/utlading bruker jeg en BC168 balanseringslader som fikser 6 celler (3 moduler) samtidig. Lading 8A per celle, utlading 1A. Det er ganske ok ladeeffekt, nesten 200W.
Modulene monteres sammen med en bunn- og topplate og gjengestenger. Dessuten noen mellomleggsstykker. Dette kommer fra den originale Leaf-pakka, minus gjengestengene.

Se bildene for sammenbygging av moduler og balanselading. På bildene er ikke modulene koblet sammen ennå, det gjøres når balansering er ferdig. Jeg har anskaffet endel meter med 2x25mm kobberskinner for formålet. Skinnene vil også bli brukt til å koble sammen modulene, og 50mm2 RK med pressede kabelsko for annen tilkobling. 50mm2 bør holde, da maks strømtrekk eller lading blir ca. 130A.

Det nye batteriet blir over dobbelt så stort som det gamle, mens vekten blir nesten halvparten. Og så slipper jeg å fylle på 8-10 liter batterivann i året ;)

10
Model S / TPMS er gull verdt
« på: lørdag 31. januar 2015, klokken 00:05 »
I dag fikk jeg bruk for TPMSen for andre gang. Gikk ned til bilen i 5U Oslo City etter jobb, hadde kjørt inn da jeg skulle videre på hytta etter jobb. Satt meg inn og kjørte kun noen fåtalls meter fremover før "Tire Pressure Very Low" lyste rødt mot meg på skjermen. Stoppet øyeblikkelig og gikk ut for å inspisere. Joda, nesten ikke luft igjen i høyre bakdekk :( Rygget pent tilbake på parkeringsplassen.

Har ennå ikke fått somlet meg til å kjøpe en 12V kompressor men i Oslo City ligger jo Clas Ohlson i 4.etg. De hadde en modell til 299,-. Kjøpte den og koblet den til. Trykket i dekket var ca. 0,5 bar... Etter ca.5 minutter hadde jeg 48 psi igjen. Er fornøyd med kompressoren, den ble ikke varm og hadde faktisk et ok støynivå.

Måtte sjekke litt på nett og ringe et par steder før jeg fant et dekkverksted som var åpent etter 16:30. Dekkmann på Furuset er oppe til 19:00 på hverdager :) Kjørte opp uten videre varsel, siden jeg har TPMS var det ikke nødvendig å sjekke trykket underveis på den 8km lange turen. 

Dekkmann hadde god peiling på Tesla og jack mode. De fant en skrue midt i dekket og fikk plugget det, 495 kroner er absolutt ingen upris. Meget fornøyd, og kunne kjøre videre til hytta.

I følge kundemottaker på Dekkmann som tittet på dekket hadde det blitt ødelagt om det hadde blitt kjørt noe særlig lengre enn det jeg gjorde. Mao. uten TMPS hadde jeg kunnet se fram til en utgift på nytt dekk da jeg neppe hadde oppdaget det kjapt nok i lav fart innendørs.

11
Lading av Tesla / Polsk Tesla stakk av fra ulykke på E6
« på: torsdag 25. september 2014, klokken 21:01 »
http://www.f-b.no/nyheter/tesla-stakk-fra-e6-ulykke-1.8597702

Hold øynene åpne for sorte Teslaer med polske skilter. Jeg tviler på at det finnes mange av de på veiene i Norge for tiden...

12
Kjøp og salg av deler og utstyr / 22kW (3x32A 400V) ladestasjon i byggesett til kr. 4350,-
« på: søndag 07. september 2014, klokken 02:29 »
EDIT: Vi selger ikke byggesett som beskrevet under lengre. Vi selger derimot ladedstasjoner, komponenter til å bygge ladestasjoner, Type 2 kabler og mye annet. Se www.ladespesialisten.no

Ønsker du å ha en fast ladestasjon på veggen for å lade din elbil med 230V? Men ikke å betale nesten 5-sifrede beløp for ferdige bokser? Her er løsningen :)

Komplett ladestasjonskit inneholder:

Mainpine kontroller
40A kontaktor 4P
8-modulers kapsling IP65
Rekkeklemmer for tilkobling av tilførselskabel, inntil 5x10mm2
Fast Type 2 kabel, 4.7 meter
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde og påsatt endehylse
4 skruer for montering på vegg

Tilførselskabel er IKKE inkludert.

Ladestasjonen er som standard satt opp til å levere 3x32A og krever altså da en 400V 32A kurs. Perfekt for lading av Tesla Model S med dobbeltlader samt Renault Zoe. Har du ikke behov for eller mulighet til å trekke fram en 3x32A kurs leverer vi kostnadsfritt med valgfri motstand for å begrense strømmen ladestasjonen leverer til bilen. Vi har på lager motstand for å begrense til 8A (5.5kW), 10A (7kW), 13A (9kW), 16A (11kW), 20A (14kW) og 25A (17kW). 16A er perfekt for Tesla Model S med enkeltlader. Ladestasjonen kan da ved senere anledning oppgraderes til 3x32A om man trekker frem en slik kurs.

Ladestasjonen kan også kobles til en 1-fase 230V kurs om man kun har det tilgjengelig nå men ønsker å kunne oppgradere til 400V 3-fase siden.

Ladestasjonen er beregnet på fast tilkobling til nettet. Det går også an å koble den via en rød industrikontakt, spesifiser da hvilken type (16A eller 32A) og ønsket lengde så leverer vi med passende tilførselskabel (mot et pristillegg). Ladestasjonen skal kobles på en kurs som er beskyttet av jordfeilbryter.

Se ellers vedlagte monteringsanvisning. Montering er meget enkelt, kun 3-4 forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy (anbefalt PH2, flat 3mm, 4mm og 5mm).

Pris for komplett sett er kr. 4350,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.

Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.

For bestilling send mail med navn, adresse og mobilnummer til jkirkebo@gmail.com

13
Kjøp og salg av deler og utstyr / 3.7kW (16A) ladestasjon i byggesett til kr. 3650,-
« på: fredag 05. september 2014, klokken 12:29 »
EDIT: Vi selger ikke byggesett som beskrevet under lengre. Vi selger derimot ladedstasjoner, komponenter til å bygge ladestasjoner, Type 2 kabler og mye annet. Se www.ladespesialisten.no

Ønsker du å ha en fast ladestasjon på veggen for å lade din elbil med 230V? Men ikke å betale nesten 5-sifrede beløp for ferdige bokser? Her er løsningen :)

Komplett ladestasjonskit inneholder:

Mainpine kontroller
20A kontaktor 2P
4-modulers kapsling IP65
Rekkeklemmer for tilkobling av tilførselskabel
Type 1 eller Type 2 kabel, 5 meter (for fast kobling til ladeboks)
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde og påsatt endehylse.

Tilførselskabel er IKKE inkludert. Vi kan selvsagt også levere dette, ta kontakt for passende type.

Ladestasjonen er som standard satt opp til å levere 16A og krever altså da en 16A kurs. Perfekt for lading av f.eks VW e-UP, e-Golf eller Nissan Leaf med 3.3kW lader. Har du ikke behov for eller mulighet til å trekke fram en 16A kurs leverer vi kostnadsfritt med valgfri motstand for å begrense strømmen ladestasjonen leverer til bilen. Vi har på lager motstand for å begrense til 13A, 10A og 8A. Ladestasjonen kan da ved senere anledning oppgraderes til 16A om man trekker frem en slik kurs.

Byggesettet leveres med enten Type 1 eller Type 2 kabel. Husk å spesifisere hvilken type du vil ha. Vet du ikke hva bilen din trenger så bare oppgi bilmodell.

Ladestasjonen er beregnet på fast tilkobling til nettet. Det går også an å koble den via en industrikontakt, spesifiser da hvilken type og ønsket lengde så leverer vi med passende tilførselskabel (mot et pristillegg). Ladestasjonen skal IKKE kobles via en schuko-kontakt (vanlig husholdningsstikk). Ladestasjonen skal kobles på en kurs som er beskyttet av jordfeilbryter.

Se ellers vedlagte monteringsanvisning. Montering er meget enkelt, kun tre forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy (PH2, 3mm flat og 5mm flat).

Pris for komplett sett er kr. 3650,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.

Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.

For bestilling send mail med navn, adresse og mobilnummer samt ønsket kabeltype til jkirkebo@gmail.com

14
EDIT: Vi selger ikke byggesett som beskrevet under lengre. Vi selger derimot ladedstasjoner, komponenter til å bygge ladestasjoner, Type 2 kabler og mye annet. Se www.ladespesialisten.no

Har du en moderne elbil med 32A lader? F.eks en av disse:

Nissan Leaf m/6.6kW lader
BMW i3
Ford Focus EV
Kia Soul EV

Om du ønsker å lade med mer enn 10A "på farten" fra schuko eller industristikk trenger du en annen ladekabel enn den som følger med. Vi kan tilby en semiportabel ladekabel som har valgmulighet for lading med 13A, 16A eller 32A. Andre verdier enn 13A og 16A kan leveres, vi har også 8A, 10A, 20A og 25A på lager.

Med denne kan du lade mer enn 3 ganger så fort i forhold til standard 10A ladekabel, om du har tilgang på et 32A stikk.

Komplett ladestasjonskit inneholder:

Mainpine kontroller
40A kontaktor 2-polet
40A jordfeilbryter 2-polet
8-modulers kapsling IP65
Tilførselskabel 2.8m gummikabel med påmontert blått 32A 230V 1-fase 3-pins støpsel (4-pins på forespørsel)
Type 1 eller Type 2 kabel, 4.7 meter (for fast kobling til ladeboks)
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde
Bryter for å velge ladestrøm

Se vedlagte monteringsanvisning samt bilde for deler. Montering er meget enkelt, kun en tre-fire forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy (PZ2 samt 3,4 og 6mm flat passer bra).

Pris for komplett sett er kr. 4400,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.

Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.

Om du ønsker å kunne bruke flere typer stikk kan vi tilby disse adapterne:

Schuko - for lading med 13A eller 16A fra vanlige husholdningsstikk
CEE 32A 230V 3-fase blå
CEE 32A 400V 3-fase rød

Disse koster kr. 350,- pr. stk., men om man bestiller hele pakka koster det 1000,- for alle 3.

Vi kan også lage adaptere for 16A CEE, både 3-fase og 1-fase 230V og 3-fase 400V.

For bestilling send mail med adresse og mobilnummer til jkirkebo@gmail.com. Husk å oppgi type elbil du har så vi får sendt deg riktig ladekabel (Type 1 eller Type 2).


15
Kjøp og salg av deler og utstyr / 7.4kW (32A) ladestasjon i byggesett til kr. 3950,-
« på: lørdag 02. august 2014, klokken 20:46 »
EDIT: Vi selger ikke byggesett som beskrevet under lengre. Vi selger derimot ladedstasjoner, komponenter til å bygge ladestasjoner, Type 2 kabler og mye annet. Se www.ladespesialisten.no

Ønsker du å ha en fast ladestasjon på veggen for å lade din elbil med 230V? Men ikke å betale nesten 5-sifrede beløp for ferdige bokser? Her er løsningen :)

Komplett ladestasjonskit inneholder:

Mainpine kontroller
40A kontaktor
8-modulers kapsling IP65
Rekkeklemmer for tilkobling av tilførselskabel
Type 1 eller Type 2 kabel, 5 meter (for fast kobling til ladeboks)
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde og påsatt endehylse.

Tilførselskabel er IKKE inkludert. Vi kan selvsagt også levere dette, ta kontakt for passende type.

Ladestasjonen er som standard satt opp til å levere 32A og krever altså da en 32A kurs. Perfekt for lading av Tesla Model S, BMW i3, Focus EV eller Nissan Leaf med 6.6kW lader. Har du ikke behov for eller mulighet til å trekke fram en 32A kurs leverer vi kostnadsfritt med valgfri motstand for å begrense strømmen ladestasjonen leverer til bilen. Vi har på lager motstand for å begrense til 13A, 16A, 20A og 25A. 16A er perfekt for e-Golf, e-Up, iMIEV/iON/CZero samt Leaf med 3.3kW lader. Ladestasjonen kan da ved senere anledning oppgraderes til 32A om man trekker frem en slik kurs.

Byggesettet leveres med enten Type 1 eller Type 2 kabel. Husk å spesifisere hvilken type du vil ha. Vet du ikke hva bilen din trenger så bare oppgi bilmodell.

Ladestasjonen er beregnet på fast tilkobling til nettet. Det går også an å koble den via en industrikontakt, spesifiser da hvilken type og ønsket lengde så leverer vi med passende tilførselskabel (mot et pristillegg). Ladestasjonen skal IKKE kobles via en schuko-kontakt (vanlig husholdningsstikk). Ladestasjonen skal kobles på en kurs som er beskyttet av jordfeilbryter.

Har du Tesla Model S med enkeltlader? Gi i så fall beskjed om det så leverer vi en lasket utgave av Type 2 kabelen slik at man får ladet med inntil 32A. Lasking av kabel koster kr. 250,- ekstra.

Se ellers vedlagte monteringsanvisning. Montering er meget enkelt, kun et par forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy.

Pris for komplett sett er kr. 3950,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.

Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.

For bestilling send mail med navn, adresse og mobilnummer samt ønsket kabeltype til jkirkebo@gmail.com

Sider: [1] 2 3 4