Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hans Håvard Kvisle

#1
Hei,

Ishavsveien oppgir nå at ladepunktene deres er åpne for fri bruk. Da sier de at følgende lademuligheter skal være i drifte de forskjellige stedene:

- Vestby 2 ladere: 1 CCS/43 kWh AC/CHAdeMO + 1 CHAdeMO
- Storebaug 2 ladere: 1 CHAdeMO/43 kWh AC + 1 CHAdeMO
- Svinesund 2 ladere: 1 CHAdeMO/CCS + 1 CHAdeMO/43 kWh AC
- Lillehammer 2 ladere: Begge er CHAdeMO

Fint om forumdeltakere som farter rundt omkring på disse stedene, kan bekrefte om det stemmer at alt dette virker, før jeg oppdaterer NOBIL igjen.
Tusen takk!
#2
Model S 2013 - 2022 / Ladekart for Tesla Model S
onsdag 25. september 2013, klokken 19:14
I diverse tråder diskuteres det hvordan lademulighetene kan utvikles for Model S. Vanskelig å henge med overalt, starter derfor en egen tråd.

Elbilforeningen håndterer NOBIL som har ca 4.500 registrere ladepunkt reservert for elbil. Men det er svært få av dem som er optimale for Model S´ store batteripakke. Mange har savna muligheten for å lettere finne fram til akkurat disse, kanskje i den tro at det er flere enn det er. Nå har det kommet på plass et foreløpig ladekart som gir en grei oversikt. Alt raskere enn 3 kW er med, det inkluderer alt av AC-lading med Type 2 (fra 16A/230V/enfas), industrikontakter og sjølsagt Teslas egne superladere for DC-lading. Det er ladestasjoner.no som har lagd kartet ved å bruke datastrømmen fra NOBIL. Dessverre er det et ganske stusslig syn. Men vi har gjort første delen av jobben gjennom å synliggjøre status i dag.

Utvilsomt vil det komme mye mer av seg sjøl. Mange utbyggere vil ha interesse av å tilby bedre lademuligheter til tusener av Model S. Men skal det bli noe fart på dette, må det organiseres et arbeid for å stimulere til utbygging ved hoteller, restauranter, kjøpesentre m.m.

Elbilforeningen har snakket med det foreløpige styret i TOC om det. Men det foresvever meg noe usikkert hvor tett de vil jobbe med foreningen. Spørsmålet er hvordan alle gode krefter, og det er mange av dem, kan forenes på beste vis for å framskynde utviklingen. Det må noen finne ut av. Og det begynner å haste. Kan heller ikke skjønne annet enn at dette er et morsomt arbeid.

Hva vi i hvert fall kan tilby fra Elbilforeningens side, er at nye ladepunkt registreres i NOBIL. Det er opplagt. Men egentlig skal det der kun være ladepunkt hvor det er reservert p-plass for elbil. Imidlertid er det mange steder dette ikke vil gjelde for Model S, men likevel være interessante lokasjoner å ha med. Minstekravet må da være at det er avtalt at det er greit å lade der, og at det registreres med hvem avtalen er gjort og hvilke betingelser som gjelder. Så kaller vi tilgjengeligheten "Etter avtale". Bare å bruke den avanserte versjonen av tipsskjemaet, lære seg det først som sist.

Og alt som registreres i NOBIL, vil umiddelbart bli synlig på kartet ladestasjoner.no har lagd for Model S. Det er ikke sikkert at alt er like lurt løst, sjøl om vi har vært i kontakt med enkelte Model S eiere, men vi er villige til å forbedre oss! Det smarteste er å legge inn tips i kommentarfeltet under kartet. Der klarer vi i det minste å følge med. Eller denne tråden her kan brukes.

Dette er en liten start på et viktig arbeid. Så får de rette snakke sammen hvordan videre framdrift kan være for å generere opp langt flere gode lademuligheter for Model S.

Mer om hva vi har tenkt og for å se kartet, besøk:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/123-nytt-ladestasjonskart-for-tesla-model-s
#3
Ladeplasser og ladekabler / Vanskelig å finne ladestasjoner idag
tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:15
I dag er beklageligvis ikke NOBIL i stand til å levere ladestasjondata.

Dette skyldes at en server hos tjenestetilbyderen vi bruker, har tatt kvelden. Der jobbes det på spreng for å alt over på en ny server. Foreløpig anslås det at situasjonen kan bli god igjen rundt 15.00. Vi skal ikke skyte dem for dette, driften har vært prikkfri i over 3 år før dette skjedde :-\

Manglende NOBIL-data rammer da blant annet statusvisningen for hurtigladere (både nett- og mobilvisning), ladestasjoner.no og mobilapplikasjonen LadeNå! Særlig er det beklagelig med sistnevnte da de i går lanserte en ny versjon for iPhone. Ikke noe galt med den versjonen om den ikke funker etter installering idag. Den er en flott forbedring av funksjonaliteten. Noe du får se så snart NOBIL er oppe igjen. Om ikke så lenge, håper vi inderlig.
#4
Siste: Hurtigladeren er i drift. Strøm mot SMS-bataling


Eller rettere sagt, den er oppe. Men du får likevel ikke tilgang til den pga programvareendringer som er gjort. Så om den også ser ut som tilgjengelig på Fortums app, det er feil. Derfor har vi også fjerne statusinfo på forsiden av elbil.no.
De jobber intenst for å oppdatere programvaren. Bør være på plass i begynnelsen av neste uke, vært utilgjengelig lenge nok nå.


(Tråd-tittel endret av Forum Admin 22.11.2012)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader på Hamar nede nå
torsdag 11. oktober 2012, klokken 15:47
Eidsiva har meldt fra at de dessverre har trøbbel med hurtigladeren på Maxi Hamar.
De håper at den blir reparert mandag 15.oktober 2012.
#6
Kjøretips / Prototyp ruteplanlegger for elbil
søndag 16. september 2012, klokken 22:47
I et nordisk prosjekt utvikler Sweco en test på en ny type ruteplanlegger for elbilister. I denne er også ladestasjonene med slik at du kan få en beskrivelse på hva som er korteste rute inkludert tida det tar å lade.

elbil.no legges det ut en artikkel hvor du kan lese mer om hvordan denne virker:
http://elbil.no/mennesker/785-prototyp-ruteplanlegger-for-elbil

Om dette blir en ruteplanlegger som flytter seg fra prototypstadiet, avhenger av flere forhold. I alle fall er det viktig for utviklerne å få gode innspill. Bedre "sensorer" enn erfarne (og nye), norske elbilister er det vanskelig å tenke seg. Så har du lyst til å teste den og komme med tips og gode råd, er det kjempefint. Ja, rett og slett være med på å bestemme om den kan være nyttig.

Kommentarer kan samles i denne tråden. Så får utviklerne følge med her og lære.

Hver oppmerksom på at den ikke fungerer på nettleserne IE og Firefox, men fint på Chrome og Safari, samtidig som den er optimalisert for iPad (HTML5).

Gå til prototyp ruteplanlegger: http://seas0049.position.sweco.se/ev-route-prototype/
#7
Statens vegvesen har lagt ut til høring et forslag om endringer i kjøretøyforskriften som skal gjøre det vanskeligst mulig å endre batterikjemi i elbiler eller spenningsnivå.

Legger det med her slik at alle kan lese det. Et lite utdrag:

Vegdirektoratet er klar over at de foreslåtte dokumentasjonskravene er strenge og at det vil være krevende å få godkjent ombygd elbil etter dette regelverket. Det anses at hensynet til sikkerheten og det store skadepotensialet ved eventuell brann ved lading eller bruk av elbil gir grunnlag for å innføre strenge dokumentasjonskrav.

Elbilforeningen har tidligere formidla Vegdirektoratets tolkning av eksisterende forsikrifter. Vi har også foreslått at det skulle etableres et veilednings- og godkjenningsregime som gjorde det mulig med modifiseringer av el-kjøretøy, batterikjemi og konvertering av fossilbiler til elektrisk. Vi har ikke akkurat blitt lytta til. Snarere tvertimot. Beklageligvis.

Det er ikke dumt om vi får bidrag som kan være nyttige å bruke i et høringstilsvar.
#8
Norsk Elbilforenings oppgaver / Elbilparade 11.juni kl 09:00
onsdag 06. juni 2012, klokken 14:50
Mandag 11. juni behandles klimameldingen i Stortinget . Alle elbilister bør delta i en elbilparade for å markere et elbilforlik for langsiktige og forutsigbare rammevilkår.

Den politiske målsettingen er å nå 100.000 elbiler på norske veier seinest i 2020. Dette vil vi gi maksimal oppmerksomhet. Bli derfor med på å lage verdens største elbilparade.

Oppmøtet blir tradisjonen tro på Fridtjof Nansens plass (Borggården) ved Oslo Rådhus mandag 11. juni kl 09:00.

ElbilparadeKl 09:15 kjører vi ruten Rosenkrantzgate, Kristian IVs gate, Universitetsgata, Rosenkrantzgate, Stortingsgata, Tordenskioldsgate til Rosenkrantzgate og rundt og rundt og rundt igjen fram til 09:45. Stortingspolitikerne skal se hvilken fantastisk forsamling som finnes av elbiler i Oslos gater.

Lederen i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, vil overrekke ønsket om et elbilforlik til Stortingsrepresentantene på Løvebakken.

Dessuten vil flere sentrale politikere få anledning til å uttale seg til media som selvfølgelig vil være tilstede. Mer sus vi kan lage over denne paraden, større oppmerksomhet vil media gi elbilismen. Vi jobber intenst for å få med morsomme og fargerike innslag.

Bli med du også!

Sjekk løpende oppdatering som er og kommer på elbil.no. Der kan du også finne lenke til å melde deg på. Denne gangen skal vi bli langt over 100!!!
#9
elbil.no og elbilforumets nettsider / Beskrivelse LEAF
lørdag 05. november 2011, klokken 18:40
Høystærede Pave Lars I,
Mon tro om teksten på bilmerket Nissan LEAF kan moderniseres noe? Mitt bestemte inntrykk er at den er mer enn kommet i salg.
#10
Norsk Elbilforenings oppgaver / Tips til mobilapp og ladestasjoner.no
fredag 21. oktober 2011, klokken 15:31
Som dere ser av artikkelen på elbil.no:
http://elbil.no/ladestasjoner/499-bidrag-til-ny-nettside-og-mobilapp-for-ladestasjoner

På tide med oppgraderinger. Ikke minst fordi ladestasjonsdatabasen NOBIL gir nye muligheter, men også fordi ladeverdenen blir mer komplisert.

For dem som ikke gidder å gå til siden det henvises til for å legge inn kommentarer, kom gjerne med synspunkter og idéer her. Fint diskusjonsforum dette. Kanskje enkelte også har lyst til å tenke på noe annet enn LEAF - bare sånn til avveksling ;)
#11
Det er en eier som må skifte Zebraceller. Han har undersøkt litt og legger ut info her:
http://elbil.no/elbiler/429-uklarheter-om-think-garanti
Nok noe som også bør følges med på i dette utmerkede elbilforum.

Her er de to innleggene han har hatt:

Kjøpte min Thnink City direkte av Think i april 2009. Nå i august har batteriet gått og det viser seg at all garanti er ute. Jeg fikk i 2009 tilbud om å kjøpe batteriet for 50000,- NOK for å slippe mobilitetspakke og jeg skulle få 5 års garanti på batteriet. I kontrakten har Think bare strøket over mobilitetspakke og skrevet batteri med håndskrift, huket av og skrevet 50000,- NOK, men ingenting om garanti var nevnt. Jeg var så sugen på å slippe køen at jeg ikke tenkte mer over dette. Nå er jeg i en kjip situasjon da jeg i praksis har betalt 250000 for å slippe køen, noe jeg ikke gjør. RøhneSelmer er i kontakt med batteriprodusen ten som hevder det kun er 2 års garanti, så hvordan Think har solgt 5 års garanti når det kun er 2 års garanti vites ikke. Batteriprodusen ten er lokalisert utenfor EU så vidt meg bekjent, noe som gjør saken enda vanskeligere. Føles som om jeg har kjøpt katten i sekken og det blir dyrt å sende batteriet til fabrikanten for sjekk og eventuelt utbedring.

---------------------------------------------------------

Snakket nettopp med RøhneSelmer. Frakt per vei koster 1995 Euro. Selve reparasjonen 4495 Euro. Nytt batteri koster nå i følge RøhneSelmer over 100 000,- NOK. Kjøpte batteriet for 50000 for over to år siden. Skjønner mindre og mindre. Th!nk anbefalte meg når jeg kjøpte bilen å sette den i laderen så ofte som mulig, selv kortere perioder da dette ikke skulle ødelegge batteriet. Problemet er nå at batteri produsenten sier at batteriet er ladet for ofte og at dermed garantien er ute. Garantien er også ute fordi produsenten regner garanti start når de sendte batteriet fra seg og sier det er tre års garanti. Jeg fikk bilen for to år og noen måneder hvilket betyr at elbilen stod på Aurskog minimum ti måneder før jeg fikk det. i en mail jeg fikk fra Th!nk står det at bilen ble produsert i desember 2008 og jeg får ikke dette til å stemme. Dekkes neppe av forsikring heller. I følge Storebrand er ikke batterier forsikret. Håper ingen andre Th!nk eiere kommer i samme situasjon.
#12
Norsk Elbilforenings oppgaver / Trangt på Oslo ladestasjoner
torsdag 28. april 2011, klokken 16:45
Som det har framkommet i flere tråder på forumet, det er litt begynnende frustrasjon over at ladeplasser er opptatt av elbiler som bare parkerer der uten å trenge lading.

For et par år siden bestemte Oslo kommune og Elbilforeningen seg for å ha et liberalt regime for ladestasjonene, både for tidsbegrensning for parkering og at det ikke skulle være ladekrav. Fordi det var en frykt for en ørken av tomme ladestasjoner. Derfor er definisjonen av "ladestasjonene" som følgende i Oslo kommune: Gratis parkeringsplasser med mulighet for lading, reservert for elbiler.
Dette sier ingenting om at det må lades. Blir bare opp til høflighet og omsorg blant elbilistene. Noe det ikke er for mye av, da. Det viser seg at gratis parkering er et større gode og behov å få oppfylt, enn strøm på tanken.

Nå ser vi at ladestasjonene begynner å fylles opp. De som virkelig trenger strøm, har problemer med å finne en trygg havn. Trafikketaten og Norstart skal i midten av neste uke diskutere hva som nå bør gjøres slik at lademuligheten ivaretas godt nok.

Da er det helt naturlig å spørre det store elbilorakelet om hjelp, dvs alle på elbilforumet.
Kom med innspill og forslag til hvordan dette bør løses av kommunen, enten gjennom forskrifter eller praktiske tiltak. Slik at det både er enkelt og gratis å parkere for elbiler - og alle får strømmen de trenger. Sa noen Ole Brumm?
#13
Elbilen i Samfunnet / Forskrifter som berører endring av batterikjemi
mandag 20. desember 2010, klokken 11:18
Jeg starter en ny tråd for å samle diskusjonen om reglene for ombygging. Det er noen sentrale moment som trenger presiseringer.

En samfunnsansvarlig forening som Norstart – med svært ambisiøse mål for hva vi skal oppnå med elektrifisering av veitransporten, må agere for å få alle krefter til å dra i riktig retning. Derfor griper vi alltid an problemstillinger på en seriøs og inkluderende måte. Det har vi også gjort i ombyggingsdiskusjonen hvor vi har kanaler åpne mot ulike konverteringsmiljø, DSB, Statens vegvesen og andre nyttige interesser. Innspill fra alle disse er med på å gi oss tilstrekkelig kunnskap for å utvikle foreningens standpunkt og tiltaksplan.

Dessverre havner vi av og til i situasjoner hvor vi må prioritere mellom ulike gode hensikter. Saken om ombygging er et eksempel på dette. Det er ikke vanskelig å ha sympati for alle som vil bidra til at elbiler kan bevares eller bli bedre, men hvis dette kan sette hovedmålsettingen vår i fare, må vi gjøre et valg. Norstart har etter nøye vurderinger valgt å feste tiltro til Vegdirektoratets fortolkninger og informere om at ombygginger som skifte av batterikjemi må godkjennes, og konsekvensene av at dette eventuelt ikke gjøres. Samtidig jobber vi for å få en veilednings- og godkjenningsordning på plass.

I en tråd er det hevdet:
«Tekniske data som allerede er oppført i vognkortet trenger ikke å bli forandret ved en ombygging. ... Forutsetningen for å vise en slik ombygging er dermed ikke til stede. Det er dermed ikke krav til å vise en slik ombygging.»


En ombygging kan endre vekt og vektfordeling. Men det er mange andre former for ombygginger/modifiseringer som ikke har innvirkning på vekten, men som likevel må vises.

Vi har følgende paragraf i kjøretøyforskriften som uttrykker dette:
§ 1-5. Krav til kjøretøy/utstyr i bruk
Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler.


I vognkortet finnes noe av den sentrale informasjonen om egenskaper ved kjøretøyet. Dette innebærer ikke at du kan gjøre hva du vil med alt annet. For å være litt banal, hva står det f.eks. om lys, varselsignal og sikkerhetsbelter i vognkortet? Er det bare å gjøre endringer på dette fordi spesifikasjonene ikke er oppgitt i vognkortet? Avvik fra kjøretøyets opprinnelige tilstand, som ikke endrer oppgitte tekniske data i vognkortet, kan ved en ny godkjenning spesifiseres under 15.merknader og da samtidig være i vegvesenets database. Da er eier på tryggere grunn ved ulykker hvis ombyggingen skulle være en medvirkende årsak.

Hovedprinsippet er at kjøretøyet skal framstå slik det var da vognkort ble utstedt. Alternativt må endringer vurderes og godkjennes etter forskriftene som gjaldt på tidspunktet kjøretøyet ble registrert første gang. For serieproduserte, typegodkjente kjøretøy er det da en solid bunke av dokumentasjon fra tester og undersøkelser som følger med (mer og mer nærmere vi kommer vår tid), noe som er en forutsetning for å få første gangs godkjenning av kjøretøyet som ender i at et vognkort kan utstedes. Også produksjonen må sertifiseres. Hvis det gjøres endringer, må det sannsynliggjøres at dette ikke endrer forutsetningen om at kjøretøyet oppfyller krav i alle direktiv som det opprinnelig måtte forholde seg til.

Som et eksempel. I nyere typegodkjenningspapirer for elektriske kjøretøy er det et eget avsnitt som definerer batterikjemi, antall celler, kapasitet, vekt og lokasjon. Pålagt EMC-test etter kriterier fastsatt i eget direktiv, gjøres også på grunnlag av batterivalg, motor og elektriske komponenter i kjøretøyet. Endres noe av dette, må hele kjøretøyet under en ny EMC-test for å anses som lovlig og kan godkjennnes. Dette er bare et lite eksempel på kompleksiteten som foreligger for seriøse produsenter.

Det er også hevdet:
«Ombygging til Li-FePO4 gir heller ikke økt fare for eksplosjon, og går dermed ikke ut over trafikksikkerheten.»

Her påstås det at veldokumenterte, testede og erfarte systemer i en viss skala, med en mindre energitett og brannfarlig batterikjemi, skal ha like stor risiko for brann som begynnende eksperimentering med ombygging til litiumteknologi. En eksperimentering som starter rett i markedet. For meg framstår det som det må være en begrenset kunnskap om hvilke ressurser og kontroller som skal følge et kjøretøy som har en generell typegodkjenning – før det settes ut i markedet. Dette garanterer ikke at alt er optimalt, men noen av de verste feilene ryddes tidlig av veien.

Et par steder står det på forumet:
«Vi forholder oss til gjeldende regler, og har selv vært i kontakt med Statens vegvesen Der har vi fått klar beskjed om at det ikke er nødvendig med ny visning av bilene slik som vi bygger dem om.»
«På forhand fikk vi avklart med Biltilsynet at dette ikke krever godkjenning eller visning.»

Norstart har delt den skriftlige kommunikasjonen vi har med Statens vegvesen. Vi vil sette stor pris på om andre aktører kan legge ut deres dokumentasjon. Det vil være nyttig for diskusjonen og vårt videre arbeid.

Elbilforeningen
Norstart er en demokratisk organisasjon med et medlemsvalgt styre som har fått tillit til å bestemme politikken mellom årsmøtene. Men som dere sikkert har lagt merke til, vi er ikke redd for å samle inn synspunkter på elbil.no, elbilforumet eller gjennom direkte kontakt med medlemmer og lokalforeninger. Diskusjonene vi har på elbilforumet er svært nyttige, og la det ikke være tvil, det er med på å forme hva vi mener. Vi veit også at det er mange nå som følger med hva som skrives her, så all åpenheten fortjener ros.

Meg selv
Dette er jo et diskusjonsforum, så da kan jeg også være litt personlig slik at mistanker om skjulte agendaer kan ryddes av veien.

Hvis noen betviler min egen motivasjon, så har jeg nå lagt til side alle idéer om moro jeg kan gjøre ut av kjøretøyet mitt. Men jeg er ikke kjedeligere enn at jeg kjører en Buddy med litiumbatterier. Imidlertid fikk den europeisk typegodkjenning og et vognkort som er korrekt for hvordan kjøretøyet var og hvordan det er idag. Ikke bare i informasjonen som står i vognkortet, men for alle detaljene som følger i typegodkjenningen. Arbeidet ble gjort sammen med en amerikansk batterileverandør som forsynte elbilen min med et komplett system. Likevel har jeg så stor respekt for utfordringene med ny batterikjemi og kontroll av dette, at jeg alltid har i mente den usikkerhetsfaktoren og risikoen som knytter seg til ny teknologi. Det er bl.a. med på å bestemme hvor jeg lader kjøretøyet.

Jeg er ingen lydig hund for Vegdirektoratet. Jeg har 7-8 år med temmelig intense diskusjoner om hva som er mulig å lage av kjøretøy, hvor de kan lages og hvordan de kan parkeres. Men jeg har alltid holdt meg innafor regelverket og hva som er rimelige fortolkninger.

Til tross for at jeg har mange års erfaring med typegodkjenning og fortsatt god kontakt med et av verdens største typegodkjenningsorgan, er jeg såre klar over at jeg kan gjøre feil. Derfor er jeg så glad for å ha systemer hvor vi kontrollerer hverandre. Skulle ønske samme ydmykhet hos andre. Det å tukle med ting som man nødvendigvis har begrenset kunnskap om, og i en svært tidlig fase tilby det som kostbare løsningerer i markedet, er bekymringsverdig. Er det ikke OK da å få et veilednings- og godkjenningsregimé som gjør oss alle bedre?

Forbrukernes interesser
Halv- og helkommersielle aktører som tilbyr produkter i markedet, må forholde seg til norske forskrifter og håndheverne av disse. Om de ikke kan eller vil, så er det likevel eierne av kjøretøyene som kommer i ansvarsposisjon hvis uhell og branner oppstår med ombygde kjøretøy som skulle ha vært framvist for godkjenning. Vi håper eierne er lydhøre og ansvarlige. Sannsynligvis vil de snart i brevs form bli informert om ansvaret de har som eiere, og hva konsekvensene kan bli hvis de ombygger kjøretøyet uten å forholde seg til hvordan regelverket er og fortolkes.

Jeg regner med at det unødvendig å informere om denne forskriften. Her ansvarliggjør Statens vegvesen også eierne av kjøretøyene:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Godkjenning+av+verksteder

Forbrukerkjøpsloven kjenner sikkert alle også godt til. Et unikt vern for forbrukeren, som jeg håper alle respekterer:
http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html
Denne kan også ha betydning når det installeres nye batterisystemer med en forventa levetid på over 2 år? Uten at jeg har finstudert dette ennå.

Norstart – som en representant for elbilister og forbrukere – forventer at alle aktører i markedet har et seriøst og avklart forhold til lovgivningen som gjelder. Etter for mange uheldige elbilbranner, som oftest ved lading, risikerer vi at dette påvirker hvilket ladetilbud og generell frihet vi vil ha for bruk av kjøretøyene.

La oss nå bruke ressursene på å få etablert et veilednings- og godkjenningsregimé som sikrer en god kontroll av løsninger og utført arbeid. Det vil være mer fruktbart enn å skape gråsoner rundt regelverket. Det er ihvertfall slik jeg som styreleder i Elbilforeningen ønsker å prioritere all den fantastiske kompetansen vi har blant medlemmene i foreningen vår.

Heldigvis har Norstart vært vel forberedt og agert konsistent. Jeg håper at dette altfor lange innlegget kan bidra til at alle forstår hvilke rammebetingelser elbilsaken må forholde seg til.
#14
Elbilen i Samfunnet / Grunnlaget for bekymringen for ombygde kjøretøy
søndag 19. desember 2010, klokken 18:33
Norstart hevder at det er en overhyppighet av brann i ombygde elbiler:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/254-ombygde-elbiler
Dette omfatter konvertering fra fossil til el, endring av batterikjemi og andre modifiseringer som endra spenning og montering av tilleggsutstyr. Det er stilt spørsmål fra enkelte om Elbilforeningen har belegg for denne påstanden. Jeg skal fortelle litt her om hva som har skjedd.

For ett år siden oppsto bekymringen hos oss for økt hyppighet av brann i elbiler. Vi fikk da innsikt i en 5 års statistikk fra et forsikringsselskap med en stor andel av den norske elbilbestanden som er i privat eie. Et bredt utvalg av elbiler som har vært på veien i perioden 2005 til 2009.

Det var mye positivt i statistikken, f.eks mindre eneulykker, glasskader og tyveri. Sammenlignet med en standard bilportefølje var det imidlertid negativt avvik for veihjelp og brann, dvs høyere utbetalinger. Det første problemet kan vi absolutt leve med – ikke så overraskende.

Vi både overraskede og svært nysgjerrige på de økte utbetalingene til brannskader og bestrebet oss på å finne ut mer om tilfellene. Dessuten ble brannhyppigheten målt mot totalt antall bilbrannutrykninger. Statistisk kunne vi konkludere med en overhyppighet (det vil si antall branner, ikke nødvendigvis erstatningsbeløpets størrelse) på 3 til 4 ganger i elbilutvalget – moderat anslått.

Vi har gått nærmere inn på tilfellene som lå i denne historien. Bare så det er sagt, i grunnlaget vårt er NiCd-poffer holdt utenom. Det er viktig fordi angjeldende forsikringsselskap skal ikke ha definert dette som bilbranner. Noe som ellers kunne vært et grunnlag for feilvurderinger da heller ikke vi oppfatter at NiCd-batterier som blir defekte, er å anse som bilbrann (dvs brannvesenet rykker ikke ut i slike tilfeller).

Etter denne aha-opplevelsen spora vi også opp det vi generelt kunne finne av kjennskap til elbilbranner i perioden 2009 og fram til mars 2010. Da steg bekymringen fordi vi oppfattet et økende antall tilfeller, og igjen, vi kjente igjen kjøretøy som på en eller annen måte var modifiserte. Da mente Norstart at vi hadde tilstrekkelig belegg og luftet bekymringen i ulike kanaler for å se hva vi kunne gjøre for å forebygge alvorlige ulykker.

Til informasjon så har vi denne høsten fått kjennskap til fire nye elbilbranner – alle i ombygde kjøretøy. Av disse er det tre som er konverterte fra fossil eller har endra batterikjemi til litiumvarianter (men for en av dem var arnestedet ved en ettermontert bensinvarmer). Det fjerde kjøretøyet var også kraftig ombygd, bl.a. var spenningen økt betydelig.

Den eneste grunnen jeg ser til at vi kan ta feil i vår påstand om at overhyppigheten særlig er knytta til ombygde elbiler, er at de aller fleste branner i serieproduserte kjøretøy i original stand foregår i hemmelighet - selv ute hos kunder. Det må da være mange, mange hemmelige branner for å matche andelen til ombygde, da vi har så mange flere originalkjøretøy på veiene. Derfor tror vi ikke på denne teorien.

På bakgrunn av dette mente Norstart å kunne fastslå med tilstrekkelig høy grad av sikkerhet at det er betraktelig større risiko for brann i et ombygd kjøretøy enn i en typegodkjent og serieprodusert elbil. Vi har også vanskelig for å forstå at sunn fornuft tilsier noe annet. Uten at det har påvirka vurderingene våre. Det var tall og registrerte hendelser som fikk oss til å våkne.

Vi håper at alle har tilstrekkelig tillit til Elbilforeningen og forstår at vi ikke har andre agendaer enn å unngå alvorlige ulykker.
#15
Se vedlegg. Send det gjerne videre.
Hvis du vil lese mer om saken, gå til:
http://elbil.no/ladestasjoner/253-stavangerladefarse

#16
Elbilen i Samfunnet / Hvor skal nye ladestasjoner være i Oslo?
onsdag 01. desember 2010, klokken 13:45
Les - og kom med forslag:
http://elbil.no/ladestasjoner/242-osloladehvor

Nå er det gode muligheter til å påvirke resten av det kommunale utbyggingsprogrammet i Oslo.
#17
Elbilen i Samfunnet / Nye perspektiver
fredag 08. oktober 2010, klokken 19:18
#18
Norstart har gjort en avtale med DFDS som er ganske så god. Mer enn en tusenlapp å spare. Og så litt morsomt for dem som har lyst til å vise fram elbilen sin i Danmark. Fint og flatt der, sikkert gode muligheter å sette nye personlige rekorder for kjørelengde. Så lenge det er mildt og tørr asfalt :)

Les mer her:
http://elbil.no/mennesker/207-dfdstilbud

Tilbudet er helt og holdent i tråd med elbilismens filosofi: Alt er gratis - alt er lovlig ;D
Sees vi i Køben?
#19
Det har vært litt spørsmål på forumet om hva som skjer med Zeros rally.
Her er programmet for starten - mandag 23.august kl 14.00 på Rådhusplassen i Oslo.
Norstart oppfordrer selvsagt til å stille opp.
Sikkert moro å være med på for alle som har anledning til å delta!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mandag 23. august skal vi ha et arrangement på Rådhusplassen i Oslo med utstilling av klimavennlige biler (nullutslippsbiler og biler på biodrivstoff). I tillegg til utstillingen skal det være et bilrace med nullutslippsbiler langs Akershusstranda. Hele arrangementet er kickof- arrangementet til Zero Emission Rally som starter dagen etter.

Vi har tillatelse til å bruke store deler av Rådhusplassen og ønsker derfor også å etablere en elbilparkering slik at hele plassen blir fylt opp av miljøvennlig kjøretøy. Vi håper å kunne få til et samarbeid med dere når det gjelder mobilisering til arrangementet og parkering av elbiler.

Dette er programmet for dagen:

14:00 Åpning med Olje- og energiminister Terje Riis- Johansen og daglig leder i ZERO, Einar Håndlykken

15:00 Teknisk kontroll av rallybilene

16:00 Debatt og utfordring med blant annet samferdselsminister Magnhild M. Kleppa (Sp), Inga Marthe Thorkildsen (Sv), Marianne Marthinsen (Ap) og Nikolai Astrup (H).

Det blir også utspørring av flere bilprodusenter

17:00 Bilrace langs Akershusstranda

18:00 Ferdig

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilleggsinfo:
- "Bilrace" er autoslalåm og første øvelse i Zero Emisson Rally, bare åpent for dem som har meldt seg på.

- Det er fortsatt plass til flere deltakere i det lange rallyet Oslo - Stavanger.

- Minirallyet Oslo - Porsgrunn er fylt opp.

#20
Den 7. juni 2010 kl 13.30 blir det oppmøte i Borggården ved Oslo Rådhus. Kl 14.00 kjører Samferdselsministeren og politisk ledelse i Oslo Kommune i elbilkortesje fra Rådhuset til Aker Brygge.

Den nye nasjonale ladestasjonsdatabasen NOBIL skal åpnes offisielt av Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Samtidig setter Oslo Kommune verdensrekord i antall elbil-ladeplasser på et sted - 50 nye ladeplasser på Aker Brygge.

Dette må feires.
Bli med du også.
Påmelding til rune@elbil.no eller 90 70 45 45 (Rune Haaland)

Mer å lese her:
http://norstart.ning.com/profiles/blogs/elbilkortesje-mandag-7-juni-kl
http://norstart.ning.com/xn/detail/3137476:Event:16186?xg_source=activity
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA