Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 19quiz76

#1
Hyundai KONA / Antall Kona til Norge i år?
torsdag 31. mai 2018, klokken 23:35
Mente jeg så et tall på 2.000 biler til Norge i år, hvis halvparten av de 13.000 interesserte bestiller vil det stadig ta votter og vintre før sistemann får sin? Hva tror dere blir leveringstid om man bestiller i dag?
#2
Alternativ energi / Tony Sebas teorier
lørdag 24. juni 2017, klokken 22:45
Denne karen virker jo rimelig overbevisende - men kan han ha rett?
Sett av en time og jeg garanterer minst tre hakeslepp:

https://youtu.be/2b3ttqYDwF0


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
#3
Noen som kjenner til denne produsenten og vet hva man kan forvente av besparelser? Var jo ikke direkte skjemmende synes jeg..?

Visstnok berettiget 10.000,- i støtte fra Enova
#5
Max 35.000 km, helst ikke rød eller hvit.
Kan gi 140-150' avhengig av tilstand og avstand fra Oslo.
#6
Alternativ energi / Åpent Folkemøte - Klimasamling
onsdag 25. februar 2015, klokken 20:34
Interessant konferanse 13.3 - åpen påmelding:

http://broentilframtiden.com/broen-til-framtiden-2015/

Programmet på Folkets hus:
Det kan bli endringer.

9.00-9.15 Velkommen ved konferansier Kjersti Barsok, nestleder NTL
Hva er broen til framtiden? Andreas Ytterstad, Concerned Scientists

9.15-9.35 Ingen jobber på en død planet.
Sharan Burrow, generalsekretær International Trade Union Confederation (ITUC)

9.35-9.45 Kulturelt innslag

9.45-9.55 Kirken og klima ved Ingeborg Midttømme, biskop Møre bispedømme

9.55-10.15 Treenigheten kirken, fagbevegelsen og miljøbevegelsen har stoppet forurensende gasskraftverk tidligere – nå står nye klimakamper.
Samtale med Ingeborg Midttømme, biskop Møre bispedømme, Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet og Trine Lise Sundnes, leder Handel og Kontor og førstesekretær LO. Samtalen ledes av Ragnhild Freng Dale.

10.15-10.45 Hvordan skal politikerne legge til rette for klimajobber?
Nikolai Astrup, Høyre og Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiet.

10.45-11.00 Pause

11.00-12.00 Brems norsk oljeutvinning
Brems norsk oljeutvinning av hensyn til klima. Kikki Kleiven, klimaforsker Bjerknessenteret og Universitetet i Bergen
Brems norsk oljeutvinning av hensyn til økonomien. Thina Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea
Hva er fremtidsutsiktene i oljeindustrien. Steinar Holden, leder av Holden-utvalget og økonomiprofessor ved UiO
Hvis jeg var sjef i Statoil ... Johnny Håvik, leder Industri Energi Ungdom og Arnstein Vestre, leder i Natur og Ungdom

12.00-12.45 Lunsj

12.45-13.45 100 000 klimajobber
Klimajobber i nord. Gaute Wahl, tidligere leder av Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, forfatter av rapporten «Framtid i nord»
Klimajobber i byggsektoren. Jørgen Kaurin, Fellesforbundet
Klimajobber i servicesektoren: NorgesGruppen skal bli klimanøytrale. Torbjørn Johannson, konserndirektør engros og miljø Norgesgruppen/ASKO
Klimajobber i industrien: Den nye industrielle revolusjonen i Tyssedal. Terje Kollbotn
Hvorfor en grønn skatte- og avgiftspolitikk gir økt sysselsetting? Bård Harstad, professor ved Økonomisk institutt, UiO

13.45-14.00 Pause

14.00-14.50 En klimaløsning nedenfra – 100 000 klimajobber
Klimavettreglene – hvordan norske kommuner skal bli klimavennlige. Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender
Pensjonsfond ut av fossil energi. Historien om KLP som trakk seg ut av kull. Alfred Bjørlo, ordfører i Eid kommune for Venstre
Omstilling Sagene. Camilla Skjerve-Nielssen, bydelsplanlegger bydel Sagene og grunnlegger og styremedlem av miljøgruppa Omstilling Sagene og moderorganisasjonen Transition Norway
Grønne menigheter. Edel Merete Gervin, Bragernes menighet
Klimajobber i landbruket. Ann Merete Furuberget, leder i Norsk Bonde og Småbrukarlag

14.50-15.00 Pause

15.00-15.30 Hva kan vi lære av våre nordiske venner?
Daniel Suhonen, tenketanken Katalys og Hans Henrik Samuelsen, Danske Plan2b

15.30-15.45 Kumi Naidoo, generalsekretær i Greenpeace International

15.45-16.00 Avslutning ved Mette Nord, leder av Fagforbundet

Alle er velkommen videre til Kulturhuset på Youngstorget for mat og musikk etter at konferansen er avsluttet!
#7
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Leie ut Leaf'en din et par mnd?
søndag 08. februar 2015, klokken 18:56
Trenger en bil nr 2 et par mnd fra medio april i år, ta kontakt om du har en til overs i den perioden :)
#8
Avansert: Batterier og Lading / Ladeløsning for Tesla + Leaf
mandag 02. februar 2015, klokken 09:45
Trenger en permanent ladeløsning i garasjen på huset vi har kjøpt. Vet det er 230V, men er usikker på om jeg kan reserve 32A til lading av bilene.
Vet salto har skalerbare løsninger, men finnes det en ladeboks med duo-uttak som styrer strømmen til den bilen som trenger det mest? Eks. Teslaen trekker 32A frem til Leaf'en kobles til og så trekker de 16A hver?
#9
Model S 2013 - 2022 / Hjelp! Fikse setebelte selv?!?
lørdag 13. september 2014, klokken 09:16
Etter en langtur ville plutselig ikke setebeltet på passasjersiden rulles inn automagisk lenger. Etter litt febrilsk nøkking sitter det nå dønn fast, og vil ikke hverken ut eller inn. Passe irriterende klakkelyd når man kjører og beltefestet slår borti alt mulig
Tenker det er en smal sak å fikse selv, også litt fordi jeg ikke uten videre kan levere fra meg bilen med to monterte barneseter og en kone som trenger bilen daglig.
Noen som har vippet opp dekselet på B-stolpen fra midten og ned? Er det bare å røske det løs, eller får man en airbag i fleisen da?

Hjelp mottas med evig, nesegrus underkastelse..
#10
Model S 2013 - 2022 / Bilder av fullstappet TMS
tirsdag 05. august 2014, klokken 00:01
Her er vår sommerpakkede bil - tenker alltid at det ikke vil gå, og blir like positivt overrasket hver gang :)
#12
Model S 2013 - 2022 / NB: Ødelagt panotak pga skiboks!
torsdag 03. april 2014, klokken 16:18
Klarte ikke å lukke panotaket etter en hendelse med skiboksen. Da jeg monterte boksen første gang funket pano fint, men etter å ha hatt den av og montert den igjen kilte taket seg fast mot boksen. Fjernet boksen og fikk lirket taket på plass med hjelp fra en kamerat, men siden har ikke taket virket.

Tesla Skøyen har brukt to dager på å prøve og fikse, men den må til Drammen karosseri i fem arbeidsdager for å skifte hele taket. Grunnen var visst lavt VIN-nummer, senere modeller lar seg lettere fikse bl.a. med firmware.

Så vær forsiktige med å åpne panotak med skiboks over, folkens!

S85
Whispbar
Skiguard 860S
#13
Elbilen i Samfunnet / Etisk dilemma
tirsdag 11. februar 2014, klokken 01:12
Har blitt forespeilet en mulig jobb for Statoil, de vurderer meg for innlesing av voice på en stor reklamefilm som skal lages i april. Denne type jobb er en stor del av levebrødet mitt, men jeg lever også helt fint uten inntekten fra akkurat denne jobben.

Ryggmargen sier avstå fra jobben, men byrået som fronter meg vil kanskje se på meg som vanskelig hvis jeg flagger en såpass "radikal" holdning til landets største selskap. Det er ikke mange andre ting jeg ville sagt nei til, hittil har jeg satt grensen ved misjonerende virksomheter og politiske partier.

Så tenker jeg; denne jobben vil uansett bli gjort av noen andre, hva med å jekke opp prisen og donere honoraret til for eksempel Elbilforeningen eller et annet elbilfremmende tiltak? Venner og familie vil nok uansett heve et øyenbryn eller to ettersom jeg holder elbil- og antioljefanen høyt i sosiale sammenhenger, men hvis det går til en god sak har jo Statoil indirekte støttet "fienden".

Hadde vært gøy å høre hva dere andre ville gjort?
#14
Model S 2013 - 2022 / CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
mandag 13. januar 2014, klokken 23:36
Har spikket en stund på et slags co2-regnskap på elbil vs fossilbil, og vedlagt ligger en skisse jeg håper dere vil komme med konstruktive tilbakemeldinger på. Håpet er å kunne fremlegge et saklig og mest mulig korrekt regnestykke for de som mener elbil er mer miljøskadelig enn de fremstår.

Har satt noen forutsetninger:

1. Regnestykket er forsøksvis well-to-wheel, altså fra produksjon til faktisk forbrukt bensin. Likeledes for strømmen, man kan velge å legge til grunn norskprodusert, EU-restmix, russisk eller kinesisk (de to siste mest for å illustrere ytterpunkter) for regnestykket.

2. Har satt energibehov for å raffinere én liter bensin til 1,5 kWh, men her mangler jeg gode kilder.
Har søkt meg frem til denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9186.msg117603.html#msg117603
Den diskuterer emnet, men uenighet om hva slags energi som brukes i raffineringsprosessen gjør at anslaget spriker mellom 1 og 2 kWh. Satt derfor 1,5 men tar gjerne imot mer håndfast dokumentasjon enn «forumsynsing» (no offense).

3. Resirkulering av brukte batteripakker er ikke hensyntatt da det strengt tatt ikke finnes håndfaste ordninger for dette ennå. Det kan være noe å slenge med som tilleggsargument, men dersom bilen skal ha forlenget levetid etter at batteriet leveres til resirkulering, må der også produseres et nytt batteri med tilhørende co2-avtrykk.

4. Ettersom siste bekreftede tall for co2 pr mWh på carma.org er fra 2009, har jeg valgt å legge til grunn prognosen («Future»). Utviklingen ser ut til å gå noenlunde lineært for Europa, Russland og Kina fra 2005 og frem til Future, ergo logisk å definere future som 2014 i dette regnestykket.

Altså; kom gjerne med innspill som kan gjøre dette til et verktøy som kan brukes på begge sider av elbil/fossil-aksen. Ønsker ikke å skjønnmale elbilen mer enn den trenger, men har savnet dette tallmaterialet i de siste artiklene i media.

PS:   Man kan også sjekke avtrykket på andre elbiler - har tatt med Leaf, iMiev, BMW i3.
PSS: Siden alternativet til Model S for mange her på berget er Passat/Mondeo, har jeg lagt 2014 Passat 2.0 TDI inn som benchmark, men man kan legge inn hvilken fossilbil man vil som sammenligning. Mange vil sikkert hevde at denne må måles mot eks. BMW M5, men vi vet alle at TMS ikke konkurrerer mot M5'en her i Norge ;)

Her er regnearket:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3960319/CO2%20regnskap%20EL%20vs%20fossil.xlsx
#15
Model S 2013 - 2022 / Fremtidens designverktøy?
mandag 21. oktober 2013, klokken 00:20
Ganske kult det de holder på med borte på Space-X også ;)

http://youtu.be/xNqs_S-zEBY
#16
Model S 2013 - 2022 / Teknisk info fra Teslatap
søndag 06. oktober 2013, klokken 20:50
Kom over denne siden med oversikt over diverse teknisk info om Model S - litt nerdete, men mye spennende info for de som ikke får nok ;)

http://teslatap.com/undocumented/
#17
Tesla Owners Club / Starte Facebook-gruppe for Tesla-eiere?
fredag 06. september 2013, klokken 19:01
Brorsan mente jeg burde starte en Tesla Owners Group på Facebook, og jeg spurte hvordan det skiller seg fra et velfungerende diskusjonsforum? Fikk dette svaret:

"Titt på Porsche Gruppa på face. Over 1100 medlemmer til tross for at det finnes en stor klubb med eget forum. VW luftkjølt har også et forum, men også en stor gruppe på face. Finnes det et norsk Teslaforum eller er "alle" Tesla praterne på elbilforumet? En annen ting som taler for et behov for en norsk Tesla gruppe på face er nyhetens verdi. Hver uke nå fødes det hundrevis av nye Tesla Model S eiere som søker et sted å dele bilder av bilen sin, stille spørsmål samt prate generelt om bilene sine. Tipper en gruppe på face vil få 500 medlemmer minst den første mnd ;)"

Tja; har aldri savnet en slik gruppe, men ser jo at "alle" interesseområder har sine grupper på Facebook og er nesten forventet å ha det. Alt på ett sted, liksom. Sikkert ikke så interessant for dem som har trålet dette forumet i flere år allerede, men nå kommer neste bølge i "adopter"-kurven.

Bare en tanke :)
#18
Model S 2013 - 2022 / Eget ladekart for Tesla i Zeemaps?
fredag 30. august 2013, klokken 07:06
Mener det var snakk om å lage et Zeemaps-kart med spesifikke Tesla-vennlige ladepunkter. Kan noen eiere sjekke om de får opp f.eks. reservasjonskartet på nettleseren i bilen sin?

https://www.zeemaps.com/mobile?group=295135#mappage
#19
Alt det andre / Lasting av bilder på Tapatalk tar så laaaang tid..
tirsdag 20. august 2013, klokken 22:52
Er det appen som sliter med å prosessere dem, eller legger folk ut bilder i veldig høy oppløsning? Leser forumet nesten utelukkende på telefonen, men vegrer meg hver gang jeg skal kikke på bilder da det føles som 24K-modem fra 1989..
#20
Tesla / Hyperloop
mandag 12. august 2013, klokken 22:12
Klar over at dette ikke er Model S-relatert, men vi har ingen dedikert tråd for Elon Musks øvrige bedrifter så here goes.. (Laumb; flytt gjerne tråden til et mer passende sted)

Musk skal lette på sløret hva angår hyperloop i kveld:

http://www.dagbladet.no/2013/08/12/nyheter/hyperloop/elon_musk/28663556/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA