Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carl Anton Stenling

Sider: [1] 2 3 ... 107
1
Kjøpe elbil? / Sv: Liten elbil - ønsker anbefalinger
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 22:19 »
Honda e er jo en mulighet du kan vurdere. Litt dyr og ikke så stort batteri, men oppfyller vel de andre kravene dine.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 16:24 »
Hvilken agenda / myndighet over andre kan man ha for å stoppe en diskusjon på et diskusjonsforum ?

Trådstarter kan (og bør i visse tilfeller) lukke en tråd.

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 20:34 »
Det er vel ikke nødvendigvis lov i USA å kjøre forbi til høyre, men de gjør det likevel. Så har de også langt flere trafikkulykker enn oss.

4
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 18:18 »
Det er ikke uvanlig at man ved finansiering har en egen avtale direkte med finansieringsselskapet. NIO Norge fungerer da som distributør for NIOs internasjonale finansieringsselskap.
Pga. regulatoriske krav er det ikke så helt enkelt å bygge opp et finansieringsselskap i hvert land.

5
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 19:22 »
Er vel enten e-208 eller e-2008. Vanskelig å skille disse to fra bildene.
Her er de avbildet sammen: https://m.encarmagazine.com/news/newcar1/view/127847?WT.hit=p_01_01

6
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 18:54 »
Noen som vet hvilken modell som brant ved Tråkka. Peugeot e-208?

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i borettslag
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 14:27 »
Her er det tilrettelagt for 20 A lading og det dekker med god margin normal daglig bruk av elbil. Mer enn dette er det bare de som kjører drosje, budbil el.l. som greier å bruke. Spesielt en bil med såpass stort batteri som Kona vil kunne utjevne ladebehovet og da er 20 A mer enn nok.
Alt utover 20 A blir dermed en "luksusladeløsning" som lovverket ikke vil hjelpe til med å brekke på plass.
Mitt råd er å bruke løsningen noe tid og se an hva faktisk behov er. Det er helt vanlig at ferske elbileiere tror de har behov for raskere lading enn det man finner ut med litt erfaring.

En annen sak er at når borettslaget senere kanskje finner det formålstjenlig å installere en felles lastbalansert ladeløsning, så kan man være positiv til en slik endring og kanskje oppnå inntil 11-22 kW ladehastighet avhengig av biltype. Men også i en felles løsning kan det være at ladehastigheten blir rundt 1,6-2,3 kW i perioder med mye belastning.

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla åpner superladerene for andre i 2021
« på: Fredag 30. Juli 2021, klokken 10:32 »
Tror det mest sannsynlige er at Tesla rett og slett lar det bli opptil kundene hvordan de parkerer. Da vil det være en del ladepunkter som ikke kan benyttes pga. ulik plassering av ladeport. Forhåpentligvis unngår vi i det minste at noen begynner å parkere på tvers.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla åpner superladerene for andre i 2021
« på: Fredag 30. Juli 2021, klokken 01:02 »
Vi må nok regne med at superladerne får en andel parkeringsproblematikk omtrent som man har hatt ved de vanlige hurtigladerne. De korte ladeledningene gjør i tillegg at mange nok føler seg berettiget til å parkere noe utradisjonelt.

Hadde kanskje håpet at appen ba om info om hvilken bil som skal parkeres og deretter anviser kun superladere hvor parkering er mulig uten å blokkere to punkter.

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla åpner superladerene for andre i 2021
« på: Onsdag 28. Juli 2021, klokken 11:19 »
Tesla indikerer at pris avhenger av både levert energi og tid. F.eks. kan dette gjøres slik at prisen er per kWh eller minutt avhengig av hva som inntreffer først. Hvis gjennomsnittlig ladehastighet er lavere enn 60 kW så blir det da tiden man betaler for. I appen kan det angis slik:

Inntil 10 kWh/max. 10 min.
Inntil 15 kWh/max. 15 min.
...
Inntil 60 kWh/max. 1 t

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021
« på: Onsdag 28. Juli 2021, klokken 10:05 »
Vi dro til Troms og Finnmark i år. Der oppe var det god plass på laderne  :)

Superladeren på Innhavet var imidlertid svært populær. Alle som skulle enten til Lofoten eller nordover måtte i praksis lade på Innhavet pga. lang avstand til forrige superlader. Tesla hadde satt opp to midlertidige ladepunkter og med dette unngikk man akkurat ladekø. Alle punktene var i bruk de to gangene vi passerte. Skulle ønsket at de andre operatørene på tilsvarende vis forsterket ladekapasiteten der hvor det er behov.

12
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 16:56 »
Nå er jo trådstarters spørsmål om hvorvidt SuC-nettverket kommer til å bli åpnet avklart.

Her finnes en tråd for å drøfte hvordan dette vil skje: https://elbilforum.no/index.php?topic=56957.0

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla åpner superladerene for andre i 2021
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 12:04 »
Vi vet jo ikke helt hvordan Tesla iverksetter dette, men jeg tipper at Tesla åpner for et stort antall stasjoner samtidig, f.eks. alle i et land eller alle i Europa. Det er ikke helt Tesla sin stil å være overforsiktig.

Når det gjelder lengden på kablene så vil dette neppe være fikset før åpningen. Det kan jo føre til mye kaos når enkelte parkerer på naboplassen eller på tvers for å rekke frem til ladepunktet.

Håper bare at Tesla gjør det lite lønnsomt å oppta plasser med biler som har lav ladehastighet enten pga. konstruksjonen eller fordi de er tilnærmet fulladede. Tesla har jo opplyst at det kommer prisingselementer som er knyttet til tid. Jeg tror også det hadde vært smart å angi en minimumshastighet som bilen må ha for å kunne lade på nettverket, f.eks. 100 kW for å kunne initere lading og at man ved 50 kW oppnådd hastighet bare får inntil 10 minutter lading deretter. Eventuelt kan disse betingelsene gjelde kun travle stasjoner.

14
Uten at jeg har sett data for det så vil jeg anta at gjennomsnittlig levetid for små og mellomstore biler generelt er kortere enn for store biler. Siden de fleste 1. gen biler var små og mellomstore (Leaf, e-Soul, eGolf, i3, trillingene, Zoe) så tenker jeg at de kommer temmelig greit ut av sammenligningen med tilsvarende fossile biler.

Imidlertid er det grunn til å tro at noen av 1. gen bilene får litt lavere levetid enn sine fossile alternativer. Det er heller ikke annet å vente for ny teknologi.

Et annet moment er at vi nok kan forvente lavere levetid for alle moderne biler fremover siden de har mange svært dyre komponenter som ikke nødvendigvis forsvarer en reparasjon på slutten av levetiden. F.eks. AC-kompressor og avansert bremsestyring.

For noen av 1. gen elbilene vil det også være behov for å legge om bruksmønsteret når rekkevidden reduseres. Det kan innbære at bilen må selges til noen som har mindre rekkeviddebehov, men likevel kan bilen gjøre nytte for seg i lang tid i et enklere kjøremønster. Det er imidlertid viktig at de som kjøper en bil som har gått langt gjør sin vurdering av egnethet for eget kjøremønster basert på faktisk rekkevidde og ikke forventer rekkvidde som ny.

15
Det er nok stor forskjell mellom batteritypene som kan avgjøre varigheten. I tillegg er 1. gen elbiler ikke veldefinert.
Hvis vi tenker på aller første modell av bilene så ser det ut til at det varierer en del blant annet ut fra bruksmønster.
1. gen Nissan Leaf har kjente svakheter knyttet til bruk i varme strøk siden den ikke har batterikjøling. e-Soul har hatt en del batterireklamasjoner sannsynligvis pga. lite holdbar batterikjemi. Med Tesla er bildet litt mer sammensatt.

Som en tommelfingerregel tror jeg man kan regne 125-200.000 km som realistisk levetid for disse første bilene, men det kan være store individuelle forskjeller.

Jeg har selv en Nissan Leaf som jeg forventer holder 10 år og minst 125.000 km. Imidlertid har denne litt oppgradert batterikjemi i forhold til de aller første Leafene.

Sider: [1] 2 3 ... 107