Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 179
1
Stikk kontakt kan bli slitt og gi varmgang, selv om alt er montert riktig. Spesielt om ladekabel har en ting "kladd" montert, som påfører kontakt ekstra belastning.

Jordfeilbryter type B klarer å oppdage likestrøm på avveie. Dvs strøm fra batteriet som "slipper ut" pga feil i ombord lader i bilen.

En ladestasjon kan gjerne ha innebygget DC vern "type B" og en slipper da standard stikk kontakt.
Prisforskjell opp til ladeboksen trenger ikke være så stor.

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøp av trilling, caniOn
« på: søndag 16. februar 2020, klokken 23:14 »
Du må velge riktig kjelde for data, det er demo data som er standard valgt.

Velg OBDLink i listen, så virker det.  :+1:

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøp av trilling, caniOn
« på: søndag 16. februar 2020, klokken 20:01 »
Erfaring med OBDLink er at en må få koblet dongel til telefonen med blåtann først, før det fungerer. Krever etter min erfaring at en sletter / glemmer den, og så setter dongel i paring modus og kobler til. Bli må være på, eller stå til lading. Er bil av oppnår en ikke kontakt.

Når blåtann forbindelse er oppnådd kan en starte caniOn eller tilsvarende App. Må da velge riktig forbindelse å hente data fra,dvs OBDLink.

Da bruker det å fungere, men noen ganger må man prøve flere ganger..



4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: POI-fil til GPS?
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 23:15 »
Av egen erfaring benytter jeg mobilen, det er raskere.

Det var mulig å laste ned via https://www.ladestasjoner.no tidligere, men når siden ble kjøpt opp forsvant det.

Men, du kan prøve http://home.selasky.org/charging/ - mener eg testet det for noen år siden på Garmin bil GPS.
Bør fungere på en bærbar tur GPS også..?

Data er hentet https://info.nobil.no slik eg forstår. Kvaliteten på data kan av tidligere erfaring variere.
Dvs, å benytte app til leverandøren er ofte det beste. Der står det t.d. info om feil, og endringer i sanntid.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Import av El bil med Moms.
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 23:07 »
Fra Tolletaten: https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/tilbakebetaling-utanlandsk-mva/
Hvis du får refundert svensk mva må du betale norsk mva i stedet, og jeg vet ikke om det er noe særlig å tjene på det.
Artikel gjelder varer under verdigrensa:
 
Sitat
Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg.

Sitat
Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil
6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.

Ein bil kostar over 6000 kr. Det vil være opp til forhandler og svenske myndigheter å refundere mva.

Når en passerer grensa til Norge må en fortolle bilen, og beregne og betale Norsk mva. Mva satsen for elbil er 0% enn så lenge. Det må betales vrakpantavgift, 2400 kr og for norske skilt, 140 kr.

Så, det skal være mulig. Men, det krever at den svenske forhandleren ønsker å gjøre det - og gjør det riktig for å få refundert Svensk mva.

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: hvor(dan) lade for 70 øre pr KWh i Oslo
« på: søndag 09. februar 2020, klokken 09:44 »
De eldre stolper har en bryter. Når en låser døren kommer strømmen. Men, pga bruk og misbruk er det ofte slark, da hjelper det å trykke manuelt på bryter for å få strøm. Strømmen slås ikke av  år bil først lader.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: radio kode c-zero
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 19:58 »
Koden skal følge med bilen, er ikke noe forhandler legger inn. Om instruksjonsbok mangler / er rotet bort vil det være ok å betale en liten sum. Har den aldri fulgt med (ikke normalt ved kjøp fra forhandler) bør den fremskaffes uten kostnad.

Alternativ er å kjøpe en brukt radio, eller - en ny radio med DAB.

Sistnevnte er gjerne det beste - koster ikke mange kroner, og kobles enkelt inn, se egen tråd / instruks jeg la ut for en del år siden. Har lagt ved i posten her også. Er for Pioneer, men kan også benyttes mot andre radioer.

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøp av trilling, caniOn
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 19:52 »
OBDLink LX og caniOn fungerer med alle modellene - de er helt like.

Det finnes andre apper også, EvBatMon og OBDZero.

Stemmer Mitsubishi i-Miev har 88 celler, og de franske 80 fra ca 2013. Eldre modeller har en annen variant battericeller, men da samme antall på alle tre.

i-Miev kan starte varme med en fjernkontroll, rekkevidden er begrenset, den er ikke mobil basert. Varmen kan bare startes når bilen står med ladekabel i.

Diesel varmer har fordeler og ulemper. Fordel er at rekkevidden blir lengre, og det blir varmt i kupeen. Det er også mulig å installere denne slik at den kan startes uten at bilen står til lading. Ulempe er at disse alltid er ettermontert. Varierer trolig hvordan monteringen er gjort hva som er mulig å styre og hvordan. Det kan oppstå feil på dem, spesielt ved kort kjøretid. Ved bruk uten at bilen er på er det fare for at 12V batteri tømmes, og en kan da ikke starte. Egentlig likt som på en fosilbil. Men, 12V lades samtidig som hovedbatteri lades, så ved en slipper å kjøre for å lade opp igjen 12V.

Batteri test - se etter store forskjeller mellom celler, når ladenivå kommer under 20%. Er en, eller noen få celler lavere enn resten vil det føre til redusert rekkevidde da bilen stopper på dårligste celle.

Se også tråden her for målinger utført på flere ulike biler: https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Forventet Rekkvidde
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 19:34 »
God erfaring med kupevarmer en time eller to før en kjører. Da varmer en opp hele inventaret, og den varme og fuktige luften blir da sendt ut av bilen når en starter.

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 23:18 »
Tusen takk for svar.

Hva mener du med "som er tilkoblet en sikring?" Hva er en sikring egentlig?

Og det høres ut som så langt det finnes egen kurs med jordfeilbryter type B, at det er medfølgende kabelen som regulerer hvor mye ampere går gjennom kabelen, sant? Dvs at man ikke trenger en krets som er bare 10A, fordi kabelen justerer ned til 10A?

Oppgaven for en sikring er å sikre kretsen mot overlast, der kabler blir varme og smelter eller tar fyr.
Sitat
A circuit breaker is an automatically operated electrical switch designed to protect an electrical circuit from damage caused by excess current from an overload or short circuit. Its basic function is to interrupt current flow after a fault is detected.

Det som rent teknisk skjer er at EVSE eller ladestsjonen signalisereler til bilen her kan det belastes X antal Ampere. Bilens innebygde likeretter vil da belaste strømnettet med denne vedrien - eksempelvis 10 A.
Om en ganger 10 A x 230 Volt = 2300 Watt = 2,3 kW

Men, en må likevel ha en sikring i sikringsskapet, som kan bryte strømmen om det oppstår feil, eksempelvis at det er koblet inn en skjøtekabel, og koblet en varmeovn, kaffetrakter, vaskemaskin eller annet på kursen, samtidig som bilen lades.

Om det aldri oppstod feil, eller folk gjorde "dumme ting" ville en ikke trenge sikringer. Verden er ikke slik, og regelverket krever det må være sikringer på alle kurser i bolighus.

Jordfeilbryter type B: Er en "sikring" som oppdager "strømlekkasje". Dvs, at noe strøm går til jord og blir "borte". Det kan være fare om en person lager denne kretsen, og det kan også starte brann. Type B betyr den også kan oppdage likestrøm som går til jord.

Ordinære sikringer har normalt beskyttelse mot overbelastning, kortslutning og jordfeil for vekselstrøm.

Jordfeilbryter B er spesiell for elbiler og annet utstyr med batterier. Slik er det normalt ikke installert i et hus fra før.
Benyttes pga. det kan i teorien skje at likestrøm fra batteriet kommer tilbake til strømnettet. Dermed er det krav.

Bilen vil lade helt fint uten.

Forsikringsselskap kan nok bli ugrei om det oppstår skade, t.d. brann i elektrisk anlegg og jordfeilbryter type B ikke var montert, og det tyder på at en slik ville hindret skaden.

Dvs, litt på samme måten som om brannvarsler ikke var montert, og huset brenner ned, i stedet for at det ble varslet og brannen slukket i tide.

Om en lader på en utendørs kontakt i et eldre hus, med porselenssikringer og uten noen jordfeilbryter kan en få overraskelser.. kontakten har kanskje aldri blitt benyttet for mer enn lett belastning av og til. Brått går det varmgang i en koblingspunkter....

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 23:06 »
Du har forstått det svært bra, og beskrevet det helt riktig.

Å finne hus som har mulighet må en undersøke med eier. Om en må gjøre investering selv, om det er lagt opp - eller om huseier tar kostnadene, og leietaker betaler ned over tid via leien. Regner med at et hus som som er tungt å leie ut vil ha en med villig eier, enn en som har en rekke potensielle leie kandidater.

Dagens krav er egen kurs / krets  som er tilkoblet en sikring og i tillegg beskyttet av en jordfeilbryter type B.
Det vil gi en ordinær jordet stikkontakt (schuko kontakt), der en kobler inn den (normalt) medfølgende "nød" ladekabel, med schuko plugg. En kan da lade 10 A, dvs. 2,3 kW.

Det tilsvarer mellom 1 - 2 mil pr time. Kjører du 2 mil tar det 1-2 timer å lade opp igjen.

Den kabel som benyttes omtales som EVSE (electric vehicle supply equipment ). Den følger med alle nye, og skal vel følge med brukte biler også?

For å lade raskere, og slippe schuko kontakt og plugg må en montere en ladestasjon. Da går det kabel direkte inn i ladestasjonen, som bare er et rele som slår strøm av og på, litt kontroll elektronikk og ofte en "innebygget RCD type B".

Ladestasjon kan ha en type 2 kontakt, der en plugger inn en kabel, eller en fast kabel, som da må være tilplasset bilen. (Det finnes to typer, type 1 og 2.)

Justering gjøres en fast av elektriker / installatør, eller via funksjoner for å justere mengden strøm som er tilgjengelig. Et alternativ bare for å få raskere lading er blå eller rød industrikontakt. Men, en industri kontakt krever en EVSE med industriplugg, og kan gjerne koste like mye som en fastmontert ladestasjon.

Hvor mange Ampere en kan lade med på en ladestasjon er fra 6A og opp til 32A. Over 32A krever DC lader.
Det varierer hvor mye bilen kan ta imot. Leaf kan ta imot 3,7 - 6,6 kW avhengig av hvordan den er ustyrt fra fabrikk. Andre merker / modeller kan ta imot 3 - 22 kW.

Leaf med 6.6 kW kan dermed lade mellom 3-6 mil pr time på en ladestasjon som leverer 6.6 kW. Det holder for de fleste.

12
Det var en viktig detalj, Ohmia benytter km mer som en guide til å finne riktig pakke / mengde kWh en ønsker å kjøpe. Da bør det ikke være noe problem å låne bort sin plass til andre, og eller å ha flere biler, som begge lades på samme ladepunkt. Så lenge en ikke bruker mer en det nivå en er på.

Bruker en over må det være en form for overforbruk der en kan betale for det som er brukt for mye.

Men, er rimelig sikker på at det vil være bedre at borettslag selv betaler infrastrukturen og beboere ladeboksen - enn å inngå denne typen leieavtaler med lange bindingstider må være helt sikkert.

Fordelen med Ohima og andre tilsvarende leverandørere er at styret slipper å ta arbeidet med å velge leverandør, skaffe finansiering, kreve inn penger for strøm osv.

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Forventet Rekkvidde
« på: lørdag 01. februar 2020, klokken 21:16 »
Et viktig parameter er hvordan turen legges opp. En lang sammenhengende tur drar mindre strøm enn flere kortere turer.

I løpet av de 7 årene jeg kjørte C-Zero 2012 modell gikk jeg tom en gang. Det var i månedskiftet nov-des 2018 og jeg kjørte da litt over 80 km. Mener å huske været det var noen plussgrader, det var ikke snø.

C-Zero 2014 modellen har 8 celler mindre enn de tidligere. i-Miev har beholdt 88 celler hele tiden. Kjemien på batteriene ble endret litt. Motor ble også endret, men mulig det vil gjøre utslag på vinterstid, ved at det er færre kWh tilgjengelig for varme + kjøring?

14
Jeg vil tro Ohmia ikke ønsker å drive avregning på kWh som er ladet inn. Det krever mer administrasjon.

Og - som du er inne på - det blir litt mer ullent slik...  8)

For å få 4494 kr i inntekt på 6 mnd ved et forbruk på 1500 kWh kunne dem gjort slik:

100 kr pr mnd  * 6 = 600
2,6 kr/kWh * 1500 kWh = 3900  - Totalt 4500 kr for halvt år.
Men, mange ville mene 2,6 kr/kWh var høyt - dermed er fastpris, koblet mot forsikring en fin måte å gjøre prisen litt mer akseptabel - og med mindre administrasjon.

En annen ulempe vil være om du har besøk, da vil du ikke ha juridisk lov til å låne bort din ladeplass til gjestene.

15
Om borettslaget selv hadde kjøpt intrastukruen kunne det blitt slik (Hentet fra borettslag der jeg bor)

- ca 22 000 for Zaptec lader, inkl installasjon / montering.
- 800 kr pr år nedbetaling av ladeanlegg / infrastruktur.
- strøm etter kostpris - dvs ca 1.10 pr kWh nå for tiden.

Dvs, for dem som lader lite blir det høy startkost - og fastprisen utgjøre stor andel.
for dem som lader mye blir det lavere.

Forbruk for ca 10 000 km Hyundai Kona andre halvår 2019 (fra august) = 1600 kr i strøm + 400 kr fast (halvt år)
Totalt 2000 kr

Dine tall blir - 749 x 6 = 4494 kr for samme periode.

Dvs, med Ohmia slipper beboere å kjøpe lader - borettslaget slipper investeringen og innkrevingen.
Men, det skal også lønne seg for Ohmia - de gjør ikke dette for å være snill....

Sider: [1] 2 3 ... 179