Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RoadRunner

Sider: [1] 2 3 ... 45
1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Defekt NiMh-rekke!
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 16:30 »
Garantien er nok slutt siden firmaet gikk konkurs.

Jeg ser det er vanskelig å få riktig spenning på alle cellene - de gamle ligger med avvik på +/- 0,005V. Den nye rekka med 2x5 celler varierer på +/- 0,01V og kanskje enda litt.

Jeg har lang erfaring med bly, der var det umulig å få toppladet de enkelte "cellene" når jeg satte sammen et batteri fra forskjellige batcher. Der endte jeg opp med 6 ulike 12v ladere for å håndtere topplading, mens jeg praktiserte avbrutt lading med timer på ca95‰ med storladeren. Det settet jeg gjorde denne øvelsen på står fortsatt i bilen og har spenning, selv om den ble parkert for 5 år siden med bare 3km kjørelengde. Andre batterisett med blanding fra flere biler gikk heden i løpet av den første vinteren :-(.

NiMh er ny kjemi for meg. Har forstått at man kan lade bulklading med stor strøm (> 0,5C) men at det er vanskelig å se når det er fulladet. Det skal tåle å få utjeningslading og mener å ha lest at det skjer hver 20 gang laderen plugges til.

Spørsmålet er vel hvordan vi som har mikset celler fra flere biler bør "trimme" cellene og få alle inn på samme spenning...
Har noen erfaringer å dele?

2
Tidlige: Buddy / Kewet / Defekt NiMh-rekke!
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 21:28 »
Kjøpte en 2010 NiMh-buddy for et par år siden, men hadde ikke tid til å jobbe med den inntil jula i fjor.
Div. mekaniske feil ble ordnet og jeg tok den i bruk. Før start målte jeg spenningen på alle cellene og fant et par som jeg ville følge med.
Og det viste seg at de ikke holdt samme kapasitet som de andre, selv om jeg "mosjonerte" de med ned/opplading med en pulsar-lader jeg har kjøpt til formålet.

I varmeperioden ble det plutselig bare 13km kjørelengde (var mer enn 60 i vinter). Og for noen uker siden målte jeg negativ spenning over det ene celleparet da jeg kjørte ut av tunet.

Ny rekke ble kjøpt inn fra Buddy Electric og satt inn nå. Ikke rart det var dårlig spenning, det er jo mulig å se inn i 2+2 celler ...

Er god fornøyd med at de avgikk med døden på denne snille måten og ikke slik som Thinken, der all energien ble omsatt til varme og giftig gass mens brannvesenet sto og fulgte med (se link i signaturen).

3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddyen vil ikke lade
« på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 21:37 »
På blybuddy en er det et eget 12v-batteri som holder liv i Car-controller, lys, stereo etc.
Uten spenning på dette, kommer man ingen vei.
Det er plassert under plata i bagasjerommet, omtrent der laderen står. Lad opp med en vanlig 12v lader - den kan godt brukes som en permanent løsning også. Se mer detaljer på gamlere poster i forumet.

4
Forhåpentligvis har du funnet ut av det :-).
Men for andre så er det greit å vite at lyd og diodeblinking angir en feilkode.

Let i manualen for å finne ut hva laderen klager på:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.zivanusa.com/pdf/NG3.pdf&ved=2ahUKEwiD5dLsrOTrAhUvtYsKHTFvDoIQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2GzjIkEEbmpMm_oC2hi8fj

5
Jeg kjøpte nylig en rekke NiMh fra Buddy Electric i Oslo for 3000 + frakt.
Fant denne annonsen idag: https://www.finn.no/189532016

6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: E-Golf moduler i Buddy.
« på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 21:21 »
Har kun erfaring fra bly utgaven av CC og der er det mulig å ta ut en statusrapport via serieutgangen. samt muligheter for å resette carcontrollerens batteristatistikk ved å koble over to pins (finnes flere beskrivelser på forumet)



På nytype Buddy (2010) er det etter det har forstått kun verksted med "riktig" programvare som kan resette controller, speedometerstand etc.
Jeg er usikker på om det er mulig å ta ut statusrapport på denne for oss "vanlige dødelige". Software er etter det jeg forstår ikke tilgjengelig utenom verksted. Jeg har betalt noen hundrelapper for å få resatt controlleren i på verksted.

7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Ombygging av Buddy til LiIon
« på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 20:56 »
Skikkelig artig å se hva du får til her!
Jeg håper å få tid til et maken prosjekt i vinter. Har ikke helt bestemt meg for hvilken jeg skal ta som utgangspunkt, om det blir bly(2008) eller NiMh-utgaven(2010).

Ser du har nytype karosseri, men var dette en bly-utgave siden du har justert høyden på fjæringene?
Jeg så for meg at det ikke er behov for endring av fjæringer på NiMh-utgaven når man setter inn Li.

8
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Forhjulslager/Hub til Buddy 2012 Type M9
« på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 11:15 »
Søk på lager her på forumet for info på hvordan du bør montere lager foran (bolt gjennom senter).
Mener å huske at forhjulsdeler er de samme på Citijet 6 og Metrobuddyen.

Sjekk delenr 07-5813 på Mekonomen.

9
Tidlige: Buddy / Kewet / 2009 blybuddy selges
« på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 11:08 »
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179180506

Ta kontakt på Finn hvis du er interessert.

10
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
« på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 10:58 »
Så bra at du holder liv i den!
Dette er jo vår felles arv :-).

Hurra for 17. Mai!

11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
« på: Mandag 13. April 2020, klokken 16:37 »
For 2019:
6 Kewet og 228 Buddy.
For trøndelag: 2 Kewet og 17 Buddy :-(

12
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: E-Golf moduler i Buddy.
« på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 20:56 »
Regner med at dette er nytypen - Metrobuddy?
Er kurant måte å lure carcontrolleren på :-).

Hvilken BMS tenker du å bruke?

13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Leaf batteripakke i buddy?
« på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 20:42 »
FYI: På min gamle Roadrunner (bly 2008) stanset framdriften når spenningen gikk ned mot 60v.

14
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
« på: Fredag 27. Desember 2019, klokken 17:35 »
Da har jeg fått kjørt et par turer.
Kjørte 38km med div stopp underveis. Fikk Error 1 da jeg slo på tenningen igjen. 2 celler på siste rekka foran lå ca 0.1-0.2v under de andre.
Ladet opp ca 50Ah på den ene (doble) cellen oc ca 15 Ah på den andre.
Ny tur idag - kjørte ca 48km og fikk Error på displayet. Første av de overnevnte cellene ligger ca 0.05 - 0.1v under de andre, mens andre var nede på 0.4v
Lading på celle to igang. Spørs om disse 2x2 cellene sliter i det lange løp...

15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hvordan virker gasspedalen på Metrobuddy?
« på: ſøndag 15. Desember 2019, klokken 21:48 »
Det var en god nyhet!!
Så for meg å måtte bytte motor, men nå kan jeg spare meg det.
Og, ja den er tregere i starten og har elendig svingradius i forhold til blybuddyen. Men er jo mye mer retningsstabil - nesten som en bil ;-)

Da er det bare å bytte 4x støtdempere og 2 fjærer foran, samt finne ut av hvorfor hovedlys er som glødelamper.

Ble nesten som en julegave dette :-)! 

Sider: [1] 2 3 ... 45