Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RoadRunner

Sider: [1] 2 3 ... 48
1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Onsdag 16. November 2022, klokken 09:56 »
Dette ser likt ut som i bly-buddyen - der er det en slik temp-føler per batterikasse og som CC benytter for å stenge ned under kjøring om det skulle bli for varmt.

Lurer på om jeg tar feil her. Lurer på om dette er temp-sensor for lader.

2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Onsdag 09. November 2022, klokken 10:21 »
Det er antakelig en NTC motstand og lett å få tak i.
Dette ser likt ut som i bly-buddyen - der er det en slik temp-føler per batterikasse og som CC benytter for å stenge ned under kjøring om det skulle bli for varmt.
Er det slik, så vil det si at niMh-buddyen har to systemer for temperatur-monitorering :-).

3
Kia Niro EV / Sv: "Sjekk bremser" etter demontering av caliper
« på: Tirsdag 08. November 2022, klokken 12:50 »
Bilen har vært inne hos forhandler, og de sier det er en feil som de ikke finner ut av.
De ønsker å bytte "hydraulikk-unit" men venter på svar fra importør.

Så dette er ikke en typisk feil ihvertfall.

4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet Buddy Citijet-6 K4 Relay
« på: Tirsdag 08. November 2022, klokken 11:39 »
Jeg har lavet en simpel bryder på forsyningen til CarController boksen, da jeg kan se der den som tapper 12v batteriet og bruger af 72v batteriet.
Jeg tænkte også K4 batteriet skulle netop afbryde dette forbrug.

Ut fra min forståelse, så er CC alltid på. Den vil tappe 12v-servicebatteriet kontinuerlig.

For at 12v-batteriet skal holdes oppladet, er det kontinuerlig lading av dette batteriet under kjøring og (ifølge manualen) et par døgn etter at den er parkert. Deretter skal denne ladingen slås av (muligens via rele K4??).

Etter at ladingen av 12v-batteriet er slått av, vil CarController fortsatt monitorere 72v-batteriet så lenge det er energi igjen i 12v-batteriet.

Ref. bryter: personlig har jeg dårlig erfaring med å ta spennings-forsyningen fra CC, da CC av og til blir ødelagt. Dette gjaldt ihvertfall CC fra før 2011. Så jeg lar CC alltid stå tilkoblet, med mindre jeg skal gjøre noe med 72V-batteriet - da kobler jeg av CC og deretter bryter spenningen på 72V.

Jeg har hatt stor suksess med å montere en separat vedlikeholdslader (4A) på 12v-servicebatteri, og den har holdt 12v-batteriet oppladet og CC i orden i mange år uten bruk av buddyen (se https://elbilforum.no/index.php?topic=19548.0).

Alt dette over gjelder bly-byddy.
Jeg har også en NiMh-buddy fra 2010 som jeg bruker hver dag. Den har ikke 12v service-batteri, men drifter 12v-systemet direkte fra 72V-batteriet via en DC/DC-converter.
Jeg har ikke hatt noe problemer med dette siden jeg kjøpte denne buddyen (2018), men den står alltid tilkoblet 230V når den er parkert og ikke i bruk. Denne var også til oppbevaring i 1.5 år før jeg fikk tid til å se på den - og CC har fungert prikkfritt.  i denne buddyen har det i ettertid blitt byttet 3 batteri-celler foran og div. mekaniske deler.

5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Optimal lading av bly-batteri
« på: Tirsdag 08. November 2022, klokken 11:24 »
Status per oktober 2022:
Etter at RoadRunnner'en kun greide i underkant av 3-4 km per tur, ble den pensjonert i 2016. Den har da stått tilkoblet med "ladefjøl" i alle årene etterpå. Den ble nå flyttet til nytt oppholdssted i oktober 2022.
Den er ikke lenger kjørbar, CC piper og heller ikke "nødmodus" kan brukes.

Displayet som viser spenninger har sviktet for et par batteripar og det viser 6-7 volt på 2 batteri-par - ikke rart at CarComputer ikke vil sette igang noe aktivitet.

Det positive er at service-batteriet fungerer fint og holdt ihvertfall nok saft til å ha lys til en halvtimes transport-etappe da den ble slept til nytt oppholdssted. Den har stått tørt i garasje alle disse årene og stort sett hatt plusgrader på vinteren.

Nå er den i opplag for å få et nytt sett framdriftsbatterier - når jeg får tid til det :-).

6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Tirsdag 08. November 2022, klokken 11:10 »
kunne du postet noen bilder av temperatursensoren i batteriet.
Fikk tatt et bilde av batterikassen foran - sensoren er ringet inn på bildet.

Ser bare ut som at den er limt fast i senter av batteriet. Er ikke helt sikker på hvordan den funksjonen er, sammenlignet med sensorene som er tapet fast (duct-tape) på siden av hver celle - og som har ansvar for "Error 2" slik jeg forstår det.

7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Chamber - Metrobuddy
« på: Fredag 04. November 2022, klokken 09:57 »

8
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 22:10 »
Mange prosjekter som krever fokus, men har fått startet litt på dette problemet.
2 celler er døde, og begge er skikkelig bulkete- lakken har flasset av.

Har heldigvis noen ok celler fra den rekka jeg byttet på bruksbuddyen (der var der 3 døde).
Har stoppet rekka sammen med store slangeklemmer... Blir interessant å prøve å skvise den nye rekka ned der den skal være.

9
Kia Niro EV / Sv: Ekstralys, har du?
« på: Mandag 24. Oktober 2022, klokken 22:51 »
Sjekk Facebook, flere der som har gjort det.

Jeg fikk lagt klar ledning da jeg handlet bilen.

10
Kia Niro EV / "Sjekk bremser" etter demontering av caliper
« på: Mandag 24. Oktober 2022, klokken 22:50 »
Byttet til vinterdekk på vår 2020 Kia eNiro og løsnet samtidig calipere og gikk over klosser og glidebolter.

Nå rapporterer bilen "Sjekk Bremser" og caliper foran venstre er helt "død".
Det ser tilsynelatende ut som at den blokkerer høyre foran og venstre bak.

Er dette et kjent problem?

11
Lade hjemme / Sv: Slutt på lading fra stikk?
« på: Onsdag 01. Juni 2022, klokken 09:56 »
Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:

Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.

Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).

Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?

3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.


12
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
« på: Fredag 15. April 2022, klokken 22:31 »
For 2021 står det at det er
1 Kewet personbil (!)
157 Buddy

Det er jo trist at det kun er 1 registrert Kewet igjen...

13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Car controller til Knerten? Cityjet 5
« på: Fredag 15. April 2022, klokken 22:07 »
etter resetting kan den gå en vei.
Husker at det var problemer med CC når taklys og fjernlys ikke fungerer og bilen bare går framover.
Se linken i signaturen minril juniors kewet.

14
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Chamber - Metrobuddy
« på: ſøndag 27. Februar 2022, klokken 13:23 »
Takk for link. Fant en link på Facebook, til en tysk side

0°18' bis 0°42' Sturz 0°18' bis 0°42'

Det vil vel si at det skal være lett positiv vinkel, halve av en halv grad.
Spørs om jeg har måle-utstyr til slikt :-) .

Får begynne med i lodd, og en dask med hammeren, tenker jeg.  Så får jeg regne litt på det...

Har jo skyvelær!

15
Tidlige: Buddy / Kewet / Chamber - Metrobuddy
« på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 23:55 »
Da har jeg byttet dempere og fjærer foran. De få boltene som holder dette sammen var helt fastrustet, men måtte gi seg for overmakten (brukte varme).

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal rette inn hjulet loddrett (chamber etter hva jeg forstår).

Den nederste bolten på demperen står i fast posisjon, mens den øverste kan beveges sideveis ca 1 cm.

Noen som har en do-it-yourself oppskrift?

Sider: [1] 2 3 ... 48