Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EinarV

#1
BMW i3 / Elbiltreff i Geiranger
tirsdag 04. august 2015, klokken 15:18
Er det mange i3ere som skal til Geiranger i slutten av august? Eventuelt, hvor kjører dere i fra? Jeg kjører fra Stavanger og ser frem til turen  :)
#2
BMW i3 / BMW i3 owners map
mandag 29. juni 2015, klokken 07:27
Oppfordrer alle til å registrere seg her: http://www.scottlawrencelawson.com/passions/technology/bmw-i3-map

Norge ligger pr i dag som nummer tre i antall registrerte i3er...
#3
BMW i3 / Smarte løsninger for fremtidens hurtigladere - ideèr
mandag 09. mars 2015, klokken 10:47
Det er mange smarte hoder her inne og jeg regner med det ikke er bare meg som går med noen tanker i hodet om hvordan hurtigladerne kan bli mer optimale for den stadig økende brukermassen. Har du en ide, kom med den her :)
#4
Tidlige elbiler: PSA / Kapasitet på batteri
torsdag 15. januar 2015, klokken 18:52
Til dere som har Robometer, hva er vanlig kapasitet på batteriet på en Saxo/106? Energimetereret går til null når jeg passerer 80Ah, men jeg kan kjøre ned til 88-90Ah før ladelampen kommer på. Siden jeg har byttet cpu så vil vel muligens dette gå seg til? Energimeteret var helt på tryne de første cyklene.

Noen som har tips til hvordan jeg kan tappe ned hele pakken med relativt lav belastning uten å belaste dcdc? Det er vel naturlig at en celle gir seg før resten når pakken nærmer seg 100volt, men jeg får alarm på Robometeret 1-2volt før ladelampen kommer på. Det rare er at det ser litt tilfeldig ut om det er 11 eller 6+3 som har lavest spenning når alarmen kommer...
#5
Tidlige elbiler: PSA / LØST - Saxo starter/lader ikke
onsdag 17. desember 2014, klokken 02:14
Har fått en liten nøtt med Saxoen. Etter å ha skiftet en bærekule fremme og tatt ut førerstolen noen ganger for å fikse låsemekanismen på skinnen så vil ikke Saxoen starte eller ta lading. Jeg regner med at det bare er tilfeldig at det skjedde nå og ikke har noen sammenheng med jobben jeg gjorde som bare var av mekanisk art. 12v batteriet ble tatt ut og ladet med en ctek lader mens jeg gjorde dette arbeidet, dvs at bilen stod uten kjøre batteri og 12v batteri tilkoblet i 2-3 dager.

Når jeg skrur på tenningen så starter vakumpumpen og motorviften som vanlig, men det kommer ingen lamper i dash annet enn airbag (som slukker etter noen sekunder) og varsel om at håndbrekk står på. Kjørelys, langlys, parklys, baklys og skiltlys virker. Vifte apparatet virker, webasto starter, kupelys virker, dash og midtkonsoll lys virker. Blinklys virker inkl nødblink. Bremselysene virker ikke. Vannpumpe starter IKKE og Robometeret er dødt. DCDC-konverter legger seg ikke inn. Jeg måler ca 120V når jeg tar ut kjøresikringen i motorrommet.

Når jeg vrir nøkkelen over til start så legger ikke kjøre strømmen seg inn, stopp lampen lyser ikke, heller ikke den grønne klar for å kjøre fremover lampa. Ingen lamper som har med kjøre systemet å gjøre (komputer styrt?) lyser.

Ved å lese litt i manualen så så jeg at dash varsellampene og vannpumpen blir matet fra samme relé, jeg misstenkte derfor releboksen under panseret som har dette reléet R1. Jeg fikk låne en reléboks av electrolux, men akkurat samme oppførsel på bilen etter skiftet. Alle sikringen har jeg ohmet og funnet i orden, dvs alle i de tre sikringsboksene og den i reléboksen. Det er et eller annet relé i motorrommet som gir et svakt klikk når jeg kobler til ladekabel, men ingenting annet skjer.

Er det noen som har noe ide om hva jeg skal sjekke? Er det noen flere sikringer til komputeren? Min følelse er at komputeren ikke starter. Er DCDC-konverteren styrt av komputeren? 12v batteriet er ca 11,5v, er dette for lavt til at komputeren starter? 12v varsellampen burde vel ha lyst da? Denne spenningen bruker å være godt over 13v når DCDC funker.

Nå i kveld rett før jeg avsluttet så merket jeg at alarmen for lysene ikke pep når døren stod åpen og lysene på. Jeg merket også at den begynte å pipe når nøkkelen stod i mellom posisjon, altså mellom hakk 1 og 2 og mellom hakk 2 og start. Dette kan kanskje gi noen clues, skal prøve å måle litt mer på tenningslåsen i morgen.

Alle tips mottas med takk.
#6
Jeg har problemer med at førersetet på Saxoen ikke går skikkelig i lås. Dette er ikke et problem til daglig, men jeg ser for meg at det kan gjøre en eventuel kritisk situasjon mer kritisk hvis setet pluttselig raser frem eller tilbake. Er det noen som har vært borti dette? Så på et annet Saxo forum at det er et kjent problem og at det også har vært recall på Saxo pga dette. Det stod også nevnt at det var noen kulelager i forbindelse med skinnene som kunne være ødelagte som mulig årsak. Nå er ikke nye skinner så veldig dyrt, men hvis noen har vært borti å fikse problemet uten å kjøpe nye skinner så hadde jeg satt pris på tips...
#7
BMW i3 / Tesla P85D
fredag 10. oktober 2014, klokken 08:52
Hører vel ikke helt hjemme her, men.....

http://insideevs.com/breaking-tesla-reveals-awd-model-s-6-60-mph-3-2-seconds-range-improved/

Kan ikke si noe annet enn at jeg har stor sans for Elon Musk. Jeg kunne fremdeles ikke tenkt å byttet "familie bilen" med en TMS, men Tesla driver utvilsomt bransjen fremover. Bare veldig synd at det ikke er noen som svarer på tiltale. Jeg venter fortsatt på en i5 eller noe lignenes før 535i'en ryker.
#8
BMW i3 / Montere Webasto i REX rommet
onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:46
Etter å ha klargjort den gamle elbilen min for salg og kjørt litt med den i det siste så tenker jeg tanken om å montere en tilsvarende varmer på i3en som det er på den gamle Saxoen. Denne er jo effektiv og smart med tanke på rekkevidde. Kunne kanskje bruke den på batteri varming i tillegg? Det finnes både orginal bensintank og plass til å montere en slik løsning på i3. Noen som har tenkt samme tanken? Varmepumpe er vel og bra, men Webasto er bedre. Noen som vet hvorfor ingen av de nyere elbilene har bensin varmer? Ser jo selvfølgelig den biten med at det ikke ser så bra ut med en i3 som står ved pumpa og fyller, men ingen har reagert de to-tre gangene i året jeg har fylt 4,5-5liter 95oktan på Saxo Electriquen  :)
#9
BMW i3 / Er vi BMW i-kunder annenrangs BMW kunder?
mandag 04. august 2014, klokken 12:03
Etter ferie i stasjonsvogna kommer vi hjem til Stavanger til hetebølge, første dag til jobb ble en varm tur da AC hadde sluttet å virke. Enda varmere var det etter jobb da bilen hadde stått i sola, og pre-condition har veldig begrenset verdi uten AC (takk for takluke). Jeg måtte en tur til London rett etter jobb så jeg kjørte til Sola med sikkert 35-40 grader i bilen og rygget inn mellom to Tesla'er (de folka burde fått kurs i å parkere mellom to hvite strek, den ene stod oppå hvitstripa på begge sider  :P ). Jeg ble stående sånn at kladden ble liggende i gresset bak bilen. Da jeg kom hjem igjen sent torsdags kveld regnet det, men bilen var 100% oppladet og e-up'en som da stod på min venstre side stod pent og parallelt mellom hvitstripene slik at jeg etter å ha lagt kladden i bagasjerommet lett kunne hoppe inn i bilen.

Fredag morgen stoppet jeg hos Bavaria verkstedet på vei til jobb, for å gi beskjed om AC problemene. Fikk tilbud om å sette igjen bilen, men dette passet dårlig da vi skulle på hyttetur i helgen og jeg ikke var sikker på når jeg var ferdig til å gå fra kontoret.

Pga at AC ikke virket så tok vi stasjonsvogna på hyttetur, selv om 12mil hver vei er en ideel i3 tur, og dette er jeg glad for nå. I morres, altså mandag etter hytteturen kjører jeg til jobb og kobler bilen til lading. Power lampen på kladden lyser, men ikke noe skjer. Det lyser hvit rundt pistolen i bilen og ingenting skjer hverken på kladden eller i dash. Siden det er ferie tid og rolig på jobb hiver jeg kladde i bagasjerommet og kjører de 200 meterene bort til Bavaria butikken, en selger hjelper meg kjapt med å koble til bilen på deres lader ute og alt fungerer ok. Kjører til verkstedet som er ca 2km unna og stiller meg i kø. Får desverre ikke snakke med samme saksbehandler som på fredag, men jeg legger frem mine problemer med AC og lading. Får det samme standard svaret som alltid om at de kanskje får sett på den i løpet av dagen, men så kommer det som satt meg litt ut. AC kom de ikke til å gjøre noe med, jeg måtte vente til tidligst midten av August for SW oppdatrering. - Ok, men kan dere ikke re-sette den foreløpig spør jeg. - Nei, vi prioriterer ikke dette siden vi ikke får betalt for det. Jeg ble helt paff og kom meg avgårde på jobb. Nå burde jeg selvfølgelig ha sagt hva jeg mener til saksbehandleren i stedet for å lire det av meg her, men jeg hadde faktisk forventet at når jeg nylig har kjøpt en bil til 372.000,- og har sørvis avtale så burde de ha tatt seg det kvarteret å sett om det gikk å resette bilen og få den til å virke noen dager til før SW-oppdateringen i stedet for å si noe som ikke bryr meg en plass. Det er helt uinteressant for meg om de får betalt for å fikse min to måneder gamle bil eller ikke hadde dette vært stasjonsvogna (eller gamlebilen som jeg liker å kalle den) så hadde dette ikke kommet.

Nå tilsier min erfaring med Bavaria Stavanger at jeg plukker opp bilen senere i dag med ny ladekladd og AC som fungerer, og for all del, kundebehandlerne er flinke og hjelpsomme, men dagens besøk ga meg en virkelig dårlig følelse når det gjelder fremtiden med i biler. Hadde de tatt inn bilen, lagt en ny kladd i bagasjerommet, ikke gjort en dritt med AC og gitt meg beskjed når jeg hentet bilen at jeg desverre måtte vente på SW oppdateringen så hadde jeg ikke skrevet dette innlegget. (rart hvordan høy temperatur kan få temperaturen til å stige  :P )
#10
Citroen Saxo Electrique 2002modell selges. Bilen er blå metallic, er i bra stand, webasto, har fire relativt nye piggfrie vinterdekk(gått ca 200mil) og har to år gamel Pioneer spiller med CD spiller, DAB+, USB og bluetooth håndfri (fungerer meget bra). Wimp, Spotify og andre lydkilder på mobil, nettbrett etc kan spille av enten via USB eller bluetooth. Bilen brukes hovedsaklig til pendling mellom Randaberg og Forus (snitt på 200-300km i uka), 12-13 dager med denne bilen fremfor bensin dyret er 1000kr spart i drivstoff og bomutgifter. Garantert 6mil rekkevidde, men jeg kjører lett 75-80km.  Ideel bil for studenter eller andre som vil ha et meget billig fremkomstmiddel. Elbilhjelpen.no har utført alle vannservicene på denne bilen mens den har vært i vårt eie. Selges grunnet familieforøkelse og overgang til nyere elbil med iso-fix. For bilder PM meg, bekriv gjerne hvis det er noe spesielt jeg skal ta bilde av.

Prisen er 50.000,- men oppfordrer til å gi bud.
#11
Er det noen som har benyttet seg av tilbudet fra BMW om befaring hjemme av en elektriker og eventuelt montering av hjemmeladestasjonen til BMW?

I dag har jeg en Saxo Electrique og lader hjemme sånn innimellom, men hovedsikringen ryker hvis jeg lager middag samtidig med at elbilen lader. Når jeg så litt nærmere på hovedsikringen så så jeg at denne er 32A enfas. Tror det ligger trefas kabel inn til skapet, men er usikker på tverrsnitt. Sikringen ute i skapet i hagen til naboen er 125A. Kunne tenkt meg en befaring for å sjekke hvilke muligheter jeg har med kabelen som ligger i bakken i dag og i tillegg hvilke muligheter jeg har til å få et skikkelig opplegg ut i garasjen. I dag henger det bare en 2,5mm² kabel ut gjennom veggen på huset og inn i garasjen, denne går fra en 16A kjellerstue kurs   :-[ ikke så gunstig å trekke "litt" strøm i fra over lengere tid når jeg ikke vet tilstanden på tilkoblingspunkter her og der.

Tips anyone?
#12
Tidlige elbiler: PSA / Kjølerør til Saxo
onsdag 05. mars 2014, klokken 23:17
Er det noen som har Saxo eller P106 delebil, helst på Jæren? Jeg trenger det dobble kjølerøret som går over motoren. Jeg klarte å rive av en av stussene på mitt når jeg skiftet motor.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA