Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 186
1
JUSS / Sv: Forsikring på medeier av bil?
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 19:12 »
Kan man forsikre en bil man ikke eier?
I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier. Forsikringen må stå på bileier, med mindre:

Bilen er registrert på din ektefelle.
Bilen er leaset.
Bilen er en trygdebil eid av en mindreårig.

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/bilforsikring/sporsmal-svar-bilforsikring.html

2
Med tanke på at det er 25 boenheter med minimum 16A pr garasje blir teoretisk regnestykke slik:

230 V x 16 A * 25 = 92 kW . Om all strømmen kommer fra 1 hovedsikring / abonnement blir det 230 A ved IT nett og 130 A ved TN nett.

Grensen for effektavgift ved Elvia(Hafslund) idag er 125 A IT og 80 A TN

3
Sjekket siste faktura fra Hafslund / Elvia for ladeanlegget her i borettslaget.

Med strømpris, nettleie og avgifter blir det 0,69 kr pr kWh for august.
På vinterstid blir det mer, og har dere store hovedsikringer kommer det også effektavgift.

Så, 1,50 pr kWh trenger ikke være en svært høy pris, som en flat pris pr år.

Vi har valgt å fakturere to ganger pr år, jan-juni og juli-des - så tar vi snittprisen for denne perioden og bruker som strømpris. Vi lager da faktura selv, ikke via noen 3. part.

Skal det bli helt riktig må en ha et automatisk system for å regne ut dagens pris. Det kan sikkert lages, men det koster jo også..

Det kan være det kommer ferdige tjenester for denne typen avregning som henter inn dagens priser, og dermed regner helt riktig. Da kan en få det til - men har ikke hørt om slike tjenester er koblet mot strømpris pr. idag.

4
Lade hjemme / Sv: Erfaringer - en ladeboks to elbiler
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 19:26 »
Eg tenker at det er såpass komfortabelt med 2 boksar for å sleppe å gå ut seint og tidlige for å flytte kabel og/eller bil, at det er verdt det. Forutsetninga er automatikk mellom boksane. Alternativt APP i boks eller bil, men då må du passe på sjølv.
Den gamle enkle boksen har vel antakeligvis ikkje denne funksjonaliteten? Så då vert det å punge ut for 2 nye boksar....
Om dagens ladeboks ikkje har støtte for laststyring vil det være mogleg å legge opp en ekstra kurs.

Det krev det er nok ledig effekt, slik at hovudsikringa ikkje går. Men, kan jo kanskje bli løyst med å sette ned effekten på gamle ladeboksen?,

iOn på 8A x 230 = 1,8 kW * 8 timar =14,4 kWh er fult batteri på iOn

5
Lade hjemme / Sv: Erfaringer - en ladeboks to elbiler
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 19:19 »
Her må du vurdere hvordan bruken deres er. Større batteri betyr mindre behov for lading. Dermed er det ikke sikkert dere trenger å lade den nye bilen mer enn 1 - 2 ganger pr. uke - det avhenger hvor mye dere kjører.

Når det gjelder iOn, den har kort rekkevidde, men kjører dere kort nok trenger den ikke lades hver dag.

Kan dere parkere begge bilene slik at det er enkelt å bytte om så vil helt sikkert fungere fint å lade begge på samme ladeboks.

Om dere justerer opp vil dere øke lade hastigheten på den nye bilen fra 230 x 16 = 3,7 kW til 230 x 20 = 4,6 kW
I løpet av 10 timer blir det 37 eller 46 kWh. På disse 9 kWh kan en kjøre ca 45 - 60 km.

iOn kan maks lade 3 kW, så der blir det ingen endring selv om en øker.

6
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading - Easee eller Wallbox?
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 19:09 »
Fast kabel også en fordel med at du enkelt kan bytte kabel, til annen lengde.

En annen ting, om du er uheldig å slipper ned ladekabel - slik at blir skadet er det enkelt å skaffe en ny med type 2 kontakt i ladeboksen.

Flere spørsmål på forum med disse spørsmål.

Men, klart en fordel med fast kabel - kabelen er ikke brått borte ved at noen har "lånt" den :-)

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Sommerdekk
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 22:31 »
Reduksjonen på rekkevidden er pga. rullemotstanden på nye dekk er større. Godt slitte dekk har mindre rullemotstand.

Du må bare slite på dem, så blir de bedre.

8
EQC / Sv: Hjemmelader - zaptec til strykkarakter
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 22:25 »
Det som er spesielt med ZapCharger er at disse kobles mot alle faser / linjespenninger - og automatisk kobler inn ut etter behov.
Det er ei rekke rele i hver enkelt ladeboks som ordner dette. (hører det klikker når du kobler til bilen..)

Dermed skal ikke installatør trenge å fordele noe som helst, det kobles bare opp likt på hver enkelt boks.

Men, trådstarter har trolig ZapCharger Home - jeg har erfaring fra ZapCharger Pro - det kan være noen forskjeller her...

9
EQC / Sv: Hjemmelader - zaptec til strykkarakter
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 22:17 »
Hm, så begge er satt til 3 faser..

Har begge ZapCharger samme programvare versjon også?
Jeg har versjon 2.8.0.2

10
EQC / Sv: Hjemmelader - zaptec til strykkarakter
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 22:13 »
Tolker det som at trådstarter prøver en lader med gangen her - den andre står frakoblet.

Da er det ikke lastbalanseringen som er problemet.

Sjekk om det er aktivert tre faser på den ZapCharger som bare gir 3,7 kW.
Viser det er tildelt 32A på denne, trolig pga. den da skal lade på en fase. Det er fint på biler som støtter det, men upraktisk på EQC.

Se bilde under fra min ZapCharger - der er det valg 1 fase da jeg har IT nett og Kona.
Du har TN nett - som ønsker EQC 3 faser:

11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 21:50 »
Denne video har du sikkert sett?
https://www.youtube.com/watch?v=YcL4UvGvWkA

  • Om du har tid kan du først måle pakka du har idag (med eksempelvis caniOn app)
  • Dermed har du oversikt over hvilke celler som stopper deg (grensen er på 2,75 V, da vil bilen stoppe.)
  • Så bytter du til "ny" batteripakke. Det vil trolig ikke kreve noe omprogrammering...
  • Måler denne pakka på samme måten med caniOn app.
  • Så tar du ut pakka fra bilen, og bygger om den beste av de.
  • Bytter ut de svake cellene med de beste fra den andre.
  • Setter så inn den ombygde pakka.

Dermed har du fått et "superbatteri".
Den svake pakka kan fungere som et "hyttebatteri" eller lignende stasjonært energilager. Om kapasiteten er redusert vil ikke gjøre noe for stasjonær bruk.

Det er en del arbeid.. Men, løftebukk har du - som gjør det hele mye enklere.

12
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 06:45 »
Finnes også på denne web siden: Ladeløftet  https://xn--ladelftet-p8a.no/

(..)
Få ladeboks til elbil for kr. 299/mnd
– installasjon av elektriker inkludert!

Verdi Kr. 6000,-  Ingen ekstra kostnader.

Du betaler kun 299 kr/mnd (bindingstid 24 mnd). All-inclusive. Etter 24 mnd er Kokong EV din å beholde. Du kan også bytte til en annen ladeboks én gang (Radio Home Box) mot et lite pristillegg, i samarbeid med Elbilgrossisten

Uansett har du fast elektrisk installasjon på plass, vi betaler hele elektrikerregningen “up-front”.
(..)

Radio Home Box = Ratio Home Box regner jeg med?

13
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 19:42 »
Lightcircle har tre produkter:
- KOKONG S charging of home electronics
- KOKONG E charging of e-bikes & e-scooters
- KOKONG EV ZEN charging of electric & hybrid cars with normal Schuko sockets

KOKONG S selges av Elkjøp og Power.
Power hadde også KOKONG EV tidligere, men den virker å ikke være tilgjengelig lengre.

Usikker på hva som faktisk er forskjellen på KOKONG E og KOKONG EV, men det er stor forskjell på prisen.

Under er link til en sak som omhandler KOKONG EV. I følge artikkelen skrev Teknisk Ukeblad en artikkel om denne, men TU fjernet saken, trolig pga. påtrykk fra Lightcircle.

https://www.emobilitynorway.com/post/dette-produktet-gj%C3%B8r-det-ikke-tryggere-%C3%A5-lade-elbil

14
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 13:13 »
Er flere ting som er "rart" her

Ser at org nr som står oppført på https://lightcircle.io/ har Næringskode 59.110 Produksjon av film, video og fjernsynsprogrammer.

De benytter også If sin logo på produktsiden. Har de fått avtale om det?

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 12:53 »
Det første du må gjøre er å finne ut om hele batteriet er slitt, eller om det er enkelt celler som er slitt.

Det kan du finne ut med en eksempelvis OBDLink LX blåtann dongel og  caniOn app

Kan lese om OBDLink LX blåtann dongel her https://elbilforum.no/index.php?topic=53064.0

Her er en tråd der det med helt enkle midler ble byttet en enkelt celle i en trilling: https://elbilforum.no/index.php?topic=38538.0
Det var ikke nødvendig med noe diagnoseutstyr ved bytte av en enkelt celle.

Men, det er viktig å vite hvilke celler en skal bytte. Om en bytter hele batteripakken er jeg usikker om bilen vil kreve noe diagnoseutstyr - om det da må programmeres om.

Sjekk hvilken årsmodell pakken kommer fra, det er to ulike batterityper - LEV50 frem til ca 2012 og LEV50N etter 2012. i-Miev fortsatte med 88 celler, de franske reduserte til 80 celler på LEV50N celletypen.

Sider: [1] 2 3 ... 186