Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carl Anton Stenling

Sider: [1] 2 3 ... 98
1
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 23:10 »
Forskeren var fra Økonomisk institutt ved UiO (ikke TØI) og tilhører kategorien med samfunnsøkonomer som mener sykkel er løsningen.

2
Model 3 / Sv: Motor/kupevarmer på Model 3
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 23:02 »
Den trekker strøm fra veggen for oppvarming selv om ladingen er avsluttet.

3
Model 3 / Sv: Motor/kupevarmer på Model 3
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 19:02 »
Den kan dra noe strøm fra batteriet spesielt i starten av oppvarmingen. Da varmer den med høyere effekt enn hva en 16 A ladeboks leverer.

4
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: mandag 11. november 2019, klokken 19:54 »
Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

Og det er vel her Aps forslag avslører manglende fokus på klima. Hadde de vært genuint opptatte av å øke elbilandelen i alle segmenter så hadde de neppe valgt å skattlegge elbiler spesielt. Da hadde i det minste en symmetrisk skatteøkning for dyre elbiler og dyre fossilbiler vært et steg som ikke fjernet oss fra målet om overgang til nullutslippsbiler.

5
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: mandag 11. november 2019, klokken 18:55 »
Har ikke noe problem med at dyre biler skattlegges hardere. Utfordringen er at kun dyre elbiler skal skattlegges hardere etter Aps mening. Det Ap gjør er da å tvinge salget over til dyre fossilbiler slik at de får mer skatt. Man prioriterer ned klima for å få inn mer skatter.
Et bedre forslag er å øke avgiftene på dyre fossilbiler og bruke dette til å bygge ut ladenettverket i distriktene.

6
Model S / Sv: Lade kabel fungerer ikke som den skal, igjen... Reklamasjon?
« på: søndag 27. oktober 2019, klokken 22:01 »
Det finnes jo en høyesterettsdom rundt dette forholdet. Mener det gjaldt utbedring av rustskader for Mercedes hvor samme feil kom tilbake igjen. Sikkert smart å se på et sammendrag av dommen.

7
Elektriske utfordringer / Defekt sigarettenneruttak
« på: lørdag 26. oktober 2019, klokken 16:56 »
I vår 2015-modell Leaf så tok sigarettenneruttaket kvelden. Søkte litt på nettet og ser at andre har hatt samme utfordring hvis man har brukt 12 V-utstyr som belaster med høy strømstyrke. For vår del er det nok den elektriske dekkompressoren som er synderen.

Dessverre har Nissan forsynt sigarettenneruttaket med større sikring enn sokkelen klarer uten å smelte i stykker over tid.

Nytt uttak ble kjøpt inn og byttet greit. Fremgangsmåten var omtrent slik:

https://youtu.be/Jf6aQblORp8

8
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Hva er trolling?
« på: fredag 25. oktober 2019, klokken 19:10 »
Det er jo en gradvis overgang fra bare litt rotete adferd til full trolling. Hvor man skal sette grensen er ingen enkel vurdering.

Tenker imidlertid at innleggene til en bruker i flere tråder må kunne ses i sammenheng. Dersom noen konsekvent bidrar til at trådene gir liten verdi for andre enn et fåtall så er det lite ønskelig adferd. Dette kan skje ved mye off topic, gjentagende postinger og stadig provoserende adferd. Her kan det være smart å se adferden over litt tid.

Tror også at vi andre i debattene har en mulighet til å drive litt selvjustis ved å påpeke adferden. Eventuelt rapportere til moderator hvis vedkommende ikke tar signalene.

Når det gjelder å kommentere sitt favorittbilmerke i et annet merkes tråd så tenker jeg grensen for ugrei adferd er litt lavere. Greit å sammenligne biler, men man bør huske hva som er hovedhensikten med en tråd.

Kort oppsummert: Dersom adferden for en bruker er slik at den ikke tilfører noe i diskusjonene og heller bidrar til å ødelegge tråden så er det ikke ønskelig adferd. Vi bør alle forsøke å ha en adferd som tilfører noe i trådene.

9
Det er under forberedelse en lovendring som forventes å gi plikt for sameiet til å dekke felles infrastruktur inntil en angitt beløpsgrense. Dagens lov gir imidlertid kun rett til å anlegge ladepunkt dersom seksjonseieren dekker alle kostnader knyttet til dette.

Et kompromiss kan kanskje være å inngå avtale om at ved anskaffelse av fremtidig felles lastbalansert løsning så skal seksjonseieren kunne benytte sin egen løsning i en overgangsperiode, f.eks. fem år og dermed slippe investering i ny ladeboks umiddelbart.
Samtidig bør det da reguleres at etter overgangsperioden må fellesløsningen tas i bruk hvis videre ladebehov skal dekkes. Man bør også regulere hvilken ladeeffekt som tildeles statisk i overgangsperioden og evt. tidsperiode for statisk lading. En slik avtale bør nok tas inn i vedtektene.

10
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktbilprisen på elbiler i fritt fall
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 21:24 »
Vi kjøpte en Hyundai Ioniq for et par måneder siden. Undersøkte bruktpriser, men konkluderte med at prisene lå kunstig høyt. Det var mer fordelaktig økonomisk å kjøpe ny bil.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt Nissan Leaf. Trenger tips
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 21:32 »
Dersom dette er en bil som har gått i Norge under normale betingelser vil nok batteriet holde temmelig mye lengre. Du kan evt. be om en batteristatus som spesifiserer SOH f.eks. ved hjelp av Leaf Spy.
Det som kan være mer bekymring er at noen dyre slitedeler har en risiko for å måtte byttes. Spesielt AC-kompressoren er kostbar.
Med såpass lang kjørelengde bør man også sjekke bremseskiver, klosser m.v.

12
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:21 »
400 Wh/km tilsvarer forbruket vår LR har rundt 200 km/t. Et slikt forbruk er høyst unormalt ved vanlig bruk.

13
Overgangsledning er dessverre ikke tillatt iht. standarden.

14
Model 3 / Sv: Slitasje sommerdekk - Originale 18" Michelin Pilot Sport 4
« på: torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:24 »
Et annet moment man skal ta hensyn til er Model 3 sin evne til å kamuflere svinger pga. gode kjøreegenskaper. Man holder fort litt for høy hastighet i svinger og da blir deler av dekket liggende igjen :-)

Pratet litt med en dekkspesialist som nevnte at undersøkelser de hadde gjort viste at mesteparten av dekkslitasjen skjedde i svinger.

15
Tesla / Sv: Hjemmelading, hva velger jeg?
« på: mandag 30. september 2019, klokken 22:11 »
Denne kabelen er grei for Model 3: https://www.evchargeking.com/en/

Husk også om at dersom dette er et borettslag eller sameie så må løsningen avklares med styret.

Sider: [1] 2 3 ... 98