Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 236
1
Model X / Sv: Kjøpe brukt model X- tanker og synspunkt på denne?
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 22:59 »
6 vs 7 seter:
I en 6-seter sitter du ikke helt inntil spedbarnet -og kan heller ikke ha et barn på hver siden i baksetet.
Vi synes den er genial med store barn, men ville ikke valgt den med små barn.

75D er super når du ikke kjører langt hver dag, og med små barn vil dere uansett stoppe ofte på langtur. Vi kjøpte 100D kun fordi vi etter 15 år med elbil var så lei ladeangst, ladetrøbbel og ladekø at vi  syntes det var verd pengene (det synes vi fortsatt).

Men Model X er en dyr bil (på linje med Volvo XC90, Audi Q7 og BMX X5), kanskje dobbelt så dyr (per km) som din Kodiaq :(
Jeg ville prioritert lang garanti fremfor features, kjøpt av forhandler for lettere å kunne reklamere og brukt tid på å kjøpe riktig bil til riktig pris (>700.000,- for en X75D synes jeg ikke er riktig pris).




2
Leaf 2010-2017 / Sv: Kort batterilevetid nøkler
« på: torsdag 13. februar 2020, klokken 22:57 »
Jeg bytter bare batterier ofte :)

Jeg aner ikke hva Functional End Point (minimum spenning nøklene trenger for å fungere), men vet at utladningskurven varierer mellom batterier.
Hvis et dyrt batteri holder spenningen over FEP lenger, har resten av kurven liten verdi (da nøkkelen har sluttet å virke).

Prøv noe dyrt, eller sjekk utlandingskurvene her: http://www.cr2032.co/datasheets.html

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Kort batterilevetid nøkler
« på: torsdag 13. februar 2020, klokken 18:19 »
Vi sliter med det samme på vår 2012-modell.

Det kan være et problem med spenningsfall som er mer prekært på billige batterier enn dyre. Kjøp det dyreste du finner neste gang :)

CR2032 skal passe og har høyere kapasitet.

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: hvor(dan) lade for 70 øre pr KWh i Oslo
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 19:15 »
Skuffende nok er det betaling og 3-timers tidsbegrensing (09-20(09-20)) på flere av de gamle Schuko-stolpene også.

Jeg synes 3-timers grensen er bra, flere deler samme stolpe og selv gamle Leafer/trillinger kan brukes.
Beboerparkering og betaling på lading har sammen med 3-timers grense gjort det mulig å lade elbil i Oslo igjen. For bare noen år siden var det helt håpløst.

5
Tesla / Sv: FSD-pris for dere med EAP?
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 19:08 »
Har en april 2019 X100D med EAP og den står det 50.000 for oppgradering.

Vi har en X100D med EAP produsert i desember 2018 (kjøpt i mars 2019) og det står fortsatt 25.000,- på tesla.com

Vi kjøpte den midt i prisjusteringene i februar/mars når prisene ble endret ukentlig, bare noen få dager før Tesla satt opp prisen.

6
Lading av Tesla / Sv: Easee 3-fas it-nett
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 19:00 »
Har akkurat installert, på 32A kurs 3 fas IT nett.
Men får bare 16A lading, 3,38Kw. Noen forslag til hva som er galt??

Har du vært i programvaren (web-interfacet) på boksen og satt den opp riktig?

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Informativ video om lading av elbil
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 21:49 »
Jeg fikk den også til 5.995,- (som medlem i elbilforeningen), ved å bli Tibber-kunde.
Men vi fikk ikke med Pulse, som jeg vurderer å kjøpe men kanskje venter til det skjer noe med nettleien og/eller jeg må bytte varmtvannstank.

Begge bilene har Type2-kabel, men etter nesten ett år kjøpte jeg en brukt (egentlig ny, åpnet i pose) på Finn til 1400,- (Mennekes Type 2 3-fas 32A) for å ha liggende i bilen (just in case).

Får man ikke lastbalansering med Easee uten å være kunde hos f.eks Tibber?


8
Model 3 / Sv: Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:38 »
Du får ikke godt grep på glatta med belter med mindre de har ispigger eller no..

Kjørte BV206 under førstegangstjenesten og selv om den hadde en helt fantastisk fremkommelighet så likte den dårlig blank is. Da var det bare en ting å gjøre og det var å forlate veien og se om de var mindre is i terrenget. ;)

I tillegg ønsker man høyest mulig marktrykk -beltekjøretøy prøver jo å oppnå det motsatte :)

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Er bilen skrot når batteriet er ferdig?
« på: fredag 24. januar 2020, klokken 12:10 »
Bilen rundet 80000km og første streken ble borte. Da kom jeg til å fundere over hva en Leaf faktisk er verdt den dagen batteriet ikke greier mer enn å drifte 3-4mil. Hvem gidder kjøpe noe sånt?

Når tenker du rekkevidden er redusert til 30-40 km?
Etter 500.000km? 700.000km?

Gjennomsnittlig kjørelengde i EU er vel rundt 30km, så jeg tror uansett det vil være et marked for biler med så kort rekkevidde -gitt riktig pris.

Batteriene lever nok lenger enn resten av bilen...

10
Jaguar i-Pace / Sv: Pris på vinterhjul
« på: torsdag 23. januar 2020, klokken 18:19 »
Interessant. Jeg har i hvertfall plugget egne dekk i mange år uten problemer. Nå betyr jo ikke det at dette er en fullgod løsning for alle. Av nysgjerrighet, hvor står det at det ikke er lov å plugge egne dekk fra utsiden???
Det var i en av de tekniske trådene her. Det var en som jobbet med dekk som refererte til nye regler om dette. Tipper det er en forskrift eller retningslinje.

Forskriften er vel ikke endret siden 2014 -så dette er kanskje interne retningslinjer?

Det jeg har fått med meg fra kompetente verksteder er kun plugging i kjørebanen, ikke nære kanten og ikke store hull (forskriften sier noe om <6mm og spesielle krav for større hull).

Uansett kan man lovlig plugge sine egne dekk, men det er nok lurt å anse som en nødreparasjon :)

11
Polestar 2 / Sv: Av-reservert Polestar 2
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:32 »
Det betyr i alle tilfeller at P2 er aktuell igjen, og som jeg har nevnt tidligere i tråden så er jeg en smule "bekymret" for takhøyden bak, samtidig som jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg sitter bak, eller at vi kjører med andre voksne bak, som er 185cm +. Det er derfor kanskje ikke et punkt som kan/bør vektlegges særlig høyt, heller. Jeg antar at man KAN sitte bak om man er 190cm, også? :)

Jeg prøvesatt P2 med mine 191cm:

I baksetet stanget jeg akkurat ikke i taket, men det var litt klaustrofobisk.
Det var i tillegg litt trangt for knærne bak.

Foran var høyden ok, men det føltes litt trangt og jeg trivdes ikke i førersetet selv om jeg prøvde å stille setet lengst bakover.

Dere bør prøvesitte P2 hele familien, jeg er litt overrasket over hvor liten den er.
Hvis jeg ikke husker helt feil, er det bedre plass i førersetet på Peugeot 308 (hadde den som leiebil forrige sommer).

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 12:30 »
Har sett alt fra 5 millioner til 20 millioner for en stasjon.

1)
Sandvika kostet 28,4 millioner å sette opp:
https://www.dn.no/hydrogenbil/hydrogen/nel-asa/oystein-stray-spetalen/ny-hydrogenstasjon-i-sandvika/1-1-5612812
"Prosjektet i Sandvika har et samlet budsjett på 28,4 millioner kroner."

Og NEL satte av 35 millioner på å rydde opp etter eksplosjonen:
https://www.tu.no/artikler/nel-setter-av-35-millioner-kroner-for-a-rydde-opp-etter-hydrogen-eksplosjon/472633

2)
Hyop opererer med 25 millioner i planer om å sette opp 400 (fire hundre) stasjoner:

"Der presenterer Hyop et regnestykke som tar utgangspunkt i at 400 hydrogenstasjoner à 25 millioner kroner vil kunne betjene en flåte på 600.000 biler."
https://www.tu.no/artikler/hydrogenkonkurrenter-bygger-nye-stasjoner-helt-inntil-hverandre/367040

Hvor i all verden får du tallene dine fra?

13
Model X / Sv: Rekkevidde synker ikke, tar heller ikke lading
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 10:47 »
Bilen døde helt ved Alvdal, kom fra Elverum. Bilen viste nærmest 100% batteri.

Da ringer man Tesla Roadside Assistance, som både leser av systemene og ordner hjelp :)
Det sikrer at Tesla både ser det bilen viser -og får ut relevante data fra systemene.

Jeg har ikke hørt om denne feilen, men for noen oppdateringer siden var det tull med visningen av forbruk på vår bil. Men da kun på "Trips"...

14

Regner med at du med:
Sitat
Hastighetene er ikke moderate
mente at jeg burde skrevet skrevet at WLTP syklusen kjøres i lav hastighet. Når 83 % av testen foregår i hastigheter under 80 km/t så er nok adjektivet lav mer korrekt beskrivelse enn moderat når det gjelder hastigheter brukt i WLTP syklusen.

WLTP prøver tross alt å vise reelt utslipp og reell rekkevidde ("the WLTP cycle was developed using real-driving data, gathered from around the world.")

Reelt er det 14 grader i snitt i Europa -og gjennomsnittsturen er 30km blandet kjøring.

Det passer ikke motorveikjøring i minusgrader -men det var aldri meningen.

15
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 08:56 »
Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)

Billigste TMS koster 800k. Men ja, MVA vil spille en rolle.
Om det blir moms så blir den 25 % dyrare - det var det jag menade. Så blir väl möjligen precis under 1M för en "barebone"-utgåva...

Hvis forslaget til AP vinner frem (25% over 600.000,-) vil Models S øke fra 800.000,- til 850.000,-
Det tror jeg faktisk ikke har så mye å si for salget...

Det kan skje i 2022, men det virker ikke å være politisk enighet nå.

Sider: [1] 2 3 ... 236