Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - nr1rayner

Sider: [1] 2 3 4
1
Leaf 2010-2017 / Hva er fornuftig pris pr. kWh?
« på: Onsdag 19. April 2017, klokken 13:16 »
Prøvde å stille samme spørsmål under delforum "ladeplasser", men så langt til lite nytte.
Der sporet det fort av med tariffer, og INGEN har kommet med en fornuftig pris.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33147.0.html

Så håper folket her er flinkere til å besvare spørsmålet.

Vi har nylig fått "på plass" lading i borettslaget. Borettslaget har bekostet utstyr, max 7,4kW, vi som lader betaler strøm med påslag.
Jeg regner 1 kr/kWh på strømmen vi bruker i stikken hjemme, mens på ladepunktene skal vi betale 3 kr/kWh.
Dette synes jeg er et drøyt påslag.
Med lading hos GK havner man fra 2,4 kr/kWh, hjemmelading mener jeg i det minste burde matche den prisen for å være aktuelt.

Et annet, og kanskje bedre alternativ, hadde vært en fast månedsavgift, og selvkost på strømmen.
Da vet borettslaget til enhver tid hvilket overskudd de har.

Hva mener dere er fornuftig pris på lading i borettslag?
Ren kWh-pris, og månedsavgift med selvkost på strømmen.

Og hva er en fornuftig pris på kommunale plasser?

2
Ladeplasser og ladekabler / Hva er fornuftig pris pr. kWh?
« på: Mandag 17. April 2017, klokken 22:23 »
Vi har ganske nylig fått igang lading i borettslaget, og synes prisen er stiv.
Borettslaget har kostet utstyret, max 7,4kW ladehastighet.

Hva mener dere er en fornuftig pris på lading i et slikt tilfelle?
Jeg regner 1kr/kWh hjemme, tenker at 2kr/kWh hadde vært en spiselig pris, men ikke over det.

3
Mekanisk / Mekketips for de med max 4 tommeltotter
« på: Onsdag 29. Mars 2017, klokken 18:17 »
Starter en post hvor man kan få/gi tips om litt mer intrikate fiks/reparasjoner enn slikt som parklyspærer som vel selv de med 8 tommeltotter klarer, så litt mer avanserte takk  ;)
Så kan man kanskje prøve å holde denne tråden ren for diskusjoner om hvorfor man skal ditt og datt.
Ønsker man å demontere noe er det som regel en grunn til det  :police:


Plastplate mellom frontfanger og radiator:
I dag fikk jeg "endelig" demontert den svarte plastplata mellom støtfanger fram og radiator. Flere har vel glanet på den med argusøyne og stusset på hvordan i all verden denne er festet..

Først fjern beskyttelsesplata under fronten (tenker her at de som skal begi seg ut på dette har mer enn evner nok til å finne ut hvordan denne plata fjernes på egenhånd).
Så ligger den svarte plastplata der og flirer til deg. Festet med noen godt synlige skruer, og 3-4 plastklips.
Da er den løs, ikke sant..?
Vel, den er skrudd løs.. Men i tillegg holdes den fast i 2 haker/klips.
Dra plata hardt mot fronten så disse løsner. Plata kan da trekkes ned i bakkant (nærmest motor).
Når du har lirket den under ramma kan du trekke den bakover så den løsner fra frontfangeren.

Bilde 1: Plata sett fra oversiden. Haker/klips avmerket i rødt.
Bilde 2: Hullene som disse haker/klips går inn i.

4
Leaf 2010-2017 / To ECO or not to ECO, that's the question...
« på: Lørdag 25. Mars 2017, klokken 15:13 »
For de som har vært med en stund, og leste mine kommentarer om emnet skal det ikke være noen hemmelighet at jeg ikke kan fordra ECO-mode.
Men, her vil jeg legge fordommer, synsing og meninger til side, kommer man faktisk lenger med ECO-mode?
Her vil jeg ha bevis! Ikke "jeg liker blablabla best"..

For de nevnte som har vært med en stund har vel også fått med seg mange av mine testrunder, forskjellige hastigheter, regen (opp/ned bakke vs flat veg), jevn fart vs juster hastighet med terrenget (slik som er mest økonomisk med fossilbil) osv osv.
Men jeg har faktisk ikke testet ECO vs ikke ECO.
Vel, med mitt nærmest anlagte hat for ECO-mode er det ikke sikkert jeg orker å kjøre en hel testrunde med ECO heller  :P

Så først, hva kommer ut av slike tester?
Klare svar på hva som fungerer best.
I det daglige kjører vel de fleste slik det sømmer seg best etter forholdene, men hvis det kniper på rekkevidden er det utrolig flott å vite hva som faktisk rekker lengst, ikke hva man tror.

Vel, gjennom mine tester har jeg jo selvsagt kommet til noen konklusjoner av hva som er mest økonomisk:
Lav og jevn fart, uansett terreng.
Hastighetsøkning på 10 km/t (fra ca 40-50 og opp) øker forbruket med ca 13%.
Regen er i området 90% effektiv, så ned en bakke er det bedre å kjøre hard regen og holde farta enn å "hente fart".


Så hva jeg har funnet ut om ECO:
Etter boka skal den bruke varmeapparatet mer økonomisk i ECO-mode, de første 10 min av kjøreturen.
Ved gjentatte forsøk jeg har gjort har forbruket vært det samme uansett ECO eller ikke.
Det gjelder da på (min) gen2 med varmepumpe (VP), saken kan være annerledes for gen1 og Visia og/eller andre sine med VP.

Gasspedalen blir tyngre? og/eller trenger lengre vandring for å oppnå samme effekt som uten ECO.
Dette jevner ut unøyaktighet i fotbevegelser, og kan gjøre det lettere å holde jevn hastighet på flat veg.
Men i motbakke blir pedalen for min del så tung at jeg føler meg straffet for å gi på, så jeg mister fort fart, som da strider med funn om jevn hastighet.
Strengt tatt vil man jo da senke forbruket pga lavere snittfart, men å sammenligne forskjellige snittfarter er som å sammenligne kiwi og bananer, eller laks og storfekjøtt...
Spørsmålet er (selvsagt), kommer man lenger i ECO enn uten ECO i samme hastighet.

Sterkere regen i ECO på gen1, men på gen2 har vi B-mode.
Må man bremse er det selvsagt best å bruke mest mulig regen og minst mulig mekaniske bremser, som vel da skulle gi en knapp fordel til ECO på gen1, men ingen hensikt på gen2-biler da B-mode gir like sterk regen uansett om ECO er på eller av.

Jeg har sterke tvil om at ECO faktisk hjelper, men ser gjerne bevis på det motsatte  ;)
Eller selvsagt bevis på at det ikke har noe å si om så skulle være tilfellet.

5
Elbilen i Samfunnet / Luftmotstand Cd/Cw/Cx-verdi
« på: Torsdag 09. Mars 2017, klokken 09:13 »
Luftmotstand har kanskje blitt et mer kjent begrep med elbiler, eller i det minste fått mer fokus.
Vi ser jo også nytten i lav luftmotstand med f.eks. Ioniq (0,24) vs Leaf (de lærde strides vel, men 0,29-0,32). Ioniq er vel noe sånt som 30% mer effektiv pga lavere luftmotstand.

Men det jeg undrer på er luftmotstand på eldre biler.
Citroen DS (1955)var en strømlinjeformet bil i sin tid, men har Cd på 0,36
Den ser da vitterlig mer strømlinjeformet ut enn en Leaf..?

Den originale bobla (1938) skal vel egentlig ikke være så ille, men har 0,48.
Til sammenligning har en Volvo 740 sedan (1982) en verdi på 0,41....

Slik kan man nok også fortsette i det uendelige med gamle biler.
Så, hva i all verden er det som har skjedd?

Link wiki, tabell med endel biler:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
Link wiki, beregning av Cd
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

6
Leaf 2010-2017 / Merkelig oppførsel av varmeanlegg
« på: Tirsdag 21. Februar 2017, klokken 19:32 »
Kan ikke huske noen tråd om dette før..
Har gen2 med varmepumpe, og i det siste hatt litt merkelig oppførsel av varmeanlegget.

Er vant med at kW på varmen popper ganske høyt i starten.
Etter å kjørt et stykke ligger forbruket ganske så jevnt, eventuelle endringer vises da raskt på forbruket.
F.eks. å slå på AC i tillegg dropper den litt i starten og sikkert 5-10 sek senere går den høyere enn før.

Var et par minus nå, forbruket gikk opp i ca 4,5kW i starten, mulig noe høyere enn hva som har vært normalt. Men kan vel etter det konkludere med at PTC-element er i orden.
Kjører et lite stykke med varme og AC på, slår av bilen og starter den igjen kort tid etterpå. Kommer bare kald luft og forbruk ligger på 0kW.
Trykker på auto så popper kW opp igjen, slår på AC i tillegg så droppet den ned igjen.
Har ikke akkurat forsket nøye på det, men varmeforbruk er ikke like forutsigbart nå som det har vært.

Usikker på om det har noe å si med hvor lufta styres, auto er kun på føtter, men brukte føtter og frontrute.
Har ikke merket noe på varmepumpa som tyder på noe galt der..
Ikke så mange dager siden jeg sjekket forbruk til varme, da gikk vp opp i 1500-2000 watt og ptc brente i tillegg.

7
Leaf 2010-2017 / Varmemod "driver only"
« på: Fredag 10. Februar 2017, klokken 09:06 »
Flere kjenner vel til at Soul og Ioniq har en "driver only"-funksjon.
Usikker på hvordan den fungerer, men det må gå an å jukse til noe tilsvarende på Leafen, det er kun snakk om ETT spjeld.

På auto ser det ut som den bestandig kjører kun på føttene.
Velger jeg føtter og frontrute vil jeg selvsagt ha varme på hele frontruta.
Velger jeg føtter og "friskluft" (ventilene midt på dashbord) er det gjerne dugg på siderute e.l. så jeg vil gjerne ha den lufta på begge sider. Uansett kan man fysisk stenge hver enkelt ventil om ønskelig.

Så, da skulle det kun være grunn for å stenge ventilen for luft til føtter på passasjersiden. Den kan da vel ikke være så vanskelig vel?
Hvor stor gevinsten skulle være er vel vanskelig å si, men noe MÅ det da være. Kanskje spesielt for de med gen1 og varmemod med trinnløs justering?

Se forøvrig kommentaren min her.

8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Rekkevidderekord på 24-kwh Leaf
« på: Torsdag 26. Januar 2017, klokken 14:04 »
Er det noen som vet om noen rekord på Leafen?
Youtube-video av en som visstnok har klart 220km med trilling..

Har lenge vudert å ta en tur, men ikke blitt enda, kanskje skal man omsider få gjort noe av det.
Helst burde man jo følge TeslaBjørns fotspor og dratt til Danmark, men p...ern heller om jeg kjører dit fra Trondheim for å sette en rekord  :P

Dere fra Trondheims-regionen må gjerne komme med tips om rute!  :police:
Vurderer foreløpig Klett-Selva-Valset og retur.
Hastigheten blir vel 50 km/t etter speedo, altså ca 45..

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / D B og C modus på alle trillinger
« på: Torsdag 19. Januar 2017, klokken 19:25 »
https://www.youtube.com/watch?v=xwsHidbzfmw

Så enkelt er det visst å få B og C modus på de som ikke har det fra fabrikk  :)
Morroa starter på ca 1:55

10
Lading / Ladehastighet % pr time
« på: Lørdag 07. Januar 2017, klokken 16:13 »
Begynner å ha ganske god/lang erfaring med 10/16A lading av 24kwh Leaf, men savner info om ladehastighet på 6,6kw og event. 6A.
6,6kw burde jo lade dobbelt så fort som 16A, men er det slik i praksis?

Savner også info om ladehastighet på 30kwh Leaf.
Noen som kan spe på kunnskapen litt her kanskje?

Min erfaring er som følger:
24kwh batteri
10A - 10-11% pr time
16A - 16-17% pr time
Type2 - ca 20% pr time

Ser at det varierer noe, litt etter vær, vind, start-SOC osv, har vel fått 20-22% på 16A, men det hører nok til sjeldenhetene.
Så stort sett ligger det på de overnevnte verdiene.

Ser selvsagt bort fra lading fra 80-90% og opp da ladingen selvsagt går tregere ved høyere SOC.

11
Nissan / Nissan med hybrid
« på: Torsdag 05. Januar 2017, klokken 20:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=TPSRE9e06wg
Mens vi venter på nytt om flere elbiler, er det vel hyggelig å se at det sikkert kommer noe hybrid også snart.

12
Zoe / Ladetap
« på: Mandag 02. Januar 2017, klokken 20:32 »
Noen som har greie på ladetapet på Zoe?
Leste noe om at den litt spesielle laderen hadde høyere tap enn på andre biler.

Da det ser ut som at ingen målere egentlig er å stole på, er det visst temmelig vanskelig å finne egentlig ladetap, men på Leaf konkluderte vi vel med at det ligger på ca 10%.

Ladehastighet regnet i % pr. time på 24kwh Leaf (ca 20kwh tilgjengelig) og Zoe burde vel være temmelig lik med samme ladetap.
Zoe'n skal vel ha 22kwh? Usikker på hvor mye den har tilgjengelig jeg.

Ladehastighet på 24kwh Leaf ligger på:
10A- ca 10-11% pr time
16A- ca 16-18% pr time
16A fra type2-plugg ser ut som gir ca 20% pr time, det er vel fordi kladdene gir ca 9A og 15A, mens type2 sikkert gir 16,0A eller deromkring.

Ønsker bedre rekkevidde, så frister å se på 40-Zoe  ;)

13
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Forbruk vinter vs sommer
« på: Tirsdag 08. November 2016, klokken 20:39 »
Selvfølgelig har man høyere forbruk om vinteren fordi man (normalt sett) bruker varme, og varme trekker vesentlig mer enn AC, som vel de fleste har erfart..
Nå er ikke det hovedmålet mitt i første omgang, men det dukker vel opp noe om det også etterhvert vil jeg tro  ;)

Anyways, nå skal jeg trille sakte men sikkert frem til poenget.
Om sommeren (med min 24-kwh) regner jeg ca 1,3-1,4 km pr %, mens om vinteren regner jeg grovt sett 1 km pr % med varme. Nå er jo vinteren i Trøndelag stort sett mild, stort sett rundt 0C, har vel ikke tenkt særlig på det i -15C, bare at det går MYE..

Litt uventet måtte jeg på jobb på Stjørdal, Heimdal-Stjørdal er ca 40km med stort sett 80-90 sone.
Temperaturen var friske -10/-11 C, stort sett hele veien.
Måtte kjøre en liten runde lokalt først, med en dæsj varme, nok til å få bort is osv.
Startet da fra Heimdal med 39 eller 40%, og hadde 40km å kjøre.
Ok, det burde jo gå greit tenkte jeg, men jeg starter uten varme for å "spare opp" noen % i margin, og bruker heller litt ekstra når jeg ser det går bra.
Men noe overs til varme ble det slettes ikke! % etter % forsvant, fortere enn svint, selv om varmen var av, HELT av.. Vel, sete- og rattvarme var jo "selvfølgelig" på, men det trekker jo minimalt.

Innså at jeg ikke kom til å komme frem, selv uten varme hele veien.
Ankom QC Malviksenteret med den nette sum av 7%.
Jeg hadde da altså kjørt ca 28km og brukt 33%, UTEN varme!
Ifølge jurassictest har jeg starthøyde på ca 140moh og slutthøyde på ca 170moh, altså ikke den voldsomme høydeforskjellen.
Har flere noteringer Heimdal- Stjørdal med forbruk på ca 25-30%, da både med sommer- og vinterdekk i sånn ca +2 til +10 C, noen da med varme.

Så, i dag kom jeg 28km i -10C uten varme med tilsynelatende høyere forbruk enn 40km i +5 med varme!
Vindhastighet og retning vet jeg ikke, men når det er så kaldt i Trøndelag er det sjeldent mye vind å snakke om..

Så hvorfor det høye forbruket?
Dekk: Dekkene mine har rulle F, men tester jeg har tatt mot mine Tekna B og tomrh's 16" B har vist marginal forskjell. Da har det riktignok vært snakk om vesentlig mildere dager.
Så kan det være sånn at rullemotstand i vinterdekk viser seg mer tydelig i kulda?
Hastighet: Det skal sies at jeg hadde det mer travelt enn til vanlig, og derav noe høyere hastighet. Tipper jeg hadde 5km/t høyere snitthastighet. Høyeste hastighet begrenset jeg likevel til rett over 90.
La oss si worst case 10% høyere forbruk pga økt hastighet, uansett er det fortsatt "milevis" forskjell..
Tykk luft: Lufta er vel tykkere den kaldere den er. Kan dette øke forbruket med 10%?
Batterivarmer: Kan denne ha vært aktivert? Hadde det litt for travelt til egentlig å legge merke til temp i batteri, mener det var ca -5/-6 et stykke ut i turen og -2 en eller annen gang litt senere. Ser på Leafspy nå (slo den av etter QC) ligger det lagret ca +2C på batteriet.


Edit:
Slik jeg har satt opp bilen "min" i jurassictest anslår den ca 20% forbruk Heimdal-Malviksenteret i 80km/t.
Jeg brukte altså 33%..
Jeg har endret data i jurassictest så det stemmer temmelig bra med tidligere kjøreturer.

14
Trøndelag elbilforening / QC Støren
« på: Lørdag 22. Oktober 2016, klokken 20:40 »
Her ser det snart ferdig ut..!

15
Kia Soul EV / Hastighet på QC
« på: Mandag 29. August 2016, klokken 21:59 »
Hvordan er det med ladeeffekten på Soul?
Det er enorm forskjell i ladeeffekt på Leaf 24 vs 30 så lurer på hvor Soul ligger "i løypa".
Kort fortalt ang Leaf:
24kwh: Max ca 45kw, effekten avtar ved ca 40% og daler temmelig fort etter det. Ved 80% er den under 20kw.
30kwh: Max ca 50kw, effekten bikker under 40kw ved ca 80-85%.

For utfyllende info, her er tråden på Leaf-forumet
Avhenger jo selvsagt av temp osv osv, men sånn grovt sett.

Sider: [1] 2 3 4