Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Humor og kanari / NRK elbil rekkevidde-satire
« på: Onsdag 07. Juli 2021, klokken 17:19 »
Anbefaler denne. Veldig artig :D

https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/episode/10

2
Elbiler i media / NAF rekkeviddetest sommeren 2021
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 22:42 »
I morgen tidlig braker det løs!

NAF / Motor rekkeviddetest starter i morgen klokken 0900.

Lenke til nettsiden for testen:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Lenke til Facebook arrangement:
https://fb.me/e/1uRWB0INs

Post gjerne spørsmål og kommentarer her :)

4
Model Y / Endringer på Model Y
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 15:56 »
Kan være greit med en tråd dedikert til endringer som gjøres på Y før den kommer til Norge.

Siste jeg har sett er doble sidevinduer. Med litt ekstra støydemping kan kanskje Y'en være vel så bra som tyskerne? Håper jeg :)

5
EQC / Feil på EQC
« på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 13:42 »
Tenker det kan være nyttig med en slik tråd, selv om bilen virker solid. Admin kan evt gjøres sticky? Det meldes nesten ikke om feil i FB-gruppa, men noe vil det alltid være. Og da kan det være nyttig for andre å se hvordan feilene rettes mtp løsning, reparasjonstid osv. Det er tidlig i produksjonen for denne modellen, så noe må det være.

Skriv gjerne km stand/alder.

6
EQC / Oslo-Bergen-Oslo på en dag :)
« på: Lørdag 29. August 2020, klokken 20:24 »
I morgen skal jeg prøve første skikkelig gode langtur med Eqc'en.
Ferden går fra Nordstrand i Oslo, til Åsane utenfor Bergen og tilbake igjen samme dag.

Foreløpig har jeg sørget for ny profil med oppdatert kort hos BKK, Mercedes Me kortet som støtter Ionity m.fl., Circle K appen og diverse andre.

Jeg har ikke helt bestemt stoppesteder, men tipper vi kjører 3-4 timer før første pause. Mulig Maurset er ok plass? De har 2 lynladere fra BKK.

Deretter er jeg litt mer usikker. Fokus er på effektiv lading da jeg må kjøre tur/retur på en dag (rundt 920-940km). Kanskje kjøre Maurset-Åsane-Eidfjord og lade i Eidfjord? Jeg kommer nok ikke helt opp til Maurset igjen uten å lade mye der på vei til, og jeg foretrekker på denne turen litt kortere stopp.

Om noen har tips ift rute eller annet så fyr gjerne løs! Legger ut tid, forbruk og bilder ved anledning :)

7
EQC / Egne modifikasjoner, ettermarkeds-stasj osv. Bilder og tips!
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 16:05 »
Tenkte vi kunne samle litt tips og bilder/info om egne tilpasninger av bilen.

Foreløpig har jeg gjort følgende:

Installert 2ch dashcam (Blackvue dr750s)
Gummimatte bagasjerom (biltema)
Beskyttelsestrekk baksete pga barneseter
Redusert høyde på aero flaps foran forhjul ca 5cm, fortsatt en del igjen!
Chrome delete på ghettomåten med plasti dip av krom foran, kanaler og støtfanger bak.
Vinterhjul fra Megahjul (19" Grå Axe felger med Nereus dekk). OBS: sjekk innpress på eventuelle tredjeparts hjul, det selges blant annet med et36 som er for stort avvik ift vognkort.

8
Elbiler i media / Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 09:52 »
Motor kjører ny rekkeviddetest i dag. Samme forutsetninger som sist hvor klatreetapper vil gi uforholdsmessig store forskjeller mellom modellene, men artig å følge med allikevel :)

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hvilke brikker/apper bør man ha og bruke?
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 09:15 »
På fredag får jeg ny bil med kun CCS. Det betyr en ny hverdag mtp brikker, apper, SMS osv for aktivering av kommersielle ladere.

Men det er jo så mange veier til mål på disse laderne at jeg gjerne skulle hatt en beste praksis løsning for pris og enkelhet.
1. Det snakkes om at plugshare kan brukes over alt (i Norge og Europa?), men at ladingen blir dyr. Bør jeg unngå plugshare så lenge det ikke er tvingende nødvendig?

2. Jeg har en gammel brikke fra Elbilforeningen (som jeg ikke er medlem hos for øyeblikket). Kan denne fortsatt brukes, selv om den er noen år gammel og uten aktivt medlemskap?
3. Om jeg kan bruke foreningens brikke - må jeg da inn hos hver enkelt aktør og registrere det som en ekstra brikke, eller fungerer den fint uten registrering hos alle aktører?
4. Er det billigst å skaffe en brikke fra hver kjede jeg tenker å lade hos?
5. CircleK - kan brikke fra dem brukes både i Norge og Sverige, eller er det egne prosesser for bruk i Sverige?

Det var de første spørsmålene jeg kom på. Har sikkert flere på lager :)
Pt har jeg et par gamle brikker fra Fortum, et kort fra GK og en brikke fra elbilforeningen. Har ingen ting fra CircleK foreløpig. En av brikkene fra Fortum tror jeg ikke virker. Den andre tror jeg virker, men har aldri fått noen faktura. Foreningens brikke har jeg aldri testet eller registrert noe sted. SMS har jeg hørt er dyrere enn brikke, og erfaringsmessig har det trøblet en del i bruk for meg.
ChargeDrive appen har jeg. Synes den har vært middels i bruk, men har klart å sjekke status på ladere i hvert fall. Sist jeg testet den mener jeg den fungerte til å starte lading. Gangen før der fungerte den ikke når jeg skulle hjelpe en strandet kamerat med Leaf. Men det kan skyldes at laderne stod ved Nordby senteret. Kanskje annerledes løsning over grensa?

10
Model Y / Hengervekt på TMY
« på: Lørdag 14. Mars 2020, klokken 21:42 »

11
EQC / EQC Dashcam
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 09:26 »
Noen som har sjekket opp dashcam i EQC? Det verserer litt forskjellig informasjon i FB gruppen som går frem og tilbake rundt dette.

En har funnet delenummer A2139055310 daschcam front camera og A2139055510 for bakre kamera. Med beskrivelse av delenummer for kabler og oppgradering av bakre kamera til tokanals for full overvåkning.
Men denne pakken var muligens ikke kompatibel med EQC. Passer kun C/CLS/E/GLC/GLE/GLS og S-klasse.

I bilens meny finnes allerede valget for dashcam, men det stod deaktivert i bilen jeg lånte. Det tyder på at daschcam løsning bare er en akviteringsprosess?

En annen mente det holdt bestille SA-code 21U med bilen, men uklart om det kan bestilles. Skal høre med de som er i dialog med Mercedes!
Når menyvalget allerede finnes burde det bare være aktiveringsprosess for å få det til å fungere.

12
Kia Niro EV / Praktiske spørsmål
« på: Fredag 31. Januar 2020, klokken 09:30 »
Får bilen om 10-12 dager så jeg har noen praktiske spørsmål jeg håper forumfolk kan svare på!
Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde bilen frem til sommeren eller bare selge den med en gang, men har egentlig lyst til å se hvordan det er å leve med den noen måneder.

1. Kan forvarming startes fra nøkkelen? Jeg vet det kan legges inn faste tider i bilen, men hva om en ønsker forvarming før en litt mer spontan tur. Lar det seg løse på noen måte?

2. Fungerer forvaming uten kabel tilkoblet?

3. Noen som har testet om UMC fungerer fint med denne bilen? Testet den på EQC og det fungerte, men på E-Tron virket den ikke.

4. Har den keyless slik at en kan låse opp/igjen uten å måtte ta nøkkelen ut av lomma? Regner ikke med den låser seg automatisk når man går fra bilen, men om det i det minste er integrert i håndtaket hjelper det litt.

13
Elbiler i media / Rekkeviddetest Motor.no
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 09:24 »
Saken oppdateres her:
https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/?fbclid=IwAR0doflJ3J1708B7Bg4CsQAjmbPpvvDhufwdZUGU13x8yzZj6cGSzVPWFEU

De tester 20 elbiler fra kl 0830. Ruta er Oslo-Gjøvik-Dombås-Folldal-Ringebu-Hafjell eller noe sånt.

Bilene ligger ute på Glympse og kan følges live!

14
Avansert: Batterier og Lading / Lader i Oslo med 230V 3-fas?
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 15:23 »
Finnes det offentlig tilgjengelige ladere i Oslo med 230V trefas? Skulle testet dette på en bil i helgen, men aner ikke hvor jeg bør dra for å få testet det.

15
Mach-e / Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.
« på: Fredag 22. November 2019, klokken 21:02 »
Jeg er naturligvis farget av at jeg har holdt på med hytteprosjekt siste to år og generelt liker å ha litt prosjekter hjemme og på hytta, men en solid og passe stor boggihenger veier 3-400kg tom. Da er det ikke mye kapasitet igjen til last om en er begrenset til 750kg. Bare en kort skigard på 11 meter som jeg tok med opp på hytta tidligere i høst veide rundt 400kg. Terrassebord og ramme til terrasse på hytta veide rundt 600kg. Litt stein/skifer til gangsti på hytta veide ca ett tonn (hentet litt under 2 tonn, men har litt til overs.
Garasje satt jeg opp selv i sommer. En pall med leca er ca 650-700kg. Villmarkspanel, underliggere og div reisverk passerte sikkert fort ett tonn.
I tillegg er jo mye av dette fraktet langt. Da har det vært veldig viktig for meg å ha papirene i orden. Ved en ulykke, som ikke engang trenger være min skyld, kunne det blitt katastrofe å bli tatt for overvekt på henger eller bil.

Jeg startet først med en lett 750kg henger pga B-lappen og høy egenvekt på bil, men det ble alt for skralt og lite. Fikk ikke engang plass til en sofa jeg hentet i Trondheim som måtte stikke ut av hengeren bak :)
BE-lappen var gjort i en fei, kostet bare 6000,- og jeg lærte mye om lastsikring. Spennende å ta ny oppkjøring 17 år etter første gang, men det gikk lett :)

Åpenbart er jeg nok over snittet glad i prosjekter og selvbygging, og det har vært litt mye de siste par år. Er man der i livet at alt bygges av innleid hjelp og en begrenser egen innsats hjemme til litt klipping av hekk og en og annen tur på dynga ser jeg ikke noe behov for mer enn en enkel lett henger. Da holder 750kg lenge. Godt mulig vi ekstreme hengerbrukere er i overkant aktive i diskusjoner. Men jeg synes god hengerkapasitet er viktig. Snart skal båten på sommerhytta lagres på tomten istedenfor hos båtbutikken. Da blir det to turer i året med 1,5 tonn eller noe sånt.

Sider: [1] 2 3 ... 6