Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
mandag 11. mars 2024, klokken 21:57
Når det gjelder statsstøtten så er vel den først og fremst en godtgjørelse for å ta imot utenlandske delegasjoner som ønsker å hente erfaringer fra den norske elbilomleggingen. Dette er en oppgave som Elbilforeningen ikke nødvendigvis kan finansiere fra medlemsmidler, men som staten har ønsket at Elbilforeningen utfører.

Hva de ansatte i Elbilforeningen gjør er redegjort for på nettsidene: https://elbil.no/vare-ansatte/

Mye handler om medlemsservice som håndterer et stort antall medlemshenvendelser, men også testing og opplysning/fagarbeid er viktig. Jeg har vært medlem siden 1998 og tenker Elbilforeningsmedlemsskapet har vært en god investering.
#2
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
mandag 09. januar 2023, klokken 18:57
Det vil jo være slik at så lenge mediene velger å slå elbilbranner stort opp uten å gjøre tilsvarende for fossilbilbranner, så vil det formidle inntrykk av at elbiler er brannfarligere enn fossilbiler. Når antall elbiler øker i antall så vil det etterhvert statistisk sett bli elbilbranner i Norge ukentlig, mens man kunne rapportert fossilbilbranner daglig.
#3
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 16. juli 2022, klokken 14:29
Hadde nok vært smart om Tesla i appen ba om info om hvor ladeporten sitter. Slik kunne man begrenset hvor mange med ugrei ladeportplassering som ledes til en gitt stasjon gjennom å rett og slett fjerne fra kartet stasjoner hvor det allerede er begynnende kaos.
#4
e-208 / Sv: Lading 3-fas 400 volt
mandag 25. april 2022, klokken 19:47
11 kW ombordlader er vel ekstrautstyr for e-208. Har din bil dette?

Som standard leveres 7,4 kW enfase ombordlader, dvs. 32 A. For å få 7,4 kW trenger du altså enten en 32 A enfaseinstallasjon eller en 32 A trefaseinstallasjon (hvor bare deler brukes).
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 01. april 2022, klokken 18:33
Og 96 % elbilandel blant private som kjøper nybil. Nå er det nesten bare firmabilene og leasing som henger igjen!
#6
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. mars 2022, klokken 15:56
Sitat fra: overskyet på torsdag 24. mars 2022, klokken 20:02
Tipper ansatte i Norge vet ca ingenting om hva som faktisk vil skje.

Han som uttalte seg er nordisk sjef for superladerutbyggingen. Temmelig godt innformert så langt jeg kunne vurdere. Tesla tester imidlertid ut veien fremover slik at mye er ikke avklart ennå.
#7
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. mars 2022, klokken 18:46
Han sa ikke hvor i landet, men antydet at stasjoner med mye ledig kapasitet (f.eks. nettopp utvidet mye) var mest aktuelle å åpne før sommeren. Tesla vektlegger å ikke åpne stasjoner hvor man kan være i tvil om kapasiteten holder.
Jeg tolket dette som at stasjoner i områder med god dekning er mest aktuelle, mens der hvor det er mer marginalt, f.eks. Nordland, kan nok bli nødt til å vente.
#8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
onsdag 23. mars 2022, klokken 21:33
Kommer nettopp fra årsmøtet i Oslo og Akershus elbilforening. Der deltok en representant for Tesla og orienterte om åpningen av superladerne. Mye interessant informasjon.
Han opplyste om at det sannsynligvis kommer til å åpnes noe flere ladere før sommeren, men ikke alle. Han mente også at det "aldri" blir åpning av absolutt alle ladeplassene siden noen har for lavt antall uttak til det og kan ikke utvides.
Det ble også poengtert at åpningen skal skje kontrollert slik at kundetilfredsheten opprettholdes.
De vurderer å installere lengre ladekabler, men vil først innhente fakta rundt hvor mye vanskeligheter det er ved tilgang for ikke-Teslaer.
#9
Sjelden lønnsomt å reparere eller bytte batteripakke pga. slitasje. Da bytter man heller bilen og lar noen med mindre krevende kjøremønster overta. Unntaket er hvis noen få celler har utviklet feil. Da kan det være aktuelt å bytte disse for batterityper hvor dette er mulig.

Anbefaler at du tar høyde for forventet batterireduksjon ved bruktbilkjøp. Andre brukere vil kunne gi råd om reduksjon basert på egne erfaringer for en spesifikk modell.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. desember 2021, klokken 13:42
Hadde vel kanskje vært naturlig at man legger om nettleien noe slik at produksjonsleddet betaler en større andel. Dermed vil også strøm levert til utlandet kunne bidra vesentlig til nettleien.
#11
Valgkomiteen i Elbilforeningen har startet sitt arbeid frem mot landsmøtet og tar gjerne imot innspill til gode kandidater til hovedstyret. Vervene honoreres slik som landsmøtet beslutter og innebærer deltakelse i rundt seks hovedstyremøter årlig. Ifølge instruksen til valgkomiteen skal det etterstrebes kjønnsbalanse og variasjon i kompetanse, alder, etnisitet og geografi blant styrets medlemmer.

Forslag til kandidater til hovedstyret må være innkommet til valgkomiteen (Carl Anton Stenling, Berit Hornnes, Ståle Langolf og Jane Meyer) innen 16. januar. Send e-post til carl.anton@stenling.no for å gi innspill. Gi gjerne en begrunnelse for innspillet og en kort beskrivelse av kandidaten.
#12
Oppdaget også at det i listen over ladestasjoner i nærheten nå kommer opp MER-stasjoner. Imidlertid er det tydeligvis ikke alle operatørene fra NOBIL-databasen som kommer opp. Som en lureløsning kan man jo navigere til nærmeste MER-stasjon og heller velge den operatøren man måtte foretrekke.

Når dette kom på plass skal jeg ikke si for sikkert, men savnet denne funksjonen i sommer i Finnmark.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 21. november 2021, klokken 21:24
Sitat fra: flux på søndag 21. november 2021, klokken 19:10
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nett kapasitet i tidsrommet.

En hovedinnvendig mot de nye tariffene er at de presser begrensningene i nettet statisk ned på hver enkelt abonnent. Det hadde vært smartere å lage et system som utnytter ulike behov, f.eks. ved at noen vanligvis lett kan flytte forbruk, men samtidig kanskje enkelte dager ikke kan det. Ved å laget et så "stivt" system at en enkelt time avgjør kapasitetsleddet så ender man opp med et system som er enkelt, men lite fleksibelt. Dette er litt gammeldags.
Ved å tilrettelegge for moderne strømstyring kunne nettselskapet fått et mye bedre resultat og samtidig påført abonnenten færre ulemper.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 21. november 2021, klokken 21:18
Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 18:06
Disse to siste er innebakt i de 42 ørene du snakker om som var i 2021.

Det har du selvfølgelig rett i. Da blir regnestykket annerledes:

Energiledd 2021 uten avgifter: 42 øre/kWt - 22 øre/kWt = 20 øre/kWt
Justert energiledd pga. økt tapskostnad: 22 øre/kWt

Energiledd 2022 uten avgifter (vinter og natt): 8 øre/kWt

Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 21. november 2021, klokken 17:52
Det går ikke å sammenligne dagens tariff for 2021 med ny tariff for 2022 direkte.

Pga. vesentlig høyere kostnader til å kjøpe inn strøm for å dekke tap i nettet har nettselskapene rett til å øke nettleien, dvs. i størrelsesorden 10-15 %.

Skal man sammenligne så behøver man legge til denne økningen for 2021-tallene.

Lede innfører et energiledd på 8 øre/kWt om natta (vinter) fra 2022. I 2021 var energileddet 42 øre/kWt om vinteren og skulle da sannsynligvis opp til rundt 47 øre/kWt.
Hvis man f.eks. bruker 2500 kWh til å lade bilen årlig så gir dette en besparelse på rundt en tusenlapp dersom ladingen ikke gir økt kapasitetsledd ift. det man uansett måtte hatt.

Hyggelig at omleggingen er til fordel for elbillading!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA