Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Caspar

#1
Avansert: Konvertering til elektrisk / Konvertert 2CV til salgs
torsdag 20. april 2023, klokken 21:55
Svein er lei av bilen. Her har du mulighet til å sikre deg en av svært få konverterte biler i Norge
https://www.finn.no/299598696
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy til overs
fredag 26. august 2022, klokken 16:25
Jeg har en Buddy til overs. Ikke sikker på årsmodell, men det er ikke en M9
Noen som trenger? Har stått i mange år
SOLGT
#3
Jeg ser dette har vært tema tidligere men jeg finner ikke helt svar i gamle tråder. Jeg jobber med et undervisningsopplegg for bilmekanikere og har snublet over noe jeg ikke forstår. Håper noen kan oppklare for meg. Spørsmålet er hvor mye strøm som går i N leder hvis du belaster 1 eller 2 eller alle 3 fasene med 16A. (TN nett)

Belaster du en fas med 16A så virker det logisk at de samme 16A må returnere gjennom N leder.
Belaster du alle tre fasene med 16A hver så virker det også naturlig at det er null i N leder. Hvis vi tenker fasene illustrert som en trebladet propell med nullinje gjennom senter og en fas som står positivt rett opp, og de to andre fasene 50% negativ, på vei ned for den ene og på vei opp for den andre så blir jo summen 0, det vil si at fasene utjevner hverandre.

Det er med 16A på 2 faser jeg ikke forstår. Regner jeg ut etter formelen så får jeg at strømmen i N leder er 16A hvis det går 16A i 2 av fasene. Men rent matematisk så ville jeg trodd at hvis en av fasene stod rett opp (16A) og den andre fasen ville stå 50% negativ, enten på vei opp, eller på vei ned så skulle de (negative) femti prosentene utligne halve den fasen som stod på topp og at vi da endte opp med 8A i N. Men jeg ser jo at det ville være av betydning hvilke av de 2 fasene under null som var i kombinasjon med den som var rett opp positiv. Jeg synes det er veldig lett å forklare 1 fas og 3 faser i bruk. Men at 2 faser skal gi samme resultat som 3 faser (0A) sliter jeg med å finne en god forklaring på. Er det så enkelt at forskjellen mellom 2 faser som begge trekker 16A over tid vil bli 16A som må ut over N leder? Selv om det i et kort øyeblikksbilde kan se ut som 16A minus 8A er det riktige? Dvs at uansett så vil det over tid være 16A forskjell mellom de 2 fasene som må utlignes av N
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
Bengt Montan i Sverige holder på å konvertere denne ved hjelp av Think Classic deler. Jeg har hjulpet han med diverse strømskjemaer og tips om girlås etc. men han trenger en kontaktorboks. Han har foreløpig ikke lykkes i å få registrert en bruker her, mulig pga svensk IP adresse. Er det noen som har en HV boks de vil kvitte seg med?

b.a.montan@gmail.com
+46 72 7265665
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Classic ønskes kjøpt
tirsdag 14. desember 2021, klokken 21:38
Jeg har en kompis som er på utkikk etter en Classic. Det tynnes jo ut med disse nå og de er ikke like lett å tak i lenger. Er det noen som en stående de har gitt opp, eller vet om noen?
#6
Avansert: Batterier og Lading / PP i ladekabelen.
onsdag 24. november 2021, klokken 22:31
I PP kontakten i bilens ladeinntak sitter det en motstand på 4,7 kohm mellom PP og gods. Når du plugger inn en kabel så legger den motstanden som er i kabelen seg i paralell med den som er i bilen og den totale motstanden blir mindre. Hvor mye mindre avhenger jo av hvordan kabel du plugger i.
Men den motstanden som er i bilens inntak. Er det en standard? Jeg har et Golf inntak og i den er det 4,7. Er det noen som vet om alle biler har det, eller om de velger det selv og da også er programmert til å tolke kabelmotstanden i serie med sin egen motstand? 
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Dekk og felger
søndag 13. juni 2021, klokken 17:03
Jeg har 16 komplette hjul liggende som er på vei til fyllingen. Noen som trenger?
Oslo
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sprekker i tak
søndag 23. mai 2021, klokken 22:13
Sprekker i taket er vel noe de fleste Classiceiere kjenner til. Jeg tenkte jeg skulle ta ned taktrekket og rulle på et lag med glassfiber på innsiden før jeg fikset sprekkene fra utsiden. Men hvilken type plast er i det takplaten? Noen som vet?
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Deler til Buddy, hva passer?
tirsdag 20. april 2021, klokken 18:55
Til Think så finnes det en veldig fin oversikt over hvor mange av delene kommer ifra, med både delenummer og oversikt over donorer. Finnes det noe tilsvarende for Buddy?
#11
Avansert: Batterier og Lading / CP signal 1 fas og 3 fas
mandag 01. mars 2021, klokken 08:07
Jeg jobber med en undervisningsopplegg for elbiler og lading og har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med et svar på.
CP signalet forteller jo bilen hvilken effekt bilen kan trekke av en ladestasjon. Men hvordan vet bilen om den er tilkoblet en ladeboks som kan levere 3 fas eller en som bare har 1 fas? Hvis for eksempel CP signalet er 20% som tilsier 12A som er 2,7 kW på 1-fas. Men betyr CP 20% på en 3-fas ladeboks at bilen kan trekke 12A mellom alle fasene og nulleder?
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Drivakselmansjett
onsdag 20. januar 2021, klokken 13:40
Jeg mangler en ytre drivakselmansjett. Er det noen som har et tips til hvor den kommer ifra? Jeg sjekket alle lsiter for Fiat Panda men finner ikke noen som er små nok rundt leddet.
#13
Ikke et vondt ord om Aurskog, men jeg mistenker at det var samme dag de konstruerte festepatenten på fronten og de korte vannslangene fra batterikassen. Slangene ble raskt redesignet, men frontfestene levde hele livet til Classicen. Hvis du er lei av å fomle inne i dørsprekken så er dette løsningen. Skru hylsemutteren 3-4 runder, vipp fronten ut av sporet i den braketten som sitter på A-stolpen og fronten er løs.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Senking av Classic
onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:06
Kanskje ikke relevant for så mange andre foreløpig. Men med Lithiumbatterier i Classic så blir den fort litt høy på fjærene og det ønsker vi jo ikke. Men den er veldig lett å senke. Foran kappet jeg av en vinding på fjæra og bak er det bare å løsne å vri torsjonstaven noen knepp.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 
#15
Er det noen som har gjort denne øvelsen? Ville gjort det veldig mye enklere når det kom til ladekabler og kunne bruke ladebokser med fast kabel.
City har vel vanlig Mod3 og da er vel signalene og kommunikasjonen den samme som en vanlig Type2 bil?
#16
Jeg gikk på en smell og kjøpte meg en City ved en feiltagelse. Jeg holder meg jo til Classic og for en tid tilbake så ble jeg kontaktet av en dame som hadde en gammel Think hun ville kvitte seg med, som ikke ladet. Jeg var helt sikker på at det var en Classic, og etter noen timers kjøring kom jeg frem til en dame som var så glad for at hennes gamle Think skulle komme til meg, fordi hun hadde hørt om min omsorg for Think. På gårdsplassen stod det en City. Jeg hadde ikke hjerte til å si at den ikke var så aktuell for meg så jeg tok den med meg. Men jeg tror ikke jeg skal begynne med City også. Best å holde seg til det man kan. Er det noen som trenger en fin sort City for 5000,- ? SOLGT!
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#17
Hei
Jeg kjøpte meg ved en feiltagelse en City i går. Trodde det var snakk om en Classic, og når jeg kom for å hente den så var det en City. Hel og fin bil, har stått et år med tomt Sodiumbatteri. Når jeg plugger i ladekladden så lyser Power og Carlink blunker. Den trekker ikke noe strøm. Er det noe spesielle forhåndsregler/prodedyrer for å forsøke å vekke opp et slikt batteri?
#18
Vil et lithiumcelle som ved en feiltagelse har blitt utladet til under 1 volt kunne reddes? Eller har den fått permanent skade og må byttes.
(Spør for en venn)
#19
Smart for two / Kontakt inn på motor.
tirsdag 19. mai 2020, klokken 15:43
Jeg skal bruke en Smartmotor i et annet prosjekt og er på utkikk etter den kontakten som går inn på motoren med selve kjørestrømmen. Er jo et langskudd, men er det noen som har en defekt controller liggende for kabelen sitter vel på den?
#20
Lagerutfordringer her også. Se under Thinkinnlegg
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA