Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Olemann

Sider: [1] 2 3 ... 126
1
ID.4 / Sv: Sykkelstativ på hengerfeste
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 17:07 »
Nettopp, samme erfaring her, så det Thule stativet gjør nå jobben på en annen bil. Passet ikke ID4.  Kjøpte et Thule til drøyt kr. 7.000.- med plattform, det passer fint.

Er det noen som har brukt sykkelstativ (ikke plattformfeste) på hengerfestet? Jeg har et eldre Thule 970-3 med plass til tre sykler og det er umulig å få festet. Problemet er at baksiden av stativet treffer VW-merket på bakluka før jeg kan spenne det fast. Det er en plate under på stativet til å regulere med og jeg har forsøkt med den i begge posisjoner uten at det hjelper.

2
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Mandag 22. November 2021, klokken 18:16 »
Status, muligens av interesse for folket her inne:  VW har nå bekreftet at det var feil med deres server, litt pussig at det varte over 1 uke, men så skriver de i epost til meg.
Kan tyde på at bilene er på ulike servere, siden ikke alle har hatt utfall disse dagene.

3
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 22:27 »
Da var den jammen online igjen, så da ble det fikset, lengste utfall til nå, en drøy uke.  Får gledes over at det virker igjen og håper den virker mange uker framover :D

Den er ikke noe verre/bedre enn appen var med mine 2 BMW i3.  Kan virke i flere uker, så faller ut en time eller 2 døgn, og tilbake igjen.
ID4 virket stabilt i 3-4 måneder, så noen korte utfall, og nå sist utfall som har vart godt over 1 uke, men VW er på saken og gir daglig beskjed om at de ikke har klart løse det, bedre enn ikke noe, men enda bedre om det virket :D

4
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 16:03 »
Den er ikke noe verre/bedre enn appen var med mine 2 BMW i3.  Kan virke i flere uker, så faller ut en time eller 2 døgn, og tilbake igjen.
ID4 virket stabilt i 3-4 måneder, så noen korte utfall, og nå sist utfall som har vart godt over 1 uke, men VW er på saken og gir daglig beskjed om at de ikke har klart løse det, bedre enn ikke noe, men enda bedre om det virket :D

5
Kia Niro EV / Sv: Importert e-Niro - noe å være obs på med denne?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:32 »
Det er en trygg, stabil, kjedelig, lettkjørt, forutsigbar, driftssikker, old-tech og helt OK bil. 
Hatt 2 stykker, og vurderer gå tilbake til den igjen.  Største minus er "ettersleng" pga. tunge batterier og oppsett som ikke takler dette skikkelig.
Ellers en helt topp og kjedelig bil.

Takk.

Testet en slik og det var helt ok. Synes den støyet en god del innvendig. Virker litt old-tech...

6
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 17:55 »
...helt vanlig med utfall på 1 dag??? Blir min første vw dette så jeg har ikke noen erfaring med det, men er dette normalt altså? Har hatt Volvo de siste 15 årene og der har dette virker hver dag...alltid. Litt overraskende om det er vanskeligere for vw å få stabilisert en løsning.

Bare man ikke forventer at den virker hele tiden så unngår man irritasjon.  Det er min medisin mot apper, har nå min 9 elbil, og den 4 med app, alt blir lettere bare man skrur av forventing om at den virker hele tiden  ;)

7
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 17:15 »
Har ikke hatt kontakt med bilen i appen på en drøy uke, er i dialog med VW om det.  Utfall på 1 dag er helt normalt og noe jeg har levd med hele tiden, men en uke er litt i overkant, selv om jeg er en tålmodig mann :D

8
ID.4 / Sv: Forsinket levering
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 17:12 »
Når skal dette ta slutt ???
https://www.tv2.no/broom/14364879/

Rart de ikke har stoppet før, og heller bruker delene de får inn på de bilene som har vært ferdige i ukesvis.  Bilen min har vært "ferdig" i snart 2 måneder, oppfatter det slik at nå er normal ventetid før utlevering i Norge ca. 4 måneder ETTER at bilen er ferdig og sjekket ut i VW logistikk systemet....noen er heldigere og noe enda mer uheldig...

9
ID.4 / Sv: Feil ved oppdatering
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 20:36 »

Prøv en epost til den epost adressen du finner i We Connect ID appen, de har gitt meg god hjelp et par ganger.
Kan også ringes til.

10
ID.4 / Sv: 3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 21:09 »

Det som er helt sikkert er at gevinsten ved å benytte 3 fase IT er oppunder 1 kW, antagelig nærmere 900W.  Som igjen betyr at om man skal lade 50% så korter man ned ladetiden til 4,6 timer, fra 5,2 timer. 

Dette er ikke en gevinst som jeg synes er stor nok til å ville utfordre garantier etc, men håper at VW kommer med en aksept for slik lading etter hvert, for at det virker er jo nå vel dokumentert.  Litt pussig derfor at Møller uttaler, ref. TU linken over, at bilen vil stoppe lading ved forsøk på 3 fas IT.

11
ID.4 / Sv: Lading av ID4
« på: ſøndag 31. Oktober 2021, klokken 21:24 »
Har 2 ladekladder, den medfølgende originale er mindre følsom for jordfeil enn min Siemens ladekladd.

12
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: ſøndag 31. Oktober 2021, klokken 15:07 »
Ja, ser ut som den gamle standarden på kr. 449.000.- inkl. vinterhjul for 1.ST ikke lenger er der....det var disse forsinkelsene på nye da, som bidrar til bruktprisene :-)
Som de har gjort siden min 1. elbil for 10 år siden...

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 17:10 »
Bedre enn dette kunne jo ikke mitt poeng vært illustrert.   Presis argumentasjon og fakta når ikke fram.

a) Solgt ut ALT?  Hvem i alle dager har sagt det, hadde ALT vært solgt ut hadde vi jo alle sittet med primuser og vedpinner for å koke kaffen vår. Eller importert ALT vi brukte selv.  Les deg gjerne opp på stråmannsargumentasjon ...i all ubeskjedenhet.

b) Import fra UK.  Vindmøller er store propeller som går rundt i vinden. Man trenger ikke sprute vann på dem for at de skal gå rundt.

Jeg runder for min del av i denne tråden.

Klart man må importere etter å ha solgt ut alt. Vannstanden er nå så lav så nå skal det importeres "skitten" kraft fra andre land. Har UK vannkraft? Mener å huske at de ikke har allverens fossefall der....

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 10:15 »
Dette er en tapt kamp. Prøvde lenge det samme selv, presis informasjon og saklig argumentasjon står seg ikke mot de følelser og den temperatur som kraftkabler trigger.
Debatten har "hengt seg opp" i mange hoder.  Kraftkablene er som djevelen, de kan pr. def. ikke ha noe bra ved seg.

At vi importerer mye i disse kablene, bl.a. nå for tiden med mye vind i UK og Tyskland, er det jo ingen grunn til å snakke om, for det ødelegger det enkle bildet at strømmen går UT og vekk og gjør alt verre for oss som har våre egne kraftverk og burde kappet alt av koblinger til Europa for lenge siden...... :D

Et sidespor i samme gate; Men ja, elbil blir dyrere og dyrere, og i Danmark har jeg betalt nokså nøyaktig dobbelt så mye pr. mil med min elbil som med min 2012 dieselbil.  Men det visste jeg før jeg dro på ferie, så helt OK.

Nettleie har økt vannvitting
"grønne" avgifter på grønn energi
Eksport til utlandet har økt.

= vi blir lurt som vanlig.

Nettleien for vår del har gått NED, ikke opp, men mener du at økt eksport har økt prisen på din nettleie? Så sent som i 2019 IMPORTERTE vi mer strøm enn vi eksporterte!

15
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 20:15 »
Hva er forhandlerpraksis når det gjelder lease/lånebil ved forsinket levering av GTX?   Vil tro at man 2-3 uker etter seneste leveringsuke i kontrakt kan ha en mulighet til det?
Tenker ikke formaljuridisk, mer hva praksis er hos ulike forhandlere i denne situasjonen som mange av oss nå er havnet i.

Sider: [1] 2 3 ... 126