Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carl Anton Stenling

Sider: [1] 2 3 ... 99
1
Oslo og Akershus elbilforening / Årsmøte Oslo og Akershus elbilforening 2020
« på: ſøndag 03. Mai 2020, klokken 20:59 »
Årsmøtet 2020 i lokalforeningen ble gjennomført digitalt 15. april midt i koronakrisen.
33 medlemmer deltok i videomøtet.

Noen momenter fra årsmøtet:

Årsmelding
I løpet av året hadde elbilandelen av nysalget økt kraftig og samtidig var det betydelig press på elbilfordelene.
Det ble drøftet kort hvordan bestemmelsen om inntil 6 % ladeplasser praktiseres for Oslo kommunes vilkårsparkeringsplasser. Kommunen så ut til å tolke bestemmelsen slik at ulike parkeringsområder kunne sees i sammenheng. Innføring av betaling og sterke tidsbegrensninger på ladeplassene hadde medført at ikke alle normalladeplasser var opptatte til en hver tid uten at behovet dermed var dekket.
Det ble nevnt rykter om at en Tesla-ladestasjon var under planlegging i et av parkeringshusene i Oslo sentrum.

Årsplan for kommende år
Planen var i utgangspunktet utarbeidet før koronavirussituasjonen hadde eskalert.
Det var derfor behov for å tilpasse planen noe til smittevernhåndteringen fremover. Årsmøtet ba styret gjøre nødvendige tilpasninger.
Aktiviteter i tilknytning til landsmøtet utgikk pga. at landsmøtet nå var planlagt avholdt digitalt.
Ladepratkonseptet måtte tilpasses koronasituasjonen.
Rudskogenaktiviteten utgikk inntil videre pga. koronasituasjonen.
Høring om nettleie ble kommentert. Elbilforeningen sentralt arbeidet med innspill til høringen både når det gjaldt hurtiglading og normallading.
Styret innarbeider i årsplanen at foreningen skal arbeide for å unngå forverring i de lokale elbilfordelene, jfr. innkommet forslag.

Valg av styre, valgkomité og delegater til landsmøtet
Styret er nå sammensatt slik:
  • Per Maltun, leder
  • Ståle Thuv, nestleder
  • Stine Volder, styremedlem
  • Carl Anton Stenling, styremedlem
  • Thorvald Sæby, styremedlem
  • Heidi Vengsholt, styremedlem
  • Knut Huseby, styremedlem
  • Vigdis Asbjørnsen, styremedlem
  • Øyvind Lunde, styremedlem
  • Lars Holmefjord, 1. vara
  • Inger Sophie Finch, 2. vara
Valgkomitéen:
  • Sjur Stampe, leder
  • Sverre Henry Storødegård
  • Roland Olsson
Lokalforeningen kan delta med inntil 17 delegater til Norsk elbilforenings landsmøte 2020. Styret hadde foreslått 9 deltakere. I tillegg ble 7 delegater avklart på årsmøtet. Styret fikk fullmakt til å gjøre suppleringer og endringer i delegatlisten. Det ble henstilt om at styret søker å få med flere kvinner som delegater.
Møte blant delegatene avholdes noen dager før landsmøtet for å gå gjennom sakene.

Lokalforeningen har egen e-postkasse for lokale saker til styret: osloakershus@elbil.no
Spørsmål som gjelder det enkelte medlem eller nasjonale saker tas gjennom Elbilforeningens medlemsservice: https://elbil.no/medlemsfordeler/rad-og-hjelp-til-elbilister/

2
Rust / Sv: Rustne skiver etter to måneder
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 17:33 »
Skiver ruster temmelig raskt hvis de utsettes for norske vinterveier med salt. Det er dessverre helt normalt. Det springende punktet er jo om rusten er overfladisk eller har satt seg dypere i metallet.
Dersom det har dannet seg rustgroper eller områder med tykk rust i slitebanen på skivene, så er det nok en reklamasjonsgrunn etter såpass kort tid.

3
Lade hjemme / Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
« på: ſøndag 08. Desember 2019, klokken 13:42 »
Ikke sikkert man behøver en veldig avansert løsning selv om man skal lade tre biler samtidig. I vår familie har vi lagt opp tre ganger EcoLite slik at det blir 16 A enfase til hver bil. Har lagt 230 V trefase ut til et underfordelingsskap i garasjen.

Vi lader hovedsakelig om natta og da er belastningen uproblematisk. Du skal kjøre mye hvis det ikke lar seg fylle opp i løpet av natta på 16 A.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 20:22 »
Er det forresten den aller første modellen uten fotbrekk, eller snakker vi om den forbedrede utgaven som kom rundt 2013/14?

5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 20:19 »
Prøvekjøring er smart. Kjør gjerne fra 100 % og helt til du er nede på rundt 15 %, men forsikre deg om at det finnes hurtiglader i nærheten. Temperaturen innvirker mye på rekkevidden for Leaf.

Dersom du gjengir type kjøring, temperatur og hvor langt du kunne kjøre før bilen var nede på 15 % så er det mulig å si noe mer sikkert om hvordan den vil fungere for ditt kjøremønster gjennom året.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 20:14 »
Hvis du har mulighet for å få mer nøyaktig informasjon om SOH for batteriet så er det lettere å vurdere hvordan rekkevidden vil være.

7
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 19:59 »
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."

8
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: flere spørsmål om parkering el-bil i Oslo
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 19:55 »

9
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: Torsdag 21. November 2019, klokken 18:37 »
Kjøpte aero 18 tommer med Nokian R3 fra Tesla og ble faktisk positivt overrasket over kvaliteten. Tesla har nok jobbet en del med å få ned vekten og luftmotstanden slik at de tilbyr noe litt annet enn den jevne dekksjappa.

10
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 00:58 »
45 psi eller 3,1 bar fungerer fint for Nokian piggfrie. Hvis ikke isforhold så kan trykket økes ennå litt.
Husk å måle ved kalde dekk.

11
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 06:37 »
Kjørefarten er jo den faktoren som har størst innvirkning på forbruk. Deretter har nok dekktrykk/hjul vesentlig betydning. På tredjeplass kommer håndtering av oppvarming/avkjøling av kupeen.
Batteritemperatur er også en faktor i den grad man kan påvirke denne.

12
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 20:52 »
Nå er det vel også blitt en del som bruker begrepet "klimavitenskapsfornektere". Det er temmelig presist.

13
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 18:58 »
Men hva vinner du på det? Har du noen gang hatt behov for den ekstra rekkevidden du klarer å tyne ut på denne måten i en Tesla?

Hvis man har Model 3 LR så er det selvfølgelig sjelden at batteriet tømmes helt på tur. Har imidlertid kjørt Oslo-Trondheim uten å lade samt noen rundturer i slapseføre hvor det er greit å ikke bruke mer energi enn nødvendig og samtidig ha OK komfort og sikkerhet.

Denne tråden handler jo også om at noen opplever høyt forbruk. Da er det greit å vite hva som påvirker forbruket.

14
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 22:04 »
Å ikke bruke mer energi enn nødvendig på kupeoppvarming kan også være greit for langkjøringsbilene. Dette handler ikke om å sitte og fryse i en gjennomdugget bil, men samtidig er det jo lite behov for å dra inn masse kald luft som oppvarmes for så å pøses ut igjen. Hvis man har stor gjennomstrømming av luft for oppvarming så kan man risikere at luften i bilen blir svært tørr med tilhørende luftveisproblemer.

For min egen del bruker jeg tidvis resirkulering på langtur, men først og fremst justerer jeg viftehastigheten til det som er nødvendig. Også greit å holde normal temperatur i kupéen (rundt 20 grader) og heller bruke varmesetene for ekstra varme. Det har jo den fordelen at hver enkelt kan justere hvor varmt de vil ha det.

Det er mitt inntrykk at hvordan varmeanlegget justeres har noe innvirkning på energiforbruket vinterstid, men det er nok andre faktorer som er viktigere. Dekktrykk tror jeg kan ha ganske stor betydning spesielt ved slapseføre.


15
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 17:12 »
Jeg er ingen ekspert men vil tro sunn fornuft tilsier at det er to ting spesielt som drar strømforbruket opp: Motstand og oppvarming av kupe. Motstand kan være vind. regn, snø, ujevnt underlag, bakker..etc.

Erfaringsmessig er det også enkelte muligheter for å justere konsekvensene vinterstid. Spesielt vil lavere temperatur føre til lavere dekktrykk. Det er derfor meget viktig å etterfylle luft i dekkene når temperaturen synker.
For kupéoppvarming kan man øke effektiviteten ved å ikke ta inn mer uteluft enn nødvendig og bruke varmeseter effektivt. Når uteluften er kald så har luftmengden stor betydning for oppvarmingsbehovet.

Sider: [1] 2 3 ... 99