Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olemann

#1
Er som forventet dette.  Elbilene er blitt for gode, for komfortable og rett og slett for fristende for de aller fleste. Da blir det mange av dem. Blir som pantelotteriet dette, om alle som panter vinner en million kroner så går regnskapet i krøll.

Har kjørt Elbil i 15 år nå, den første klarte 40 km/t i motbakke og rekkevidden var 3-4 mil.  Batteriene måtte vannes hver uke.  Eget ulltøy måtte til, og elbil-lua var et kjent fenomen.

Fossilfri fra 2017 og er nå på min 10 elbil.  Men klart, savner ikke elbil-lua, men dette var tider:
Gratis parkering og gratis strøm og alltid ledige plasser midt i Oslo.  Gratis bomring, taxi-fila hele døgnet. Ingen årsavgift, ingen omreg-avgift, ingen moms. 

Men, får heller glede meg over de over 10 årene jeg har kost meg med alle disse "gratis-godene", at det måtte ta slutt er som forventet.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 07. mars 2024, klokken 12:29

En krone er en krone, enten den er "tjent" på salg av strøm, olje, skatt, fisk, bompenger, mva eller annet (lite unntak for oljekroner ettersom de er underlagt bruksrestriksjoner).
Og det er som kjent ingen mangel på politiske meninger om hvordan kronene kan brukes.   Dette er nesten pr. def. politikk.
Ja, det er politikernes jobb å forvalte våre felles ressurser best mulig. Og best er som de fleste erkjenner avhengig av fargen på partiet.

Selvsagt kunne vi alle hatt gratis strøm, Norge har råd til det, men komplett dustepolitikk ville det vært. Bare å senke kravet til hvor lenge oljefondet skal vare, og si; sorry barnebarn, vi tar dette fondet selv, vi.  Mulig, men ikke særlig klokt, og så vidt jeg vet ikke aktuell politikk for noen partier enda.

Med politisk valgt og markedspriset strøm, og mindre strømstøtte enn netto inntjening for det offentlige kan man gjerne si at dette er en ny skatt, men det er ikke verre enn annen politisk styring.  Og kanskje til og med riktig.

Så må man gjerne mene at strømmen skulle vært billig fordi vi lager den selv (kutt kablene), at bensinen skulle vært billig fordi vi lager den selv (kutt gassrørene) og at laksen skal være billig fordi vi lager den selv (kutt trailer/fly-transporten).
Det siste vil nok eierne av laksen mene noe om, på samme måte som eierne av strøm og olje (det offentlige ved deg/meg og de politikere vi velger) mener noe om prisene på strøm og olje.
Jeg takker for meg i denne debatten for denne gang, med ønske om godt valg høsten 2025  :)


#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 07. mars 2024, klokken 09:58
Det kan nesten virke som om staten, med stor S til og med, er en fiende? Som om staten er en motstander som vi flå oss.
Staten er som kjent ikke annet enn deg og meg. Staten eier det meste av kraftproduksjonen i Norge sammen med kommunene (som også er deg og meg).
Dyr strøm betyr høyt overskudd fra disse virksomhetene som igjen betyr mer penger til fellesskapet (som er et bedre ord enn staten).
Så er det selvsagt viktig at kostnader i disse selskapene/kommunene holdes nede for at du og jeg skal få overskuddet, og der er det relevant å kreve at bl.a. bonuser er anstendige.  Traderne i Statkraft må få sine avtaler endret, ikke fordi jeg misunner dem deres bonuser, men fordi dette er fellesskapets midler som skal brukes på det som demokratiske prosesser bestemmer, og ikke deles ut til enkeltansatte i et av fellesskapets selskaper.

Det er som kjent ingen mangel på mer eller mindre gode formål politikerne krangler om hva dette overskuddet skal brukes på, strømstøtte er en av dem.

Undrer meg fortsatt over fraværet av krav om billig bensin/diesel/gass, vi produserer den selv akkurat som strømmen, og vi selger den utenlands akkurat som strømmen, rett nok ikke via kabler, men via båt og rør.

Så er det selvsagt rett at statsselskaper styres av staten, liker vi ikke måten det gjøres på så må vi velge andre politikere, det er som kjent våre valg av politikere som avgjør denne styringen.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 06. mars 2024, klokken 10:31
Ser noen mener jeg har misforstått siden jeg antyder at det muligens krever kompetanse ikke alle har å bli krafttrader i Statkraft.

Ja, bonusene er altfor høye, det er jeg helt enig i.  De må ned, selv om det medfører at Statkraft mister dyktige folk, de mistet sentrale tradere allerede etter nedjusteringen i fjor. Det får man leve med.

Ingen har bonuser som overstiger 100%, altså det de inntjener for selskapet sitt.  Altså vil inntekten for Norge (gjennom Statkraft) alltid være større enn det som forsvinner ut igjen i bonus.  Statkraft har tjent grovt på den handelen som er gjort i markedet. Dette er penger som Staten (deg og meg, enten du regner deg til eliten eller ikke, kan virke som elite ikke lenger er noen hedersbetegnelse...) henter ut igjen, mye i direkte uttak til statsbudsjettet. Som igjen brukes bl.a. til strømstøtte.

Penger tjent i Statkraft er penger inn i statsbudsjettet, bare sjekk de siste års salderinger, utbytte derfra har ofte reddet budsjettet i siste runde.

Og, traderne har skapt flere kroner enn de har hentet ut, men ja, bonusene må ned, de er for høye.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:49
Merkelig egentlig at ikke flere blir krafttradere, kan høres ut som det er mange som kunne tenke seg å tjene så  mye som de gjør.
Mulig det kan ha sammenheng med at det ikke er så lett å få slike jobber og at det kreves kompetanse ikke alle har.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 04. mars 2024, klokken 20:13
Jeg har ikke skrevet noe om alt bør være dyrt.

Mitt poeng er at om jeg kan få kr. 1000 på FINN for min brukte mobiltelefon så selger jeg den for det, og ikke for kr. 500.-

Kan Norge selge laks for kr. 80.- pr kilo så er det ikke lurt å selge for halvparten.

Kan Norge selge olje for 80 USD/fat så gjør vi det. Venezuela lot seg presse av befolkningen som mente at det skulle være billig fordi de produserte oljen selv. Det gikk meget dårlig.

Kan Norge selge strøm for 1 kr/kWt så bør vi ikke selge for halvparten. Især ikke når fellesskapet får det alle meste av inntektene ettersom det hovedsakelig er fellesskapet som produserer strøm (kommuner og Statkraft).

Men, jeg har skjønt at noen mener det er lurt at det man selv lager skal være billig. Jeg deler altså ikke den oppfatningen.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 04. mars 2024, klokken 19:11

Jeg er glad vi slipper billig laks og dermed må spise det til alle måltider selv om vi produserer den selv og den dermed burde vært grisebillig.

Jeg er glad vi ikke gjør som Venezuela og har nesten gratis bensin bare fordi vi produserer den selv.

Jeg er også glad for at vi slipper grisebillig strøm bare fordi vi produserer den selv.

Merkelig at det er så mange som tror det er lurt at noe er billig bare fordi vi lager det selv.
#8
ID.4 / Sv: Kulde og ID.4
tirsdag 16. januar 2024, klokken 11:01
Noen andre som har erfart at ved under -15 grader så skjer dette?  (GTX med nylig oppdatert SW hos Møller)

- Display bak rattet skifter mellom hvitt og vanlig med frekvens ca. 2-3 ganger pr. minutt?
- Infotainmentdisplay går i sort, altså skrur seg av, deretter på igjen, ca. hvert minutt?
- Android Auto og Handsfree mobil virker ikke/kobler seg ikke sammen.

Kan alt skyldes lav spenning på 12V batteriet?  Alt ble normalt igjen når temperaturen steg til over -5 grader.
#9
ID.4 / Sv: Feil på modul i batteriet
søndag 17. desember 2023, klokken 22:04
Nettopp, da kommer det vel kanskje et gult lys her og.  Bra de finner slike feil før vi merker dem :-)
#10
ID.4 / Sv: Feil på modul i batteriet
søndag 17. desember 2023, klokken 18:34

Nettopp, takk for svar.  Har ikke noe varsellys heller, bare verksted som sa en modul må byttes.
Ingen stor sak, bare litt nysgjerrig på ev. konsekvenser av dette.
#11
ID.4 / Sv: Feil på modul i batteriet
søndag 17. desember 2023, klokken 16:34

Jeg regner jo ikke med bedre rekkevidde enn som ny, mitt poeng var om noen hadde fått modul byttet og da erfarte at rekkevidden ble bedre enn før byttet, altså sammenlignet med en defekt modul i bilen.  Vet heller ikke om modulen kutter ut ved feilmelding eller om den yter dårligere, f.eks. med lavere energilagring, tregere ut/oppladning etc.
Men, dette finner jeg ut i mars når bilen skal få dette fikset.
#12
ID.4 / Feil på modul i batteriet
søndag 17. desember 2023, klokken 13:14

Fikk på service vite at det er feil på en modul på batteriet og at denne skal byttes.  2022 GTX.

Andre som har hatt dette og har utskiftingen ført til bedre rekkevidde? Antar at en defekt modul automatisk utkobles og dermed reduserer batteriets kapasitet.
#13
ID.4 / Sv: Levere Strøm?
fredag 22. september 2023, klokken 22:56
Sitat fra: TJV på torsdag 21. september 2023, klokken 23:13Står i bilen hvor mange kWh bilen har blitt brukt til formålet. Var vel opp til 10.000 kWh man kunne bruke.

Interessant.  Betyr i så fall at bilen har et batteri som er brukt tilsvarende noe over 50.000 km mer kjørelengde enn det som framkommer av kilometerstanden på bilen.
#14
ID.4 / Sv: Levere Strøm?
tirsdag 19. september 2023, klokken 16:45

Dette blir sikkert mer vanlig ja, men om det påvirker bruktbilprisen kan det like gjerne senke prisen.

Jeg ville vært skeptisk til en bruktbil som ikke bare er brukt til å kjøre med, men også som transportabelt batteri for ulike formål, antall ladecycler står da ikke lenger i forhold til kjørelengde.
#15
ID.4 / Sv: lydanlegg?
onsdag 14. juni 2023, klokken 15:34
Artig FB videolink over, nesten 3 minutter og først i siste setning kommer det noe om andre kvaliteter ved lyden enn at det er høyt, ja HØYT er til og med understreket under videoen, og det fortelles om kontorgjengen som kommer ut i verkstedet og de må fortelles at bilen ikke er dårlig isolert, men igjen; det spiller bare så høyt....og høyere enn noe annet de har hatt i verkstedet....

Er det jeg som er på viddene her eller er det faktisk gjengs at høyt, eller HØYT er det viktigste med lyden?

Det er som jeg skrev over i alle fall det letteste og billigste å få til.... ;)  God lyd er vanskelig og ofte kostbart, høy lyd er både billig og enkelt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA