Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Nils

#1
Er det noen som selger veggholder for type 2 hannplugg? Altså den pluggen som står i ladeboksen?
Jeg finner bare holder for hunplugg, dvs den som står i bilen.
#2
Lade hjemme / Ladeboks med to kabler samtidig - type 1 og type 2?
lørdag 04. juli 2020, klokken 12:38
Har nå fått en bil med type 1 kontakt (i-miev) og en bil med type 2 kontakt (Citigo). Har en parkeringsplass med ladepunkt. Tenkte å bytte på hvilken bil som parkeres der for lading. Er det lovlig å koble til en fast kabel med type 1 og en fast kabel med type 2 samtidig til samme ladeboks? Det er bare en kabel som brukes om gangen.
Eller må jeg ha en boks med type 2 kontakt og to kabler festet til veggen slik at jeg bytter kabel inn i boksen når jeg bytter bil?
#3
Har en 4-dørs hvit Saxo Elektrisk som har begrenset rekkevidde, ca 25 km. Noen som trenger deler eller ønsker et prosjekt i Bergensområdet? Ikke EU-godkjent.
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89527561
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Citroen Saxo til salgs
søndag 22. januar 2017, klokken 21:12
Godt brukt Citroen Saxo tilsalgs til lav pris. Trenger overhaling av fremdriftsbatteri. Ikke EU-godkjent.
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89527561
#5
En hjelpsom sjel fylte diesel på tanken for varmeapparatet. Ingen stor overraskelse at det ble slutt på varmen.
Har tømt tank, tørket ut rusk (minimalt), fylt bensin. Prøvde å blåse ut diesel fra slangen frem til motorrommet uten at det skjedde noe. (Har senere lest meg opp på at doseringspumpen også stenger.)
Ved å pumpe frem bensin manuelt (12V puls rett på doseringspumpen) startet Webasto på første kjøretur. Nå vil den ikke mer. Det kommer ikke bensin ut av slangen som er koblet inn på Webasto.
Har feilsøkt og mistenker nå doseringspumpen for å være svak. Når jeg pulser den kommer det bare ut 4-5 dråper pr puls. Dråpene skvetter 30 cm bortover.
Noen som vet hvor mange pulser som skal til for å pumpe en desiliter?
#6
Model S 2013 - 2022 / Tesla S observert på fergen idag....
tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:00
Et stk hvit Tesla S observert på fergen fra Sandvikvåg til Haljem idag. Sjåføren virket veldig fornøyd.
#7
Tidlige elbiler: PSA / Nøkkel sitter fast i tanklokket....
søndag 13. januar 2013, klokken 19:12
Nøkkelen sitter fast i tanklokket (til varmeapparatet). Jeg trodde det var frysing men nå har lokket med nøkkel vært innendørs et halvt døgn uten positivt resultat. Nøkkelen kan vris 90 grader som når man åpner/låser lokket.
Jeg har løsnet dekselet (i bilens farge) fra selve låsen men ser ikke noen magisk bryter.
Noen som har noen tips?
#8
Har Saxo med blokker fra 2007. Total kjørelengde 35000 km. Tar vannservice hver ca 500 Ahr overlading.
Vanlig vannforbruk omkring 5 liter. Siste vannservice 28.12.2011 gikk det ca 8 liter. Mine to 4-litere ble brukt opp og jeg fikk ikke fylt full på AVinf.

De siste dagene har robometeret begynt å pipe. Det har "alltid" vært høyere spenning på 11-kassen enn på 6+3. Jf denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2258.msg21655.html#msg21655.
Etter full lading er det normalt 0,02 V høyere spenning på 11-kassen.

I dag ladet jeg fullt på jobb med +19,4 Ahr overlading. Spenning ved -3 A uttrekk var 7,00 V (6+3) og 7,07 V (11).
Ved kjøring hjemover varierer differansen fra 0,03 - 1,1 V.

Hvor skal jeg begynne?
#9
Enkle batterispørsmål / Når bør ladelampen tennes på Saxo?
søndag 17. januar 2010, klokken 19:01
Har hatt Saxoen i en måned nå, kjørt 1000 km. Oppskrift for kjøre/laderegler sier at det er tid for å kjøre bilen tom (gult ladelys) med påfølgende fullading. Bilen har gått 7400 km, batterier fra januar 2007 (i allefall det som er bak 12V-batteriet). Ukjent km på nye batterier.
Har ikke batteriovervåking og er usikker på hvor langt ned jeg bør tømme batteriene. Stoppet på ca 4% på energimeteret uten at ladelyset (gult) kom på.
Er dette tilstrekkelig for å unngå "minne-effekt"?
#10
Enkle batterispørsmål / Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?
søndag 13. desember 2009, klokken 12:43
Har endelig fått skilt på Saxoen og må tenke på batteriovervåkning. Det virker som at jeg har tre alternativer. Kort oppsummert:

1. Robometer: koster ca NOK 4500, enkel montering, dersom det oppstår problem vet man at det er foran (6+3 kasse) eller bak (11 kasse). Må demontere kasse for å fikse problem.

2. PakTrakr: koster ca NOK 4000, "vanskelig" montering fordi en må inn i hver kasse. Vet hvilke(n) blokk som har problem. Må demontere kasse for å fikse problem. Trekker strøm fra enekelte blokker som kan gi ubalanse ved lengre stillstand.

3. Hjemmesnekret: legge ut 1,5 mm2 kabel fra hver pol på hver blokk til egnet tett boks i bagasjerom/motorrom på rekkeklemme/sukkerbit. Koble tvinnet 2-par fra hver klemme til velger med voltmeter ved førerplass. Kan dermed lese av spenning på enkeltblokker under kjøring. Kan lade enkle blokker individuelt ved å koble til i boks i bagasjerom/motorrom.

Men hva skal jeg velge? En kombinasjon? Noen som har erfaringer? Noe spesielt jeg bør tenke på?
#11
Kjøretips / Futt og fart med Saxo og P106 i Bergen?
søndag 06. desember 2009, klokken 22:41
Håper på å få skilt på vår Saxo imorgen :), har importert fra Tyskland, 2004 modell, 6300 km, batteripakke fra 2007 (ukjent km etter bytte). Bilen har åpenbart stått mye i ro og jeg regner derfor med at batteripakken ikke er helt i form. Har ingen erfaring med elbil men har kjørt bilen to ganger til trafikkstasjonen (prøveskilt, til sammen ca 100 km). Nå lurer jeg på hva som er "normal" fart med en Saxo eller P106 i Bergensområdet.

Forutsetter kjøring på grønt (opp til grensen til oransje) på eco-meteret. Mine erfaringer så langt:
- Svak aksellerasjon fra 0-15 km/t, fra 20 km/t går den helt greit. Må ha lengre luker når man skal ut på hovedvei...
- Fløyfjellstunnelen mot Åsane: ca 70 km/t
- Motorveien mot Åsane: 90 km/t i bunnen ved Eidsvåg, detter ned til 60km/t ved Re-bil.
- Tertnesbakken (fra rundkjøringen opp til Tertnes videreg.): 30 km/t

Noen med andre erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA