Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - svingen

Sider: [1] 2 3 ... 107
1
Kia Niro EV / Sv: Takstativ og -boks
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 14:16 »
ble den her på meg https://bilxtra.no/thule-flow-takboks-black-glossy
den passer inn i garasjen og :)

2
Kia Niro EV / Sv: Hvilke feil og mangler har du hatt på din bil?
« på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 20:13 »
- Utladet 12v batteri 2 ganger
- lade luke må smøres

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lademuligheter over Haukeli
« på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 18:04 »
Høydalsmo er ioniti så der går det fort....kanskje ikke så mye og gjøre men.... Åmot er god mat og spise samme med seljordskroa :)

4
Lade hjemme / 400v eller 230v (hytte)
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 20:54 »
Har nå ladet på skjøteledning i 5 år, (stor takk til @jkirkebo som ordnet 55 meter lang ledning) har ladet på 6a men med 2 elbiler på hytta og 1 pluging har behovet kommet får en litt mere stabill løsning (55m i over 1 meter  snø er eller ikke like gøy etterhvert som man blir eldre) så vil legge rør (blir graving men det er hvertfall på sommeren) og få satt opp 2 ladere som "snakker sammen" men blir ikke helt klar hva de er av volt her,svigerfar snakka om 63a 230v sist jeg fikset skjøteledning men er nå nytt sikringsskap og er ikke 63a lenger hvertfall. Men hva er det egentlig?

230v 40a 3 fase?
Ser ikke noe ethernet på strøm måleren som "smart" system er kanskje ikke like lett eller.

Siden det er på en felles plass som andre bruker(stor parkering med flere hytter som bruker parkeringplassen) ville det vært greit og ha en bryter inne på hytta eventuelt bare ta sikringen så andre ikke snylter strøm :)

Trenger "worst" case 90kwh på 40 timer så er ikke nødvendig med hurtiglading :) (Er alltid på hytte over en helg og trenger ikke være helt full ladet får og komme ned igjen med elbilene)

1 tesla ( 400v 32a 3 fase)
1 kia niro ( 1 fase 230v 32a maks)
1 pluging ( 1 fase 230 16a maks)


5
Kia Niro EV / Sv: Ettermontere frunk
« på: ſøndag 22. Desember 2019, klokken 21:16 »
Kona har samme "løsning" mange frunk altertativer der,er og tette løsninger. Kommer nok til og kjøpe. Veldig kjekt og ikke ha ladekabel nederst i bagasjen på lang tur ;)

https://elbilforum.no/index.php?topic=42637.0

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zaptech bug i fw 2.8.0.1? (Trilling 10a)
« på: Torsdag 12. Desember 2019, klokken 12:06 »
er den her kabelen jeg bruker
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-16a?tm=
den har juster seg opp igjen til 13a så er stabilt enn så lenge :)

7
Ladeplasser og ladekabler / Zaptech bug i fw 2.8.0.1? (Trilling 10a)
« på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 16:02 »
Etter oppgradering virker de som trilling har en "signatur" så zaptech tror det er type 2 til schuko fikk den her under lading av min pegot ion (på vanlig type2),lading stoppa og måtte restarte laderen,var heldig hvis på dagen så fikk gjort de før natta (så var ikke tom neste dag)   flere som har fått det her?                       
  "Kjøretøyet har trukket mer strøm en det skal. Ved bruk av Schuko-overgang og for kjøretøy i "simple mode", må ladestrøm begrenses til 10A. Utfør en omstart av ladestasjonen. Kontakt din ZAPTEC forhandler eller installatør om dette ikke løser problemet."
Etter restart får jeg nå 10a.

8
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Torsdag 05. Desember 2019, klokken 18:10 »
Den sto alt på ser jeg

9
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 13:16 »
har brukt det lenge selv,men siste "beta" så tar den og får mye strøm på 12v så går tom.
kjører man "stable" så tar den ikke mye 12v men da fungere det bare par timer så må man ta ut plugen og sette i igjen...så litt iriterende.

etter 2 ganger tom får 12v koblet jeg den av.

https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System-3/issues/275

10
Lade hjemme / Sv: Har alle elbiler mulighet for tidsstyrt lading?
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 14:50 »
Smart valg har man alle muligheter :)

11
Lade hjemme / Sv: Har alle elbiler mulighet for tidsstyrt lading?
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 22:00 »
Fleste kan nok det,hver fall med timer i bilen. Men er jo litt styr vs automatisk,har du ikke lader og skal kjøpe 1 eller skal du bare sette opp 1 industri kontakt?

12
Kia Niro EV / Sv: E-Niro på vintertur
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 19:02 »
Anbefaler og sørge få ladet på schuko,/type 2 der du skal være.... gjør ting enklere på 2 døgn får du ladet på 8a schuko og :)

13
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader med mulighet for å lade 2 biler?
« på: Onsdag 30. Oktober 2019, klokken 13:47 »
Har 63a på hytta 3fase 230v,Ser ikke helt fordelen med ration vs Easee.  Skal ha 2 ladere. Er 80m til parkering. 3 fase 12a til hver høres vel enklest ut (2.5mm kabel) og kan da dele til 4 ladere med 6a hvis det blir flere ladere

14
Pappa byttet på min,tok tid da det sitter hard. Men 5-65 sprøy og forsiktig slag med lite hammer løsna det. Anbefaler og ha god tid og ta det med ro :)

Verksted skulle ha 5k delene kostet 2200 kr... (mekonomen) kanskje greit og be dem gjøre det hver 7 år. Tok tid (2011 modell)

15
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
« på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 14:59 »
hvis den her stemmer https://ev-database.org/car/1125/Kia-e-Niro-64-kWh "Battery Capacity *   67.1 kWh
Battery Useable   64.0 kWh" så  er det hvefall god argument får og kun lade til 80% er ikke mye buffer.

Sider: [1] 2 3 ... 107