Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Torn

#1
Etter å knapt ha vært brukt i vinter startet jeg opp den ene Thinken etter påske. 
Alt fungerer normalt men oppdateringene til Nikometeret går svært sakte.  Når eks spenningen er oppdatert går det flere minutter før den oppdateres igjen, hvis den oppdateres i det hele tatt.

Forsøkte å bytte Nikometer (kabel), den andre gav samme problem.

Noen som har vært borti lignende problemer, kan det være feil på BMS ?
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ligningsverdi.....
torsdag 19. mars 2015, klokken 18:46
 Dagens overraskelse kom når jeg sjekket ligningen for 2014.

Der påstår Skatteetaten at en Think fra 2000 har en verdi (formue) på 27.000    :o
I selvangivelsen satte vi selv verdien mye lavere mht og begrunnet det med teknisk stand, batteri og muligheten for service....

Har jeg gått glipp av noe eller er verdien så høy???

I så fall må jeg vurdere om det er riktig å plukke deler av den ene før den leveres iløpet av våren... (har fortsatt 2 stk i drift)
#3
Etter en lang stillstand skulle jeg forsøke å få igang en US Think og har gjort følgende:

-Satt sammen en brukbar batteripakke, som er montert i en tidligere overhalt batterikasse. Denne ble montert,ladet opp og så ut til å kunne bli brukbar. 

Imidlertid ble bilen satt bort i noen mnd. med ekstern 12 volt lading, som desverre falt ut etter en tid. (Resultatet var at SOC sier 78%, men pakkespenningen var nede i ca. 15 volt)

Pakkespenningen ble da for lav til vanlig oppstart og ekstern strømkilde ble koblet direkte på batteripakken. Når pakkespenningen kom over 90 volt forsøker jeg å lade på vanlig måte, men får da følgende feil:

-Bilen og Nikometer viser ladestatus til 78%
-Nikometer viser ikke pakkespenning.  Mulig at bilen heller ikke leser noe spenning?
-Laderen går i noen sekunder før den stopper.
-Displayet i bilen sier: Charging Fault
-Nikometer leser følgende feilmelding: Voltage fault.

Bilen kan kjøres, og det er ikke feilmeldinger på lader iflg.Nikometer.
Har også forsøkt å koble til en annen lader uten hell.....

Er det noen som har erfaring med Voltage Fault meldinger?  Har søkt uten å finne så mye på forumet  :(

Lurer litt på om BMS kan ha fått seg en smell, men tror mere på annen feil i første omgang.
#4
Hei, håper noen har vært borti lignende problem og kan komme med tips....

Får av og til feilmelding, enkelte ganger ved oppstart, andre ganger etter 5-10 min kjøring.  Leser av feilmelding i BMS og Charger med Nikometer uten feil.   
Har tidligere en gang sett noe med "SC fan" men den feilen forsvant uten mere kluss. Usikker på om det har noe med dette å gjøre?

Lading fungerer OK.   
Vannservice tatt for ca 2 mnd siden uten problem.

Det eneste mistenkelige jeg kan se er temperaturene som vises i Nikometeret, der viser den ene 9 og den andre 18! De bruker å være tilnærmet like. 
Mener temperatur data leses fra de 2 sensorene i batteripakken???

Noen som har vært borti lignende, eller har tips?
#5
Har sett litt her på forumet og ellers på nett om kit for konvertering til elsykkel. 

Vurderer å bestille  kit for bakhjulsdrift til min offroad sykkel som brukes hele året (brukes p.t. til hundetrening om vinteren).

Er det noen som har erfaring med forhjul v.s. bakhjulsdrift, samt fuktproblemer?
Hvis det blir en vellykket konvertering vurderer jeg også å sykle til jobb vinterstid, men har lange motbakker på hjemveien.

Er det noen merker som utmerker seg spesielt dårlig?    Har sett at det står endel om de forskjellige merkene i eldre innlegg. 
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Isolasjonsfeil i BMS????
søndag 07. april 2013, klokken 14:39
Hei.

Er det noen som har erfart isolasjonsfeil i BMS etter at dem har sjekket batterikassen?

Har rengjort batterikassen og sjekket batteriene:På alle batteriene ble det målt spenning mellom poler og en aluminiumsbakke fyllt med litt saltvann. Alle lå under 5 mV bortsett fra 1 batteri. Dette hadde 4,7V (+) og 320mV(-) 

I forbindelse med montering av batteriene har jeg oppdaget at ved å måle spenning mellom kasse og bakerste batterirekke får jeg 0.336 volt på batteri 13. (Det er kun batteriene i hver enkelt rekke som er koblet sammen.)  Hvis jeg kobler fra hovedstrømkabel som går fra BMS boksen til batteri 19 synker spenningen til 0.126 volt på batteri 13. 
Mistenker derfor at det er noe krypstrøm inni BMS boksen.....og muligens andre steder  :-[

Å montere kassen før dette er avklart medfører vel bare dobbeltarbeid, med at batterikassen må ned igjen senere????


#7
Hei.
Har nye spørsmål som jeg håper noen kan kommentere....

1:  Under kjøring hender det av og til at Thinken "hopper ut av gir", og fremdriften forsvinner.  Ingen feilmelding.  Dette ordnes med ett lite trykk på bremsepedalen, så er alt iorden igjen.     
Er det da sannsynlig at det er bryteren på bremsepedalen må justeres?

2:  Ved start kommer av og til feilmelding når bilen settes i gir.  Samtidig synker 12 volt spenningen til mellom 11-12 volt (avlest på Nikometer). 
-Ved stopp (tenning av) ser jeg på Nikometeret at spenningen synker fra 14 til ca. 13,5 iløpet av noen sekunder. 
-Ved oppstart (tenning 1. trinn) er spenningen oftest litt over 11 volt. Når tenningen settes i 2 trinn stiger spenningen til 14 volt, men synker av og til ifm. skifte fra N til D/R til under 12 volt, og gir feilmelding. Hvis man forsøker med tenning av og ny start så blir alt OK etter 2-3 forsøk.
-Dette er bare ifm. start, ingen feil under kjøring eller girskifte.


-Ved sjekk av Nikometer finnes ingen feilkoder.

Har byttet 12 volts batteri uten at dette hjalp nevneverdig. 

Kan det da være DC-DC konverteren som ikke starter i "hvilemodus", eller er det mere sannsynlig at det er en dårlig jording til 12 volts batteriet?   Eller justering av brytere inne i girvelgeren, har sett at det er ett problem av og til, men har blitt i tvil om det er den pga lav 12 volts nivå....
#8
Hei alle sammen.

Tidligere hadde jeg periodisk isolasjonsfeil, som kom, men ble borte etter en dag eller to.  Fikk ladet bilen ved behov, men ønsker å få dette ordnet, så batterikassen er nå demontert. 

Etter at alle batteriene er ute er status denne:

  -Den midterste raden hadde ett batteri som det muligens har lekket lut ut fra?  Kanskje litt rart hvis manglende lut, men fortsatt OK spenning?

-Den bakerste raden hadde ett batteri som var merkbart lavere spenning i forhold til resten (0,2 volt)  Denne skal byttes.  Under demontering fant jeg også litt frostvæske i bunnen av bakerste rad.  Er det noen som har vært borti lekkasje fra kjølevæsken ned i kassen under vanlig bruk?

Planen nå er å rense gammle limrester fra kassen, fjerne eventuell runst, grunne og så smøre kassen innvendig med baderomsmembran for å få den dekket med passende materiale, samt elektrisk isolert.

Håper noen med mere erfaring kan kommentere dette hvis jeg er helt på villspor.....

Og hvis alt fungerer så kommmer det med bilder også.







#9
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39128996&kwUnica=webasto

For dem som vurderer ettermontering av dieselvarmer i eks. Think Classic.
Jeg vet ikke mere om denne, men tror prisen er brukbar??
#10
Er det noen som har en gammel drivstofftank for gammel Think  til salgs?
Eventuellt også midtkonsoll som webasto monteres inni....

Har fått tak i webasto som skal monteres i Think Classic, og kunne tenkt meg mest mulig orginal plassering.   

Den medfølgende tanken må eventuellt monteres i bagasjerommet, noe som ikke virker helt optimalt.
#11

Siste: 
Gikk ut etter middag og sjekket litt mere.  Relebytte gav ingen endring.  Men ved å åpne i bakkant av pluggen som går inn til vannpumpen så kom det frem korrosjon, og ledningsbrudd.  Det ser ut som om noen har lappet strømpen med litt tape, og så har det kommet fuktighet inn i pluggen.   Vannpumpen surrer nå, men fortsatt er det ingen vifte som starter ved lading.  Må vel sjekke mere i manualen ved anledning...






Hei

Vi har 2 Thinker, og den ene lager ikke noe lyd fra vannpumpe og vifte når den settes på lading, men den lader.    (Er nyanskaffet og ikke satt i drift ennå)
Den andre (Grønne lynet) kommer med diverse "gromlyder" når lading startes.

Ved måling ser jeg at det ikke kommer spenning frem til vannpumpe kontakten.  Sikringene F10 og F29 er iorden.   Tankene mine går da mot rele 4 som er ladekjøling.... men har ikke tatt den ut for sjekk/kryssbytte med en annen.    Har også sjekket at det ikke er manglende jord på vannpumpe kontakten.

Hvis jeg starter opp og lar den stå i "park" så går vannpumpen  iflg. Nikometeret.  Men heller ikke da får jeg spenning frem til pumpen.  
Hvis jeg tester med Nikometeret så starter viftene for batterikjøling?, men ikke spenning til sirkulasjonspumpen.


Er det noen som har vært borti lignende problem og har noen tips?

Har sett litt rundt på forumet uten å finne tilsvarende problem, og håper noen har litt erfaring å dele ut....   ???

Hilsen
TorN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA