Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jagarock

#1
Fant ikke andre tråder ved lett søk her inne om akkurat dette, har bare fått med meg at det kan øke kjørelengde så mye som 20%. Med anbefalt så mener jeg vel det som står oppgitt i manualen, eventuelt i dørkarmen (ihvertfall på min nissan leaf)

Har dette mye for seg, (jeg er klar over at det reduserer kjørekomfort), og som den nybegynneren jeg er så spør jeg samtidig om hvordan man kan lese seg fram på dekket til max tillatte trykk?

Og jeg kan jo tenke meg at dette også kan slite ekstra på dekkene? Ja/Nei?
#2
For oss som ikke er heldig nok til å ha tesla, men (pr idag) stusselige nissan leaf 2012 liggende og slenge (neida ikke så ille.. bare om vinteren), hva blir den mest økonomiske måten å komme seg fram og tilbake på?

Jeg ser på arctic roads årsabbonement (312,- pr måned), og det vil jo slå de fleste fossilbiler på totalpris tur/retur bare på en tur pr måned, to turer om man skal konkurrere med de nyeste fancy småbilene men det tåler man fint. Hvis du da ikke faller for fristelsen for megaburger med cola på hvert ladestopp..

Er det dette som er det beste alternativet nå idag? Og hvordan fungerer laderne til arctic roads? Jeg hører de har 4 ladekontakter på hvert stopp, men det gjelder vel totalt, ikke 4 ladekontakter som alle passer nissan leaf? Eller er det multiladere alt sammen? Og ikke minst, er oppetiden på disse stabile nok til at man kan slippe å uroe seg for om den neste stasjonen er nede for telling? Og kan man forvente ventetid når man svinger innom?

Mye spørsmål i liten post, håper på oppløftende svar fra andre som titt og ofte tar seg en sverigetur :)
#3
Kjøretips / Harrytur pr 14.09.2014
søndag 14. september 2014, klokken 13:42
Noen som har noen tips å komme med?
Oslo - Nordby shopping center er vel det som er det vanlige?

Vet at noen hurtigladere er fryktelig upålitelige, så å ringe alle leverandørene før tur nesten er et must..
Og noen av dem går det vel heller ikke an å starte uten abonnement? Og noen er ekstremt dyre iforhold til andre?

Ser her: http://www.ishavsveien.no/aktuelt/
Prisen på en enkelt lading er nå doblet til 240,- pr lading, og det er for 30 minutter! Haha, det er jo totalt håpløst...... Kommer til å bli ramaskrik når folk får dette med seg. Ingen som kommer til å gidde bruke dem.

Hvordan kjører du denne strekningen?
#4
LeafSpy / Hente ut ekstra info, fks batteriprosent fra leaf?
torsdag 28. august 2014, klokken 18:24
Er det noen enkel løsning for å hente ut foreksempel % gjenstående på batteri, eller hvor mange ganger den har blitt hurtigladet?

Særlig det med % batteri hadde vært kjekt, da jeg har vært borti at batteriet har vært både 13% og 4% når de tre strekene kommer. Virker som det har med temperatur å gjøre, så det blir litt uforutsigbart.
#5
Planla tur nordover basert på status på hurtigladekartet.
Viste seg at to av laderne var ute av drift selv om de viste noe annet på kartet.

Det gjelder den i brumundal og rudshøgda, begge funker ikke per nå.

Kjedelig om kartet viser feil, måtte treiglade enn god stund for å komme oss videre
#6
Jeg kjørte batteriet helt tomt, og rakk akkurat komme nærme nok en vanlig gratis ladeplass så jeg fikk lada.

Har stått her en time og lada, men forsatt viser det tre streker i guessometeret, og får ikke kjørt en meter, så jeg får parkert ordentlig.

Når jeg oppdaterer i carwings står det akkurat nå at jeg har 7km med strøm på batteriet.

Hva er dette? Mø den lades til minst 10% før jeg får lov å røre den eller noe?
#7
Hva irriterer deg med din Leaf?

Har nå kjørt 2012 modell Leaf i 2 år.

- Ryggekameraet som blir dekket av drit hver gang du er ute å kjører på litt slapseføre, som det gjerne er hele vinteren igjennom. Smått irriterende å måtte gnikke det av hver bidige dag :)

- De evinnelige pipelydene, når du har døra åpen på førersiden og bilen er igang foreksempel? Utelukkende irriterende.

- Det at setebeltevarsleren slår seg på om du setter en stusselig handlepose i passasjersetet er ganske ukult for oss som gjerne kjører flere ganger i uka til butikken i næromgivelser og lave hastigheter. Det er ikke akkurat prosjektilfare. Kunne godt vært en mulighet for å slå den av.
#8
Leaf 2010-2017 / Liste over problemer du har hatt på din Leaf
mandag 24. mars 2014, klokken 14:06
Hva med å lage en sticky med alle problemene du noengang har hatt på din Leaf?

Jeg har hatt Leaf siden februar 2012 og har vært endel feil på den hittil:
- Varmeapparatet ødelagt 2 ganger. Begge ganger byttet hos BNH Rud, andre gangen ble varmeapparatet ødelagt bare en måned etter det ble reparert første gangen. Garantisak selvfølgelig, men fikk med meg at reparasjonen kosta nærmere 40.000,- begge gangene. Skjer fortsatt at varmeapparatet bugger seg en skjelden gang og en restart av bilen må til for å få varme.

- Rykking i bremser ved lav hastighet. Virker å skje helt tilfeldig. De fant ikke ut noe om dette hos BNH Rud, det går jo ikke an å "reprodusere problemet" når det skjer tilsynelatende tilfeldig.

- Vindu opp på førersiden fungerer ikke en gang innimellom. Fått dette problemet nå idetsiste etter 2 år. Noen ganger går vinduet opp veldig sakte, andre ganger ikke idetheletatt og en restart av bilen er nødvendig. Har ikke vært hos BNH med dette enda, men det blir vel enda en av de "vanskelige sakene" da problemet ikke lar seg gjenskape enkelt.

#9
Lading / Hurtiglading i kulda
torsdag 20. desember 2012, klokken 12:44
Idag kom jeg til hurtigladeren med 1 strek igjen, 10 minusgrader ute.
Ladet i 15 minutter. Endte på 4 streker.

3 streker ladet på 15 minutter. Og de gikk kjapt ut igjen for å si det sånn.

Ikke helt ideelt disse minusgradene..
#10
Leaf 2010-2017 / stille klokka i dashbordet?
torsdag 08. november 2012, klokken 18:14
stilte klokka på navigasjonen, men klokka i dashbordet ved speedometeret der viser fortsatt det samme som før.
hvor stiller man den?  ???
#11
Ladeplasser og ladekabler / hurtiglader på lillehammer nede hele helga
søndag 30. september 2012, klokken 19:59
Kjørte oppover hit på fredag og skulle lade.
Ute av drift.
Samme idag, søndag, når jeg er på tur til oslo igjen.
Så blir å sette igjen bilen på lading på stortorget og ta toget til oslo.

Feilmeldingen var QC temperatur. Samme begge veier.

Så imorgen ringer jeg eidsiva og skal ha pengene tilbake for 5 betalinger som gikk igjennom uten at jeg kunne lade. Og skal også prøve å kreve pengene for togbilletten tilbake.

Ganske uholdbar situasjon
#12
har kjørt oppover E6 fra oslo sentrum flere ganger og oppover oppi gudbrandsdalen. (vinstra)
idag var det skikkelig regn og vind.
og det resulterte i det heftigste batteribruket hittil.
jeg starta med 100% batteri fra hjelms gate på majorstuen, og når jeg ankom statoil minnesund hadde jeg 9km igjen, 1 strek, og "low battery charge"!
sykt hvor mye regn og vind gjør. normalt er jeg der med 4 mil igjen ihvertfall.
#13
Leaf 2010-2017 / tute når du skal skru ned volumet på rattet?
torsdag 21. juni 2012, klokken 11:45
flere enn meg som har truffet tuta når du skal sette ned volumet fra rattet?

jeg traff tuten i akkurat best mulig øyeblikk, bak en politibil på rødt lys.
ble ikke lite flau der jeg satt ;D
#14
har hørt det at hvis batteriet er så og så varmt, så kommer man lenger.
men hvor stort utslag har dette å si? er det noen som vet?
fks. kommer man 1 mil lenger om man kjører rett etter batteriet er ferdig oppladet, enn om man kjører et døgn etter batteriet er ferdig ladet?
#15
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / harrytur med leafen?
lørdag 05. mai 2012, klokken 02:34
noen her som har tatt en sverigetur med leaf? strømstad tenker jeg på da.
skulle vel gå ganske greit fra oslo det? kanskje hurtiglade en gang i moss på vei ned, og en gang i moss igjen på vei tilbake? :)
#16
Leaf 2010-2017 / fått leafen igår, noen spørsmål idag
lørdag 05. mai 2012, klokken 00:38
1. må man ha bilen skrudd av når man lader?
2. kartet er utdatert, bispelokket og diverse andre steder i oslo der det bygges om er ikke med. er det noen oppdatering på kartet å få tak i?
3. hurtigladeren som visstnok skal være på statoil økern vises ikke, ikke etter oppdatering av ladestasjoner heller. andre som har dette "problemet"?
4. fullkasko bilforsikring (har fra enter), dekker dette både hærverk og stjålet ladekabel? eller må man ha noen type spesiell forsikring for det?
5. jeg er vant med en bil der du slipper skru på og av lysene. må man skru lysene på auto når man starter, og tilbake på off når man slutter, hver gang?

6. kan man bruke alle parkeringsplasser i byen gratis? (med unntak av de som står privat parkering selvfølgelig)
jeg mener og tror jo absolutt det, men så kom det en imiev og parkerte bak meg på en betalingsparkering i sentrum idag, og de betalte, så jeg syns det var sært, så jeg måtte spørre.

håper jeg kan få noen svar her :)
#17
Meg og min elbil / henta leafen idag, elbil nummer 6532 i norge!
torsdag 03. mai 2012, klokken 22:42
 ;D
for en digg bil. jeg visste absolutt ikke den kunne styre spotify på iphonen på så enkel måte :)

#18
Leaf 2010-2017 / Leaf bestilt
onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42
Da har vi bestilt en fin ny blå Leaf.
Har såvidt romstrert litt her på forumet og har noen spørsmål:

1. Jeg hører om 10A og 16A ladekabler. Må jeg kjøpe en 16A ladekabel, eller følger dette med nyeste Leafen?
2. Vi tenker å kjøre fra majorstua til vinstra i gudbrandsdalen tur/retur 2-3 par ganger i året. (27 mil en vei) Jeg ser for meg å måtte bruke 2 hurtigladere på veien for at reisetiden ikke skal bli for lang. Er det noe problem å hurtiglade 2 ganger samme dag når det ikke skjer oftere enn som så? (Tenker hurtiglading på minnesund + hamar)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA