Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 248
1
Model S / Sv: Stabilisator stag slitasje
« på: I dag kl. 09:23 »
Det er lett å komme til boltene, men kan hende det ikke er plass til å tre dem ut?
...

Selv om subframen må droppes synes jeg dette virker å være en voldsom pris.

I følge
http://fixyourtesla.com/s/Toe-Link-Assembly-Rear-LH-Remove-and-Replace.html må den det.

"Lower rear subframe for access": http://fixyourtesla.com/s/guid-c7fbaf3e-0d42-439e-8c17-6afeb2827b0e.html

Hvis prisen inkluderer hjulkontroll er den vel ikke helt på vidda?

2
ID. 3. / Sv: Tester av ID.3
« på: I går kl. 11:35 »
Det er vel forskjell på feil og falske alarmer.

Definitivt. Jeg tenker mest på driftsstans eller problemer som gjør at man ikke får brukt bilen (f.eks ladeproblemer).

En interessant ting; Dokumenterte egentlig Teslabjørn noen røde/gule feilmeldinger på sine mange, lange tester av de tre forskjellige ID.3’ene han lånte? Tur/retur Polarsirkelen, soving i bilen og utallige ladinger burde vel ha frembragt noe.

Jeg fikk ingen feilmeldinger da jeg prøvekjørte, to forskjellige biler med noen ukers mellomrom. Er det så store forskjeller på bilene?

Han har vel fått en del feilmeldinger, men bilen(e) har ikke stoppet?
Men nå har jeg en mistanke om at disse bilene får litt mer oppmerksomhet av importøren enn de som leveres ut til kunder ;)

3
ID. 3. / Sv: Tester av ID.3
« på: I går kl. 10:26 »
Akkurat Leafen har vel vist seg å være en svært så feilfri bil, både på programvare og hardware?

Ikke akkurat feilfri, men selv om Nissan rushet bilen ut på markedet fungerte programvaren fra første dag.
(en versjon hadde et sært problem med lading av 12V, men den ble introdusert i 2012)

Og det var Nissans første masseproduserte elbil...


4
Hva er den billigste Leafen i god stand dere kunne tenkt dere å kjøpe?

Vår 2012-modell har mistet tre streker, men brukes i nærområdet og har mer enn nok rekkevidde til det bruket.
Vi kunne kjøpt en Leaf med rundt 50km rekkevidde -og da snakker vi vel rundt 20.000,- ?
(7.500,- er innbyttepris, den selges nok for over det dobbelte)

5
At FSD-bilene lærer seg å kjøre bedre, er vel hele poenget med Neuro-opplegget?

Bilen lærer ikke selv å kjøre (AI), men blir trent av Tesla (ML) og denne treningen kommer med programvareoppdateringen.

I teorien skal du ikke se forskjell på en bil som kjører 1000km/dag og en som kjører 10km/dag.

6
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: I går kl. 10:00 »
Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

Ja, høyeste tetthet at finnmarkinger i hele landet  :o

7
ID. 3. / Sv: Tester av ID.3
« på: I går kl. 09:50 »
Jeg synes også det var en fin artikkel.

Jeg er også enig i omtalen av bilen som "VW bug", så mange feil skulle ikke bilen hatt når den ble sluppet.
Selv ikke Nissan Leaf (som ble solgt med et uisolert varmeapparat i motorrommet i første versjon) hadde så mye feil...

8
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke......
Model Y har vel ikke slikt trekk? TM3 har derfor uansett betydlig mindre volum å varme opp.
Trodde den hadde det slik S og X har, men ikke sjekka så nøye.

Model S har det, Model X med 5 eller 7 seter har det (6 seter har det ikke) og Model Y har det ikke (enn så lenge).

Men glasstak og mye vindusflate er nok langt mer energikrevende å varme opp enn luften i bilen...

9
Model X / Sv: 40 minutter supercharging fra Bergen til Bærum
« på: Tirsdag 27. Oktober 2020, klokken 21:02 »
Hvis du legger inn riktig modell på abetterrouteplanner.com kan du stole på resultatene :)

Jeg får to ladestopp på tilsammen 30 minutter med 75D og en på 14 minutter med 100D.
Større batteri gir deg både lengre rekkevidde og raskere ladetid, så tallene virker tilforlatelige.

Forskjellen er stor - men det er også prisforskjellen...

S75D har omtrent samme rekkevidde som X100D og forskjellen i innvendig størrelse er ikke enorm.
Og på Model S kan du montere takstativ :)

10
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell.

Det stemmer med min erfaring...

Jeg bruker AP mye og på våre lokalveier (Slemmestadveien og Røykenveien) er det et par steder AP sliter.
Men det er ikke konsekvent hvordan bilen oppfører seg - eller hvor feil den kjører.

På to år har jeg sett like mye variasjon på samme programvareversjon som over flere versjoner.


11
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp - Bytte av EL-bil
« på: Tirsdag 27. Oktober 2020, klokken 20:38 »
Jeg liker Model S, men ville nok heller kjøpt en ny e-Niro enn en brukt Model S hvis økonomien styrer.
(En 2016 Model S 75D som har gått 99.400km koster faktisk over 400.000,- fra Tesla)

Model 3 er billig (450.000,- og 0,25% rente), men med en mellomstor hund i bur er kanskje ikke bagasjerommet optimalt?

Hvis e-Niro er stor nok innvendig, er den vanskelig å slå på pris, rekkevidde og garanti.


12
Er det noen som vet hvor lenge rentekampanjen varer?

Hvis du får et svar, tror jeg du må ta det med en klype salt...
Jeg har mistet telling på hvor mange ganger Tesla har endret kampanjetilbud, justert priser og inkludert superlading.

Jeg tipper ut året, men det avhenger jo av hva Elon Musk bruker hjernecellene på fremover  :o





13
Jeg har ikke sett tall på kjørelengde/dag på elbiler, men gjennomsnittlig kjøretur for alle biler (i europeisk storbyer) mener jeg er rundt 35km.

Jeg synes uansett dere bør legge opp til løsning hvor det er mulig å kjøre  100km t/r jobb og i tillegg kjøre unger på fritidsaktiviteter.
(Det tilsier opp til 150km kjøring og 8-10 timer lading per døgn)

Min erfaring (80km reisevei jobb, to unger som driver med håndball/fotball/++ og dertil kamper) er at 3,6kW stort sett er nok.
Med 2,4kW måtte vi ofte hurtiglade på vei hjem fra jobb, på vei til kamper og noen ganger også på vei hjem fra kamper. Da brukte vi dessverre heller fossilbilen...

Sørg heller for at alle får lade, enn at enkelte får ladet raskt!

14
Mach-e / Sv: Lading av Mustang March-e
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 10:39 »
Er det kommet ut info om hvor kvikk ombordlader den har?

11 eller 22 kw?

Ford oppgir 11kW.

15
Polestar 2 / Sv: Førstehjelpspute
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 13:13 »
Hvilket faller naturlig når man tar innover seg Polestars nedarvede fokus mot sikkerhet.

 :o

Litt vanskelig å tyde, men slektskapet til Volvo har kanskje gått deg hus forbi, dertil Polestars eksplisitte ambisjoner hva gjelder sikkerheten? Noe av årsaken til at jeg gikk for denne. Det blir nok 5 moderne stjerner i NCAP skal du se.

Vanskelig å tyde når du skriver «mot sikkerhet» istedenfor «på sikkerhet»...

Sider: [1] 2 3 ... 248