Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - breitling

#1
elbil.no og elbilforumets nettsider / På tide...
torsdag 01. mai 2014, klokken 21:59
...å oppgradere Renault avdeling med egen side for Zoe?
#2
Elbilen i Samfunnet / By-elbil i Paris
mandag 17. mars 2014, klokken 12:24
Finfin løsning med å leie en liten elbil i Paris. Dusinvis plasser i byen hvor du kan hente og levere bilen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Parkeringsbot på Rygge flyplass
mandag 17. mars 2014, klokken 10:43
Time Park er like firkantet som andre parkeringsselskaper. Litt historie:
jeg kom fra Oslo til Rygge fredags morgen med knapt 20% igjen på batteri. Håpet litt på flaks å finne en ledig (av to) ladeplass i P10. Da jeg kom ditt begge plasser var opptatt. En svart Leaf stod og ladet og en Leaf til stod på andre plassen uten å lade(sic!). Svarte Leafen var fulladet så jeg fant en løsning med å parkere tett ved siden av og så vidt rekke stikkontakten på veggen. Det var knapt med ca. 2-3 cm slakk i kabelen. Samtidig skrev jeg en lapp til sjåføren med forklaring på hvorfor jeg måtte koble fra hans bil og måtte stå så nær. Håpet på forståelse fra en kollega elbilist.
Så kom jeg tilbake søndag ettermiddag. Svart Leaf var der og på min bil stod en bot lapp fra Time Park. Som årsak stod det at jeg jar "Parkert i strid med bestemmelsene for oppstilling". det var tilfeldigvis en betjent i område (en hyggelig jente) som kunne ikke hjelpe meg men skjønte ikke selv hvorfor jeg fikk bot. Anbefalte meg å ringe Time Park på mandag og snakke med en om det.
Mandag formiddag ringte jeg sentralen. En dame satt meg to ganger videre til noen personer som ikke skjønte hvorfor jeg ble satt over ditt. Tredje gang prøvde hun selv å hjelpe meg med å se på saksnummer. Hun fant bilde og forklarte meg at bilen stod utenfor oppstilt plass. Min forklaring var at begge ladeplasser var opptatt og at jeg parkerte på den måten for å rekke stikkontakt på nærmeste vegg. Betjenten kunne vise sunt fornuft og forstå at min "feilparkering" skyldes "nødssituasjon". Så begynte hennes bortforklaring at jeg ikke fikk lov å lade mens jeg stod på en plass som ikke er reservert for elbiler (sic!). Fordi det var to ladeplasser. Men hva med den andre bilen som ikke ladet? Nei, hvis det ikke står på skiltet at det er reservert for biler som lader hadde han full lov å stod der uten å lade. Selv om det er tre dagers fri parkering for elbiler i hele område! Men hun kunne ikke bekrefte at det er FORBUDT å stå på vanlig plass og lade (hvis du rekker stikkontakt for lading). Det var litt ømt område for henne så hun vendte seg tilbake til bildebeviset som viser min bil parkert utenfor oppstilt plass.
Jeg skal skrive skriftlig klage men trodde at en telefon samtale kunne spare meg for klage og dem for saksgang.
Bilde viser min bil (hvit ION) etter at jeg har koblet fra min kabel. Merk at en svart Reva lader selv om plass ikke er reservert for elbiler. Stikkontakt (bak stolpe) er ikke for lading (i hvert fall ikke merket som ladeplass). Jeg tok dessverre ikke flere bilder som bevismaterialet: Regnet ikke at deres forklaringer skulle gå i den retning. Angrer på at jeg ikke tok bilde av den andre Leafen som ikke ladet.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Lade på Rygge flyplass
mandag 10. mars 2014, klokken 07:52
Det er to ladeplasser der. Er det stor pågang? Jeg skulle på en reise fk. fredag og er avhengig av å lade (ellers kommer jeg ikke hjem). Andres erfaringer?
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Harrytur med iON
lørdag 01. september 2012, klokken 22:30
Det var på tide å teste tur til Sverige takket nye hurtigladere i Sarpsborg.

Startet i Oslo med 95%. Tre i bilen og fint høst dag med nydelige 20 grader. Kjørt fornuftig 80-85 km/h på E6 sydover. Stoppet i Sarpsborg (etter 83 km), tatt en liten pause på McDonalds og ladet fra gjennvarende 37% til 80%. Fortsatt turen til Nordby (117 km). Handlet ca. 2 timer og samme vei tilbake. Lastet 7-8 handleposer i bagasjerommet uten å måtte legge ned ryggen på baksete. Ok, den ene måtte rettes litt opp.
Stoppet i Sarpsborg igjen (149 km); denne gangen hos Brennes Auto for å teste deres hurtiglader. Lørdag ettermiddag var perfekt hos en Nissan forhandler som ikke likte en "ikkeLeaf" bil. Fylt batteri fra 30% til 80% igjen. Stakk innom Marche på Rygge bare for å bekrefte at deres lader er out of order. Stod en eller annen melding på displayet datert 20.august.
Fortsatt til Oslo. Denne gangen holdt jeg 70-75 km/h. Var litt nervøs fordi strekene forsvant alt for fort. Beregnet forbruk på underkant av 7 km/strek (kWh). Ikke rart; denne gangen var 3 personer med solid last i bilen. Kom hjem (232 km) med blinkende reserve og 2 streker igjen.
Må nevne at på vei sydover hadde kjørt bak en varebil fra Tusenfryd til Moss som holdt konstant 80 km/h. . Om det kunne hjelpe med mindre luftmotstand og lavere forbruk ???

Alt i alt er veldig fornøyd med turen og bilen.

PS: Håper på at Lunde ikke skal kommentere innlegg med at han kunne kjørt samme strekning med sin Think uten å lade!
#6
Etter 2 måneder og 3500 km i bruk har jeg kommet over terskelen for å forstå hvordan ting fungerer i bilen (på enkelbrukers nivå).Har skumlest instruksjonsbok (pdf) og snublet over et par ting jeg ikke er helt komfortabelt med. Hovedsaklig småtteri, men...
1. Side 43 Innvendig speil
"Det innvendige speilet har to posisjoner:
- dagposisjon (normal),
- nattposisjon (hindrer blending).
For å gå fra en posisjon til en annen, skyv på
eller trekk i hendelen på den nedre kanten av
speilet." Mitt speil har ikke to posisjoner; kanskje mørke ruter bak har denne avblending funksjon?
2. Side 47 Varme og ventilasjon Luftfordeling
"4. Justerbare midtdyser som kan lukkes." Jeg klarer ikke å finne hvordan midtdyser lukkes.
3. Klimaanlegg Regulering av luftmengde
"Når hjulet er i posisjon " AUTO " justeres luftmengden automatisk i forhold til den
innvendige temperaturen." Hvor sitter innvendig termometer? Hvorfor vises ikke temperaturen på displayet?
4. Side 74: Sikkerhetsbelter bak Hvorfor "beltesjekk" tar lengre tid for belter bak enn forran? Bakre lyser over 1 min
#7
Jeg har en Navigon GPS som viser P-plasser i nærheten. Men de er gjerne private som ikke er interessante for oss ebilister.
Jeg har laget en csv-fil basert på bymiljøetatens kart. Den viser kun kommunale parkeringsplasser (ikke gateparkering). Filen kan brukes av Navigon og Garmin GPS enheter. For å bruke den på TomTom må filen konverteres.
Lykke til med bruk.
#8
Elbiler i media / Wallbox?
fredag 01. juni 2012, klokken 13:37
Hva slags lader er det? Lade en 24-28 kWh batteri på tre timer? Og som skal finnes på flere offentlige steder?
http://www.dinside.no/896546/kommer-elektrisk-vw-golf
#9
Hva er riktig motoreffekt på trillingene? En jungel av forskjellige tall ???
- I fleste artikler om disse biler på nett står 64 HK eller 47 kW.
- I i-miev tekniske spesifikasjoner (Mitsubishi Bilvelger) står 64 HK
- I C-Zero manual (eneste som er tilgjengelig for nedlasting) står maks effekt 49 kW (67 HK)
- I C-Zero Tekniske spesifikasjoner står 35 kW (nominell maksimal kontinuerlig motoreffekt) og 49 kW (maksimal netto motoreffekt ved turtall 2500-8000).
- I vognkortet til min iON står 35 kW
Hva er riktig å oppgi som motoreffekt: 47,6 HK, 64 HK eller 67 HK?
#10
Nå er det gått nesten en uke med hyggelig bekjennskap med iON. Men en ting stusser jeg på. Oppdaget at panelet (bakgrunnsbelysning til knapper) ikke lyser på radio/CD. Litt dumt å kjøre på natta med displayet på men ikke lys på knapper.
Og i dag fant jeg at den lyser når hovedlys er AV (bryter står i AUTO). Og vice versa. Hvis jeg slår av lys lyser frontpanelet.
Er noen andre som har opplevd dette? Tenker først og fremst på iON og C-Zero eiere (det sitter samme lydanlegget). Systemfeil eller menneskeligfeil? Har varslet BOS om det men hvis det er enkelt å fixe så...
#11
Kjøpe elbil? / Ugler i mosen?
søndag 06. mai 2012, klokken 18:08
...ikke med selve selgeren, men med bilen? To års garanti. Er det noe å satse på?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33654867

Glemte linken ;D
#12
Kjøpe elbil? / God deal?
søndag 06. mai 2012, klokken 11:48
Fikk tilbud for denne i-miev http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33034709 fra Sommerseth i Narvik. Tommy vil ha 182K ferdig levert til Oslo.
Stusser litt på fargekombinasjon (Mitsubishi priser de til kr. 8000 når du kjøper ny).
Det er ft magert på bruktbilmarked, bortsett fra et par overprisete C-zero.
Slå til eller vente?
#13
Ser denne på Finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33654867.
Kun 2 år garanti? Importert? Er ikke det vanlig med tre år garanti også i Europa?

Hvor "farlig" er det å slå til? Er det mulig å kjøpe mer garanti via forsikring?
#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / KJØPT Trilling
søndag 29. april 2012, klokken 19:30
Ønsker å kjøpe en Trilling (i-miev, iON, C-Zero) til en fornuftig pris. Hvis du har kjøpt feil elbil eller tenker å oppgradere til Leaf, kontakt meg.
#15
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Fargevalg
søndag 29. april 2012, klokken 19:01
Hei folkens.
Jeg har hatt en diskusjon om fargevalg på bilen mht varmeabsorpsjon.
De fleste vet at mørkere gjenstander reflekterer mindre lys tilbake til omgivelsene; det omdannes til varme. Overføres det til biler er det mange som har opplevd at en mørk bil med mørk interiør er en helvete (bokstavelig) etter at den er stått noen timer i sola i Syden!
Alle elbil brukere vet at kulda er elbils største fiende med tanker på batterikapasitet og kjørelengde. Varmeapparat bruker (teoretisk) tre ganger mer energi enn aircondition.
Betyr det i praksis at man skal velge mørke elbiler fremfor de lyse? Trenger en svart bil mindre energi fra batteri fordi den blir litt varm fra vintersola selv om det er kuldegrader ute?
Kan riktig fargevalg sparer noen prosenter fra bilen batteri?
#16
Kjøpe elbil? / Valgets kval
lørdag 28. april 2012, klokken 00:28
Hei folkens.
Trenger litt hjelp ved valg av min fremtidige bil. Jeg har skumlest på forumet om Trillingene og Leafen, prøvekjørt bilene, lest salgsbrosjyrer inn og ut og fått noen skriftlige og muntlige tilbud. Jeg har mening om hva valget skal være men trenger litt mer insideinfo og "bekreftelse" at det er riktig.

Som sagt har jeg prøvekjørt både Trillingene (ION, C-Zero, i-MIEV) og Leafen, i denne rekkefølgen. Sistemann var en stor skuffelse. Ikke akkurat etter MIN smak selv om jeg liker dingser i bilen. Virker rotete og lite brukervennlig. Romslig: ja men sete i førerstolen er like lang som i Trillingene. Lys interiør men dårlig valg av materialer (hele dør dekket av myk plast, kun armlene kledd med plysj som ber om å bli tilsmusset). Midtkonsoll i svart blank plast virker som hentet fra en annen bil, osv. Tilogmed min datter (student på Industridesign) var lite begeistret. På displayet er alt for mye informasjon og jeg hadde problemer med å følge med trafikken, styre klima og skjønne hvor økonomisk er kjøring. Men nok om det; meningen var ikke å kritisere Leaf men jeg fant meg ikke i denne bilen. Og faktum at den er neste 100k dyrere bare forsterket min valg.
Tilbake til Trillingene. Peugeot og Citroen er ganske like; ION med mørkere (tristere) interiør, C-Zero med lysere og friskere. Citroen har halvintegrert ??? navigasjon (vet noen hva det betyr?). Samme tidsgaranti (5 år) men Peugeot gir 120.000 km. Tilbud jeg fikk var også ganske like (ca. 193.000 for standard farge, vinterhjul, ferdig registrert). Begge aktører (BOS og Auto Elite) selger 2011 modeller.
Mitsubishi var litt annerledes: Motorforum selger kun 2012 modeller (jeg har prøvekjørt en 2011). Forskjeller er ikke mange men betydelige. I-MIEV har ikke lenger Pieoneer navi men integrert radio/CD spiller. Nå virker midtkonsollen litt roligere og mer naturlig. Ulempen er at CD spilleren ikke har Bluetooth :o!? Setetrekk er pene (mørke med sølv kanter) og virker mer slitesterke. Hjemmelader er 10V (samme som Citroen tilbyr) men 10m lang :o. Varsel for fotgjengere er på plass samt setevarme for passasjer foran. Men den største nyhet er fjernstyrt betjening av bilens klimaapparat. Prismessig ligger "nye" MIEV ca. 210k (samme leveranseomfang som de to andre). Dette var ikke noe skriftlig tilbud, kun "listepris".
Valgets dilemma ligger mellom ION/C-ZERO 2011 eller I-MIEV 2012.
Jeg kommer hovedsaklig å kjøre til jobb og tilbake ca 30 km hver vei med lading i fellesgarasje hjemme og oppvarmet garasje på jobben.
Jeg har lest hele tråden om rekkevidde på i-Miev. Hoved synder for kort rekkevidde om vinteren er varmeapparat. Spørsmål er om fjernstyring av varmeapparatet er løsning? Betyr det så mye for batteriet at bilen er varm før start? Jeg kan forstå at det er viktig hvis du parkerer ute ved 10 kuldegrader og snøvær. Kommer det å fjerne eller dempe problem med forkortet rekkevidde? Er denne "investeringen" (ca. 15-20k i prisdifferanse) verdt pengene? Jeg missliker at integrert radio/CD ikke har bluetooth (og navigasjon).
Og hvis man velger bort 2012 modell hva man skal da velge blant 2011-modeller? Alle har sine plusser og minuser. Peugeot er tristere blant dem, Citroen frister med interiørfarger, Mitsubishi med navigasjon (selv om den er stygg) og utvidet girutvalg. Jeg fikk sans for den og hadde bedre "resultat" ved samme type kjøring enn i Peugeot. Tror også at man har bedre kontroll over regen enn bare med pedalstyring.

Det ser ut som det blir en av Trillingene. Er litt usikker om jeg skal betale 20k for fjernstyring hvis jeg ikke trenger (eller den ikke virker). Er det noen andre momenter jeg bør ta hensyn til?
Takk på forhånd for alle konstruktive råd. :o

PS: Det er blitt litt av et innlegg, gitt!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA