Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - RuneW

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Model Y / Ryggelys på Model Y
« på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 10:33 »
Muligens dumt å starte en egen tråd for denne detaljen, men...

Ser på denne videoen at Model Y har to ryggelys:

https://youtu.be/6hCJLchHUaA?t=531

Det er jo en forbedring i forhold til Model 3? Eller har også nye Model 3 i Norge 2 ryggelys? Eller er det slik at også Model 3 alltid har hatt2 ryggelys i statene?

2
Model 3 / Viskerblader til Model 3
« på: Torsdag 02. April 2020, klokken 10:20 »
Hvor finner jeg gode viskerblader til min TM3? Tesla selger dem ikke i den norske nettbutikken (men i den amerikanske).

Har sjekket: Mekonomen (side nede nå), BilXtra (side nede nå), Biltema & Skruvat.


Har både googlet og søkt på forumet, men har ikke funnet noen gode svar. Om det allerede finnes tråder om dette så beklager jeg på forhånd  :)


3
Model 3 / Netflix på 4G
« på: Mandag 16. Mars 2020, klokken 13:29 »
Mulig jeg har misforstått, men var det ikke slik at man bare kunne se  Youtube/Netflix med WiFi-oppkobling? Nå har jeg sett flere episoder på Netflix med 4G og det fungerer helt supert. Fungerte forøvrig uten det minste problem fra Moss-Horten (ingen grunn til å gå ut av bilen i disse dager...).

Var det en begrensning som skulle komme senere?


4
Tesla SW og AP / Håp for bedre vindusvisker-automatikk (2019.40.1)?
« på: Fredag 15. November 2019, klokken 09:44 »
Vet ikke hvor troverdig dette er, men det er jo lov å håpe:

https://twitter.com/TeslaTested/status/1195131723178291207

Liker spesielt:

"If automatic wipers is not performing to your preference, any manual adjustment to wiper speed will be captured to further train and improve the network in the future software updates"

Det er akkurat slik det skulle ha vært fra dag 1 (at manuell override trener systemet altså), men bedre sent enn aldri...  :+1:

5
Model 3 / Enhanched AP -> FSD
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 12:30 »
Jeg er en av de som kjøpte min TM3 med "Enhanched AP" i sin tid og som fikk oppgradering til FSD som plaster på såret for prisnedgangen.

Jeg har ikke sett andre tegn på denne oppgraderingen enn en SMS jeg fikk fra Tesla for lenge siden, men når jeg sjekket min Tesla-side akkurat nå så ser jeg dette:

 [ You are not allowed to view attachments ]

Kan ikke huske å ha sett dette før. Mulig jeg surrer. Er lenge siden jeg har vært innom disse sidene... Men veldig morsomt da. Nesten så jeg har tro på at det er sant  :laugh:

Er det andre i min situasjon som ser det samme?

6
Model 3 / Visning av regen ved bremsing
« på: Fredag 12. Juli 2019, klokken 12:41 »
Jeg har Regen satt til LOW. Slipper jeg wattpedalen, viser min TM3 en grønn regen-strek som varier litt i lengde med situasjonen. Men om jeg bremser i tillegg, har det ingen innvirkning på regen-streken. Dette synes jeg er veldig rart. I den gamle Leafen, kunne man med all tydelighet se hvordan (moderat) bremsing virket på regenereringen.

 [ You are not allowed to view attachments ]
(illustrasjonsbilde...)

Er det sånn på alle TM3'er ?

7
Model 3 / Mitt første møte med Ionity
« på: ſøndag 07. Juli 2019, klokken 19:43 »
Har et par Svensketurer på kalenderen framover og tenkte å teste litt alternativer til Tesla SuC i ro og mak litt før jeg brukte dem.

Siden jeg likevel skulle nær Sverige, gikk jeg for Ionity Strömstad (som ligger et steinkast fra E6). Da fikk jeg også testet at lading i utlandet fungerte.

 [ You are not allowed to view attachments ]
(på plass 3 av 4 var ledige)

Det er alltid spennende å se om en sånn som meg (ingeniør) klarer å forstå et GUI og selvsagt måtte jeg rote litt. Det er mulighet i Ionity-appen for å scanne en QR-kode på ladestolpen for å identifisere hvilken stolpe du skal betale for. Jeg var så 100% sikker på at denne QR-koden skulle vises på skjermen at jeg ikke kom videre. Men så oppdaget jeg at QR-koden var på et klistremerke UNDER skjermen. Når dette var scannet, så måtte man velge hvilken stolpe det var snakk om. Det virket som det var samme QR-kode for alle stolpene (hvorfor skulle man ellers velge stolpe manuelt etter scanningen?).

Jeg mener nå at "min" metode med å vise QR-koden på skjermen og ha individuell kode for hver stolpe ville ha vært bedre  :laugh:

Men når stolpe var identifisert, kunne man velge mellom mange betalingsmåter. Jeg valgte PayPal og det fungerte strøkent. Jeg kom med 19% SoC og ladehastigheten sprat raskt opp i 188kW.

 [ You are not allowed to view attachments ]
(Ionity-skjerm)

Tøyset med Ionity er at de fortsatt holder på med 80-kroner-uansett-hvor-mye-eller-lenge-du-lader-opplegget sitt. Jeg hadde egentlig bare tenkt å lade noen minutter for å se om det fungerte, men når jeg likevel hadde betalt 80 spenn, så kunne jeg jo la den stå litt. Ved 50% SoC lå jeg på 132kW. Jeg bestemte meg for å holde på til jeg kom ned på "saktelading / 120kW".

Men så langt kom jeg ikke. Ved 56% sa det "bonk" (regner med at det var ett eller annet rele) og jeg fikk følgende gladmelding:

 [ You are not allowed to view attachments ]

Jeg så for meg en lang kveld i sverige med tauing og elendighet, men heldigvis så forsvant meldingen når jeg koblet av ladekabelen og bilen fungerte like bra som den alltid har gjort.

Jeg er glad det bare var en test og jeg egentlig ikke hadde behov for lading. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg ville lade mer? Jeg hadde sikkert blitt belastet for nye 80 spenn.

Burde jeg ha ringt service-nummeret til Ionity? Det er vel ca 106% sannsynlig at det er bilen som lagde krøll, eller?

8
Model 3 / Tur til Stockholm - plan B for lading
« på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 14:20 »
Skal en tur til Stockholm i sommer og det naturlige stedet å lade er på Arboga SuC:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=a37d8781-cff8-4699-bc23-6f8cf544c664

Jeg aner ikke hvor belastet denne SuC'en er og i tillfelle lang kø/feil, trenger jeg en plan B. Har sett meg ut denne på McDonald's Hälla (180kW CCS):

https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=7953e4a6-2847-432b-b1fb-645547f283f2

Er det noen som vet om jeg i det hele tatt får ladet på denne laderen? Og vil den norske Charge & Drive-appen fungere i Sverige (det kan virke som den bare fungerer tidvis, selv i Norge, om man skal tro kommentarfeltene)?


9
Model 3 / Adrenalin-opplevelse
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 14:52 »
Hadde en aldri så liten "adrenalin-opplevelse" i går når jentungen (som har lappen) kjørte vår Model 3. Hun kjørte med AP, men ikke NoA. Vi lå i høyre felt på E6 (blå pil og akkurat ved en innkjøring så kom det en bil som en kule (rød pil).

 [ You are not allowed to view attachments ]

Den kom såpass fort at bilen må ha oppfattet det som en potensiell sideveis kollisjon for bilen kastet seg til venstre. Det var i alle fall det min datter sa. Jeg ble livredd for trodde det var henne som gjorde manøvren, uten å tenkte på at det kunne komme noen i venstre felt. Men hun mente altså på at det var bilen.

Jeg hørte ikke noen piping og varsler når dette skjedde. Jeg har aldri vært med på at bilen tar over på denne måten før, så jeg har ingen referanser. Gir bilen fra seg varselslyd når slikt skjer? Eller varierer det med situasjonen?

10
Model 3 / Aero wheel cap kit + Aero caps
« på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 11:31 »
Jeg synes felgene under den medfølgende Aero Caps er såpass mye penere utildekket at jeg på de daglige småturene kjører "bar". I tillegg ser jeg for meg at plasten på Aero caps ikke tåler så mye og fort blir (enda) stygg(ere).

Men på langturer tar jeg dem på. Men det er noe herk at senterkoppen på Aero wheel kit'et må av for å få på aero-kapslene. Er det noen som har tips til å gjøre dette på enklest mulige måte?

Hadde vært flott om Tesla kom opp med et system hvor det ikke var nødvendig å ta av senterkoppen for å sette på kapslene.

11
Model 3 / Kjøring med AP: Hva gjør dere med høyrebeinet?
« på: Mandag 20. Mai 2019, klokken 14:43 »
Jeg har aldri hatt ACC eller lignende før og overgangen til AP er stor. Jeg har etterhvert funnet en ok måte å holde i rattet på, nemlig å holde med bare ene hånden med litt vekt, slik at jeg unngår nagging og er klar til å ta over. Skifter litt fra hånd til hånd for avveksling og så har jeg en tendens til å "dra" i den retningen jeg helst vil bilen skal svinge til, spesielt om det er litt skummelt (møter jeg et vogntog i en høyresving så bruker jeg selvsagt høyrehånden osv).

Vel og bra, og ikke le, men jeg sliter faktisk mer med høyrefoten. Hvor gjør dere av den? Jeg har kommet fram til følgende alternativer:

1. Ha foten på pedalen, men uten å presse den ned. Dette blir ganske fort slitsomt
2. Ha foten på pedalen og tilpasse presset til det bilen bruker av effekt for ikke å overstyre den (bo breaking-meldingen), men da er litt av poenget med ACC borte...
3. Ha foten et helt annet sted. Det er dette jeg stort sett gjør, men jeg finner ingen god stilling. Skjermen er litt dumt plassert i forhold til å hvile kneet mot høyre. Jeg ender ofte med å skifte stilling ofte. Skulle nesten ønske det var et "hakk" eller hvileplate til høyre for wattpedalen på samme måte som på venstresiden, men det er sikkert 1000 grunner til at det ikke kan være det...  ???

12
Model 3 / Ønske: Stedsbasert låsing av ladeport
« på: ſøndag 19. Mai 2019, klokken 23:45 »
Jeg trenger så godt som aldri å låse ladeporten. Når jeg i tillegg tidvis må sloss for å få den oppåst, så er mitt store ønske en mulighet for enten å skru av hele låse-driten, eller kanskje ha en "location based charge port lock" som det heter på svensk. Altså at jeg kan sette min egen adresse som et sted der den ikke skal låses.

Er det noen som vet om dette allerede er foreslått og/eller på trappene?

13
Model 3 / Merker etter dørlister man kanskje bør være oppmerksom på
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 00:53 »
Jeg var hos en slik detailer-dude på voksenopplæring for å vaske bil (ikke le) og han gjorde meg oppmerksom på "lakkslitasje" pga dørlister. Dette var noe han så på alle TM3 han hadde sett, og han var bekymret for at det til slutt ville slite seg gjennom lakken. Det er dette stedet:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Nærbilde (ikke helt optimalt fokusert, dessverre, men det var det jeg fikk til med mobilen):
 [ You are not allowed to view attachments ]

Min teori er at stedet listen treffer lakken her er så på skrå i forhold til retningen døren beveger seg at det blir en "gni-bevegelse" med listen istedenfor bare "klemme inntil". Jeg vet ikke hvor vanlig dette problemet er, eller om det er unikt for TM3. For å være ærlig så er jeg ikke typen som går og ser etter slikt så jeg har ikke peiling.

Er det noe man bør gjøre med dette? Ha på noe gjennomsiktig beskyttelse?

14
Lading av Tesla / Køkultur ved SuC - Hvordan stå i kø?
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 11:25 »
Dette er sikkert tatt opp før, så jeg beklager på forhånd. Jeg har forsøkt å søke.

Spørsmålet er:
Hvis alle ladere er opptatt, hvordan "stiller man seg i kø" på en SuC-stasjon? Hvordan vet man hvem som er nestemann og slikt. Jeg er dessverre av person en som blir litt stresset av sånt og hadde satt pris på en innføring i dette.

På de SuC jeg har besøkt har jeg ikke sett noen opplagt måte å plassere bilen "i kø" på. En fornuftig måte ville vel ha vært å hatt ett "kø-felt" som man kjørte inn på om det ikke var noen ledige ladere så ville det blitt et fifo-system for de i kø-fila.

15
Model 3 / Autosteer speed restricted
« på: Tirsdag 09. April 2019, klokken 23:43 »
Kjørte Sarpsborg - Grimstad - Sarpsborg på lørdag og fikk testet AP / NoA endel. Stort sett fungerte det helt glimrende, men jeg har noen kommentarer.

På noen veier kjørte jeg med ACC et stykke og når veien var bra nok (merking/trafikk) våget jeg meg videre til AP.

Men noen ganger fikk jeg meg en overraskelse ala dette:

 [ You are not allowed to view attachments ]

Jeg hadde da CC satt til 93 Km/t eller noe slikt, og med en bil rett bak, ble det litt baluba da bilen plutselig bremset ned til 80.

Når er det denne begrensningen finner sted? Greit å vite, slik at man ikke gjør samme tabben en gang til.

Ellers så synes jeg blinkingen ved avkjøringer skjer alt for sent, omtrent samtidig med at bilen begynner og svinge:

https://youtu.be/jeHUxd6mS30

Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Regner med at disse tingene blir fortløpende forbedret.  :)

Sider: [1] 2 3 ... 5