Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 106
1
Skal du på ferie med elbil for første gang?
Eller har du andre spørsmål?
Kjør innom for en hyggelig ladeprat og lær hvordan du hurtiglader.
Du finner oss på Grønn Kontakt sin ladestasjon rett ved Kvadrat kjøpesenter torsdag 18. juni.
Vi er der mellom 17 og 19 for å svare på alle spørsmål du har om lading av elbilen din.
Kom når du vil i denne perioden.

Vi ber de som har karantene, luftveisinfeksjoner eller bor med noen som har karantene/luftveisinfeksjoner om å holde seg hjemme pga smittefaren.
___
50,5 % av alle som har kjøpt ny bil i Norge så langt i år har kjøpt elbil. Fra og med 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler. Stadig flere langtrekkende biler kommer på markedet og det blir stadig mer aktuelt for folk å velge elektrisk. Det medfører noen endringer og vi må alle bli vant til å lade bilen fremfor å fylle fossilt drivstoff.

Til daglig lader vi hjemme – billig, enkelt og greit. Men av og til drar vi på langtur, og da kan vi kjenne på både rekkeviddeangst og ladeangst.

✔ Kommer jeg fram?
✔ Klarer jeg å lade?
✔ Hvordan betaler jeg?

Ettersom nye hurtig- og lynladestasjoner dukker opp langs veiene med ulike registrering-og betalingsløsninger, hjelper vi deg – så du blir trygg på å bruke dem.

Velkommen innom for en uformell prat!

Hilsen oss i Rogaland elbilforening.

Følg oss gjerne på Facebook.

Eventuelle spørsmål kan sendes til rogaland@elbil.no


2
Andre Elbiler / Sv: Maxus Euniq 5
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:53 »
Er ikke rekkevidden litt vel optimistisk?
Peugeot e-traveller med 75 kWh har samme rekkevidde men igjen psa bilene er tørste.

RSA har dessverre en historie med å oppgi ekstremt optimistiske rekkevidder; har en mistanke at det er WLTP rekkevidden de har oppgitt gjelder for urban syklus og ikke WLTP kombinert syklus som egentlig skal brukes for sammenlikning.
Ser det samme med oppgitte WLTP rekkevidder for Maxus e-Deliver 3 som er nødt til å være urban syklus hvis det er riktig at det er WLTP verdier.

(Har ennå Chery Arrizo 5e i minne hvor RSA påstod over 500 km rekkevidde på nettsiden uten henvisning til noen form for målesyklus. Arrizo 5e hadde NEDC rekkevidde på 401 km, WLTP på 372 - ukjent om det gjaldt urban eller kombinert).



3
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:39 »
Nesten kopi fra innlegg jeg hadde i annen tråd;)

Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at Motor har opplyst om "reelt" WLTP kombinert rekkevidde slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper på f.eks. nettstedene til produsentene. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må ta hensyn til når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man bør absolutt ikke kjøre til batteriet er tomt.
5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for en  sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren" trekker fra minst 10% fra disse resultatene og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)

4
Audi e-tron / Sv: Test av rekkevidde i morgen (onsdag)
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:28 »
Kopi fra innlegg jeg hadde i annen tråd:

Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)

5
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 10.juni-2020)
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:23 »
Godt oppsummert

Denne posten burde du legge i den andre tråden om denne testen (som var før ute og har flere debattanter )
[/quote]

Takk for tipset :+1:

6
Elbiler i media / Sv: Peugeot e-Traveller kommer til Norge i oktober.
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 00:41 »
Alle PSA modellene + Toyota vil komme først med varebiler og deretter i personbilutgaver, men regn med å se 2021 før de kommer i volum.

De mindre utgavene av både varebiler og respektive personbilutgaver følger ett år senere - alle på EMP2 plattformen. Ryktene om en EMP2 V4 plattform for DS 4 e-Tense, Peugeot e-3008 og andre PSA derivater er også spennende, helst om gir mulighet for å levere større batteripakker enn 50kWh.

Lurer på om Renault holder tidsplanen med nye Kangoo ZE (som får derivat i MB eCitan og muligens Nissan eNV250 + personbilutgaver i etterkant) for høst 2020 eller om det blir volum i 2021 også for disse.

7
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 00:32 »
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

MY20 Chevy Bolt har 66kWh batteri mot "gamle" 60kWh, men usikker på om Ampera-e også har blitt tilgodesett denne oppgraderingen. Oppgitt WLTP tall Motor har brukt er for 60kWh.

8
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 05.april-2020)
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 00:07 »
Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)


9
Rogaland elbilforening / 2020-04-16: Årsmøte i Rogaland elbilforening
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 19:19 »
Årsmøtet ble avholdt som nettmøte torsdag 16.04.2020 med 25 medlemmer og 3 gjester.

Saksliste:
Sak 1. Godkjenning av innkalling – valg av møteleder og referent
Sak 2. Godkjenning av saksliste
Sak 3. Behandling av lokalforeningens årsmelding
- Innslag fra Christina Bu med oppsummering av Norges Elbilforening vedr utviklingen i Norge og i Rogaland
Sak 4. Behandling av innkommende forslag
Sak 5. Årsplan for kommende år 
Sak 6. Valg av styre og valgkomite


Etter valg av styre og valgkomite finner vi følgende navn for 2020.
Styret:
 Tommy Skjolde, leder
 Sigbjørn Ullestad
 Knut Magne Dalland
 Per Ove Grannes
 Per A Thorbjørnsen
 Erik DePascal
 Torgeir Skretting

 Arne Johan Larsen (vara)

Valgkomite:
 Xavier Goursaud, fortsetter som leder
 Torgeir Skretting
 Roger Hjelmevoll
 
 
Årsplan 2020:
Styrets satsningsområder i 2020 er:
• å arrangere nyttige og interessante medlemsarrangement
• å kunne støtte medlemmer som henvender seg med div. elbilspørsmål
• å bidra med informasjon rund elbilspørsmål hos Rogalands kommuner og organisasjoner

I 2020 planlegger vi følgende aktiviteter:
    Elbil; dekk, miljø og økonomi
    Ladeprat-arrangement
    Solcellelading for elbil
    Batteriretur/ -avfall
    Lanserings-arrangement hos bilforhandlere
    Hjemmelading av elbiler
    Lading i borettslag og sameier
    Glattkjøringskurs - NAF
    Deltakelse på Miljøsøndag (Stavanger kommune

Hvis dere har kommentarer, forslag til aktiviteter, ønsker å bidra osv, ta kontakt med styret via e-post på rogaland(at)elbil.no eller på Facebooksidene til Rogaland Elbilforening

10
Kjøpe elbil? / Sv: Lanseringskalender - elbil (pr 14.april-2020)
« på: Onsdag 15. April 2020, klokken 22:43 »
Ser ut til at Macan kommer mye senere enn forventet? Lurer på om det kan stemme at den kommer så sent. Intervju med Michael Steiner, R&D sjef for Porsche.

The Macan EV will not go on sale before 2024, and the model will continue to be offered with combustion-engine options, including a plug-in hybrid.

https://electrek.co/2020/04/15/porsche-rd-boss-speaks-about-tesla-batteries-macan-ev-and-why-hydrogen-fails/
Tipper alle de konservative kreftene i de tradisjonelle fossilprodusentene kommer til å gjøre alt de kan for å utsette BEV og forlenge fossil/hybrid nå på grunn av pandemien og de påfølgende effektene.

Ikke umulig at fossilprodusentene holder igjen nå, men samtidig har Electrec et fokus på det amerikanske markedet; heller ikke umulig at Macan EV dukker opp i Europa ett år eller to før USA.
Samme Steiner var også for kort tid siden sitert på at produksjonen av Macan skulle starte på tampen av 2022:
https://www.motor1.com/news/405150/electric-porsche-macan-production-2022/

11
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 17:52 »
Hei,

Aha, skjønner :) Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
..
. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0
Da skal jeg få dette inkludert etterhvert + takk for link :+1:

12
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 09:15 »
Tusen takk for veldig fin oversikt Finnøy (Arne Johan Larsen) :)

Jeg har et spørsmål.. Hva betyr bokstavene under kolonnen "Aktiv" i Google regnearket? Antar det betyr aktiv temperaturstyring av batteripakken, og at X betyr at bilen har aktiv temperaturstyring? Men hva betyr de andre bokstavene (U og K?)?

Hei,
Kolonnen "Aktiv" var egentlig internt notat for meg selv om en elbil var i aktivt salg (X), utgått (U) eller kommende (K) - men jeg synes det var en god en ide å kunne indikere aktiv temperaturstyring av batteripakken. Kommer tilbake med dette etterhvert ;)

13
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq (Vision iV)
« på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 13:17 »
Da ble Geneve-messen corona-avlyst, så da spørs det når Enyaq blir presentert.
https://www.tv2.no/broom/11252326/

Siden flere journalister allerede har prøvekjørt Enyaq så kan de ta dette som en nettlansering med webcast (og nedtelling for å få "spenningen") som alternativ til en offisiell avduking med publikum. Omtalen får de uansett av de journalistene som allerede har prøvekjørt og endelig får lov til å fortelle om dette med alle detaljer.

Verre for de produsentene som skulle avduke sitt produkt som ingen har sett i virkeligheten.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Lanseringskalender - elbil (pr 16.feb-2020)
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 22:00 »
Seres SF7?

Gjerne det hvis det kommer mer konkret at den faktisk kommer til Norge ;)
Foreløpig er det bare SF5 som ligger i løypa.
https://www.seresbil.no/

Er litt mer forsiktig med de kinesiske bilene som bare har norsk og ikke europeisk importør når jeg ser hva som (ikke) skjedde med Chery Arrizo 5e - en elbil som jeg til og med har sett og prøvesittet på norsk jord.

15
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Vison iV
« på: ſøndag 16. Februar 2020, klokken 19:45 »
Virker som om ting går litt treigere enn forventet:
...
Utsatt USA-lansering av ID.4 fra april til juni i alle fall.
Og det virker ikke som man forventer verken Enyaq eller ID.4 (eller kupeversjonen ID.5) på kommende Geneve-show heller...
..
I og med journalister får prøvekjøre Enyaq nå så håper og tror jeg at denne får 2-3 måneders forsprang på ID.4; dette er i tråd med opprinnelig VAG plan for et par år tilbake. Først ID.3, så Skoda sin SUV, deretter VW "Crozz" i SUV utgave (dvs ID.4).

Sider: [1] 2 3 ... 106