Sitat fra: Griffel på onsdag 20. juni 2012, klokken 01:17"Ubrukt" solcelleenergi bør ein kunna få godskriven på el-rekninga ved å sende den ut på el-nettet.
Så lenge en ikke erstatter kullkraft med tilfeldig kraft fra sol og vind har Hydrogen lite for seg som drivstoff. Men nå er jo ønsket å øke innslaget av tilfeldig kraft betydelig fra ca. Når solpanelet i dag produserer energi som elbilen din ikke har behov for før om 4 mnd, kan du enten lagre den i en eller annen form, eller la den gå tapt og lade elbilen med kraft fra kull om 4 mnd.
Derfor er både batterier og brenselceller ting vi har nytte av i en ikke fjern framtid.
Eller ein kan ha eit lite kriselager i form av (gamle) batteripakkar til den dagen el-nettet dett ut.
Lagring av tilfeldig overskotskraft er det vel meir effektivt å lagre i vassmagasin ved å pumpe vatn opp i dei,
når det bles/sola skin, og produsere vasskraft når det er vindstille/natt, enn å produsere hydrogen?
Sjå teknisk ukeblad på nett: http://www.tu.no/energi/2012/03/02/slik-kan-norge-forsyne-europa-med-energi
Sitat: "Her brukes kraften til å pumpe vann fra de lavtliggende magasinene til de høytliggende. Gjøres dette riktig kan pumpe/generator-systemet bli rundt 80 prosent effektivt. 20 prosent tap kan høres mye ut, i tillegg kommer overføringstapene som også er noen prosent, men det er likevel lite i forhold til alternativer som energilagring i trykkluftkaverner, hydrogen etc."
Litt på sida av dette med hydrogen: Kva skjer med alt vatnet som blir produsert i brenselscellene?
Blir det lagra i tankar på kjøretøyet eller går det ut i eit "eksosrør"?
Korleis vil dette evt. påvirke norske vintervegar?
Eller er mengda så liten at eg er på bærtur