Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gizmo

#1
Mekanisk / Deleforhandler på nett som sender til Norge?
fredag 28. oktober 2016, klokken 15:44
Hei!

Har noen her bestilt deler online til sin Leaf, fra en billig forhandler som også sender direkte til Norge? Jeg trenger et lite plastdeksel til bilen og det kostet noen ganger mer å få det gjennom butikken/verkstedet enn det som er veiledende priser i amerikanske Nissan-delebutikker. Men vil helst kjøpe av noen som leverer til Norge.
#2
Hyundai Ioniq / Ioniq-bestillinger
fredag 10. juni 2016, klokken 22:05
Bestilte bil i dag. Levering er forventet oktober/november, men tidspunkt er ikke fastsatt. Produksjon er faktisk ikke i gang før neste måned. Forhandleren i Oslo får demobiler i august.

Bilen kommer i én utgave foreløpig til 260' inkl levering. I tillegg ca 5100 for metallic, 10.000 for vinterhjul og 10-11000 for skinnseter med avkjøling.

Jeg tror ikke specsene er komplette enda, og tilvalg er ikke helt endelig (altså mulig det kommer flere tilvalg)men det som er annonsert:
Android auto, sikkerhetspakke, BT handsfree, 16" lettmetallfelger (i den koreanske utgaven var det 17", det blir vel et tilvalg), oppvarmet skinnratt, Adaptiv cruise ctrl, 2 soners klimaanlegg, 6,6kW lader, el. seteregulering foran, varmepumpe, multifunksjonsratt, hurtiglading 70kW, LED kjørelys, 8" skjerm, regnsensor, trådløs mobillading, parksensor f/b, DAB+, ryggekamera, navigasjon.

Den utstilte modellen hadde soltak, så jeg antar det er inkludert.

garanti:
5 år/ubegr. km
8 år/200.000 km batteri
8 år veiassistanse
10 års mapcare
#3
e-Golf / Lading til 80 %
mandag 01. juni 2015, klokken 14:39
Hei, i forbindelse med overgangen fra Leaf til e-Golf har jeg et spm. Beklager at jeg ikke har klart å finne tråden som kanskje allerede har svart på dette:

Hvordan kan man veksle mellom 80 % og 100 % lading av Golfen? Leafen har en knapp, den lader normalt til 80 %, ved å trykke knappen rett før eller under lading, så vil den lade batteriene helt fullt. Dette kan også legges inn i timeren eller styres fra telefonen.

Hvordan er golfen på dette området? Og vet noen hvor ofte det er anbefalt å minimum lade til 100 % (ev tømme helt) for at batteriene/elektronikken skal få gjort sin kalibrering?
#4
Leaf 2010-2017 / Fornyelse av understellsbehandling på norsk Leaf?
fredag 06. september 2013, klokken 09:58
Hei!

Jeg har kjøpt Leaf i november 2011 hos BNH. "Norsk" Leaf altså.

For et par mnd siden fikk jeg brev fra en "forening" for understellsbehandlere, framstilt som et brev, men det var vel egentlig en reklame for et kartell av slike verksteder. Der stod det altså at Leafen min måtte etterbehandles innen året for at garantien på understellsbehandlingen skulle være gjeldende. Noen pris stod det ikke i brevet. Jeg vet ikke om jeg gidder å begynne å ringe disse foreningsmedlemmene for å høre om pris.

Men har noen andre fornyet denne understellsbehandlingen? Koster det mye? Er det verdt det? Spør heller dere først, fordi jeg stoler mer på det som sies her innen enn hvis jeg ringer denne foreningen...
#5
Leaf 2010-2017 / Innvendige mål?
søndag 07. juli 2013, klokken 18:58
Hei!

Er det noen som har maksmålene for lasting gjennom bagasjerommet? Altså, jeg skal frakte en bordplate, men husker ikke hvor bred og lang plate jeg kan få plass til, enten flatt eller på skrå med baksetene nedfelt. Tykkelsen er bare noen få cm, hva er lengde og bredden jeg har å gå på? (Ønsker ikke å kjøre med åpen bagasjeromsdør).

Kunne målt opp selv, men bilen min står 2 km unna.
#6
Leaf 2010-2017 / Spm om 2013-modellen
tirsdag 09. april 2013, klokken 15:11
2013-modellen virker spennende. 360 graders parkeringskamera er tiltrekkende, men er det noen som vet om Nissan har løst problemet med at kameraet blir skittent av snø, regn eller bare litt våt veibane?

Jeg vet at Nissan har et system som både vasker og blåser ren kameralinsen på noen av de amerikanske bilmodellene. Men følger dette med den nye Leafen? Eller blir det nå fire skitne kameraer i stedet for ett?

#7
Elektriske utfordringer / Feil batterimåling?
onsdag 13. februar 2013, klokken 16:02
I det siste virker det som batterimeteret ikke stemmer overens med displayet som viser hvor lang tid det vil ta å lade til 100 %/80 %.

I dag hadde jeg ladet til nesten 100 %. Etter å ha kjørt noen kilometer forsvant den første streken på høyre side av displayet. Men skjermen viste da at det ville ta 10 min å lade til 80 %...

Er ikke 10 streker = 80 %?

Har opplevd flere ganger nå i det siste at jeg har nådd 10 streker, og plutselig trengs det 1:30 å lade til 80 %. Noe unøyaktighet er det sikkert når meteret bare har 12 trinn, men da jeg også har opplevd å miste første strek etter 4 km kjøring på flat vei i 80 km/t (da var bilen 100 %) ladet, så begynner jeg å spekulere.

Når kapasiteten begynner å gå ned, skal virkelig prikkene til høyere i batterimeteret forsvinne, sånn for å vise at du ikke lenger kan lade til opprinnelig 100 % kapasitet? Eller vil det fortsatt være 12 streker når batteriet er maks ladet, selv om man bare ha 90 % igjen av opprinnelig batterikapasitet pga slitasje?


#8
Leaf 2010-2017 / Servicemelding på skjermen
søndag 27. januar 2013, klokken 00:40
Jeg har begynt å få en påminnelse om service hver gang jeg starter bilen. Denne kommer opp på skjermen (ikke displayet bak rattet). For å endre innstillingene for denne stod det noe om å gå til INFO.

Men jeg finner ikke noe "INFO"-funksjon noe sted i settings. Har ikke funnet noe om dette i manualen. Heller ikke noe i Carwings på nett. Mistenker jeg surrer og overser noe opplagt steg for å fjerne meldingen.

Kan noen tipse meg? Bilen nærmer seg 19.000, og det er mulig derfor meldingen dukker opp. Men den har allerede vært på en overpriset service, så jeg vil gjerne fjerne meldingen.
#9
Leaf 2010-2017 / Leaf-dør må røskes i for å åpnes
søndag 02. desember 2012, klokken 22:21
Ene døren til baksetet vil plutselig ikke gli opp på normalt vis lenger. Oppdaget det i går, da det var ca -10 grader. Har aldri opplevd det før, men døren må røskes i for å åpnes mer enn halvveis. Er ingen bulker eller slagskader.

Men er det noen her som kan jeg en kvalifisert gjetning om årsaken? Kulden, manglende smøring eller noe annet som er årsaken? Verste er å måtte levere bilen inn til verksted, og være billøs i noen dager pga dette.
#10
Som Leaf-eier har jeg hatt stor nytte av dette forumet, men ikke hatt noe å bidra med inntil nå.

På fredag opplevde jeg å få en feilmelding som antydet at det var noe galt med en elektrisk komponent i bilen. Da jeg slo av bilen, ville den ikke starte motoren (men de to andre startmodusene fungerte).

Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes. Bilen fungerte en liten stund, men så kom feilmeldingen tilbake. Jeg kjørte dermed direkte til BNH på Økern uten å slå av bilen.

Framme hos BNH fant de ut at bilen har en feil noe sted tilhørende varmepakken til batteriene. Bilen blir sendt til Rud i dag for nærmere sjekk (de har flere sertifiseringer når det gjelder Leaf-service).

Forventet rep.tid: 1 uke (mer hvis det er deler som skal hentes fra Japan)

En liten kuriøsitet: Jeg fikk vite at ettersom feilen ble oppdaget og bilen innlevert i åpningstiden, så var det ingen leie-/demobil å få låne i helgen. Hadde det skjedd utenom åpningstiden, så ville jeg fått en leiebil over helgen. (Sannsynligvis fordi man da ikke vet hva feilen er og forsikringen kobles inn?)

Infoen jeg fikk om lånebil var forøvrig dette:
- Lovbestemt: Leiebil når forventet(?) rep.tid er 1 uke eller mer
- BNH: Gir leiebil allerede etter tre dager, eller tidligere hvis det praktisk lar seg gjøre (lot ikke gjøre i mitt tilfelle).
- Nissan: Selv om dette går på Nissans garanti forplikter de seg ikke til å ordne lånebil, men skyver dette over på forhandlernes kappe.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA