Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kjekk

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
n-Connecta har adaptiv cruise control og det er det aller viktigste.

Lyden er ikke det helt store på Leaf uten Bose, men basskassa eller hva det er i Tekna er jo abnorm og grunn alene til å hoppe over den.

Selvstyringen/ProPilot er en vits.

Så nei, det er overhodet ingen grunn til å gå for Tekna bortsett fra 100KW lading. Om det i seg selv er noe vits er en annen sak all den tid Leaf ikke tar så mye strøm på en gang over lang tid, batteriet vil bli enda varmere og ladingen er dyrere.
Propilot bruker jeg konsekvent og ville ikke kjøpt leaf uten, pendler 9 mil daglig gjennom Oslo (mest på motorvei) med hyppige turer til Sverige (15 mil).   Er vesentlig mer uthvilt når jeg kommer frem og bare det er verdt minst 20k for meg. Kan heller ikke skjønne at den lille boksen i bagasjerommet er et problem.

Skinn, p-assist og ok lyd sammen med muligheten for å få solgt bilen på bruktmarkedet er således kun bonus.       

2
Elbilen i Samfunnet / Ny Holtsmark på banen om elbil....
« på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 08:41 »
Ser at Postdoktor og forsker Katinka Holtsmark anbefaler kutt i elbilfordelene:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jW4lL/rapport-kutt-elbil-fordeler-skattlegg-bensinbiler-mer?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  Er hun gift/i nær slekt med elbilhateren og SSB-forskeren Bjart Holtsmark som har hatt en rekke mindre gjennomtenkte og negative utspill om elbiler og elbilordningene?
https://www.nrk.no/viten/uenige-om-elbilen-som-miljotiltak-1.8326232
https://www.tv2.no/a/4152155/

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Unødvendige pling og plong!
« på: Tirsdag 21. August 2018, klokken 10:24 »
Bytrafikk og rundkjøringer er vel ikke akkurat det lureste stedet å bruke autopiloten. Pendler 9 mil hver dag og det er vesentlig mindre anstrengende med propilot aktivert, men da kjører jeg på veier hvor dette er egnet.  Er nok av artikler om propilot på nett som kanskje ville gitt nye kjøpere mer realistiske forventinger.  At hurtigladere ikke virker er neppe bilens feil, har hatt turer på 40 mil uten vansker eller noen merkbar reduksjon av ladehastighet.  Hva angår pling, plong er det helt greit for meg, har til og med lagt inn et "voff" når jeg nærmer meg garasjen. Og hva er feil med varmeapparatet? Fungerer som i alle andre biler og minst like godt, men trykker du "Auto" får du jo nettopp det. Har hatt tilsvarende i gamle Leafen fra 2012 som har vært flittig brukt av mange andre uten at noen har hatt betjeningsvansker???

Så langt finner jeg faktisk ikke et eneste irritasjonsmoment med bilen, er heller ikke noe jeg savner foruten hengerfeste. 

summa summarum er det vel lurt å orientere seg litt før et bilkjøp, har man en avvikende kropp bør man vel også prøvesitte/kjøre.   Ellers ender man vel opp med å ha eid mange biler ...

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Tilte førersetet i nye Leaf
« på: Fredag 17. August 2018, klokken 10:45 »
Tja, det er en spak man kan dra i som endrer vinkelen på seteputen, men den har du kanskje prøvd?

Har ikke funnet den spaken, mener du høydejusteringen?

Mvh

Ole Irgens
Helt sikkert, jeg opplever iallfall at det endrer lårstøtten, men kanskje ikke i tilstrekkelig grad for deg?

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Tilte førersetet i nye Leaf
« på: Onsdag 15. August 2018, klokken 12:55 »
Tja, det er en spak man kan dra i som endrer vinkelen på seteputen, men den har du kanskje prøvd?

6
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
« på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 13:09 »
Med fare for å forvirre en tung mann ytterligere tror jeg at du rett og slett bør gå for det du får lagt labbene på først - uansett om det er kona eller leafen.   Med lange ventetider på alle 60 kwht biler vil du uansett få igjen alle pengene dine (og trolig mer til) dersom du legger ut bilen på finn om du vil satse på annen hest.

7
Carwing / Sv: Carwings trøbbel siden sommer.
« på: Torsdag 05. Oktober 2017, klokken 13:55 »
Åpne panseret, løsne minuspolen fra batteriet, hold den ut i luften mens du synger første vers av "Nissan på låven...", koble på minuspol, skru fast i hht DIN norm 6543h-1-12EU  og problemet er løst.

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 2018 Leaf - Same shit, new wrapping?
« på: Onsdag 06. ſeptember 2017, klokken 14:51 »
Skuffende lansering, dersom ryktene om 40kwh ikke hadde sirkulert en stund ville dette vært en skikkelig kalddusj og showstopper.  Nissan lever ingenting av det man ønsker seg av en generasjon 2. elbil i dag, herunder solid rekkeviddeøkning ala 400 km +, hengerfeste, en fungerende autonom autopilot, forbedret bagasjerom/innlastningløsning eller oppgradering av hurtiglading/exit chademo. Alt Med 40kwh batteri blir det nokså håpløst å levere om 6 måneder, en så marginal kapsitetsoppgradering burde vært leveringsklar i høst. 

Alt kommer senere eller er ubekreftede tilvalg, men slik det er i dag  stiller Nissan likt med resten av produsentene, og faktisk mulig lenger bak i køen da de har skutt bolten og den var fislete.  Nå kan resten love enda mer, Nissan har intet åpenbart 1. valg til salgs i dag.
     

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Er dere så fornøyde med Leaf, service o.l. at dere gjenkjøper?
« på: Tirsdag 15. August 2017, klokken 13:55 »
Snart 160.000 siden feb 2012, kjøpt hos BNH Bærum. Har hatt tre garantisaker - ulyd forstilling, tregt elvindu førerside og en gåen battericelle - sistnevnte fikset på garanti på tross av at den strengt tatt var utløpt.  Har hatt lite å klage på utover noe dyre servicer og kjøper igjen.

10
Leaf 2010-2017 / Sv: Klarer jeg meg greit uten varmepumpe?
« på: Onsdag 26. April 2017, klokken 08:29 »
Kjører 2 x 45 km hver dag i 2012 Leaf som har gått 150k og har 11 av 12 streker.  Dette går geit, men på kalde dager må jeg lade litt på jobb for å kunne kjøre med full varme på hjemover.  Tror jeg ville styrt klar av brukt/usa import, har fått tilbakemeldinger fra bruktimportører over at de er veldig imponert over gjenstående batterikapasitet på min 2011 leaf sammenlignet med nyere bruktimporterte. 

11
Trafikk / Sv: Tillatt å kjøre der det er merket med skilt: kun buss/taxi?
« på: Torsdag 06. April 2017, klokken 13:43 »
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen.
Ny razzia der i går den 5/4, må ha vært 20+ elbiler som stod i kø og ventet på å få bot, sistemann stod med akterenden ut i avkjøringfeltet og kunne nok kommet seg unna. Må ha vært pinlig å stå der mens trafikken på E6 suste forbi. Regner med at det fulgte en god dose kjeft med boten også, så ut som politimannen var rimelig rød i nakken. 

12
Enkle batterispørsmål / Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
« på: Torsdag 09. Mars 2017, klokken 12:19 »
Jeg tror batteriene holder lenger enn 12år på de fleste av dagens elbiler. Si de holder 16år da, 20år om man har flaks, men so what? Er det noen her som regner med å ha sin elbil i 12-20år?
Faktisk, har nå hatt leaf i snart 6 år, har kjørt 146.000 (kjører mye!) og har fortsatt 11 av 12 "barer" igjen.  Når denne om ett år eller to går til kona regner jeg med at den vil holde i 10 år til da hun neppe kjører mer enn 15000 i året.  Er vel bare rust som er trusselen her, men det er det foreløpig lite av i motsetning til den snart istykkerrustede VAG'en som står i garasjen.
   

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Pris Nissanconnect etter tre år når gratisperioden er over
« på: ſøndag 12. Februar 2017, klokken 11:07 »
Fikk nettopp beskjed via carwings (web) at tjenesten var forlenget med 12 måneder (kjøpte i feb 2012), litt forvirrende pop-up-vindu da det også stod "en måneds forlengelse" et sted, men ny sluttdato var iallefall 02.18.

14
Carwing / Sv: Hverken NissanConnect EV eller Leaf Manager virker lengre
« på: Mandag 24. Oktober 2016, klokken 14:40 »
Ligger i gjør det selv-tråden sammen med link til opphavet. 

15
Carwing / Sv: Hverken NissanConnect EV eller Leaf Manager virker lengre
« på: Lørdag 22. Oktober 2016, klokken 10:46 »
Har droppet appen, lar pc'n spørre om batteri og lade/klimastatus hver halvtime, da har jeg alltid oppdatert info på hjemmesiden/telefonen min.  Har egne knapper for start og stopp av klima, slik at jeg slipper å vente på oppkoblinger mm. Dersom carwings henger ordner scriptene biffen slik at jeg slipper å prøve på nytt.  Trykk og glem.

Sider: [1] 2 3 ... 6