Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Gnist

Sider: [1] 2
1
ID. Buzz / ID. BUZZ skal produseres i Hannover fra 2022
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 10:12 »
VW har annonsert stor kontrakt for innkjøp av roboter til fabrikk som bygges om i Hannover. De nevner i pressemeldingen at fabrikken skal lage ID. BUZZer fra 2022:

Sitat
The ID. BUZZ is to be produced at the Hanover plant of Volkswagen Commercial Vehicles from 2022. “Our conversion work is proceeding entirely to schedule,” says Josef Baumert, Member of the Board of Management of Volkswagen Commercial Vehicles responsible for Production and Logistics. “With the launch of the ID. BUZZ, we will complete the modernization of our Hanover plant currently in progress, which will also benefit all the other models produced at this location.”

Kilde: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-invests-in-automation-for-emden-hanover-and-chattanooga-plants-6499

2
ID.4 / ID.4 priser
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 14:09 »
E-post fra Møller:

Nå kan du bestille ID.4!

ID.4 1ST: pris fra kr 426 900,-*

ID.4 1ST Max: pris fra kr 509 500,-*

* Prisen er veildendende inklusive frakt- og leveringsomkostninger til Oslo.

Priser for hjulpakker og noen andre opsjoner: https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/Prisliste_ID4.pdf

3
ID.3 / Egne inntrykk ved prøvekjøring av ID.3
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 17:29 »
Jeg har prøvekjørt ID.3 i en klokketime. Her er mine førsteinntrykk.

Det er sannsynlig at det er faktafeil i teksten som følger på grunn av at jeg har misoppfattet eller husker feil.

Jeg kjørte en 1st Plus. 190 høy testperson.

FØRERPLASSEN

Lett å komme inn og ut av førersetet.

Satt greit og det var lett å finne en god kjørestilling.

Følte at sikkerhetsbeltet lå noe mot utsiden av skulderen. Dette selv når setet var justert ned til nesten laveste posisjon. Ikke mulig å justere høyden på beltefestet i veggen.

God utsikt fremover og til sidene.

Begrenset utsikt bakover gjennom bakspeilet. Dette fordi:
  • Taket bak er trukket langt ned bak noe som gjør at høye personer ikke kan se vannrett bakover via bakspeilet. Anslår at jeg kunne se veibanen inntil ca 20 meter bak bilen. Når jeg sank litt ned i setet kunne jeg se vannrett ut bakover via bakspeilet.
  • Bakvinduet er (sterkt?) tonet. ( ?? )

KJØREOPPLEVELSE

Bilen føles smidig.

Bilen føles ikke tung under kjøring.

Kommer over fartsdumper uten at det føles som noen stor hindring.

Akselerer mer enn raskt nok i alle hastigheter jeg prøvde mellom 0 og 100.

Jeg følte jeg hadde lite oversikt over det som skjedde bak bilen. Spesielt i en situasjon hvor det gikk fotgjengere bak og på siden av bilen.

Begrenset utsyn bakover ved rygging. Det lille, tonede bakvinduet i kombinasjon med brede C-søyler og lavt tak gjorde at jeg synes det var vanskelig å få tilstrekkelig oversikt ved å se bakover under rygging. Ryggekameraet ga selvsagt en mye bedre oversikt og fungerte helt som forventet.

ASSISTENTER

Jeg opplevde at når man seiler så bremser bilen automatisk ned når fartsgrensen går ned og når man nærmer seg kryss, rundkjøringer eller andre hindre. Denne funksjonen var til stede uavhengig av om fartsholder eller fartsbegrenser var aktivert.

Fartsholderen bremser bilen dersom man ned en bakke ellers ville trillet raskere enn innstilt fart. (Det er mulig at man kan ha på både fortsholder og fartsbegrenser samtidig og at dette var situasjonen da jeg opplevde at bilen bremset da den rullet ned en bakke.)
 
I den begrensede tiden jeg hadde, så fant jeg ingen måte å skru av de to overnevnte funksjonene.

NAVIGASJON

Bilnavigasjonen fungerte greit det lille jeg rakk å teste den. Jeg fant stedet jeg ønsket å kjøre til på kartbildet, klikket på det og anga det som destinasjon. Skjermen viste mer enn stort nok kartbilde.

Noe jeg likte godt var hvordan den mange-fargede led-stripen som går langs hele nedre kant av frontruta viste hvor jeg skulle kjøre ut av kryss.

BETJENINGSKNAPPER

Ikke lett å umiddelbart forstå hvordan aktivere/deaktivere og stille inn fartsholder og fartsbegrenser.

Jeg opplevde det som det lett ble registrert feiltrykk på knappene på begge sider av rattet. Dette fordi trykk ble registrert når fingrene gled over knapper uten å på noen måte trykke ned.

Ikke mulig å føle seg frem til knappene på rattet, man må se på dem. Dette fordi trykk registreres når fingene bare så vidt er nær knappene. Jeg tror heller ikke det var andre taktile markører som kunne hjelpe fingrene å finne frem. (Eksempel på slike taktile markører er hvordan noen pc-tastatur har en forhøyning på F- og J-tastene.)

Sliderknappene under skjermen midt på dashbordet var ikke intuitive å bruke. Kanskje i første rekke fordi de er for dårlig merket.

Touch-skjermen midt på dashbordet er enkel å bruke og hjem knappen til venstre på touch-skjermen er genial.
Knappene for styring av sidevindu og speil sitter uventet langt fremme på døren på førersiden. Tungvint at det ikke var egne knapper for å justere vinduene fremme og bak.

Hendelen for å sette bilen i Park, D, B eller revers var for meg skjult bak rattet slik at den var ute av syne.

Knappene for innstilling av lys på dashbordet til venstre for rattet er skjult av rattet.

Følte det det at disse to settene av knappe var skjult bidro til å gjøre dashbordet mindre oversiktlig.

Jeg er mer skeptisk til betjeningsknappene på dashbordet nå enn før jeg prøvekjøre bilen.

Jeg vil tro at etter mer trening så ville jeg vendt meg til de fleste av betjeningsknappene, men jeg er svært skeptisk til at knappene på rattet registrerer trykk bare man så vidt er nær dem. Jeg ser for meg at dette kan bli et langvarig irritasjonsmoment.

TALEASSISTENT

Bilen har taleassisten som aktiviseres når man sier "Hello ID".

Fra man har sagt aktiviseringsfrasen til systemet er klart til å ta imot kommandoer gikk det flere sekunder. Litt for mange sekunder slik jeg følte det.

Slik jeg har skjønt det så er taleassistenten slik laget at tolkning av det man sier skjer på servere knyttet til nettet og ikke i bilen. Dette slik som Amazon Alexa og Google Assistant også er implementert.

Jeg har en del erfaring med taleassistenter og er vant til å snakke klart og tydelig til slike enheter.

Taleassistenten i ID.3 misforstår lett det man sier.

I min testing var det svært begrenset hva taleassistenten kunne gjøre.

Dialogen med taleassistenten må følge strenge maler, for eksempel i hvordan man angir en adresse.

Jeg klarte ikke å få taleassistenten til å skjønne adressene jeg anga. Dette på tross av 10-15 forsøk på å angi 2-3 ulike adresser. Jeg har en mistanke om at dette handler om at assistenten ikke klarer å oversette norsk uttale av stedsnavn til korrekt skriftlig representasjon av samme navnet.

Taleassistenten uttaler norske adresser dårlig. Antagelig er taleassistenten så langt kun trent til å si et begrenset antall fraser på godt norsk. Når den skal uttale adresser med ukjente ord så benytte den antagelig uttaleregler som gjelder for et annet språk enn norsk.

Jeg er sikker på at taleassistenten ikke er ferdig tilpasset norsk språk ennå.

Jeg er sikker på at taleassistenten vil bli forbedret i månedene som kommer og fordi den etter all sannsynlighet i hovedsak er implementert på servere så tror jeg forbedring av taleassistenten kan skje løpende og uten at bilens programvare må oppdateres.

UNDERHOLDNINGSSYSTEM

Jeg fikk lett koblet mobilen til lydsystemet via Bluetooth og startet avspilling av musikk strømmet gjennom telefonen. Jeg har imidlertid sett enklere brukersnitt for å gjøre disse operasjonene tidligere. Lydkvaliteten var helt grei. Det var imidlertid ikke lyd i de bakre høyttalerne i bilen jeg testet.

TIL SLUTT

Kombinasjonen av svært godt utsyn fremover og til sidene sammen med at jeg satt bra gjør at jeg føler at dette er en bil jeg gjerne kjører langt og lenge i.

Samtidig opplevde jeg det som om jeg med lettet kommer inn og ut av bilen noe som jeg tenker er behagelig ved bruk av bilen til ærender i nærmiljøet.

Det som for meg trekker ned er at jeg føler at betjeningsknappenes utforming, virkemåte og plassering ikke er gjennomarbeidet godt nok og at utsikten bakover via bakspeilet blir for begrenset.

Dersom det skulle vise seg at det ikke er mulig å skru av at assistentene bremser bilen inn mot kryss, så vil dette også trekke ned for meg.

4
ID.4 / ID.4 lanseres 23. september
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 15:16 »

Vi har sikkert alle i dag fått e-post fra Møller med informasjon om at 23. september lanseres ID.4 og at salget starter umiddelbart deretter.

Jeg synes det mest interessant ved annonseringen var interiørbilder som ser ut til å vise at ID.4 får mye av det samme interiøret som ID.3 når det gjelder dashboard, ratt, kontrollskjermer og betjeningsknapper.

https://www.volkswagen.no/no/biler/id4.html

5
Ford / VW MEB baserte Ford-biler
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 13:56 »
Ford inngikk i 2019 en avtale med VW om å bygge en ny elektrisk Ford bilmodell basert på Volkswagen sin MEB platform for elektriske biler. Planlagt oppstart av kundeleveranser er 2023. Bilen skal designes ved Fords designstudio i Køln.

I den senere tid har det vært skriving i media om at det kan bli ikke bare en, men to bilmodeller som resultat av dette samarbeidet.

Jeg tenker at det er naturlig å tro at den første av disse blir en bil i Focus-segmentet. Altså en bil i størrelse som VW ID.3, men med Fords designspråk.

Det vil overraske meg om Ford klarer å starte leveranser i 2023, men vi får krysse fingrene og håpe på at det skjer.

6
ID.4 / Forhåndsbestilling av ID.4
« på: Onsdag 18. Mars 2020, klokken 19:47 »
Forhåndsbestilling av ID.4 åpner snart.

Det er i hvert fall hva Volkswagen sier på nettsidene sine:

https://www.volkswagen.no/no/biler/id4.html

Nederst på siden kan man melde seg på epostliste for informasjon.

7
ID.3 / Oppdatering fra Volkswagen
« på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 00:24 »
Jeg er sikkert ikke alene om å ha fått e-post fra Volkswagen Norge i dag.

Her er den viktigste delen av teksten:

Sitat
Levering
Det har den siste tiden versert rykter om forsinkelser i forbindelse med ID.3 lansering som følge av utfordringer knyttet til programvare. Vi har i dag fått følgende uttalelse fra fabrikk:

«Volkswagen bekrefter at tidslinjen for ID.3, som har vært kommunisert i flere måneder, ikke har endret seg: Verdenspremieren fant sted på IAA 2019, produksjonen startet som planlagt i november 2019 og ID.3 lanseres i løpet av sommeren 2020.

Produksjonen av ID.3 1ST startet med en flat oppstartskurve, og øker jevnlig frem til markedslanseringen i sommer. Volkswagens mål er å levere 30.000 ID.3 1ST til kundene som har forhåndsbestilt bilen i Europa innen utgangen av 2020.

Programvaren installeres i kjøretøyene i produksjon og vil bli oppdatert til den nyeste versjonen før overlevering til kunde.»

Bestilling
Vi hadde håpet på å kunne åpne opp for at du kunne bestille din bil i løpet av første kvartal. Bestilling av bilen planlegger vi nå å åpne for i andre kvartal, og vi vil jobbe for at det skal skje så tidlig som mulig. Du vil få god informasjon i forkant av bestillingsprosessen. Følg derfor litt ekstra godt med i innboksen, så er du godt forberedt.

Priser
Tekniske data lar vente på seg som gjør at vi ikke kan gå ut med endelige priser. Vi vil informere om priser før vi åpner for bestilling av bilen.

Bestillingsprosessen er utsatt til ubestemt tidspunkt i andre kvartal. Dette leser jeg som at det både er en forsinkelse og at det er usikkerhet rundt hvor stor forsinkelsen er. Jeg antar også at dette betyr at årsaken(e) til forsinkelsen ennå ikke er løst.

I teksten sies det at man fremdeles jobber mot oppstart av leveranser sommeren 2020 (markedslansering) og at 1st bilene skal leveres innen utgangen av året. For meg høres det ut som dette betyr at bilene i verste fall kan leveres en gang mellom september og desember.

Det er bra at Volkswagen kommuniserer, men mindre bra om dette kommer som en reaksjon på artikkelen i Manager Magazine. Ikke bra om Volkswagen først kommuniserer til pre-bookers når de blir tvunget til det.

8
ID.3 / Priser i Norge og utlandet
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 21:14 »
VW i Finland har presentert priser for ID.3 i dag.

Basert på info lagt ut på Facebook av en av deltagerne er de finske prisene som følger. Omregnet fra Euro og fratrukket 24% finsk moms.

ID.3 1st        NOK 319.000
ID.3 1st Plus NOK 363.000
ID.3 1st Max NOK 398.000

Finland får 250 ID.3 1st biler fordelt slik:

ID.3 1st         20 biler
ID.3 1st Plus 120 biler
ID.3 1st Max 110 biler

Leveranse i August/September.

Kilde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1961107567365935

(Så dessverre ikke at det var tråd med samme tema lenger nede på siden før jeg postet. Kan nå ikke slette denne meldingen/tråden.)

9
ID.3 / Inntrykk fra 10 minutter prøvekjøring av ID.3
« på: Lørdag 21. Desember 2019, klokken 20:10 »
Noen heldige pre-bookers ble invitert til VW i Dresden for prøvekjøring av pre-produksjonsversjon av ID.3 samt mer informasjon om bilen. Dette fant sted 12. og 13. desember.

Det ligger nå en del videoer på YouTube fra dette arrangementet og flere er lovet å komme.

Her er lenker til de jeg har sett:

Battery Life har flere videoer på engelsk og sier han skal poste videoer av presentasjonene som ble gitt. Kanal: https://www.youtube.com/channel/UCTpYzLtOCilhKE42T5uW7Ww
https://youtu.be/RbrpvCiWJEg

https://youtu.be/tsQKQY0S16M

https://youtu.be/6avUXezHqY0

https://youtu.be/M-XTKaJdqxM?t=441

På engelsk fra World Shopper:
https://youtu.be/H8906anLiGQ

På engelsk og portugisisk fra VW Portugal. Omtrent samme innhold som videoen over:
https://youtu.be/n0CdP1P-CLk

På tysk fra Robin TV:
https://youtu.be/HLcYQJHWIdk

På tysk fra Der Blog für Elektromobilität:
https://youtu.be/YJ1gEwEhVP4?t=282

På fransk fra Automobile-Propre.com:
https://youtu.be/ssYYKVtpMtU

På slovensk (?) fra Volkswagen Slovensko:
https://youtu.be/YZDsk9bT8kA?t=304

På italiensk fra andreagaleazzi.com:
https://youtu.be/3yzVO6ebGWw?t=392

Kort video fra VW på engelsk:
https://youtu.be/3vYZYVoFPpk

10
Volkswagen VW / Midlertidige navn og navnsetting på nye modeller.
« på: Mandag 02. Desember 2019, klokken 23:27 »
Senere i 2020 kommer for øvrig også neste modell i ID-familien. ID.4 er en elektrisk SUV som kan komme til å bli svært ettertraktet i Norge.

I.D. Crozz = ID.4

Administrator av dette forumet er dessverre alt for lat til å oppdatere navnet på dette underforumet.

La oss se om en lett provokasjon hjelper.

11
ID.4 / VW USA CEO sier ID.4 skal starte på USD 33.000
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 00:20 »
https://www.cnet.com/roadshow/news/volkswagen-future-electric-cars-scott-keogh/

USD 33.000 = NOK 300.000

I intervjuet sier Scott Keogh også at det er salgsstart i USA i slutten av 2020. De første to årene skal ID.4 som selges i USA importeres fra VW fabrikk i Europa.

12
Kommende Audier / Elektrisk Audi på A3 / ID3 størrelse
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 14:31 »
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Audi må komme med en elektrisk bil basert på MEB i størrelse med A3 / ID3.

Dette kommer til å være en bil i ID3 størrelse som fremstår mye mer premium enn den versjonen av ID3 vi har sett så langt.

Tipper denne bilen er her en gang mellom sommeren 2020 og sommeren 2021.


13
ID.4 / VWs Jurgen Stackmann sier ID.4 skal avdukes i februar 2020
« på: Fredag 08. November 2019, klokken 00:43 »
Video fra IAA hvor Stackmann sier at ID.4 skal avdukes i februar:

https://youtu.be/tupzKL7bWIE?t=161

Dette vil være den første bilen basert på ID-plattformen som skal produseres og selges i USA og det er sannsynlig at den avdukes der.

Carscoops mener det kan skje på Chicago autoshow som starter 7. februar 2020.

https://www.carscoops.com/2019/09/vw-id-4-crossover-to-be-unveiled-in-february/

Jeg vil tro at VW da åpner for at interesserte kan sette seg på venteliste for bilen. Jeg har tidligere hørt fra norsk forhandler at man venter levering av ID.4 starter høsten 2020 med en utgave kun med bakhjulsdrift.

Jeg tipper at prisen på ID.4 starter på rundt NOK 375.000.

14
ID.3 / ID3 presenteres mandag 9. september kl. 20
« på: Torsdag 29. August 2019, klokken 00:32 »
Presentasjonen er et pressearrangementet i Frankfurt kvelden før åpningen av IAA.

Arrangementet strømmes også på nettet.

Lenke kommer senere.

Dette i følge e-post sendt ut av Volkswagen i Tyskland i går.

15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic selges. Delebil. Oslo.
« på: Mandag 28. Oktober 2013, klokken 00:23 »
Selger en Think classic med demontert batterikasse.

Bilen var tiltenkt ombygging til LiFePo4, men tiden min strekker ikke til for dette.

Bilen var kjørbar, men med dårlige batterier da batterikassen ble demontert.

Bilen befinner seg i Oslo.

Sider: [1] 2