Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Smiling when sailing

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
lørdag 12. februar 2022, klokken 19:55
Har ikke hørt om styrestagproblemer i M3 tidligere. Jeg er ikke på Facebook-gruppa og kan ikke si noe om troverdigheten til innlegget eller han som poster. I de tilfellene jeg har sett knekte styrestager i andre biler var det ved eller en stund etter massiv overbelastning da hjulet kom bort i noe statisk. Så klart er det alltid en mulighet for materialfeil/produksjonsfeil også. Men jeg regner med at vi hadde lest om dette, hvis dette var et problem som var hyppigere i TM3 enn i andre biler. Personlig er jeg ikke bekymret.
Det kan godt hende at det var 6+ Teslaer med problemer denne dagen i området. Men de hadde sikkert helt andre problemer, som for eksempel et varmeanlegg som ikke virket. Det er faktisk mer sannsynlig at plutselige samlinger av feil skjer med Teslaer (og andre moderne biler) pga OTA oppdateringer, men dette vil neppe innebære mekaniske feil som i dette tilfelle. I tillegg skjer dette sikkert ikke veldig ofte, men når det skjer vil bergingsselskapene legge merke til dette, særlig dersom de kanskje har en avtale med Tesla. Tenker på Ford Mustang som fikk problemer i nedoverbakker (selv om det var før oppdateringen).
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
onsdag 09. februar 2022, klokken 09:41
Ui. Så fint. Alle mine fordømmer og erfaringer med Teslaforister blir bare forsterket i en enkel tråd av to medforister. Det var hverken bratt eller har jeg klaget over at Tesla gjorde noe feil i min situasjon. Jeg hadde til og med lest manualen og var klar over at det er bare bakhjulene som bremses. Så klart var det en feilvurdering av forholdene som rådet og bilen skle  ca en meter bakover. Det kunne ha ført til et par bulker om jeg hadde vært uheldig, ikke verre enn det.. Men trådstarteren kommer fra en e-golf som tilfeldigvis blokkerer alle hjul, og som jeg synes er den eneste fornuftige løsningen. Da bør det være legitimt å nevne at det kan bli et problem tom i slake oppkjørsler her oppe i nord der det er holke en følt halvpart av året, og der det ikke er et problem med fremhjulsdrevne «drittbiler» som de ser ut å defineres av de mest drevne teslaeiere her i forumet. Men jeg er nå klar over at man må skryte av alt i sin Tesla. Det er ikke lov å være kritisk eller i hvert fall ytre noe som kan tolkes som kritikk uten at en eller annen føler seg fornærmet. Det er for fa.. bare en bil, ikke et familiemedlem som har egne følelser. Men konservativ trangsynthet har alltid stått i vegen for innovasjon. Mens Tesla ble sikkert ikke stor pga av innovasjonsmangel ser de ut til å tiltrekke seg en menighet av ukritiske EM elskere.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
onsdag 09. februar 2022, klokken 07:23
Jeg tar bare med en bøtte med sand for å parkere Teslaen min. Så strør jeg sand bak bakhjulene, det funker også, i hvert fall hvis jeg klarer å springe fort nok før bilen er sklidd nedover. Må huske å sage en planke til passelig lengde før neste gang jeg kjører til butikken. Eller jeg ber til den store EM om å lage en sandstrømodus slik at de vanlige bremsene holder bilen på plass mens jeg er ute og strør 🤣. Eller Tesla kunne ha bygd biler med en bedre løsning i stedet for å bare advare om problemet i manualen. Men ekte Teslaeier blir man vel bare om man klarer å snakke alle bugs til features 🤣. Jeg forblir heller kritisk.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
tirsdag 08. februar 2022, klokken 22:43
@sjokomelk Det er jeg helt klar over. Men nå er det slik at min Tesla har både en motor OG gir fremme. Akkurat som Leafen. Så jeg ser ikke en grunn får at det IKKE skal være en låsefunksjon der. Så du har rett i at det ikke er mangel på handbrekket men mangel på låsefunksjon fremme. Men hvis man skal orientere seg på de verste løsninger på markedet så vær gjerne fornøyd med måten Tesla gjør det på, jeg foretrekker de beste løsningene uansett om de kommer fra klassiske biler med for- bak- eller firehjulsdrift 😊
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
tirsdag 08. februar 2022, klokken 22:10
Sitat fra: tepe2 på tirsdag 08. februar 2022, klokken 18:22
Er det så ille med Tesla at jeg risikerer og ikke komme meg på jobb de verste vinterdagene? Jeg har ikke garasje. Og hva om appen, eller forvarming ikke fungerer en dag været er ille, og det har vært snøstorm? Bilen min står utsatt til for vær og vind, både hjemme og på jobb.
Hei igjen Tepe2
Innlegget mitt skal ikke skremme deg vekk fra Teslaen. Det er bare at jeg vil  være ærlig ved beskrivelser av mine opplevelser slik at andre unngår overraskelser og feile forventninger. Jeg synes bilen kjøres fantastisk på nordnorsk vinterføre og jeg tror ikke at det blir et problem med å nå jobben under forhold eGolfen ville klare det. Appen virker mye bedre enn på Nissan bilene vi har og det er ikke bare ulemper med det høye strømforbruket ved forvarmingen: den blir faktisk varm utrolig fort! Men snøen tiner og fryser til andre steder. Førerdøren har så langt alltid åpnet seg slik den skal, men den brukes daglig flere ganger. Jeg har så langt ikke brukt silikonspray, men antar det vil hjelpe. Hvis du vet at du ikke kan bruke frunken om vinteren, er det heller ikke noe stort problem. Du burde bare ikke lagre ladekabler der som jeg gjør. Mange av problemene kan unngås ved å parkere i et oppvarmet parkeringsanlegg inn i mellom. Som sagt har jeg ikke opplevd varmeproblemer etter siste oppdatering uten at jeg vet om det er fullstendig løst enda.
Bilen har fortsatt masse forbedringspotensiale. Men den er fult brukbart også i Troms (det er jo masse TM3 på veiene her) og jeg skal bruke den til å kjøre Tromsø-Kolari, Tromsø-Levi, Tromsø-Ruka flere ganger om vinteren. Det har jeg også gjort med eNV200 (ikke Ruka) men det krevde mye tålmodighet og god planlegging. I Teslaen krever det ikke mer av begge deler enn i en bensinbil. Jeg liker nemlig ikke å være sulten og stopper derfor ved spisesteder minst hver 4. time uansett.
Så med mine erfaringer som er delvis worst case, burde du ha et bilde av hvordan det kan være. Er det ikke vann på vegen ved -10 åpner og låser seg frunken greit, vil jeg tro. Men etter å ha tint den ved Jekta etter å ha åpnet den til tross for masse is, har jeg ikke brukt den lengre. Ladeluken får problemer om jeg lader mens det snør og blåser. Men ved å tine bort isdråpene som hindrer luken å stenge seg etter avslutt lading går det greit og fingrene kan man varme opp igjen med rattvarmen etterpå 😀. Jeg leide en TM3 fra nabobil. Det kostet meg vel 14000 men jeg trengte å komme meg fort til Sør-Finnland og ville denne gangen ikke leie en bensinbil fra vanlig leieselskap, som vi vanligvis har gjort. En uke og 3000 km var nok til å bli kjent med bilen og dens forbedringspotensiale og ikke bare være forelsket i kjøreegenskapene. Og du ser at jeg kjøpte likevel etter å har lest å funnet ut om alle feilene jeg selv har opplevd så langt på fora i minst 5 forskjellige land og språk. Det som alle forene ser ut til å ha o felles er Teslaelskere som skal relativere de fleste feilene så fort de nevnes eller latterliggjøre brukerne som opplevde dem. Men sånn er verden 😊
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
tirsdag 08. februar 2022, klokken 21:21
Jeg synes det er greit å være klar over at det er bare bakhjulene som blokkeres med parkeringsbremsen. Står jo også i manualen. Jeg ble bare overrasket at den begynte å skli noen minutt etter jeg forlot bilen og fordi skråningen er veldig slak. Mine andre biler har aldri stukket av på samme sted selv om jeg parkerer der nesten daglig. Jeg er klar over at mange Teslaeiere synes det er helt topp  med en bil som blokkerer bare bakhjulene. Jeg synes det er bare  dumt, men jeg kjøpte bilen til tross for det og mange andre feil. Jeg kan leve med det, men man bør være klar over det når man parkerer. Her i Tromsø faller det faktisk bort en hel haug med offentlige parkeringsplasser i sentrum som jeg bruker ofte med de andre bilene.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
mandag 07. februar 2022, klokken 17:37
Hei, bor i Tromsø og har nettopp kjøpt LR som jeg fikk levert rett etter nyttår.

Jeg er stort sett fornøyd, men bare fordi jeg visste hva jeg har å forvente. Det var problemer med varmeapparatet som ble fikset med update. Så langt virker det, men har ikke vært utsatt for veldig kaldt vær siden.
Rekkevidden i pendelkjøring (bare 20 km en vei til jobb) er forholdsvis lav i forhold til batteristørrelse, sammenliknet med eldegammel Leaf og eNV200 som vi har ellers. Det er faktisk forvarimngen som spiser mest. I tillegg virker det som om bilen også forvarmer batteriet under kjøring uten at jeg kan være sikker på det, siden jeg ikke har koblet på OBD enhet som jeg har i Leafen og eNV200. Forbruket den viser er ca. 50 % høyere enn i Nissanene på samme strekning og ellers like forhold med maks 5 min forvarming. Rekkevidden er da ca. 250 km med TM3 og et sted mellom 130 og 160 km med eNV200 i -10 grader. Begge to med varme på 20 grader (men det er varmere i Teslaen da, i hvert fall når varmen virker). Jeg har så langt ikke vært på langtur enda, men jeg har lagt merke til et forbruket faller betraktelig når jeg kjører lengre en 25 km uten å stoppe. Så på lange etapper er den nok mye sparsommere enn Nissan bilene våre, men til bykjøring og korte strekninger er den ikke å anbefale etter min mening. Støynivået er på lik linje med Nissan Leaf synes jeg. Den er noe stillere i bykjøring enn eNV200, betydelig stillere i hastigheter over 70 km/h.
Kjører du i forhold som ligner på Tromsø der det er vann på veien ved -10 grader... kan du glemme å bruke frunken. Det krever oppvarming i garasjen for å få den åpnet og særlig for å få den stengt igjen etterpå. Det samme gjelder bagasjeromsdøra. Når det henger noen hundre gram med is på den, er motoren ikke sterk nok til å løfte den. Hjelper man med hendene så holder den seg ikke oppe etterpå. Og det danner seg forresten is selv om det bare snør litt. Snøen smelter fra glasstaket og bakvinduet og flyter til bakre delen av bilen, der den fryser til is ved kontakt med bakluken. Har aldri opplevd noe slikt med andre biler her i Tromsø.
Førerdøren har fungert fint med forvarming, men vinduene til bakdørene som ikke brukes like ofte har vært frossen fast flere ganger. Dørene åpnet seg uten at vinduene gikk ned. Når bilen står til lading over natt i snøstorm (eller vanlig Tromsø vær) så danner det seg mye is slik at man må tine det bort med fingrene for at den lille ladeluken kan stenge seg ordentlig. Dørhåndtakene har derimot fungert ganske fint så langt og har alltid fungert, hvis man trykte på litt hardere. Har du garasje (som jeg ikke har) er alt dette så klart ikke et problem.
Autopiloten kan du bare glemme med snø på veiene. Den lar seg ikke slå på. Avstandstempomaten derimot funker helt greit. Ryggekamera har mye bedre bilde enn i Nissanene, men for det første er den bestandig dekket av snø etter en kort tur på vinterveier (som i Nissan biler), og for det andre "lagger" den litt etter, så jeg liker ikke å bruke den når jeg rygger, mens jeg bruker den stadig med Nissanene, der det ikke er noen forsinkelser i bildet. I tillegg viser den ikke hvor bilen din faktisk ender. Kan hende at det blir mindre/ingen lag med de nye datamaskinene som bygges inn på nye modeller.
Å ja, man må forresten vær veldig nøye med å fjerne snøen fra bakvinduet og bagasjeluken før man åpner bagasjeluken. Ikke bare fordi ellers vil den være for svak til å åpne seg, men også fordi du vil få en haug med snø inn i bagasjerommet.
Så er det med handbremsen. Den går på bare bakhjulene (som i Nissan bilene). Men Nissan, og jeg antar også VW blokkerer framhjulene ved parkering ved å låse girkassen. Det gjør ikke Tesla. Stå parkert på Eidehandel med sønnen sittende i bilen som var på camping mode. Plutselig ringer sønnen at bilen har sklidd ned fra parkeringen på veien mellom parkeringsplassene. Jeg har ikke piggdekk på bilene våres, men det har aldri skjedd med Nissan bilene der jeg alltid trekker håndbrekk hvis det er litt skråning som ved Eidehandel. Det er kanskje 1-2 % stigning, men ofte veldig glatt. Har du piggdekk, er det kanskje ikke et like stort problem. Men jeg synes det er tåpelig å lage en bil med firehjulstrekk som ikke har mulighet å blokkere alle fire hjul ved parkering!
Hva som gjelder forum. Min opplevelse er at det folk skriver gjenspeiler ganske nøyaktig det som de fleste opplever. Det er nemlig også bare en brøkdel av elbilbrukerne som gidder å være på forum uansett om de har feil eller ei. Og Tesla- og andre fanboys overkompenserer med sine meninger og relativeringer for alt som kunne være en effekt av at det er bare folk som har problemer som melder seg. Det er bare min mening og det er så klart veldig godt mulig at jeg tar feil. Jeg er på ingen måte en Nissan fanboy og disse bilene har sine problemer også. Har ombygd Nissan Leafen med 3-faselading og endringer på varmesystemet for å lage en noenlunde fornuftig bil av den. Men det hører ikke i denne tråden.
Når det gjelder datamaskin på hjul er jeg ganske enig i. I stedet for blå skjerm av døden som ved gamle Microsoft maskiner har jeg i de 5000 km jeg har kjørt TM3 sett to ganger black screen helt av seg selv. En gang med leiebilen som da var 3 mnd. akkurat da jeg skulle forlate parkeringsplassen (ingen problem). Og en gang i min egen midt på veien uten at jeg rørte noe, bare sønnen som tuklet noe med radio på skjermen (mer problematisk). I tillegg har jeg måttet resette datamaskinen et par ganger da den hang seg opp mens jeg kjørte. Er en helt ny følelse av minimalisme å kjøre helt uten noen form for optisk tilbakemelding om hastighet osv.

Til syvende og sist er jeg fortsatt fornøyd med TM3, MEN jeg var fullstendig klar over hva jeg kjøper og hadde leid en TM3 i 1 uke og kjørt 3000 km før jeg bestemte meg å kjøpe. Du kan også gjerne kalle meg for en Elonhater og en som er veldig skeptisk til Tesla. Men jeg synes fortsatt de har gjort mye riktig med tanke på drivlinjene og ved å tenke elektrisk hele veien og jeg skal beholde bilen, forhåpentligvis lenge. I mine øyene er TM3 en diva som er såpass fin å oppleve at du ikke bryr deg om andre (minste like viktige) karaktertrekk (det er nok derfor at mange oppfører seg som om man har nedsnakket kjæresten demmes når man kritiserer Tesla). Lykke til med valget ditt uansett :-)

#8
Model 3 / Sv: Ladeluke lukker altfor fort?
fredag 14. januar 2022, klokken 22:45
Etter at jeg installerte siste oppdateringen tar seg ladeluka tid igjen. Før oppdateringen stengte den nesten samtidig med å trekke kabelen ut. Nå står den åpen en god stund etterpå. 2021.44.30.7
#9
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
torsdag 13. januar 2022, klokken 22:00
Uten tvil forbruker diesel og bensin biler forholdsmessig enda mer på de første kilometerne etter kaldtstart. Men det er heldigvis veldig lenge siden jeg har eid en sånn en 😊. I tillegg lukter de noe forferdelig når det er kaldt. Om morgenen når alle kommer in med sine kalde biler på hovedveien har jeg derfor sluttet å slippe inn annet enn elbiler og busser foran meg 😉. Likevel ser det ut som om TM3 forbruker betydelig mer (nesten 50 %)enn mine Nissan elbiler ved - 10, men omtrent det samme, eller tom litt mindre rundt 0 grader. Det hadde sikkert vært mindre forskjell om det ikke var hovedsakelig 50 sone på vei til jobb.
#10
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:24
I mitt tilfelle er det veldig sammenliknbare forhold. -10 og ikke kø eller akselerasjoner. Har kjørt turen med elbil i 10 år. Samme rute og hastighet og denne gangen vindstille, hardpakket snø og asfalt. Nei, det er noe som forbruker vanvittig mye i TM3 LR i starten av turen lenge etter at kupe er varm. Det er ikke tilfelle med eNV200 eller leaf som vi også fortsatt har. Men de har heller ikke varmepumpe eller batterioppvarming. Må muligens skaffe meg Scan my Tesla og OBD adapter til M3. Grunnen at jeg tro det kan være batterioppvarming er at den går fra ingen regen til bare 2 prikker i løpet av den korte turen. eNV200 varmer seg bare noen få grader og er fortsatt under 0 når jeg ankommer på jobb som jeg kan se vha LeafSpy.
#11
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
mandag 10. januar 2022, klokken 18:19
De siste dagene har Teslaen forbrukt nesten 50% mer enn våres eNV200 på strekningen til jobb og hjem (2 mil en vei) i ca -10 grader. Kan det hende at den varmer batteriet også under kjøring? Teslaen brukte litt under 300 Wh/km, Nissanen litt mer enn 200 Wh/km. Dette var bare verdiene som bilene angir som forbruk under kjøring.
#12
Model 3 / Sv: Uff - iskald bil i dag
mandag 10. januar 2022, klokken 17:59
I dag var det -11. På vei til jobb virket varmen. På vei tilbake sluttet den etter ca. 10-15 km men det kom ikke feilmelding denne gangen. Det ble bare kaldt.
#13
Model 3 / Sv: Uff - iskald bil i dag
søndag 09. januar 2022, klokken 20:51
Da var det våres tur. Det var bare -10 grader i dag, men bilen hadde stått ubrukt siden fredag. Jeg kjørte bare en kort 2 mils tur til byen og i starten virket varmen. Etter ca. 15 km ble det plutselig kaldt. Så kjørte vi 5 km tilbfor å hente noe. Da stå bilen låst i kanskje 5 minutt. Etterpå lagte varmepumpa et helvetes bråk og varmen virket igjen. Jeg har installert den nyeste Software versjonene går. Så dette er vel ikke fikset enda.
#14
Model 3 / Sv: Model 3 standard som familiebil med våre behov?
fredag 07. januar 2022, klokken 18:11
Tesla burde bygge inn mobilladeplate i glasstaket slik at man kan lade mobilen når den er tom for å kunne åpne døren 😜
#15
Model 3 / Sv: Is i frontlykter - flere?
torsdag 06. januar 2022, klokken 20:14
Har aldri observert kondens eller isdannelse i lyktene av noen av bilene våres hverken i Halogen eller i LED-lysene. På Leafen som er 10 år gammel nå er det ingen is på innsiden og den har nå stått under eksakt like betingelser som Teslaen, men i motsetningen til Teslaen ble den ikke vasket først noe de jorde med Teslaen før utlevering sp det ut som. Må likevel tilstå at jeg har aldri sett nøyaktig på lysene så lenge de virket.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA