Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 122
1
EV 6 / Sv: Serviceintervall og pris for service Kia EV6
« på: I går kl. 23:26 »
Noen som vet hva det koster for service på EV6 og hvor ofte dette må gjøres? Er hver 15000 km for de andre elbilmodellene til Kia.
I utgangspunktet ja.
Siden Hyundai Norge med Ioniq 5 har flytte serviceintervallet til 30 000km/hvert år, burde Kia Norge kunne følge opp med EV6. (Hyundai ioniq "classic" og Kona EV har hatt samme serviceintervall som Soul EV, e-Soul og e-Niro. Kia er et merke i Hyundai konsernet sammen med nettopp Hyundai og Genesis).

2
EV 6 / Sv: Kia EV6 med rekkevidde på hele 528 km
« på: I går kl. 23:23 »
Kia skriver: Også i utgaven med firehjulstrekk leverer EV6 god rekkevidde; 506km etter WLTP kombinert syklus, og forbruket er da på lave 17.2 kWh/100km.

 

506 km gjelder EV6 med AWD og 19’’ hjul.

GT Line, som har 20’’ hjul, får 484 km rekkevidde.

I Norge leveres GT line kun med 20" sommerhjul, noe som gir kortere rekkevidde og sannsynligvis mere støy og mindre komfort og er dyrere. Det burde vært mulig å velge.

I mange andre land kan man velge 20" hjul og soltak som tilvalg på GT-Line.
Dessverre bekrefter Kia Norge (BOS) at GT-Line i Norge utelukkende kommer med 20" hjul og soltak.
Til neste år kommer de med en enklere AWD variant (Exclusive?) som vil ha 19" hjuls og 506km rekkevidde som standard.

3

EQG har det vært minst informasjon å finne annet enn at lansering er planlagt til neste år. Fra lansering til kundebiler endelig kommer er den store usikkerhetsfaktoren, men jeg velger å sette den til 2024 og justerer når det kommer mer konkret informasjon.

Ser MB har bekreftet at ECQ er planlagt i 2024, men skal vises allerede i år.

Det er også bekreftet at EQE SUV og EQS SUV til neste år.

Tusen takk for info!

4
Audi Q6 e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron (eMacan derivat)
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 02:47 »
Audi har sagt denne skal komme i 2022. Begynner å tvile på det nå som det sies ar Macan skal lanseres 6 måneder før.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/porsche-macan-2023-elektro-suv-und-verbrenner/
Tipper som før at den blir lansert 2022 og produksjon og kundeleveringer starter i 2023 ;)

5
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 17:02 »
Fikk e-post om å sluttføre profilen min for en 7-seter reservasjon fra 15.03.2019.
Offisielt produseres ikke 7-setere enda fra Shanghaifabrikken, men delene finnes siden de startet produksjonen av 7-seter i starten av året i USA.

Tar det med en klype salt enda, men blir positivt overrasket hvis det stemmer.

6
Model Y / Sv: Endre fra 5-seter til 7-seter, og noen som får 7-seter nå?
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 16:58 »
Prøvd å ringe Tesla, men kommer ikke igjennom. Ser ut som bil er rundt hjørnet plutselig, uten at de har åpnet opp for å endre til 7-seter.

Noen som har byttet fra 5 til 7? Påvirker det prisen? Det er vel primært FSD som har steget siden jeg bestilte.

Er det folk med 7-seter i bestilling fra den korte perioden det var mulig som får sin utlevert nå i første runde? Det er egentlig 7-seter vi har ville hatt siden vi la inn bestilling. Bagasjemessig klarer vi oss fint med Model 3.

Har 7-seter reservasjon fra 15.03.2019 og fikk epost i dag om å sluttføre profilen, men usikkert om det er reelt da de i alle fall offisielt ikke produserer 7 setere enda i Kina.

Hvilen farge har dere @Line K?

7
Skal bytte (i allefall bestille) bil neste år og ut i fra oversikten ser det ut som følgende kan være interessante:

- Polestar 3
- Q6 e-tron
- EQE SUV

Men mener at at XC90/100 og EQG skulle vært på liste neste år?

XC60 BEV kommer vel etter XC90 også, mener den først kommer i 2024?

Takk for innspill!
"XC90" ligger allerede på listen for neste år. Når det gjelder XC60 har det vært litt motstridende informasjon om den kommer neste år eller senere, men med tanke på at "XC90" (navn usikkert) kommer neste år, er det sannsynlig at XC60 kommer året etter.

EQG har det vært minst informasjon å finne annet enn at lansering er planlagt til neste år. Fra lansering til kundebiler endelig kommer er den store usikkerhetsfaktoren, men jeg velger å sette den til 2024 og justerer når det kommer mer konkret informasjon.

8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Et par spørsmål om Ioniq 5
« på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 00:30 »
Litt ting jeg ikke nødvendigvis får testet ved prøvekjøring.

1. Er det en bedre app (kommunikasjonsmetode) enn UVO? Da tenker jeg mest på den trege gjennomføringen av kommandoer og oppdatering av status, men selvsagt også slutt på at kommandoer ikke går igjennom?

2. Er personlige innstillinger (seter, volum, radiokanal, skjermoppsett, hud-justering etc) lenket til profiler - og er profilene lenket til hver enkelt fører sin telefon så dette settes automatisk?

3. For de som vet, hvordan er sittestillingen kontra Kona/Soul/Niro? Jeg er 185cm og synes jeg sitter for høyt i alle disse bilene.

1) Det var en nordmann som laget en bedre app - og endte med å bli saksøkt av Hyundai (han fikk ingen respons fra dem før han laget appen; han prøvde flere ganger å komme med forbedringsforslag til dem før han laget
appen )
2) Man kan lage egne profiler på multimediaskjermen, men den lagrer nok ikke alt det du ønsker: er mest det du har på multimedia: navigasjon og radio. Ellers er det uavhengig "memory" innstilling for sete. HUD må justeres fra gang til gang (om jeg ikke tar helt feil?)
3) Hmm, jeg synes sittestilling i Kona/e-Soul/Niro og Ioniq 5 er perfekt - og jeg liker å sitte høyt (176cm). Er mer bekymret for EV6 for min egen del... Det er ryggen min som krangler og den likte ikke Mach-e, ID.4 og Enyaq uansett setetype under prøvekjøringer (eks: sportssete, normalsete, komfortsete). Derimot liker ryggen min Kona/e-Soul/Niro, Ioniq 5 + Tesla Model S og 3. På de sistnevnte likte den ikke inn- og utgang.

9
ë-Jumpy/ë-SpaceTourer Business / Sv: ë spacetourer
« på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 00:16 »
Aha, så WLTP resultatet mister litt relevans når 1/4 av testene ikke passerer test syklus på samme måte som de andre bilene i NAF testen. Burde vært opplyst i parentes bak rekkeviddetallene i grunn. Takk.

Det stemmer; skuffende at de ikke inkluderer motorveitesten (altså den siste 1/4 delen) med den toppfarten de kunne hatt  - selv om den er under 130 km/t. Da hadde WLTP kombinert vært mer sammenliknbart uansett biltype.
Selvfølgelig ville det tynt disse bilene mer, men siden varme og klima ikke er påslått i testen vil sluttresultatet uansett vært mer realistisk fordi vi i hverdagen faktisk bruker både varme og klima.

Min prøvekjøring av en Zafira-e i mildvær, men med noe regn og krevende topografi (store høydeforskjeller) gav en praktisk rekkevidde på ca 230km med det største batteriet og 5 passasjerer i bilen (dvs bilen sluttet å vise gjenværende km, viste bare streker og advarsel om at det var på tide å lade). Personlig synes jeg dette var et OK resultat - størrelse på bil og last i betraktning, men langt unna de som forventer å oppnå WLTP rekkevidde.

10
Dacia Spring Electric / Sv: Dacia Spring - billig elbil som kommer i 2021
« på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 00:05 »
Nå har Dacia.no fjernet all informasjon om Spring. Spørs om "cold climate" godkjenning er noe de har slått fra seg og at bilen ikke kommer til de nordiske landene?
Nedover kontinentet finner man Spring hos f.eks. Dacia.DK, .DE, .NL osv, men ikke spor på .NO, .SE, .FI og .IS

11
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
« på: Mandag 12. Juli 2021, klokken 23:30 »
I Kina bruker man fortsatt NEDC-standarden for å oppgi rekkevidde. Så 542km er NEDC og 505km er WLTP.
Personen du har snakket med hos Tesla har nok ikke klart å forklare dette på rett måte.

Jeg bommet også på dette inntil jeg sjekket rekkevidden på Model 3 i HK. Som tidligere britisk kronkoloni er dette kanskje grunnen til at faktisk bruker WLTP slik vi gjør i Europa, selv om resten av Kina bruker NEDC.
Det er større sannsynlighet for at en typegodkjenning av produksjonsbiler med WLTP i HK stemmer med det man vil få ved typegodkjenning og WLTP i Europa.

12
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
« på: Mandag 12. Juli 2021, klokken 11:47 »
Jeg ringte Tesla (Drammen) om dette nå nettopp og de ville ikke la meg gjøre om bestillingen. (Annet enn ved å gå inn selv og endre og da få den nye prisen). Blir å vente på tysklaget 7 seter for meg da.

Vi får se når det nærmer seg kvartalsslutt for Q3 og Q4; muligens de ser på det med nye øyne da - spesielt hvis mange som har reservasjon på 5s LR heller vil vente på Berlin bygde biler.

13
Model Y / Model Y med 7 seter reservasjon
« på: Mandag 12. Juli 2021, klokken 08:10 »
En egen tråd for de som allerede har en 7 seter reservasjon av Model Y.

De LR utgavene som blir utlevert nå i høst gjelder utelukkende 5 seter utgave.
Fra Fremont startet man ikke produksjon av 7 seter før ett drøyt år etter salgsstart av Model Y.
7 seter konfig blir enda ikke produsert i Shanghai og er for tiden ikke i konfigurator for Europa.

Da de første utleveringene startet i USA, fikk de med 7 seter reservasjon mulighet for å omgjøre denne til en 5 seter for å få bilen raskere i stedet.

Slik det ligger an i Europa blir Performance utgaven den som kommer først fra Berlin, og deretter 5s utgave av LR.

Mange vil vente på Berlin utgaven uansett.
Men noen vil ønske å prøve å konvertere 7s reservasjon til 5 s - så sant opprinnelig pris ligger til grunn. Noen som har fått tilbud om dette?

14
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 12:22 »
Da fikk jeg denne eposten fra Tesla
Hmm, nå kan jeg angre som reserverte tidlig med 7-seter...

15
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 12:20 »
Rekkevidden er vel den samme som alltid - 505km? Er det LG-batterier i TMY MIC? Mener å sett høyere WLTP på MIC?

Gikk inn på Tesla Hong Kong som selvfølgelig får MIC Y. Der står wltp på 542km. Så regner med at det blir det samme i Europa og at det er nettsiden som ikke er oppdatert.

Glem rekkevidder fra kinesiske nettsider; i Kina brukes fortsatt den gamle NEDC testsyklusen.
Edit: Unntatt Hong Kong når jeg sjekker nærmere.

..
På Tesla Canada står det 525 km. Dette basert på den mer nøkterne EPA testen.

Model Y har enda ikke fått europeisk typegodkjenning; en del av typegodkjenningen er offisielle WLTP kombinert resultat, EPA er mer krevende enn WLTP som Otkristo påpekte.

Sider: [1] 2 3 ... 122