Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 254
1
Lading av Tesla / Sv: Tur til Hellas
« på: I dag kl. 07:56 »
Abetterroutplanner sier at det går, en man må ta i bruk 3. parts CCS lader
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=060f6479-4430-462d-9480-ef6bf147a158

Med model 3 ja... Har en X jeg...

Skal du kjøre til Hellas, er det nok lurt å bruke 2500,- for ombygging og CCS-adapter hos Tesla :)

Jeg hadde ikke vært redd for turen, men unngått Albania og beregnet ekstremt god tid på både lading og leting etter (fungerende) lader.

2
Tesla SW og AP / Sv: Model3 våkner
« på: I går kl. 16:03 »
Utrolig morsomt å lese denne diskusjonen for så å gjennomgå disse.

https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/87
https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/571

For meg fremstår variablene «Time to Try Sleeping» og « Idle Time Before Trying to Sleep» litt annerledes enn trådstarter, for å si det forsiktig...

3
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp - Elbil til maks 150.000kr
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 18:20 »

@Suppegjok, hvorvor tror du at prisene kommer til å gå ned spesialt i juli?

Sommeren 2021 kommer en rekke ny modeller og det påvirker normalt bruktprisene betraktelig.

https://elbil.no/21-elbilmodeller-vi-gleder-oss-til-i-2021/

4
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 23:01 »
Men det er en grunn til at for foretninger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven.

Ja, den grunnen er at næringsdrivende regnes som en profesjonell aktør og derfor ikke trenger samme beskyttelsen som en forbruker :)


5
Model 3 / Sv: Sentry mode
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 22:38 »

6
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp - Elbil til maks 150.000kr
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 22:27 »
Som Leaf-eier (riktignok første generasjon) ville jeg heller gått for Ioniq hvis langturer 500km+ var viktige. Langt hyggeligere lading.

170km klarer begge greit, muligens med en kort hurtiglading enkelte dager.

Se etter en bil med WLTP på godt over 200km og med lav km-stand.
Jeg ville valgt CCS over Chademo, siden det er bedre tilgang på hurtigladere.

7

Taxi er ikke kollektivt, spesielt ikke med kun sjåfør.

Akkurat det der er ikke diskutabelt, taxi er kollektivtransport i følge loven. Du må gjerne mene noe annet såklart, men det endrer ikke fakta.

Taxi regnes som kollektivtransport fordi den er tilgjengelig for alle.

Med over 50% tomkjøring (71% i 2014), tomgangskjøring og galopperende priser er taxi lite miljøvennlig transport for de med litt for mye penger.

Burde ha krav om 3+ i bilen for å bruke kollektivfelt innenfor ring 3

https://www.aftenposten.no/oslo/i/dbVB/faerre-taxiturer-mer-tomkjoering-men-stadig-hoeyere-priser

8
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 14:03 »
Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.
Jeg ser at folk har ulike ladestrategi. Min er alltid å lade til 100% på AC. Jeg lader heller færre ganger. På DC har jeg ladet opp til 90% hvis jeg gidder å vente så lenge, men med Kona så har behovet for DC lading vært mindre enn 10 ganger i året. De eneste gangene jeg prøver bevisst å ha ca. 50% strøm er gjerne pga. en 2 ukers ferie hvor bilen står på en flyplass.

Lader du til 80% istedenfor 100% dobler du levetiden på batteriet.

DC-lading til 90% er lite effektivt (tid og pris), siden hastigheten nær halveres rundt 75%. Lad heller fra 5% til 75% hvis du kan.

Å hurtiglading over 80% (selv på langtur) er som regel bortkastet tid, de fle

9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 18:47 »
Så nytt spørsmål: e-tron eller ix3?
Kan vente noen mnd. på bil da jeg akkurat klarer meg med e-golfen til/fra jobb.

Tror ikke du får en iX3 til påske?

Jeg ville prøvekjørt begge og vurdert bagasjeplassen nøye før jeg bestemte meg! Vurderer dere plutselig ny bil, til rundt 600.000,-?

10
Model Y / Sv: Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 09:40 »
Jeg er glad vi har forskjellig smak, men er litt overrasket over at elbiler designet for å se ut som en 10 år gammel fossilbil fremheves som pene eller moderne  :o

11
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 09:26 »
Da jeg vokste opp noterte faren min klilometrstand og antall liter i en liten bok, hver gang han fylte bensin. Sånn holdt han oversikt over forbruket. Det er rimelig nøyaktig. :)

Eller rimelig unøyaktig, dog konsistent?
Mekaniske km-telleren har som regel 2-10% feilvisning....

12
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 01:11 »
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:

Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l

Model Y: 1925l med bakseter nedslått

Du sa golf,ikke en stasjonsvogn golf. Fossil sådan
Er en vesentlig forskjell det

Enig, en eGolf stasjonsvogn vil nok ha enda større plass!  :laugh:

13
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 00:51 »
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.

Kontekst var innvendig plass (til barnevogn), 10cm forskjell på en 490cm lang bil tilsier noen få cm forskjell på bagasjerom.

Forskjellen er 2,75% forresten....

E-tron: 4,901 mm
Model X: 5,036 mm

14
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 00:41 »
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:

Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l

Model Y: 1925l med bakseter nedslått

15
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 00:13 »
Forskjellen mellom å knote med en Grønn kontakt lader kontra Tesla supercharger må jo være selve definisjonen på hva som er premium ;D

Det er umulig å forstå, hvis man ikke har prøvd begge deler (over tid).

Jeg hater fortsatt å lade Leafen på CHAdeMO, uansett hvor jeg lader. Selv med brikke. Og hater det selv om den nå hurtiglades bare 5-10 ganger i året, mot flere ganger i uken før.


Sider: [1] 2 3 ... 254