Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 120
1
Mach-e / Sv: De første kundesolgte mach-e er ankommet Norge
« på: Lørdag 15. Mai 2021, klokken 00:35 »
Bilen blir vel for dyr ift konkurrenter. Når det gikk an å reservere disse fantes det ikke noe særlig med konkurrenter men det gjør det nå, og da faller de litt igjennom mot disse. Jeg reserverte tidlig, min bil er visstnok i Belgia nå. Skal ikke ha den, men Ford vil overta den dersom jeg ikke tar den ut og selger den selv. Basert på markedet nå så virker det ikke som det er noe særlig flippemulighet for denne (rwd LR )

Tviler på at det blir flippemulighetene på denne (i likhet med mange andre); nå kommer det stadig flere modeller fra flere produsenter slik at utvalget og tilgangen av elbiler aldri har vært større.
Ford Motor Norge / forhandlerne har beholdt fabrikkbestillingene på alle bilene selv om kunder har kansellert sin reservasjon/kontrakt med forhandler; dermed er det er mer enn nok av Mach-e etter at de som har beholdt reservasjon/kontrakt har fått sine biler.
Sannsynligheten er større for at det blir et "kampanjesalg" av MY21 lagerbiler før MY22 modellen kommer på tampen av året med noen små forbedringer her og der. (MY=Model Year)

2
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
« på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 00:07 »
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.

Jeg savner Elbilforeningen på denne ballen. Jeg prøvde å ta det opp da jeg var tillitsvalgt fra min lokalforening...
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".

3
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
« på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 00:05 »
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".

4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 22:33 »
..
Rema hadde en forsikring hvor du fikk med en svart boks som målte aksellerasjoner osv....jeg ville ALDRI hatt en sånn boks i min bil....ville neppe blitt billigere for meg...

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/na-kommer-bilforsikringene-med-kjorestil-analyser/65347994
Jeg ville nok fått bedre premie på denne måten; jeg liker å kjøre så langt som mulig (sammen med øvrig trafikk) og har ingen behov for å leke "motorsykkelaksellerasjon" hele tiden ;) (men innrømmer glatt at 3-4 ganger i året er det mer trafikksikkert å kunne ha en overlegen aks når bilen du kjører forbi øker farten fra 50-90 i 80-sonen nettopp fordi han oppdager at han kjører tregt i det du begynner å kjøre forbi...)

5
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 22:21 »
Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.
Høres ut som den beste fremgangsmåten :+1:

6
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
« på: Mandag 10. Mai 2021, klokken 14:20 »
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.
...


Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerene er pålagt å opplyse. Vi ser f.eks. at importøren RSA Bil for Maxus og BYD har "glemt" å opplyse at de presenterte WLTP urban syklus (en av 4 delsykluser) som WLTP rekkevidde - en halvsannhet som er villedende markedsføring.

I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fra EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Dersom Polestar også har "glemt" å opplyse om den korrekte WLTP verdien (altså resultatet fra kombinert syklus), men bruker "WLTP rekkevidde" uten å opplyse at dette bare gjelder 1 eller 2 av delsyklusene - så er det uten tvil villedende markedsføring i tillegg til de stedsnavnene de brukte i opprinnelig reklame.

Det som er rart er at Polestar ikke kunne gi et raskt svar til NAF om det var "WLTP kombinert syklus" som ble brukt i markedsføring (og som de teknisk sett har lov til å bruke i markedsføring), eller om det gjelder en av WLTP delsyklusene.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Frunk... Er det nødvendig...?
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 23:44 »
De få gangene jeg "trenger" ladeledninger er stort sett på tur når bilen er stappet med bagasje.
Hvor lader du da, hvor du ikke har tatt ut bagasjen, men trenger ledningene?
Hotell, feriehytter, offentlige ladestasjoner (trenger ikke hurtiglading når vi sover eller er noen timer på sightseeing, shpping etc. Ypperlig anledning til å lade bilen. Hvorfor pakke ut hele bagasjerommet for 1 natt....)

8
Ser ut som at Polestar prøver seg på RSA trikset med å oppgi WLTP bysyklus uten at de angir hvilken WLTP syklus de bruker:
https://motor.no/elbil/polestar-dropper-fjell-reklame-men-lover-lengre-rekkevidde/198576

Håper det kommer et tydelig svar fra Polestar her; hvis de bruker RSA trikset er det bare tragisk.

Mulig det er kombinert syklus de bruker på "single motor, long range", men da er det rart at de ikke kunne svare raskt på om det var tilfelle. Det det er veldig sjeldent man ser så stort gap mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift på en elbil som 540 vs 480km.
Veldig bra at NAF/Motor var våkne her; var ikke så imponert over dem tidligere på elbilstoff (og fortsatt ikke imponert på konklusjoner på sommer- og vinterrekkevidde vs WLTP hvor de burde være like våkne på hva de presenterer...).

(PS: NAF medlem siden 1988, elbilist og medlem av Elbilforeningen siden 2011. DS)

9
Kjøpe elbil? / Sv: Frunk... Er det nødvendig...?
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:40 »

Reservehjul (evt. lappesaker og kompressor/pumpe) brukes enda sjeldnere enn ladeledninger, men alle som har punktert med fullasta bil og reservehjul og jekk i et rom under all annen bagasje skjønner hvor bra det er med frunk.  ;)
...

De få gangene jeg "trenger" ladeledninger er stort sett på tur når bilen er stappet med bagasje. Å ha de liggende i en funk da er gull verdt;). Ikke avgjørende for min valg av en elbil, men hvis to stod likt og den ene hadde frunk - da ville den kanskje fått det nødvendige plusspoenget for å vippe avgjørelsen.

10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Quiz.. hvor mange Ioniq5 ombord Morning Lady..?
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 22:40 »
De som har vært med en stund husker kanskje at da "bladene" (Altså den nye Nissan Leaf) kom i 2011/12 så ble det drøftet å lage en vaktordning der man tok 2 timer hver 24/7 på web kamera på Drammen havn slik at man ikke risikerte å miste ankomst med disse bilene...

Så, bare å sjekke ut om en slik vakt ble etablert, selv om det kanskje ikke er den samme fokus på 1. generasjon Leaf nå lenger... :D

Det hjalp ikke siden det tok 3-4 uker fra bilen ankom til vi kunne høste de første bladene og dermed mistet tålmodighet forlengst - hjalp ikke på humøret siden "kjendiser" ble prioritert i utleveringen 2-3 uker før vi andre som hadde ventet i laaang tid fikk bilen (og måtte signere at det var på egen risiko vi overtok et batteridrevet kjøretøy) :(

11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Utstyr og forbedringer
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 22:35 »
...Serviceavtale i 5 år til ca 20 000. Svært korte serviceintervall på denne bilen, 15 000 eller årlig avhengig av hva som inntreffer først.
..quote]
Synd Hyundai/Kia beholder det gamle regimet med korte serviceintervaller som de har har hatt på Ioniq classic/Kona/Niro/Soul :( Her burde konkurrentene vist at det burde være unødvendig (men gode nyheter for verkstedene som får inn kunder pga garantipremiss av korte serviceintervall...)

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 22:29 »
Fikk tilbud av selger i dag. Forventet leveranse for biler bestilt i dag med 4x4 er oktober 2021.
Da blir den på linje med Kia EV6 (fra samme konsern og samme plattform og samme usikkerhet) ;)

13
Mach-e / Sv: De første kundesolgte mach-e er ankommet Norge
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 22:26 »
Her er link til YouTube video av ankomsten. Jeg telte 541 biler. https://youtu.be/3Hn5TzfWYKE
Da er det håp for at forhandlerne også får noen demo biler på permanent basis ;)

14
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 15:51 »
Siden NIO er på full fart inn i Norge og allerede hr 3 biler i produksjon og en fjerde på vei tenkte jeg at det var på tide og opprette en kategori for hver av bilene.
...
Blir pressekonferanse førstkommende torsdag. Er veldig spent på denne og har et håp om at påslaget blir en del mindre enn de andre kinesiske som kommer hit siden Nio etablerer selv og det derfor ikke er flere som skal dele profitten. Isåfall kan dette bli en seriøs konkurrent til flere av de etablerte.

Støtter dette  :+1:

15
Hei.

Jeg så denne tråden, men jeg åpnet bare den realistiske linken, for jeg tenkte at det var det som var viktigst for meg da det er den realistiske lengden jeg synes er relevant for meg og min jobb.

I denne: Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt, så er det mange forkortelser som jeg ikke aner hva betyr. Det er selvsagt fordi jeg er helt nybegynner i dette med elbil.

Etter å ha åpnet noen faner o.l. så ser det ut til at det ble litt lettere med forklaringene på fanen med kommentarer.

Takk for info.

For andre som synes alle forkortelsene er vanskeligere å forstå i Google dokumentet (naturlig nok siden dette er et eget "stammespråk"), så har jeg prøvd å forklare disse under en egen flik som heter "kommentarer".

Etter avtale med bruker @Orbit, så oppdateres det informasjon om hvilke biler som har aktiv batterivarming/-kjøling mv. i første post med WLTP/EPA rekkevidder m.m.:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Se Google dokumentet med "Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt" og i kolonner til høyre i denne oversikten finner informasjon om aktiv bl.a. batterivarming/-kjøling og varmepumpe.



Sider: [1] 2 3 ... 120