Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - javvel

#1
Polestar 2 / Sv: Ferdigbygd vs nybestilling
mandag 01. mars 2021, klokken 21:38
Takk for svar
Drøyer til i morra ja, selv om jeg tipper Volvo vil prise tilsvarende biler noe høyere....
Hengerfeste er et must. Har veldig greit å kunne slenge på hengeren på både arbeidsbilen og «stasbilen» Veldig greit med at det kan gjemmes bort når en ikke bruker det


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Polestar 2 / Ferdigbygd vs nybestilling
søndag 28. februar 2021, klokken 18:51
Hei, er veeeldi nærme å trykke på bestill ny bil knappen
Men lurer på hva folket tenker om de bilene som er ferdig bygget og som man kan få på kort varsel. Vil det være noe forskjell mellom disse og en eventuelt bil som bestilles for bygging fra nå? Er det noe teknisk forbedringer på biler som bygges fra nå kontra biler som ble bygget for eks 2 måneder siden?

Har ikke hastverk, men det er jo ganske godt utvalg i ferdigbygde biler da....


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Polestar 2 / Sv: Starter bestilling 29 januar?
mandag 13. januar 2020, klokken 15:39
Reserverte 31.12.19 og fikk ikkje mail før i dag  11:30 om arrangementet. Kjeme til å se streamen tenke eg


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
søndag 05. januar 2020, klokken 16:54
Sitat fra: Chimp på søndag 05. januar 2020, klokken 14:28
- effektiv drivlinje med to stk permanentmotorer som belastes 50/50 har andre selskaper problemer med å få effektive i lav hastighet (derav har jaguar gjort noen endringer her, og audi det samme med sine nye modeller)

Vet vi i dag hvilke type motorer denne får? Vil begge være innkoblet hele tiden? (må vel det, hvis begge er permanentmagnetmotorer...) 

#5
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
søndag 05. januar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Chimp på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:48
Rekkevidde 470 km med 19 tommer hjul iflg konfiguratoren nå (WLTP)

Hmm, ser jo at en del har kjørt E-niro over 50 mil under gunstige forhold så hvis denne er i nærheten av like effektiv som Niro burde ikke 50 mil være et problem. Niro er jo høyere og har vel et større frontareal og har jo faktisk nå "bare" 455km wltp rekkevidde. I tillegg har Polestar 2 et større batteri.

Beklage å måtte nevne T***a i et Polestar forum, men dette skal jo være en M3 konkurrent, som vi har sett folk har kjørt ned mot 134 Wh/Km: https://www.tv2.no/a/10608846/

Så eg ville (håpe og) tru at ingeniørene har hatt fokus på en effektiv drivlinje og aerodynamikk. De har kunne kikke Tesla i kortene i mange år nå, så å drite seg ut på dette må jo være flaut.....

Blir spennende å se TB få kloa i denne.... Håper han rekker det før eg må bestille  :P
#6
Polestar 2 / Sv: Av-reservert Polestar 2
fredag 03. januar 2020, klokken 12:01
Endte opp med å reservere allikavel  8), men har ikkje heilt godfølelsen enda.

Lånte en Tesla S 90D 2015 her, for å prøvekjøre dinna type bil. (har aldri kjørt en Tesla før). Stor bil, god å kjøre, men baksetene var jo ikkje så masse å skryte av her heller. Eg fikk ikkje lent hodet tilbake mot nakkestøttene pga eg tok i kanten der pano/soltaket sluttet  :o  Prøva de som designa/laga bil i et heile tatt bakseta før dei sette dei i produksjon ??? Det jo heilt kokko. hadde dei trukke soltaket 5cm lengre bak (samme på polestar), så hadde sånne som meg (1,86) også kunne sitte comfy i baksetet.
Polestar hadde faktisk bedre baksete, då eg ikkje tok i en kant som på tesla. I tillegg så e det lengre ned til golve i Polestar, då dei ikkje har batteri i fotbrønn. Så eg vil påstå at 4 voksne sitter bedre i Polestar 2, men langt ifra perfekt dessverre..... :-\
#7
Polestar 2 / Sv: Av-reservert Polestar 2
søndag 29. desember 2019, klokken 01:16
Går med planer om å reservere før nyttår, men var en tur i Oslo i helgen og prøvesatt bilen. Kjenner jeg blir litt frustrert når "guttungen" på 1,84 nesten subber taket bak.... Kan de  ikke klare å bygge en bil som voksne folk kan sitte i???? Jeg er 1,86 og tar i taket såvidt...  :-[

Bilen var rett og slett drittøff og kunne tenkt meg noe i retning Volvo da jeg har eid 3 stk volvoer, men føler at den blir litt for liten. Både med tanke på romfølelse og bagasjeplass.... just like Model 3

Men 450K får man jo en  brukt Tesla S 75D med facelift.... ble vanskelig dette  :D
#8
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
lørdag 27. oktober 2018, klokken 18:49
Fikk bytta i dag.. 133000 km. Var gråaktig sølvfarget, så absolutt på tia

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#9
Den kan ikke brukes på norsk 230v 3-fase system.. Så det ikke før jeg leste bruksanvisningen.... Må vel ha 400V og rødt stikk regner jeg med..
#10
Hmm, leste litt der. Ser ikke ut til at de støtter 3-fase enda, men at utsyret booster spenninga opp i 250 volt og dermed får ut mer effekt pr fase....?  De kaller det 2-fase, er det det samme som vi kaller 1-fase???

Ser utifra FAQ at 3-fase ladere vil komme etterhvert.....
#11
Hei, her kommer det nok et dumt spm, men finnes det ladestasjoner som man kan koble til 3-fas 230v (16A) inn, og deretter få ut 1-fas f.eks rundt 7kW på ladepistol??? Hadde vært gull for de bilene som ikke kan lade på 3-fas....
#12
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 24 kw
søndag 07. oktober 2018, klokken 13:52
Kjøpte meg en Nordic Leaf 2013 (Gen 2) modell for et par måneder siden. Hadde også håpet på bedre rekkevidde (glemte å tråle forumet først :) )
Ifølge Leafspy så har jeg SOH på 86,3% etter 132K Km og får ca 19,9 Kwh på 100% lading. Har kjørt 12,5mil men da hadde jeg 5% igjen. Men trenger kun 52Km hver dag til jobbkjøring og lader derfor kun til 80% topper opp til 100% i helgene for å kunne stikke avgårde på  uplanlagte utflukter. Dette går helt fint så lenge man har en ekstra dieselkjerre å hale fram ved større behov. Til prisen jeg ga for den (89000) så er jeg kjempefornøyd, men hadde ikke vært det hvis jeg ga 270K og kun fikk skvist ut 12 mil.....

Venter på Niro....da kan vi selge dieselpurka :)
#13
Kia Niro EV / Hvordan reguleres temperaturen på batteriet?
mandag 01. oktober 2018, klokken 22:18
Noen som har snust opp hvordan Niro justerer temperaturen på batteriet under kjøring og hurtiglading. Regner jo egentlig med at det har aktiv kjøling da Teslabjørn fikk rimelig høy ladefart selv i 30 plussgrader.

Hvordan holdes batteriet varmt om vinteren??? Mulig dette er avklart i en haug med tråder men jeg kunne ikke finne det... ::)

Får kanskje flere fakta på bordet i morgen...
#14
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 23. september 2018, klokken 22:14
2013
131500Km
AH 56,42
SOH 86,28%
GIDS 244
SOC 97,1 % (100% i dash)
kWh 18.9

#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
torsdag 20. september 2018, klokken 23:33
Sitat fra: Citroel på torsdag 20. september 2018, klokken 20:35
De røde strekene viser hvilke cellepar som balanseres.
Min nyinnkjøpte Leaf 2014 norsk har gått 75 000 km.
Leaf spy sier 20.8 kWh og 268 GIDS.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Takker trodde først det va noe galt med de... 86% SOH er kanskje ik så galt når den har trillet 130500+ men har bare 24km til jobb, så lader kun til 80% så ofte jeg kan.





Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA