Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wat

#1
Hei. Ble oppfordret å dele sommerens opplevelser her, så da gjør jeg det




Da er årets campingferie avsluttet. For oss ble dette den tredje sommeren med elbil og campingvogn. Vi har hatt samme elbilen hele tiden, en 2020-modell Audi E-Tron 55. Men dette året med ny vogn, en 2021-modell Hobby 490KMF. Tidligere hadde vi en 2010-modell Knaus 560. Siden denne vogna har mindre lagringsplass enn den gamle, hadde vi for første gang med skiboksen. Vi hadde fullt bagasjerom, full skiboks og full vogn. I tillegg til alt vi trenger av klær o.s.v. hadde vi med fire sykler (hvorav to var elektriske), en elektrisk spakesykkel og fortelt.

Vi kjørte 3600 kilometer og hadde et forbruk på
377 wh/km. Turen varte i tre uker og tre dager.

Nok en gang har kombinasjonen elbil og campingvogn fungert utmerket. En av årsakene til at vi bytter vogn, var for å få lavere forbruk og bedre rekkevidde. Det fikk vi til. Den gamle vogna var en del større, mer firkantet og ikke minst bredere. Luftmotstanden har som kjent en stor påvirkning på forbruket. Vi kjørte som nevnt med skiboks for første gang på sommeren. Min opplevelse er at den ikke økte forbruket. Kanskje heller reduserte det. Skiboksen øker den aerodynamiske høyden på bilen, så det er ganske ikke så rart. Den virker mer aerodynamisk enn vogna.

Turen gikk fra Vikhammer utenfor Trondheim der vi bor, til Skjeberg helt sør i Østfold. Derfra hadde vi turens lengste etappe på 820 kilometer til Blåvand på vestkysten av Danmark. Så gikk turen videre til Greve utenfor København, videre til Helsingborg før den ble avsluttet i Orsa. Siste etappe gikk hit til hytta vår på Storlien i Jämtland, hvor vi tilbringer de siste dagene av ferien.

Vi har abonnement hos E-Tron Charging Service, så stort sett all lading er gjort hos Ionity. I frykt for ladekø hadde vi også aktivert et medlemskap hos Tesla, men her ladet vi bare to ganger. Når vi er inne på ladekø, så opplevde vi lite av det. Men vi brukte Chargefinder appen for å følge med på trafikken på laderne, og konstaterte stort press i enkelte områder. Spesielt E6 sørover i Sverige. Vi valgte blant annet derfor å kjøre etappen fra Skjeberg til Blåvand på natta.

Vi har alltid vært fornøyd med Ionity p.g.a. gode priser og lite kø. Prisene er fortsatt gode, men det er vesentlig mer kø der enn tidligere. Og mer enn hos andre leverandører. Det virker på meg som de har knyttet til seg flere bilmerker og bileiere med gunstige avtaler, enn de har bygget ut ladekapasitet. Så her må de henge i og sette opp ladere, hvis vi skal fortsette å være fornøyde kunder.

Det mest vanlige spørsmålet jeg for er: 
«Hva blir rekkevidden med campingvogn». Forbruket vi har hatt i ferien tilsier en maks rekkevidde på i underkant av 24 mil med vår bil. P.g.a. nevnte avtale hos Ionity har vi i ladet der de er, og har i praksis kjørt alt fra 12 til i underkant av 20 mil mellom ladingene. Heldigvis har E-Tron en flat ladekurve, og lader 150 kw fra ca. 10 - 80% SOC, så vi har ikke tapt noe på å ankomme laderne med litt høy SOC. E-Tron har også campingvognvennlig plassering av ladeluken, så det er kun en gang vi måtte hekte av vogna for å lade. Det ble litt kreativ parkering på noen av lokasjonene da

Det var vel vår ferie kort oppsummert. Nå er det bare å begynne planleggingen av neste års campingferie, som etter planen skal gå til Sør-Europa en plass


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Høres spennende ut :-) Vet du når det kan bli aktuelt og hvilket prisnivå den vil ligge på?
#3
Kunne virkelig tenkt meg å bytte ut min Suzuki V-strom 650 med en Zero SR :-) Men jeg ønsker å kjøpe gjennom Norsk forhandler/importør med tanke på garantier og norsk kjøpslov. Finnes det Zero-importør i Norge?
#4
Hurtigladeren var uten strøm på lørdag også. Snakket med en stakkar E-Up! eier der. Hans bil var tom for strøm å måtte slepes videre når laderen ikke virket.

Den har tydeligvis vært ute av drift lenge. Jeg har hytte der oppe. For tre uker siden var jeg på søndagstur med Leafen. Kom tilbake med nesten tomt batteri og skulle bare hurtiglade litt før vi satte kursen hjem mot Vikhammer. Da var den også helt død, og vi måtte ta noen ekstra timer på hytta mens bilen ladet på 10A fra stikkontakten. Heldigvis trengte vi ikke veldig mye strøm før vi kunne kjøre til Meråker og hurtiglade der.

Utrolig dumt at disse hurtigladerne er så upålitelige, og at kraftleverandørene ikke informerer om nedetid. Er det noen som har snakket med EV Power om situasjonen på Storlien?
#5
Hei.

Jeg bor i Trondheim og kunne tenkt meg å bruke Leafen når jeg kjører til Oslo. I dag er man i alt for stor grad avhengig av treglading på denne turen. Hvis strekningen Trondheim - Lillehammer hadde fått hurtigladere med jevne mellomrom hadde ikke det vært noe problem. Er det noen som vet om det finnes utbyggingsplaner for denne stekningen?
#6
2,5 timer kan bli for lite med medfølgende 10A ledning, spesielt om vinteren. Du bør vurdere å investere i en 16A ledning.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake
tirsdag 22. april 2014, klokken 23:15

Sitat fra: Car-El på mandag 21. april 2014, klokken 19:25
@wat

Du skriver "...Leafen fungerer dårlig...", så står det "...lykkelig eier av i-Miev...", så fiser du rundt i en diesel-fossil og skriver på TMS link..... 

He-He-He-Her kan det nevnes noe om spaltning og diagnoser!   ;D

Hehe, bør vel kanskje endre signaturen min :-) Det er over et år siden jeg byttet fra i-Miev til Leaf.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake
mandag 21. april 2014, klokken 18:49
Tror jeg møtte deg på Dovrefjell kl. 15.30 i går. Kan det stemme? Leafen fungerer dårlig til å kjøre fra Golsfjellet til Trondheim, så jeg må innrømme at jeg kjøre dieseldyret :-/
#9
Jeg kjører Trondheim - Steinkjer noen ganger pr. mnd. Ikke noe problem i det hele tatt. Hurtiglader noen minutter på Gråmyra hver vei. Kaffeavtale på YX kommer godt med :-) Kjører også en del Trondheim - Levanger. Hvis du skal være på Levanger noen timer klarer du deg uten hurtiglading. Det finnes to ordinære ladepunkter på sykehuset og fire i sentrum ved jernbanestasjonen. På sykehuset har det noen ganger vært fult, men det er alltid ledig i sentrum. Tror også det er ladepunkter ved. Levanger Videregående, men de har jeg aldri prøvd.

Har første generasjon Leaf.
#10
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Erfaring med den nye plug in hybrid.
søndag 09. mars 2014, klokken 23:34

Sitat fra: ErikMe på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:06
Sitat fra: kjam på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:48
Da er bilen bestilt. En svart. Håper den er bra og plugin delen er vært penga. Hvordan er erfaringen hittil med forbruk på småturer inntil 30 km?

cool :) den kler svart. Ser litt bøs ut. Må vaskes ofte men..  :)

Denne uken har jeg kjørt småturer. Kun kjørt på elektrisitet :)  Har startet oppvarming før avreise, klima-anlegget på Off. Ingen bensin motor starter i det hele tatt :)    Dette har vært korte turer 2-3 ganger om dagen 9-10 km hver vei. Derfor har det ikke vært nødvendig å ha på klima anlegg mer en før turen. Forbruket er 0.0 :)

Kjøres det lenger må klima'n slås på for å holde temperaturen i bilen. Da starter bensin motoren.

Hei.

Vil det si at kupeen varmes kun av bensinmotoren, og ikke elektrisk slik som rene elbiler?
#11
Lading / Sv: lade hjemme = nedbrent hus og hage?
søndag 24. november 2013, klokken 11:04
Sitat fra: Lysholm på lørdag 23. november 2013, klokken 20:17
Jeg får selv en Leif om 3 ukers tid.

Har 16A i garasjen, men på den kursen står det også en varmepumpe. Varmepumpen brukes høst/vinter. Jeg vurderer derfor en av de andre utestikkene jeg har til bruk om vinteren til Leifen. Da må jeg ha en skjøteledning.

Vil denne kabelen kunne fungere?
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Tror ikke det er noe problem å lade Leafen på samme kurs som varmepumpa. Jeg hadde 1. generasjon i-Miev før Leafen. Den ladet på 13A. Kjørte den på samme kurs som varmepumpa uten problemer.
#12
Kjøreruter i Trøndelag / Trondheim - Hitra
mandag 09. september 2013, klokken 00:35
Takk for nyttig info Kaik :-) Må nesten prøve jeg også når du klarte det. Melandsjø og Fjellvær er ca. like langt unna Orkanger ser jeg.
#13
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
lørdag 07. september 2013, klokken 23:18
Får se ann vær og føre når det nærmer seg. Nissemasker blir innkjøpt ;-)
#14
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
fredag 06. september 2013, klokken 20:34
Må diskutere litt med fruen om vi tør :-)
#15
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
torsdag 05. september 2013, klokken 00:06
Hei.

For dere som har kjørt Leaf til Hitra noen ganger: Jeg bor også på Vikhammer og skal til Fjellvær Gjestegård i starten av oktober. Har 1. generasjon Leaf. Bilen vil være fullpakket med to voksne, to barn, barnevogn og alt det andre en familie trenger en hel helg. Tror dere det går. eller bør jeg satse på fossilbilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA