Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 262
1
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 07:59 »
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD

Husk at den reelle luftmotstanden er CdA - altså Cd multiplisert med arealet.
Og for meg ser arealet betydelig ut :(

Skal den leveres i Q4 antar jeg Tesla-Bjørn har en video en gang i løpet av sommerferien…

Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(

2
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 13:57 »
Det er nå en vesentlig prisforskjell på X100D og S75D.

Nettopp.

3
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 08:38 »
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.



4
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 13:06 »
For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.

Min erfaring er motsatt :)
Vi hadde Model S (lånebil) til hytta forrige påske og vår egen Model X (6-seter) ned.
Begge bilene var pakket til randen (2 voksne, 3 barn, bagasje og langrenn/slalåmutstyr til 6 personer) og jeg så ingen forskjell i praktisk volum. Men Model X var mer komfortabel for alle bortsett fra den ene som satt bakerst.

Har også hatt Model S en halv sommerferien og selv om det er en litt morsommere bil, var vi utrolig glade for å få tilbake Model X. Skal jeg kjøre fort på landevei en Model S bedre, men på langkjøring er faktisk Model X langt bedre.


5
Tesla / Sv: Lang ventetid på service - unikt for Drammen?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:41 »
Tesla sliter med å skaffe deler, spesielt på Model X ser det ut til.
To ganger har vi fått flyttet verkstedtimen hos et karosseriverksted fordi Tesla ikke klarer å levere deler. Og vi ventet opprinnelig mange uker...

Problemet er globalt, skyldes Covid19 og kommer på toppen av de vanlige problemene hos Tesla...

6
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:29 »
Har en TMX produsert oktober 2017 og vurderer å oppgradere til CCS.

Lader bilen hjemme med en type 2 kabel, nok for hverdagsbruk.

Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

Du beholder kontakten i bilen, men får med et adapter (https://www.tesla.com/sites/default/files/CCS/CCS_Combo_2_Adapter_no-NO.pdf).
Med adapteret (etter at bilen er modifisert) kan du lade på CSS, uten adapteret er alt som før.

7
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 08:27 »
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?

8
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 23:33 »
Ved 00:14 i videoen ser man Miev blinke ut til venstre etter å ha kjørt på motorveien, men han ser ut til å vente til avstanden til Jaguaren blir tilstrekkelig stor.

Teslaen aksellerer og legger seg ut, det er da ca 2 sekunder til Jaguaren.

Ved 00:18 kommer Miev over midtskiller og da har Teslaen faktisk reduser avstanden til Jaguaren (nå er den ca 1,5 sekunder).

Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.

Jeg håper politiet bøtelegger begge to, ev. tar førerkort fra Miev.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhenger - hva er kriteriet?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 15:35 »
Hei, dere.

Jeg ser stadig at flere elbiler kan ha tilhenger. Mange med små vekter.
Hva slags kriterier er det for at f.eks. Enyaq 80x, som er 4x4, ikke kan ha mer enn 1200 kg?

Ikke si typegodkjenning....

Manglende vilje hos produsent.

De ser bare problemer/utfordringer og mener tapt salg er så lite at det ikke er verd det.
Norge er i en særstilling når det gjelder hytter, hager og fritidsbåter. Spesielt sammenlignet med Asia.

Og for flere av produsentene er elbil ganske nytt, så de er forsiktige.


10
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 17:17 »
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Man ser også at han som filmer ligger nærmere enn 3 sekunder fra bilen foran - altså den før den blå bilen.
Og at han gir på så mye at avstanden reduseres.

Mannen som filmer gjør åpenbart flere feil.
Mannen i den blå bilen bør miste førerkortet.

11
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 17:12 »
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365


12
Model 3 / Sv: SR+
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 16:58 »
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.

Du har helt rett, jeg mente muligheten til å lade fra Type 2 (med Type1-Type2 kabel).
Uansett har vel ikke biler etter 2018 hurtiglading over Type 2, så det er har ingen ting å si.

13
Model 3 / Sv: SR+
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 13:29 »
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?

Leaf har hatt 16A 1-fas Type-2 (3,7KW normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).
32A 1-fast (6,6KW) er ekstrautstyr, kom vel på Tekna?




14
Zoe / Sv: Felger sitter fast ved dekkskifte.
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 13:10 »
Jeg har pleid å bruke kobberpasta på biler hvor dette har vært et problem.
Med lettmetallfelger er nok aluminiumspasta bedre egnet :)

15
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 13:06 »
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?

Sider: [1] 2 3 ... 262