Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bestorp

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøpt bruktbil fra Tesla.com
mandag 30. oktober 2017, klokken 21:43
Sitat fra: NapoleonBorntoparty på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:46
Skriver dette på engelsk så det er søkbart for den det gjelder. Nordmenn flest forstår jo godt engelsk :)

I bought a used car from Tesla in Norway. The car was located in Oslo, like me. The sales representative from Tesla said it was to take 4-6 weeks until it was delivered, which is strange for a used car, but he claimed they would do a thorough check and replace worn parts and so on.

Now 2 months have transpired, and delivery informs me they haven't even started working on it. It just sits in a parking spot outside the store.

The seller on the other hand, the sales rep, lies and lies more, he says they're working so hard on the car, and that it is not located in Drammen.

So I have bought a car they don't care to deliver, and it's not because it's still being made or in shipment, it just sits there in the parking spot.

I've made daily attempts to get in touch with them, but they don't answer the phone, don't call back and don't answer to e-mails.

I'm writing this as a warning to anyone tempted by buying a used car from Tesla to save them from the grief.

I did the same as you, but I don't consider the sales rep as a liar or any other Tesla sales person i've spoken to.
They told me the same thing, but I'm glad that they are replacing the Drive Unit (witch was found during their inspection of the car).

On the other hand they have provided me with a fossil loaner, witch is fine with me. I would glady wait a few more weeks, rather than having a car that is broken.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq VS Tesla model S
torsdag 28. september 2017, klokken 15:49
Sitat fra: Jusabo på onsdag 27. september 2017, klokken 19:21


Hva synest dere? Bør jeg beholde Ioniq'en eller sjangse for en Tesla? Har gjort et lite regnstykke i forhold til mitt budsjett, og skal kunne klare en nedbetaling på 5.5k i mnd.

Er det andre der ute som har en helt vanlig jobb med ok inntekt, som betjener nedbetaling av en tesla greit?



Hei.

Hadde selv en Ampera E i bestilling, solgte den videre til en kar ikke ville vente lengre og tjente 100k. Tanken min er å plassere disse 100k i et bilån på en brukt Tesla Model S 2013 modell med alt av utstyr.

Ville ha Tesla i utgangspunktet jeg også.

#3
Sitat fra: Frøken dings på mandag 06. mars 2017, klokken 19:57
Har aldri bedt noen bekrefte mine synspunkter, men mer interessert i andres meninger om tema bytte bil - eller ikke?
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: one pedal drive
onsdag 25. januar 2017, klokken 14:38
Vil ikke denne funksjonen føre til at bremsene vil ruste opp fortere, hvis man kun bruker "selvbremsings" funksjonen?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Er denne Leaf'en et greit kjøp?
mandag 10. august 2015, klokken 15:59
Jeg hadde ikke kjøpt elbil uten hurtiglader og 160k+, for den bilen står ikke helt i stil med prisen da siden den ikke har hurtiglading.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaringer fra elbils-ejere søges.
onsdag 22. oktober 2014, klokken 15:13
Sitat fra: fmm1000 på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 17:30
Spørgsmål til elbilsejere.

Jeg er en dansk journalistikstuderende og er ved at skrive en artikel om elbilsmyter.
Derfor vil jeg gerne have erfaringer fra ejere af elbiler (ikke hybridbiler). Dem har I jo mange af i Norge :-).

Artiklen handler om alle andre elbiler end Tesla.  Målgruppen for artiklen er læsere, som vil købe biler i prisklassen 100.000-300.000 kr.
Det vil være en stor hjælp, hvis I vil svare på nedenstående spørgsmål.
På forhånd tak :-)


1. Hvilken elbil har du?

2. Hvor gammel er din elbil?

3. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har ved blandet kørsel om sommeren?

4. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har om vinteren?

5. Hvor lang tid tager det at lade din elbil op?

6. Giver det problemer at benytte din elbil til langture?

7. Har du oplevet, at rækkevidden på dine batterier falder med tiden?

8. Har du oplevet, at dine batterier er stoppet med at virke?

1. Nissan Leaf 2013 (Usa import) men er 2.gen Leaf med 100 forbedringer
2. Kjøpt brukt bruktimport USA Leaf 2013 modell, så litt over 1 år gammel.
3. ca 130-140km på sommeren med rolig kjøring.
4. 90-100km? Dette er et anslag ut ifra kjøre erfaring så langt.
5. 6-7 timer fra 0-100% på 16A
6. Rekkevidden pr dags dato gjør at jeg ikke kjører elbil på langturer, så har en fossilbil til lengre turer.
7. Nei, har kjørt ca 41000 så langt men ikke batterikapasitet tap så langt.
8. Nei.
#7
Sitat fra: borge på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:45
Hvordan skifter man fra fahrenheit til celsius i klimapanelet på en leaf s? Har ikke navi.

Det går ikke i følge forhandler jeg kjøpte min S.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Forhandler solgte meg feil modell - krav på bytte?
fredag 26. september 2014, klokken 15:56
Sitat fra: BE på fredag 26. september 2014, klokken 14:12
@bestorp; Du må rette signaturen din, den er feil  :P


Uansett; Det mest ideelle for deg som kjøper er å får heve hele kjøpet, du har tross alt ikke fått levert det du er lovet, og det er ikke mulig med ettermontering. Da står du fritt til å velge ny bil. Dessverre kan dette vise seg å være vanskelig å få utført i praksis.

Blir vel en slags heving når bil må byttes uansett (har et billån på den). Hva tenker du på? Å få få hevet kjøpet eller få ny bil? :)

Ja skal bytte signatur :P
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Forhandler solgte meg feil modell - krav på bytte?
fredag 26. september 2014, klokken 14:08
Sitat fra: emil på fredag 26. september 2014, klokken 10:52
Blir vanskelig å finne et fornuftig mellomlegg, men å kreve å få en SV-modell av samme årgang og samme km-stand synes jeg er rett og rimelig. Det er jo det du har betalt for.

Alternativt full tilbakebetaling så du kan kjøpe bil et annet sted.

Ja er nettopp det. Selger hintet til at jeg måtte evt betale omreg på nybil, sa bare at det diskuterer vi når jeg kommer. Kommer til å kreve en tilsvarende bil, videre så forhørte jeg meg med forbrukerrådet og de mente at jeg som kunde ikke skal ha noe økonomisk last for å ha fått / kjørt feil bil.

#10
Leaf 2010-2017 / Forhandler solgte meg feil modell - krav på bytte?
fredag 26. september 2014, klokken 09:56
Kort fortalt så har forhandler solgt meg en Nissan Leaf SV (USA MOD), men som egentlig er en S (dette gjelder på utstyrsnivå). Det er store forskjeller mellom SV og S i utstyrs nivået hvor blant annet SV har varmepumpe, CC, bedre varme apparat osv.

Jeg fant dette ut ca 5 mnd senere etter kjøp at bilen er en S mod, (fant ut ved en tilfeldighet på dette forumet) og har kjørt ca 10000km. Tok en telefon til forhandler og de var villig til å finne en løsning med tanke på bytte til en SV.

Spørsmålet mitt er: Bør jeg stå på krava og kreve en tilsvarende bil med ca samme kilometerstand og med SV Utstyr kostnadsfritt for meg? Eller bør jeg ta innover meg at jeg kanskje må dele et mellomlegg for å saken løst.

Sånn jeg ser det så har de solgt meg en vare som ikke står i stil det som stod i annonsen. Bilen var merket som en SV i annonsen FØR jeg kjøpte den.

Hva mener dere andre? Tips og råd mottas med takk.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Nok en "tips til kjøp av El-bil tråd"!
onsdag 24. september 2014, klokken 14:28
Sitat fra: LasseF på mandag 22. september 2014, klokken 14:09
Hei!

Har brukt litt tid på å lese meg opp, men har ikke fått helt svar på mine behov.

Flytter veldig snart til Drøbak, fra Oslo, og starter en ny tilværelse som pendler. Kona og jeg jobber samme sted, så det blir oss to som skal fraktes, i all hovedsak. Tenker først og fremst på dette som en ren pendlerbil. Har en fossilbil som brukes til lengre turer.

Her er vårt bruksområde og våre tanker:
Ca 4mil en vei og vi kan som regel lade på jobben
Har fossilbil, som sagt. Den koster oss litt i mnd, så derfor begrenser budsjettet seg
195cm lang..
Kan legge opp egen kurs hjemme
Foreldre og svigerforeldre i henholdsvis Moss og Drammen
Kanskje det dukker opp en pode eller 2 i løpet av årene som kommer
"Billigst og best" uaktuelt med i3, Golf osv.

Har alltid hatt lyst på en Think. Hadde de på jobben en stund og det var morsomme biler. Men er skeptisk pga liten tilgang til deler osv. "Trillingene" er jo billige og greie? Import Leaf vurderes.
Har en haug med I3 på jobben, så har kjørt de en del. Flotte biler, men alt for dyre som en bil nr 2.

Budsjett - helst 150k eller mindre.

Setter pris på gode råd, men forhold dere til budsjettet, por favor.

Lasse

Hei hvis budsjettet ditt er max er 150k så blir enten valget import USA Leaf til 2011 modell eller trilling. Legger du på litt så kan du få en usa leaf 2013 mod til 180000,- hos noen forhandlere på østlandet.
#12
Ja det er rimelig friskt å ta 240 kr pr lading fra ikke abonnenter.
Ishavsveien kjørte også på med 500kr pr lading for et par år sida. Tydelig at de ikke lærer.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Peugeot 106 Electric 2001
onsdag 10. september 2014, klokken 23:02
Sitat fra: hefo på mandag 08. september 2014, klokken 12:46
Hei

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Peugeot 106 Electric 2001. 50 000 km. Reg.nr el10979 I annonsen står det følgende: Denne type bil skal ha batteriservice etter ca 400 Ah overlading. Eget diagnoseinstrument (EV-Lite) for bruk ifm service medfølger. Det er nylig utført batteriservice. Jeg lurer på levetiden på et slikt batteri? Jeg har lest meg fram til at det kan koste nok så mye å bytte batteri etterhvert.

Jeg fikk en tilbakemelding av selger: Denne bilen har NiCa batterier, altså ikke slike som dagens nye elbiler har. Den type batteri vet man ikke hvor lenge de varer. Det man vet er at tar man vare på dem så varer de lenge.
Bilen har totalt 20 batterier. Ett batteri koster ca 2000

Er likevel litt usikker på om det er et sikkert kjøp og håper dere kan hjelpe meg. Jeg har ingen erfaring med Peugeot.

Hadde heller satset på en Trilling da (du får brukte 2011 modeller fra 90000 og oppover til en 120k), ialle det lille utvalget jeg har sett på finn.no istedet for å kjøpe en Peugeot 106 :)
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken Leaf har du?
onsdag 10. september 2014, klokken 13:39
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 13:38
Sitat fra: bestorp på onsdag 10. september 2014, klokken 13:17
Har en 2013 SV LEAF (Usa mod) som er tilsvarende visia i Norge. Gått ca 40000 snart og er kjempefornøyd :)

Selv om de ikke kan sammenlignes direkte mener jeg at for USA modeller er SV = Acenta, SL = Tekna og S = Visia

Jepp du er korrekt :) blingsa litt på modellene.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken Leaf har du?
onsdag 10. september 2014, klokken 13:17
Sitat fra: lifern på søndag 07. september 2014, klokken 08:02
Er det andre her som har Visia og er fornøyd med det?
Jeg har selv EUROLEAF Visia med navi og ryggekamera. 16" alufelger.
Kjørt 32000 km på 10 mnd.
Kjempe fornøyd.

Har en 2013 SV LEAF (Usa mod) som er tilsvarende visia i Norge. Gått ca 40000 snart og er kjempefornøyd :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA