meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rabies

#1
Mekanisk / Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015
søndag 09. september 2018, klokken 20:57
Hei,

Har hatt bilen på EU-kontroll og fikk to 2'er mangler, hhv. rust på bremseskiver foran og knekt wire til parkeringsbrems.

Jeg har tatt av skivene foran for å ta en titt på det og jeg kan ikke helt se at skivene verken er så slitt eller rustne at de burde byttes. Har forstått at det skal være omtrent 25% rust på skivene for at de skal bli underkjent. Legger ved noen biler av skivene og satt pris på om noen her kan gi sin vurdering av de.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems så blir jeg heller ikke helt klok på dette. Jeg har demontert bremsene bak og kontrollert wire. Kan ikke se at den har brudd noe sted og parkeringsbremsen virker slik den skal. Legger ved et bilde her også, men det er vanskelig å se der hvor wire kommer inn i trommelen.

Er det noen andre som har fått tilsvarende feil med parkeringsbrems på sin leaf tidligere?
#2
Hei!

Tenkte jeg skulle oppsummere kort de erfaringene jeg har gjort med underveis mens jeg har bygd min første elsykkel.

Jeg har hatt stående en fulldempet terrengsykkel som jeg ikke har fått brukt særlig mye de siste årene og i sommer bestemte jeg meg for å konvertere den til elektrisk drift. Brukte mye tid på www.endless-sphere.com og leste meg opp på ulike alternativer og erfaringer som andre har gjort seg. Endless-sphere.com er enormt og det finnes vanvittig mye informasjon her, så det kan ta noe tid å orientere seg. Etter noen uker bestemte jeg meg for å bestille en Bafang BBS02 750W 48V krankmotor. Her finnes det masse forhandlere i Kina, USA og HK, men i den siste tiden har jeg sett at det også finnes flere som selger motoren i Europa.

Valg av batteri var egentlig en større utfordring enn valg av motor. Ettersom sykkelen jeg skulle ha dette på ikke har en helt vanlig ramme så måtte batteriet tilpasses spesielt. Jeg var også noe usikker på hvor stort batteri jeg hadde behov for og har sannsynligvis valgt et som egentlig er litt overkill. Først vurderte jeg å lage batteripakken selv og tegnet en prototyp i Sketchup, fant ut at det var plass til 14S9P med 18650 batterier innenfor den tilgjengelig plassen i rammen. Deretter fikk jeg omtrent 30 laptopbatterier fra jobb som jeg åpnet og tømte for celler (6 stk i hver). Ladet og kontrollerte hver enkelt celle og kastet de som ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg har lite erfaring med elektronikk, lodding og strøm som sådan, så et av målene med dette prosjektet var å lære litt mer. Etter å ha loddet noen batterier sammen ga jeg tilslutt opp ettersom det var svært tidkrevende og resultatet ble heller ikke så bra som jeg ønsket. Begynte å lete rundt på endless-sphere igjen og kom i kontakt med en tysker som heter Andreas som kunne hjelpe meg med å fikse et batteri. Jeg lagde deretter en kasse i finèr som jeg sendte ned til Andreas hvor han så loddet og tilpasset et batteri som passet perfekt og sendte i retur til meg. Så nå har jeg et batteri med 126 18650 Sony V3 celler. Fordelen med å benytte V3 cellene er at det er selvbalanserende og det er derfor ikke behov for BMS utover at kontrolleren på motoren kutter ved for lav spenning og laderen kutter ved høy spenning.

Jeg har brukt vanvittig lang tid på dette pågrunn av kone, barn og mye jobb i høst, men fikk den ferdig like før jul og er ganske fornøyd. Har hatt noen runder både på vei og i skogen før snøen kom og syntes det fungerer veldig bra. Har ikke testet rekkevidden, men har fint syklet tur / retur Oslo uten å tråkke særlig hardt og det var fortsatt futt når jeg kom tilbake (ca 5 - 6 mil).

Legger ved noen bilder også.


126 batterier stablet i kassen før lodding.


Batterikasse malt med flere lag epoxy for å motstå vann og fuktighet.


Batteriet ferdig montert i kassa. 3 kurser, hhv. en til motor, en til lading og en til annet som feks lys, alarm, varme i håndtak, lader til mobil eller lignende. Har en DC/DC som jeg vurderer å benytte til dette.


Motoren nesten ferdig montert. Motoren er beregnet på krank som er 68mm, min er 72, så krever litt tilpassing.


Sykkelen med kasse og motor, men ikke helt ferdig. Mangler fester til batterikassen.


Kjedelinjen fra motoren til kassetten på bakhjulet er ikke helt bra, men den fungerer i alle gir.

Ellers så har jeg noen flere planer for sykkelen utover vinteren:

- Montere alarm og GSM/GPRS/GPS tracker
- Tilkoble lys som er drevet av batteriet. Har en ledlykt på vei som har input 10 - 84 V så kan dermed droppe DC/DC.
- Har hydrauliske bremser, så må tilpasse litt for å få bremsene tilkoblet. Har et custom opplegg på vei i posten.
- Sy et trekk som jeg kan ha rundt triangelet på ramma for å skjule hva som er innunder, samt beskytte mot vær og vind. Har kjøpt vanntett stoff og må bare finne frem symaskina.
- Legge opp kabling skikkelig slik at det ikke fremstår som helt hjemmemekk.
- Installere et wattmeter som viser forbruk etc. På vei i posten.
#3
Kjøpe elbil? / Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?
tirsdag 23. desember 2014, klokken 12:32
Hei!

Jeg er i prosess med å anskaffe en ny elbil. Har prøvekjørt de fleste alternativene den siste tiden og har endt opp med at det er Leaf som sannsynligvis dekker våre behov best (familie på 3, snart 4). Ideelt sett ville jeg valgt en KIA Soul EV, men ettersom leveringstiden er så latterlig lang, så er det et urealistisk alternativ for oss.

Har prøvd å orientere meg litt i jungelen av biler som finnes av både nye og brukte alternativer, men det er sannelig ikke enkelt. Står nå igjen med to alternativer:

1. 2014 Nissan euro Leaf (Tekna) til ca 230 000 inkludert vinterhjul på 16" lettmetallfelg og dekktrykksensorer. 5 års garanti.
2. 2012 Nissan Leaf (norsk, gått 40k, fullspecca) ca 180 000 inkludert vinterhjul med webasto og hengerfeste. 2,5 års gjenværende garanti.

Jeg planlegger å ha bilen inntil Tesla kommer med sin folkevogn, og vil da sannsynligvis selge den i løpet av 2017. Nybilgarantien på 2014 modellen er dermed fristende ettersom jeg kan selge den med noe gjenværende garanti. Dessuten syntes jeg prisen på brukte Leafer er relativt stiv, og sitter med en følelse av at jeg får mer for pengene ved å kjøpe en ny.
Det som gjør at 2012 modellen er et reellt alternativ er webastoen som muliggjør sannsynligvis lenger rekkevidde enn 2014 modellen om vinteren. Samtidig så vet jeg fra tidligere elbiler jeg har hatt at det er sjelden jeg har behov for rekkevidde utover det som en vanlig Leaf kan gi meg.

Er det ellers noen forskjeller på en euro Leaf Tekna (utover manglende lyktespylere) til den norske Tekna versjonen?

Jeg prøvekjørte forøvrig en 2014 Accenta i helgen som jeg faktisk kjørte helt tom for strøm og ble litt skuffet over rekkevidden. Kjørte den faktisk helt tom og måtte taue siste kilometeren hjem og da viste triptelleren 103 km. Da kjørte jeg med varme i sete, 20 grader i kupeen og i varierende hastighet på mindre veier, men også noen mil på motorvei. Hadde et stopp og derav også behov for oppvarming av kupeen to ganger.

Innspill mottas med takk :)
#4
Da har den triste dagen kommet hvor jeg ser meg nødt til å kvitte meg med min Citroen Berlingo electrique. Jeg kjøpte bilen i 2009 og bilen hadde kun hatt en eier før meg. Som fersking og uerfaren elbileier klarte jeg dessverre ikke å identifisere at batteriene i bilen egentlig var slitne og sannsynligvis var flere av de defekt, så etter å hatt bilen stående i lang tid uten å kunne bruke den bestilte jeg en ombygging til LifePo4 fra elbilshop.no og bilen var i drift igjen i løpet av 2010 og har vært i daglig bruk siden.
Årsaken til at jeg velger å kvitte meg med bilen nå er først og fremst at jeg straks blir tobarnsfar og har behov for mer plass og at fokuset har dreid seg litt i retning av behov for sikkerhet med små barn i bilen. I tillegg har jeg akkurat hatt den på EU kontroll og bremser (skiver og klosser) foran må byttes, en fjær må byttes, bremsene bak må smøres opp og et endeledd må byttes. Har fått et tilbud fra snapdrive i Ski på 14 000 for å få utført dette.

Bilen har gått ca 68 000 km, hvorav ca 40 000 av disse er med LifePo4 pakken. Bilen har komplett BMS med individuell overvåkning av spenning på alle 56 battericellene og total størrelse på batteriet er 160 Ah. Sommertid har jeg kjørt opp mot 150 km, men realitisk rekkevidde ved normal kjøring er nok ca 120 km. Nå vinterstid reduseres rekkevidden ganske betraktelig, men 80 km skal gå fint.
Jeg har også installert et GSM relè i bilen som styrer webastoen, noe som er kjekt nå vinterstid. Har sommer- og vinterdekk på lettmetallfelger, og det er fortsatt god spordybde på dekkene.

Jeg håper at noen kan være interessert i å ta over bilen, enten for å fikse den og ha den på veien eller å ha den som delebil. Hvis jeg ikke får interesse fra noen så kommer jeg til å ta ut batteri og andre deler av verdi for deretter å levere selve bilen for skroting på nyåret.

Selges til høystbydende, så ta kontakt hvis bilen kan være av interesse.

Edit: Jeg har fått noen spørsmål angående batterier og BMS. Jeg er ikke helt stødig på alle detaljer, men bilen har som nevnt 56 celler med komplett BMS som måler individuell cellespenning og samlet størrelse er 160 Ah. Arnstein Bugge som driver elbilshop.no og som har gjennomført ombyggingen har gitt seg denne type arbeid og nå er det elbilmek på Fornebu som tar nødvendig vedlikehold. De har diagnoseutstyr for BMS og batterier. Av feil som jeg har hatt så er det bytte av enkelte BMS kort, i den store kassa midt under bilen. Jeg har ikke noen form for tilstandsrapport på batteriene, men har inntil nylig brukt den til pendling fra Vinterbro til Oslo og litt småkjøring om kvelden. Av kjente mangler så hender det at bilen skrur seg av hvis bilen står stille og man gir fullt rattutslag, vet ikke hvorfor det skjer.
#5
Hei!

Ønsker å konvertere en sykkel jeg har til el. Ser etter hubmotor på fremhjul og ønsker i utgangspunktet noe billig fra Kina. Driver å vurderer denne:

http://bruceteakle.blogspot.no/p/blog-page_8.html

Selges her:

http://www.greenbikekit.com/electric-motor/bldc-bpm-500w-36v.html og http://www.bmsbattery.com/front-driving/340-bafang-350watts500watts-bpm-motor-e-bike-kit.html + flere sjapper på aliexpress.com.

Er det noen som har erfaringer med denne?

#6
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Citroen Berlingo LifePo4 selges
mandag 23. september 2013, klokken 00:10
Legger nå min kjære Citroen Berlingo electrique ut for salg på finn.no i løpet av de nærmeste dagene. Jeg kjøpte bilen brukt i 2009 og som fersk og uerfaren elbileier klarte jeg dessverre ikke å identifisere at batteriene i bilen egentlig var delvis defekt og at jeg dermed aldri burde kjøpt bilen. Etter å ha hatt bilen stående uten å kunne bruke den i ca 6 måneder bestilte jeg ombygging til LifePo4 fra elbilshop.no og bilen kom på veien igjen i løpet av 2010.

Jeg har siden ombyggingen til LifePo4 snart kjørt 30 000 km. Bilen virker bra og har god rekkevidde. På sommeren kan jeg kjøre opp mot 150 km, men på vinteren synker rekkevidden en god del og 80 km er realistisk rekkevidde. Ved å lade litt smart og tett opp til avreisetidspunkt får jeg imidlertid lenger rekkevidde også om vinteren når jeg trenger det. Bilen har individuell overvåkning av spenning på alle 56 cellene og total størrelse på batteriet er 160 Ah.
Bilen har gått 58 000 km og  er i god stand, uten rust. Den er EU-godkjent frem til 31.10.2014. Jeg har også installert et GSM relè for fjernstyring av webasto via SMS slik at bilen alltid er varm når man skal ut på tur om vinteren. Sommer- og vinterdekk på lettmetallfelger og bra spordybde på dekk.

Interessenter er velkommen til å ta en prøvekjøring, ta kontakt via PM.

Forøvrig selger jeg bilen fordi vi har hatt en familieforøkelse og jeg har behov for mer enn to seter og et stort lasterom.

Pris: 75 000


#7
Tidlige elbiler: PSA / Defekt lader Citroen Berlingo
tirsdag 05. februar 2013, klokken 21:20
Hei!

Jeg mistenker at laderen på min Citroen Berlingo 1998 er defekt. Skulle lade bilen en times tid i går før jeg dro på jobb og plugget i ladekontakten, ingenting skjedde.

Har skrudd opp lokket på elektronikkboksen og spenningen der hvor det skulle vært 220V er 0V. Har også prøvd å koble 220V direkte på samme sted, men laderen starter fortsatt ikke.

Er det høy sannsynlighet for at laderen er defekt og hvordan kan jeg få konstatert dette med sikkerhet?

Hva kan jeg forvente å måtte betale for en brukt lader?
#8
Hei!

Jeg har en Citroen Berlingo 1998 og kunne gjerne tenkt meg en ekstra ladekabel. Noen som har en til salgs?

Fruen i huset hadde et lite uhell her om dagen i det hun skulle rygge ut av oppkjørselen, og glemte å lukke ladeluka, som da traff vår andre bil og knakk. Har derfor behov for ny ladeluke også.

#9
Humor og kanari / Tydeligere merking av elbil
tirsdag 19. april 2011, klokken 09:15
Hei!

Jeg har den siste tiden opplevd å bli "bølla" med av større kjøretøy når jeg er ute å kjører Berlingoen min. Jeg bor på sørsiden av Oslo og kjører daglig inn til Oslo via Mosseveien og har sjelden eller aldri problemer med at biler ikke slipper meg inn fra kollektivfeltet eller lignende, de aller fleste fossilbilistene er svært imøtekommende og hyggelige. Så langt alt vel...

Nå som det har blitt litt varmere i været og rekkevidden på bilen øker har jeg vært noen turer nedover i Fredrikstad og da er det nesten ikke til å komme unna at jeg kjører deler av strekningen på E6. Bilen er ganske sprek og holder stort sett 90 kmt på sletta, men i oppoverbakker så synker jo hastigheten betraktelig, dog sjelden under 70 kmt. I disse tilfellene hvor hastigheten synker ned mot 70 kmt har jeg nå de siste ukene opplevd lastebiler som omtrent presser meg av veien. Jeg ligger i høyre felt, jeg har biler som passerer i venstre felt og en lastebil bak meg. Lastebilen får ikke lagt seg ut i venstre felt fordi det allerede ligger andre biler der og han kjører derfor isteden kloss opp til bakfangeren min og bruker både lys og horn. Dette har jeg nå erfart 2 - 3 ganger de siste ukene og jeg begynner å bli lei, dessuten kan det utgjøre fare både for meg og andre.

Som tiltak for å slippe dette tenkte jeg å få merket tydeligere at bilen faktisk er en elbil. Er det noen som har erfaring med dette? Feks klistremerker eller lignende? Jeg vet dette har blitt diskutert her tidligere for noen år siden, men fant ikke igjen tråden.

Som tiltak for å dokumentere dette skal jeg neste gang jeg kjører denne strekningen montere et Sony HD kamera jeg har liggende i bakvinduet som filmer situasjonene som oppstår.

At lastebilsjåførene faktisk tørr å kjøre på denne måten bare for å "beholde" farten og spare noen sekunder er for meg helt uforståelig. Denne type oppførsel er jo potensielt livsfarlig. Har jo opplevd det med fossilbil tidligere også, men da har bilen krefter til å frese avgårde og ut av situasjonen.

Rabies
#10
Tidlige elbiler: PSA / Inkonsekvent webasto
torsdag 10. februar 2011, klokken 09:40
Hei!

Jeg har en 1998 Citroen Berlingo. Såvidt jeg har forstått så er det webasto type C montert i den, selvom bilen er såpass gammel.

Webastoen oppfører seg veldig ulikt fra dag til dag. Jeg har ingen problemer med at webastoen låser seg eller ikke starter. Den starter slik den skal og lampen inne i bilen som indikerer at webastoen er i drift lyser. Det er imidlertid ikke alltid den gir noe varme. Som regel kommer det litt lunk hvis bilen står stille, men ikke alltid. Ved kjøring så blir det kaldt nesten umiddelbart. Jeg har isolert vanntank og slanger.

Når jeg klemmer og pumper på slangene så har jeg inntrykk av at de blir varmere. Det kjennes imidlertid ikke ut som om det går spesielt mye vann rundt i slangene. Webastoen gir også fra seg litt ulik lyd, men ettersom jeg er usikker på hvordan den egentlig skal låte vet jeg ikke om lyden indikerer noe spesielt. Jeg har prøvd å resette den ved å sette på tenning og koble fra hovedrelè og strøm, men det endret ingenting. Jeg kan også se at eksosrøret som går ned under webastoen er litt rustent akkurat der hvor det kommer ut fra webastoen, men det er såvidt jeg kan se ikke hull i det.

Tips til hva jeg kan gjøre?
#11
Tidlige elbiler: PSA / Ny nøkkel til Citroen Berlingo
mandag 07. februar 2011, klokken 09:52
Hei!

Jeg har en Citroen Berlingo 1998 modell. Jeg har kun en nøkkel til bilen og skulle gjerne hatt en til. Er det noen som vet hvor mye det koster å få en ny hos Citroen eller om de i det hele tatt leverer dette?

Rabies
#12
Tidlige elbiler: PSA / Usikker på kjøp av Berlingo
torsdag 30. april 2009, klokken 19:16
Heisan!

Jeg er ny på forumet. Har i lengre tid hatt lyst på elbil, og nå er jeg i ferd med å realisere drømmen.

Jeg vurderer en 1998 Berlingo som har gått ca 26000 km. Bilen er EU godkjent, og karroseri, interiør etc er i god stand. Eneste tidligere eier er Universitet i Oslo, og jeg antar derfor at det er flere ulike personer som har brukt bilen og at ingen av de har hatt et spesielt eieforhold til den. Er derfor litt skeptisk til å kjøpe den.
I følge forhandleren så er det gjennomført to servicer på den, men de er ikke stemplet i serviceheftet. Forhandleren ba meg kontrollere med Bertel O Steen eller Citroen om når servicene er gjennomført og hva slags service dette er. Det var litt fakta om bilen...

Bilen selges i Lillestrøm, og på vei hjem fra jobb i dag så byttet jeg min normale bil med Berlingoen og satte kursen sørover mot Vinterbro hvor jeg bor. Når jeg dro fra Lillestrøm viste energimåleren ca 85%, bilen gikk fint gjennom Oslo, men når jeg kom litt sør for Ryen begynte ECO-lampa å lyse. Da sto energimåleren på 50%, etter ytterligere 10%, altså når måleren kom ned på 40% så stoppet bilen. Fikk taeut den hjem og nå står den til lading. Jeg ringte forhandleren som fortalte at han hadde kjørt bilen ned til 20% for noen dager siden og at ECO-lampa hadde slått inn på 20%.

Hva bør jeg gjøre? Er det nærliggende å tro at noen av batteriene er ødelagt eller at det er noe annet som er galt? Kan man resette energimåleren så den viser korrekt?

Jeg skal låne bilen frem til lørdag, så tips og triks mottas med takk!

Med vennlig hilsen

Eivind
Vinterbro
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA